Re: Inwisselbare wapens

Ja zeker Leo, trouwens nationaliteit is een heel rekbaar begrip voor huurlingen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Inwisselbare wapens

Ik denk niet dat we enkel over huurlingen in strikte zin moeten spreken. Er zijn aanwijzingen dat er in de gevangenis werd geronseld. Ik blijf overigens bij mijn mening dat de uitvoerders telkens uit verschillende samenstellingen opereerden.

Re: Inwisselbare wapens

Het verband tussen de wapens die bij de eerste overvallen werden gebruikt en de overval op de Colruyt in Nijvel werd gelegd door de ballistische analyses van Dery. Zonder hem zou dit verband misschien nooit gelegd zijn. We weten dat hij zich bij de analyse van minstens één wapen vergist heeft: namelijk de Ruger van Cocu. Stel dat hij daarnaast, al dan niet bewust, nog fouten gemaakt heeft, dan zijn we zelfs niet zeker of alle overvallen uit de eerste periode aan de bende toegeschreven kunnen worden.

Re: Inwisselbare wapens

Het heeft verschillende expertises door gerennomeerde experts, die elkaar tegenspraken, gekost om te kunnen constateren dat de Rüger van Cocu niet door de bende gebruikt is. Dery heeft bekend dat hij bepaalde expertises vervalst heeft. Bouhouche manipuleerde zijn wapens door slagpinnen, trekkers en lopen te veranderen. Figuren als Mendez konden onderdelen leveren...

Waar ik naar toe wil is dat de expertises die op de gerecupereerde wapens werden uitgevoerd misschien helemaal niets voorstellen. Misschien hebben insiders bij de politie of rijkswacht gewoon een aantal wapens waar ze door hun criminele connecties de hand op hebben kunnen leggen in het kanaal van Ronquières gedumpt om een puzzel te creëren met allerlei bewijsmateriaal van feiten die niets met elkaar te maken hebben. Wapens die dan wel gebruikt zijn zoals de Riot guns werden dan bewust achtergehouden.

Re: Inwisselbare wapens

Django68 wrote:

'On a melangé les armes.', volgens Beijer. Wat als een of meerdere politiemannen die bij de manipulaties van het onderzoek betrokken waren de hand heeft weten te leggen op wapens die bij de eerste reeks gebruikt werden en die heeft gebruikt in de tweede reeks (met andere motieven, andere uitvoerders) of gewoon alles samen in het kanaal gekieperd heeft om een artificiële link te creëeren?

Ik vraag mij af waar op deze website ik informatie kan vinden over (de hypothese van) de eerste golf van diefstallen en overvallen, in 1982 en 1983, die zijn gepleegd door één of meer groepen, ook wel bekend onder de naam 'Bende van Nijvel', welke groep of groepen vervolgens het slachtoffer is of zijn geworden van diefstal of - misschien - verduistering van zijn of hun wapens, welke wapens op een gegeven moment zijn gestoken in op 6 november 1986 in de zwaaikom bij Ronquières gevonden zakken, waarin ook waren gestopt zaken, waaronder een geldkistje, die verband hielden met de overval op de Delhaize in Aalst, met als doel het publiek/politie/justitie onder andere te laten denken dat er sprake was van een (inmiddels onder de naam 'Bende van Nijvel' bestaand) collectief, dat na een pauze van zo'n 1 3/4 jaar, op 27 september 1985 en tot slot op 9 november 1985, opnieuw toesloeg.

Ja, om met Walter De Bock te spreken, denk ik dat het verhaal over de Bende herschreven moet worden, in de zin van 'golf 1' staat los van 'golf 2', terwijl ik denk aan garageboxen, waarin wapens kunnen worden opgeslagen en waaruit wapens kunnen worden gestolen of iets wat daarop lijkt.

Re: Inwisselbare wapens

Asjemenou wrote:

...
Ik vraag mij af waar op deze website ik informatie kan vinden over (de hypothese van) de eerste golf van diefstallen en overvallen, in 1982 en 1983, die zijn gepleegd door één of meer groepen, ook wel bekend onder de naam 'Bende van Nijvel', welke groep of groepen vervolgens het slachtoffer is of zijn geworden van diefstal of - misschien - verduistering van zijn of hun wapens, welke wapens op een gegeven moment zijn gestoken in op 06-11-1986 in de zwaaikom bij Ronquières gevonden zakken, waarin ook waren gestopt zaken, waaronder een geldkistje, die verband hielden met de overval op de Delhaize in Aalst, op 09-11-1985, met als doel het publiek/politie/justitie onder andere te laten denken dat er sprake was van een (inmiddels onder de naam 'Bende van Nijvel' bestaand) collectief, dat na een pauze van zo'n 1 3/4 jaar, op 27-09-1985 en tot slot op 09-12-1985, opnieuw toesloeg.

