41

Re: Jean-Francis Calmette

In het artikel waarvan ik hierboven een gedeelte heb gepost, wordt nog eens gewezen op de mogelijke link tussen de Bende van Nijvel en de luchthaven van Chièvres. Het feit dat Calmette daar vlakbij woont, wordt door de journalist als een extra argument gezien. Maar wat als die elementen die mogelijk in de richting van Chièvres wijzen, nu eens niets met de luchthaven te maken hebben maar net naar de "boerderij" van Calmette wijzen. Omdat die toevallig in die buurt woont. Dan moet je niet denken aan een vluchtweg richting Chièvres maar aan een vluchtweg naar "kamp-Calmette".

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Francis Calmette

Goed opgemerkt Ben. Dat kan inderdaad ook een piste zijn.

43

Re: Jean-Francis Calmette

Ter info: Calmette heeft de karate-stijl Tora Ryu, een soort van Kyokushinkai, geïmporteerd. Dit was begin jaren '70. Hij was toen ook de trainer van Paolo Villani (een meervoudig Belgisch kick box-kampioen).

Bron » www.tigerboxingclub.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

44

Re: Jean-Francis Calmette

Zou heel goed kunnen want ik kan mij eigelijk niet inbeelden dat het de luchthaven zelf is. Wie zijn legerdienst gedaan heeft zal wel weten dat alles wat binnen en buiten komt genoteerd word, laat staan de NATO. Heel goed ontdekt Ben!

PS: in 1985 stond het kabelden pretpark Paridiasa er verlaten bij!

Re: Jean-Francis Calmette

Het zou mij verbazen dat iemand als Calmette zijn crimineel actieterrein zou laten afhangen van zijn woonplaats. Calmette, die we ondertussen toch wel kennen als een soort pseudo spion. Een ex-OAS, een kerel thuis met vele talenten voor geurilla werk en training geeft aan allerlei subversieve personages. Ik denk dat het eerder toeval is dat hij in de buurt woont. Maar ik geloof wel in zijn betrokkenheid.

Servo per Amikeco

Re: Jean-Francis Calmette

De kleine Spanjaard met één oog, waarvan sprake in dit proces-verbaal, is Juan Pinilla die samen met Jean-Francis Calmette bij de Belgische tak van Wackenhut werkte. Volgens Pinilla zorgde Calmette bij Wackenhut vooral voor de bescherming van buitenlandse rechtse personaliteiten die een bezoek brachten aan België. Volgens Christian Amory had Juan Pinilla linkse sympathieën maar was hij ondanks zijn politieke voorkeur goed bevriend met Calmette.

Christian Amory vertelt verder in het PV 21235 van 12 februari 1988 ook nog dat volgens de woorden van Pinilla, Calmette ervoor zorgde dat bepaalde politiekers in schunnige situaties terechtkwamen met de bedoeling om later druk te kunnen uitoefenen op deze politiekers. Juan Pinilla is nu hoofdzakelijk organisator en scheidsrechter van kickbox wedstrijden.

http://www.wkfworld.com/wp-content/uploads/2014/04/PINILLA-Juan_ESP.jpg
http://spain.wkfworld.com/wp-content/uploads/2014/03/DSC0004.jpg

47

Re: Jean-Francis Calmette

DeadLetterBox wrote:

Het zou mij verbazen dat iemand als Calmette zijn crimineel actieterrein zou laten afhangen van zijn woonplaats.

Het is niet zijn woonplaats maar een boerderij die hij huurde.

Merovinger wrote:

De kleine Spanjaard met één oog, waarvan sprake in dit proces-verbaal, is Juan Pinilla die samen met Jean-Francis Calmette bij de Belgische tak van Wackenhut werkte.

Interessante ontdekking. Op 6 september 1985 werd Juan Pinilla ondervraagd.

L'audition de ce Pinilla Juan est actée dans le cadre de la peur soudaine qu'il a eprouvée suite au vol d'un fusil Riot-gun qu'il avait laissé chez sa belle-soeur G. [naam afgekort, Ben]. Il faut dire qu'à l'époque, en septembre 85, il y avait de quoi avoir peur de ce type d'arme. Il tenait à se mettre à couver en me relatant ces faits mais il n'avait pas précisément de suspiscions à me citer au sujet de ce vol.

En bas de page vous pouvez remarquer que je note divers noms dont Miaton Jean-Louis, Bernardi Elio, Weber Daniel, Saporito Franco, Jonasse Jean-François. Il s'agit de noms de suspects que je considérais comme étant capable d'avoir commis ce vol. J'ai donc débuté mon enquête en ce sens mais peu de temps après, j'ai appris que Pinilla Juan avait récupéré cette arme chez sa belle-soeur. Comme a l'époque, cette fille était dépressive, qu'elle s'adonnait à la consonmation exessive d'alcool et de médicaments, j'en ai déduis qu'elle avait sans doute, [onleesbaar] peur de se servir de cette arme contre elle-même.

Elle, l'avait sans doute cachée dans un coin en prétextant un vol. Lorsque je me suis renseigné à plusieurs intéressés cités dans cette affaire, j'ai eu la conviction qu'aucun vol n' avait en réalité été commis.

En réponse à vos questions, Miaton et Saporito sont connus comme des drogués notoires. A l'époque, ils avaient des problèmes d'approvisionnement. Ils fréquentaient Gosseye Beréni et Pinilla Juan avait eu très peur des réactions de ces drogués en manque. Ses craintes n'étaient nullement fondées en ce qui concerne l'usage de son riot-gun dans le cadre des tueries du Brabant Wallon mais bien en fonction de l'emploi de cette arme par des droqués.

Bron: PV 21266 | 13 februari 1988 | Cel Waals Brabant | Verhoor Christian Amory

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

48

Re: Jean-Francis Calmette

Ben, je zou gelijk kunnen hebben wat de boerderij betreft. Ik ben gisteren eens volledig rond het militair domein van Chièvres gereden en het zou mij heel erg verwonderen dat daar een Golf gti na een overval zou binnen rijden, want dat is daar heel goed beveiligd of het moet via de hekkens gebeuren achteraan maar dan wordt je ongetwijfeld wel door iemand opgemerkt. Er staan ook verschillende torens waar beveiliging in zit. En via de grote poort heb ik altijd al geweten dat alles wat passeert wordt in- en uitgeschreven op militaire basissen. Als die boerderij afgelegen ligt, zou het heel veel verklaren.

Re: Jean-Francis Calmette

Tenzij de GTI natuurlijk welkom was op de basis...

Servo per Amikeco

Re: Jean-Francis Calmette

Overigens wordt Calmette ook in verband gebracht met de overval op de Dekaise, waar hij door 2 personen wordt herkend - volgens Hilde Geens, Beetgenomen - na een mogelijk dubieus verhoor.