111

Re: Jean Bultot

Heeft er iemand een idee tegen welke Vlaamse zanger Jean Bultot zo van jetje heeft in zijn reactie op het uitgelekt confituurfilmpje op YouTube?

112

Re: Jean Bultot

Raven, ik weet niet waar je het juist over hebt, maar kan het hier iets mee te maken hebben:

Ook interessant is de 'Brusselse' tak van VMO: Wim Elbers (destijds inspecteur bij het Hoog Comité van Toezicht), zijn broer en zanger Jef Elbers (die onder de schuilnaam Dick Durver een aantal jeugdfeuilletons voor de BRT heeft kunnen schrijven) en een zekere, jawel, Willy De Schepper.

Zie » Forum

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

113

Re: Jean Bultot

the end, op YouTube vind je een zelfgemaakt filmpje waarin Bultot kwaad reageert op degene die ervoor gezorgd heeft dat het filmpje van zijn gestoei met enkele blote dames in de confituur in de pers gekomen is.

Hij minimaliseert de beelden, zegt dat het zelfs geen orgie was en begint vervolgens af te geven op enkele personen waaronder een Vlaamse zanger die hij herhaaldelijk schoffeert.

Dit zal inderdaad wel de naam zijn die ik zocht en die 3e naam maakt het natuurlijk direct zeer interessant.

Re: Jean Bultot

Onderzoeksrechter zou Bultot al per telefoon ondervraagd hebben – Gewezen gevangenisdirecteur terecht in Paraguay

Eén van Dendermondse onderzoeksrechters, die zich bezighouden met een deel van het dossier ‘Bende van Nijvel’, zou een telefonische ondervraging hebben afgenomen van Jean Bultot (35), gewezen onderdirecteur van de gevangenis van Sint-Gillis.

Officieel hebben wij daar geen bevestiging van kunnen krijgen, omdat in verband met dit onderzoek de striktste geheimhouding bevolen wordt. Het zou gaan om onderzoeksrechter Tas, die het dossier van het Aalsterse drama behandelt, of onderzoeksrechter Troch, die de overval op de zeilenfabriek van Temse onder zijn bevoegdheid heeft.

De reden van de ondervraging: geruchten als zou Bultot op zijn minst meer weten van de verschillende contacten, die er geweest zijn tussen de bendeleden, toen die in de gevangenis zaten. Immers, Bultot woonde in de gevangenis, alvorens hij er zelf in belandde.

Steeds meer wint de theorie, dat er nooit een echte, vaste Bende van Nijvel is geweest, maar dat het gaat om vrienden, zelfs van verschillende generaties, die elkaar al vroeger kenden en nog beter leerden kennen in de gevangenis. ‘Witte zigeuners’ heeft men ons meer dan eens gezegd, woonwagenvolk, zwervers, zoals Robert ‘Balou’ Becker (thans voortvluchtig), Adriano Vittorio maar ook de De Staerke’s, die thans in de gevangenis van Dendermonde zitten voor hun aandeel in de zogenaamde Bende van Baasrode.

Jean Bultot, zo zeggen sommigen, kende al deze mannen, sloot vriendschap met hen, bracht hen met elkaar in contact en gaf hen uitgebreid wapenonderricht. Of hij echt het brein achter de Bende van Nijvel is geweest en of hij bewust de doelwitten gekozen heeft voor de ‘raids’ van deze bende, is nog een ander paar mouwen.

Dat Bultot de De Staerke’s kende, is zeker. Zo kwam hij trouwens een eerste keer in de knoei. Hij werd zelfs aangehouden op  7 mei 1985 (en pas vier maanden later vrijgelaten)nadat hij in het bezit was gevonden van kasbons, gestolen ten nadele van de pastoor van Wieze. De gevangenisdirecteur had een ex-gedetineerde naar de bank gestuurd om de kasbons te innen, terwijl hij in een café vlakbij zat te wachten. De kasbons had hij gekregen, zo zei hij, van Leopold Van Esbroeck, één van de verdachten van de Bende van Baasrode, en vriend van Philippe De Staerke, met wie hij de inbraak bij de pastoor trouwens zou hebben gepleegd.