Dat staat hier allemaal online.
Maar soit, hier een -allicht- opsomming met bronvermelding.
Nogmaals.

Boemerang op 21 november 2012 om 14u11
https://lh4.googleusercontent.com/-3GgNWkYUn8I/T0OA6imS-VI/AAAAAAAACUo/CDEI6TyvbkI/s1152/Replica%2520overzichtsschema%2520CBW.%2520versie-1.jpg


Merovinger op 18 november 2013 om 13u27
http://nsm08.casimages.com/img/2013/11/18//13111812183614738711743730.jpg


Merovinger op 2 december 2016 om 13u56
Hierbij nog een schema van het CWB, ten tijde van Eddy Vos:
http://nsm08.casimages.com/img/2016/12/02//16120212550714738714675528.jpg
http://3.t.cdn.belga.be/belgaimage:1477313:1800x650:w?v=596f4c89&m=khblnlgj

Volgens dit schema gaat het CWB uit van het volgende aantal daders:

  • diefstal Austin in Elsene: 2 daders

  • inbraak Maubeuge: 2 daders

  • overval Dekaise in Waver: 3 daders

  • schietpartij in Hoeilaart: 3 daders

  • moord op Vandeneynde: ?

  • moord op Angelou: ?

  • diefstal Peugeot 504: 2 daders

  • overval Delhaize Genval: 4 of 5 daders

  • diefstal Golf Van Lidth: 2 daders

  • overval Delhaize Ukkel: 3 daders

  • overval Colruyt Halle: 3 daders

  • diefstal Saab: ?

  • inbraak Temse: 3 daders

  • inbraak Colruyt Nijvel: 3 of 4 daders

  • overval Trois Canards: 2 of 3 daders

  • overval Delhaize Beersel: 3 daders

  • overval Szymusik: niet zichtbaar

  • diefstal Golf Erps-Kwerps: ?

  • overval Delhaize Eigenbrakel: 3 daders

  • de andere latere feiten zijn niet zichtbaar op de beelden



The end op 04 december 2016 om 15u14
Diefstal Dinant

  • Een dader wordt beschreven als: een man, tussen de 20 en de 30 jaar oud, zeer groot, mager en met een blond kapsel. De tweede dader ziet er ongeveer

  • 50 jaar uit, grijzend en is iets kleiner dan de eerste.

Diefstal Austin in Elsene: 2 daders

  • De daders die Frans spraken worden beschreven als twee mannen van ongeveer veertig jaar oud.

  • De eerste dader was 1,80 m groot, mager, zwarte haren, snor en droeg een muts (zie robotfoto).

  • De tweede dader was mager met gekruld haar en snor, grijsachtig getint.

Inbraak Maubeuge: 2 daders

  • Twee mannen plegen een diefstal in een kruidenierswinkel op het bovenvermelde adres. De eerste dader is groot en sterk van gestalte. Hij verbergt

  • zijn gezicht onder een bivakmuts, voorzien van een kleine uitsnijding voor de ogen.

Overval Dekaise in Waver: 3 daders

  • Dader 1: Man, tussen 1m75 en 1m80, 35 jaar, middelmatige lichaamsbouw, kastanjebruin haar en een snor.

  • Dader 2: Man, ongeveer 1m75 groot, tussen de 30-35 jaar, middelmatige lichaamsbouw, zwart haar, dikke wenkbrauwen en een snor (zie robotfoto).

  • Dader 3: Man, 1m70 groot, 40 jaar, zware massieve lichaamsbouw, licht kastanjebruin haar.

Schietpartij in Hoeilaart: 3 daders

  • Dader 1: Man 35 jaar oud – gemiddelde lichaamsbouw (ongeveer 70 Kg) – kort kastanjebruin haar met streep.

  • Dader 2: Man tussen de 30 en 35 jaar - 1m75-1m80 groot – gemiddelde lichaamsbouw – zwartkleurig haar.

