1

Topic: Felix Deceulaerde

Felix Deceulaerde is de Antwerpenaar die de fiche van de WNP over Herman Geschier hielp samenstellen en de WNP-inbraak in diens kantoor begeleidde, vlak nadat Geschier een interessant lot wapens had gekocht op de jaarlijkse veiling van de Domeinen in Luik. De ex-soldaat van het vreemdelingenlegioen Deceulaerde stapte over van het extreemrechtse Jong Europa naar de communistische partij van Borgerhout, waar hij pas een jaar later ontmaskerd werd, toen de partijsecretaris bij een onverwachts bezoek bij Deceulaerde thuis nazi-affiches zag hangen. Na dat communistische intermezzo recycleerde hij zich tot medestichter en schatbewaarder van het extreemrechtse Stahlhelm.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

Deceulaerde had dus waarschijnlijk de opdracht gekregen om die linkse partij te infiltreren en op die manier links in een slecht daglicht te plaatsen. Hij bracht dus de Strategie van de Spanning in de praktijk.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Felix Deceulaerde

Uit het eerste boek van Guy Bouten:

Twee correspondenten van Bougerol, de Vlaming Felix De Ceulaerde en Michel Libert, zullen tot tweemaal toe bij Geschier inbreken. In geval van nood konden ze een beroep doen op 'monsieur Vincent', de codenaam voor commissaris Kausse van de Staatsveiligheid.

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

Kort samengevat: hij behoorde tot de Vlaamse vleugel van WNP, had contacten met Jean Bougerol en kende Michel Libert.

Ik vraag mij ook af of het over deze Felix gaat » www.genealogieonline.nl

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Felix Deceulaerde

Ik vraag me af of Felix Luciano Bender kende. Bender kende vader en zoon Vanden Eynde en er is de link dat ze alle drie in het vreemdelingenlegioen gediend hebben. Ik acht de kans ook groot dat Felix in Beersel kwam als hij met Stahlhelm bezig was, want in Beersel was Hertog Jan Van Brabant actief zie » Forum

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Felix Deceulaerde

Kan dit de Obilix zijn uit de angenda van Libert? Der Stahlhelm komt ook voor in de pv van 73 van BOB Luik over de geplande staatsgreep. En dat Barbie uitgeleverd werd zal hij zeker niet leuk gevonden hebben. Is er een datum van de eerste inbraak bij Geschier?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.