  • Dader 3: Man tussen de 20 en de 25 jaar – zwartkleurig gekruld haar tot in de nekstreek – vreemd type: vermoedelijk Noord-Afrikaanse afkomst *

* (geen idee of deze man een liefhebber was van Merguezworsten)

moord op Vanden Eynde: ?

moord op Angelou: ?

diefstal Peugeot 504: 2 daders

beschreef de daders als slank en ongeveer 1 meter 70 groot. Een van hen droeg een donker brilmontuur, had veel kroezelhaar

Overval Delhaize Genval: 4 of 5 daders. Beschrijving van de daders » Forum

diefstal Golf Van Lidth: 2 daders

  • Individu : 1.80m, sportieve lichaamsbouw, niet dik, zwart, heel gekruld, dicht en kort haar. Heeft geen gebruinde huidskleur. Onberispelijk Frans.

  • Indruk van een geschoolde persoon.

overval Delhaize Ukkel: 3 daders

  • De man met de vuurwapens: 1m90 – zware lichaamsbouw – donkerbruine ogen – bruine huidskleur – kakikleurige bivakmuts – droeg handschoenen.

  • De man met de matrak: 1m90 – donkerbruin haar – gekleed in beige trui met rolkraag (de rolkraag bedekte een deel van zijn gezicht) – droeg rubberen laarzen in kakikleur.

Overval Colruyt Halle: 3 daders. Beschrijving daders » Forum

Diefstal Saab: ?

Inbraak Temse: 3 daders

  • Dader 1: zwaar gebouwd, 1m75.

  • Dader 2: groot, 1m90.

inbraak Colruyt Nijvel: 3 of 4 daders

  • Op ongeveer twintig meter van de Mercedes zien de agenten dat de chauffeur uitstapt met een riotgun. De man is licht kalend, heeft een breed voorhoofd, heeft gekrulde haren en droeg een Canadees hemd.  De man is licht kalend, heeft een breed voorhoofd, heeft gekrulde haren en droeg een Canadees hemd. Lemal, de politieagent waarop de overvallers hebben geschoten tijdens de aanslag op de Diable amoureux [zie Nijvel], beweert Amory te herkennen als iemand die aan de aanslag heeft deelgenomen. Ook Beijer meent hij te hebben herkend, maar daar is hij niet zeker van.

  • De dader die agent Morue heeft neergeschoten droeg een driekwarts jas, een leren hoed, was gezet en had een rossige ringbaard. Ik heb de man de combi zien rondlopen. Hij had een baard, een eerder lichte jas tot onder de knieën. Gestalte ... een meter tachtig misschien

overval Trois Canards: 2 of 3 daders

  • De mannen schreeuwden naar elkaar, ik weet niet in welke taal. Het leek Arabisch, zeker geen Europese taal. Die andere dader heb ik trouwens op geen enkel moment te zien gekregen. Een beschrijving van één van de daders: "Zijn aangezicht was bedekt met een elastisch masker, dat een oude man voorstelde, met slecht ingeplante tanden en een blauw oog. Hij droeg roze handschoenen van het soort dat gedragen wordt om de vaat te doen. Zijn blauwe broek liep onderaan wijd uit. Zijn pistool met een nogal lange loop maakte geen gerucht. omdat in Ohain een masker van een oude man en een masker van Moshe Dayan en/of Kadhafi werd gebruikt.

  • De man die in de keuken zeven mensen onder bedwang hield, wordt omschreven als tamelijk groot (1m70-1m80), heel zenuwachtig en van normale lichaamsbouw met een aankomend buikje. Hij sprak Frans met lichte tongval en hij zou ook in een vreemde taal die niemand begrepen heeft een zin hebben uitgesproken. De getuigen dachten dat die taal Arabisch was.

overval Delhaize Beersel: 3 daders

  • Dader 1: 1m90 – Zeer mager, fijngebouwd lichaam. Met een moedervlek in de nek (2,5 cm breed en 3,5 tot 5 cm lang). Drager van een lange bleekbruine mantel, en een sigarettenbruine broek. Hij droeg een masker en een riem met jachtpatronen. Hij spreekt Frans.

  • Dader 2: 1m90 – Drager van een identieke mantel als de eerste, doch van donkergrijze of zwarte kleur. Hij droeg een masker en was gewapend met een bijl met lange steel.

  • Dader 3: 1m75 - Struis gebouwd en licht gebogen. Drager van een blauwe broek. Hij had een tatoeage op zijn linkervoorarm. Hij gaf de indruk iets ouder te zijn dan de twee andere daders.

overval Szymusik: niet zichtbaar

  • Ongeveer 40 jaar oud - 1m70 – kloek maar niet dik – brede lichaamsbouw – rond gezicht - deftig gekleed.

  • Idem als de eerste. Hij had bakkebaarden tot onderaan de oren.

  • Een beetje groter dan de andere twee daders : ongeveer 1m80 - blijkbaar een beetje jonger en minder brede lichaamsbouw. Hij droeg een soort jagersvest.

diefstal Golf Erps-Kwerps: ?

overval Delhaize Eigenbrakel: 3 daders

  • Dader aanwezig in het bureel van de zaakvoerder : 1m80/1m90 - Normale lichaamsbouw - Atletisch gebouwd met brede schouders. Drager van een compleet masker die een oude man voorstelde.

  • Dader die het kind gijzelde : 1m80/1m90 - Normale lichaamsbouw. Hij droeg een zwarte wollen muts waarbij enkel de ogen en mond zichtbaar waren. Hij droeg een groene hoed (stijl safari).

  • Dader die op de uitkijk stond : 1m70/1m80 - Magere lichaamsbouw, of kloeke lichaamsbouw naargelang de versie van de getuigen. In het zwart gekleed. Drager van een carnavalsmasker, die het gezicht van een oudere man voorstelde. Hij droeg ook een donkerkleurige hoed.

Overijse

  • Dader 1: 40 jaar oud - 1m90 (mogelijk nog groter) – Draagt een masker die een oude gerimpelde persoon voorstelde.

  • Dader 2: 1m75 - 1m80 – Normale lichaamsbouw – Drager van een lange jas, donker- blauwe of zwarte kleur, donkere broek. Militair schoeisel. Draagt een hoed of zwarte muts.

  • Dader 3: 1m70 - 1m80 – Normale lichaamsbouw – Donkere kledij – draagt een masker

Aalst

Van achter een auto duiken twee rare mannen op met riotguns en geweren.
Ze dragen vuile kleren en één van hen heeft een zwartepietenpruik op.

Aanvulling van The End op de lijst die Mero gemaakt heeft, ze is nog niet volledig.


libdem op 30 november 2018 om 01u02
Dit is het schema met alle wapenverbanden VOOR Ronquières, dd 21.03.1986:
https://eq5i4g.am.files.1drv.com/y4mHR3-2nTZfH7nHr0e3VW_JHi-M7oaPTLvrt52fqLoUIRgdPfw-wgUfsVTVZmNYQcsmDmEsmN0ZraYqiA3JNnTbUsJ_cdC8b8IQqGTTbKaAUeinzWOgJxIUsgDEfH1AVdgzxDWDcJDmBtlgMqn59Vu2_E-BCBGkU1evvXLcxkULETJJaHpOc5aZJnXprFNtslwIMe-3M088UhKk5axgE_NSQ?width=1409&height=2377&cropmode=none

Hier nog eentje...
https://i.postimg.cc/NfVX67Cn/Wapenschema.png

Re: Inwisselbare wapens

Dank je wel, trobken. Het gaat er mij dus om dat ik om meerdere reden eerder geloof dat de overvallen in Eigenbrakel, Overijse en Aalst en de in de periode 1982-1983 gepleegde overvallen en/of diefstallen, niets of weinig met elkaar hadden uit te staan, maar door toedoen van een of meer personen die (in)direct betrokken waren bij de overvallen in Eigenbrakel, Overijse en Aalst, door politie en justitie met elkaar in verband werden gebracht. Ik schreef bewust ‘werden’, omdat ik niet weet hoe politie en justitie thans hier tegenaan kijken.

Met andere woorden, volgens mij waren degenen achter de overvallen in Eigenbrakel, Overijse en Aalst niet betrokken bij de feiten die zijn gepleegd door wat men sinds (of na) 17-09-1983 (dus niet 17-07-1983) is gaan noemen de Bende van Nijvel.

Ik kom hierop, mede vanwege het feit dat het voor bijvoorbeeld Madani Bouhouche mogelijk is gebleken om zelfs op streng bewaakte plekken in België toegang te krijgen tot vuurwapens en aanverwante zaken - bij het Speciale Interventie Eskadron (SIE/Groep Diane) en het Paleis van Justitie in Brussel - en daarmee aan de haal ging of had kunnen gaan, als hij dat had gewild. In dat licht zal het plegen van een inbraak in een woning, bijvoorbeeld in die van Juan Mendez, of in een (onbewaakte) garagebox, om de daar opgeslagen (illegale) wapens, bijvoorbeeld bij (moorddadige) overvallen gebruikte (illegale) wapens uit te halen, voor een man als Bouhouche een minder groot probleem zijn geweest dan het plegen van een inbraak bij het SIE of het Brusselse Paleis van Justitie.

Volgens mij moesten de op 06-11-1986 in de zwaaikom (in het Kanaal Brussel-Charleroi) bij Ronquières gevonden zakken met inhoud gevonden worden - een vooropgezet plan -, om politie en justitie te laten geloven dat de groep of groepen plegers van de feiten in 1982 en 1983, dezelfden waren als de groep of groepen plegers van de feiten in 1985. In die mening sta ik niet alleen. Mijn gedachtengang is ook ingegeven door het feit dat de in 1985 gepleegde overvallen op wezenlijke punten een andere verschijningsvorm hadden dan de in 1982 en 1983 gepleegde overvallen.

1982-1983: schieten om te doden, uit defensieve en/of praktische overwegingen; 1985: schieten om te schieten - offensief schieten -, waarbij praktische overwegingen niet per se op de eerste plaats stonden, zo schijnt mij toe.

Dat een of meer leden van de Delta-cel, onder leiding van onderzoeksrechter Freddy Troch, na herlectuur van het dossier tot de conclusie zouden zijn gekomen dat er wellicht voor het onderzoek interessante zaken zouden kunnen liggen in de zwaaikom bij Ronquières, lijkt mij vrij onwaarschijnlijk en doet (wat mij betreft) geen afbreuk aan mijn conclusie hiervoor.

Re: Inwisselbare wapens

De Bende Van Nijvel is gevormd door de wapens en de kogels die de feiten verbonden. Maar of dat verhaal correct of volledig is, is dus uiteraard hoogst twijfelachtig.

De bewijsstukken in de gevonden zakken te Ronquière waren in stukjes gezaagd en minutieus verdeeld over die zakken. Blijkbaar een normale gang van zakken eh zaken in het gangstermilieu aldus een speurder van Delta die hierover in de Bendecommissie aan de tand gevoeld werd.

De wapens wezen niet op getrainde snipers. Die zouden machinegeweren gebruiken. De Bende van Nijvel had een voorkeur voor riotguns: lompe, zware en onzuivere jachtwapens. De loop van hun geweren zaagden ze handmatig af en hun patroonhouders, samen met een aantal wapens teruggevonden in het kanaal Brussel-Charleroi, kwamen niet uit de vakhandel maar waren eigen knutselwerkjes.

Er is meer dat eerder duidt op rauw volk dan op koele, goed voorbereide professionals. De Bende van Nijvel leek niet in staat om auto’s op een normale manier te stelen en reed zich tijdens een vlucht ooit vast in het spitsverkeer. Ze presteerde het om, bij een van de inbraken, haar toch al opvallende Saab fout te parkeren op een fietspad. Met een beetje pech was die weggesleept – terwijl de bende een eindje verderop een bloedbad aanrichtte.

Bron » marcpennartz.nl

Op de website van VRT-nieuws lees je:

Wat is het belang van die vondst in het Bende-onderzoek?

Dat belang is erg groot. De vondst in het kanaal was van doorslaggevende betekenis voor het Bende-onderzoek. Er werden immers wapens gevonden die rechtstreeks konden worden gelinkt aan feiten van 1982-1983 én 1985. Daarmee kon worden aangetoond dat dezelfde Bende in beide periodes actief was.

Het belang van de inhoud van de wonderbaarlijke vondst in Ronquières is relatief en anderzijds zeer belangrijk. “Relatief” omdat in april 1986 de link al werd gemaakt tussen de feiten in Eigenbrakel, Overijse en Aalst en voor de vondst te Ronquières werd er begin november 1986 ook al de link gemaakt met de wapendiefstal in Dinant. Anderzijds is de vondst ondertussen zeer belangrijk geworden omdat niemand in 1986 de onwaarschijnlijke technische vooruitgang van het wetenschappelijk onderzoek inzake het DNA-onderzoek -en de nieuwe mogelijkheden daarvan- kon inschatten.

Niet hij (of zij) die deze bonte verzameling in het water gooide, niet hij of zij die exact de locatie aan de duikers wist te tonen. Niet hij of zij die daarvoor deze wapens en andere bewijsstukken hanteerde.

En ook niet de forumgebruiker(s) die beweert/beweren dat deze DNA-stalen opeens uit de lucht komen vallen. In die zin is - wat niemand toen ooit kon vermoeden - deze vondst wel erg belangrijk.

In 1986 was het “waarom” van deze vondst minder aan de orde. Iedereen dacht toen dat de Bende snel opgerold zou geraken. Het tegendeel bleek waar. Vandaag (allez, een tijdje geleden) heeft het federaal parket duiding gegeven waarom deze vondst noodzakelijk was. Waarom minstens 1 zak zeker moest kunnen gevonden worden. Waarom jullie hier vandaag dit forum en dit topic lezen.

Re: Inwisselbare wapens

Trobken wrote:

“Wat is het belang van die vondst in het Bende-onderzoek?

Dat belang is erg groot. De vondst in het kanaal was van doorslaggevende betekenis voor het Bende-onderzoek. Er werden immers wapens gevonden die rechtstreeks konden worden gelinkt aan feiten van 1982-1983 én 1985. Daarmee kon worden aangetoond dat dezelfde Bende in beide periodes actief was.”

“Doorslaggevende betekenis”? Ik noem die woorden in de hiervoor genoemde context, misplaatst en de dood in de pot. Er kon tot nu toe helemaal niet worden aangetoond dat dezelfde bende - Bende van Nijvel - in beide periodes actief was, als ik zo vrij mag zijn.

Dat het dezelfde bende was die in beide periodes actief was, trek ik in twijfel. Het op 09-11-1986 in een zak in de zwaaikom van Ronquières gevonden, op 13-03-1982 bij wapenhandelaar Cattai te Dinant gestolen jachtgeweer, een Centaure kaliber 10, kan zijn vermengd met zaken die, in tegenstelling tot die Centaure, wel in verband kan worden gebracht met de uitvoerders een of meer van de ons bezighoudende feiten die zijn gepleegd na 13-03-1982. Mijns inziens ligt het veel meer voor de hand dat degenen die onder andere die Centaure in die zwaaikom hebben gegooid of hebben laten gooien, naar de buitenwereld toe die suggestie hebben willen wekken. Kortom, de zaak luistert nauwer dan de ‘zakkengooiers’ en/of hun achtermannen de politie en justitie wilden laten geloven.

Een van de redenen waarom ik denk dat de groep(en) daders in 1982/1983 in wezen los staat (staan) van de groep(en) daders in 1985, vormt de volgende opmerking van Robert Beijer aan het adres van Guy Bouten, in verband met de wapenvondst in de zwaaikom van Ronquières, op 06-11-1986: "Ze hebben de wapens door elkaar gehaald".

Ik interpreteer de woorden van Beijer als volgt: als wapens toebehoren aan een bende, dan zie ik niet in dat diezelfde bende die wapens door elkaar kan halen. Met andere woorden: een of meer lieden hebben  - bijvoorbeeld middels diefstal - wapens van meerdere bendes in zakken bijelkaar gebracht, welke wapens zijn gedumpt in de zwaaikom van Ronquières.

Re: Inwisselbare wapens

Ik denk ook dat de eerste golf andere uitvoerders en opdrachtgevers heeft gekend. Is maar een gevoel, gebaseerd op volgende argumentjes:

  • de lange pauze van bijna 2 jaar tussen de eerste golf en de tweede golf.

  • de tweede golf is vele malen gewelddadiger, veel meer doden, kinderslachtoffers, lijkt meer op terrorisme dan eerste golf omdat de verhouding geweld-buit buitengewoon is. Ook de manier waarop de GTI uit D'Ieteren gestolen werd verschilt van de eerdere manieren om aan voertuigen te geraken.

  • als ik me niet vergis werden 3 zakken met wapens in de zwaaikom gedumpt. In elk van deze 3 zakken zaten netjes elementen van beide golven van overvallen. Dus zelfs als men maar 1 zak zou gevonden hebben zou er door de vinders een link gelegd worden met de beide golven van misdaden toegeschreven aan de Bende van Nijvel. Het lijkt erop dat het expliciet de bedoeling was beide misdaadgolven aan elkaar te linken. Welke bandiet doet dit?

  • Is de timing van de tweede golf gekozen? Eigenbrakel en Overijse gebeuren 2 weken voor de nationale parlementsverkiezingen. Aalst gebeurt middenin de formatieronde. Er waren rijkswachters aanwezig in de stemlokalen (stel U voor!) tijdens de verkiezingen van 13 oktober '85.