Op 15 november 1985 werd Bultot een tweede keer aangehouden, ditmaal wegens wapenbezit in zijn privéwoning binnen de gevangenismuren. Een maand later kwam hij vrij en hij verdween uit België, richting Paraguay, zegt men.

Bultot was een echte wapengek, net als zijn vriend en gewezen studiekameraad, Madani Bouhouche (34) uit Jette, die thans in voorhechtenis zit, verdacht van de moord op een derde dertiger en wapenfreak, Juan Mendez, kaderlid bij de wapenfabriek FN te Herstal. Dat deze drie gevaarlijke, verboden of uiterst nieuwe wapens aan elkaar doorspeelden en verkochten, lijdt geen twijfel. Ook in het onderzoek naar de moord op Mendez is de naam Bultot al eens gevallen.

De gewezen gevangenisdirecteur vertrok na zijn tweede vrijlating naar Zuid-Amerika. Paraguay meent men, maar maandenlang hoorde men niets van hem. Thans zouden een aantal personen weten waar hij zit. Een aantal Belgische journalisten zou reeds naar Paraguay vertrokken zijn om hem daar te gaan ondervragen. Of de Dendermondse onderzoeksrechter hen vóór is geweest, door Bultot telefonisch te ondervragen, kon of wou men ons niet bevestigen.

Bron: Het Laatste Nieuws | 14 november 1986

Re: Jean Bultot

louisfrancois wrote:

Jean Bultot op YouTube » Confituurparty opgedoken op YouTube

Die confituurparty kwam in februari 1990 al aan bod in de Eerste Bendecommissie en in de pers. Jean Bultot reageerde daar toen als volgt op:

"Op confituurballet geen politici gefilmd"

"Nee, VdB heeft nooit mee gestoeid met de meisjes in de confituur. Hij heeft dat gemist", lacht Jean Bultot. De gewezen adjunct-directeur van de gevangenis te Sint-Gillis, eerst banneling in Zuid-Amerika en thans in Zuid-Afrika, denkt met heimwee terug aan de nachtfeesten in de Brusselse Jonathan.

Het confituurballet, waarover de heer Bourgeois, voorzitter van de commissie banditisme, en kamerlid Coveliers het in ons zaterdagblad hadden, werd eerder al in de parlementaire onderzoekscommissie te berde gebracht. Sommigen meenden dat ook daar lieden van rang en stand in hun eenvoudige en meest uitbundige gedaante gefilmd werden om hen vervolgens te chanteren.

Inspecteur Dorao van de gerechtelijk politie en de Staatsveiligheid maakten zorgelijke rapporten over de rol die Jean Bultot in die festiviteiten speelde. Bultot ontkent evenwel dat daar politici zouden zijn gefilmd. "De Jonathan van Pierre-Paul Derijcke was een club waar zowel de peetvader van het Brussels milieu Michel Dewit en zijn opvolger Ramadan Dodac, als bekende advocaten plezier maakten".

Er was sprake van zwarte missen. "Ik had voor de gelegenheid een wit kleed van onze gevangenisaalmoezenier geleend. Maar ik heb er geen van die mooie meiden geofferd hoor. Lou van de Hollywood Banana's moest toen als verrassing uit een doodskist wippen en met de meisjes 'Les petites filles de Singapore' zingen. Maar Lou was zat en lag in de kist te slapen …".

En de confituurfuif? "Pierre-Paul had 700 kilo confituur gekocht bij Materne. De meisjes moesten daarin een catch-wedstrijd houden. In monokini. Er was geen verdoken camera. Er werd gefilmd door een ploeg van Antenne 2 voor het programma 'Incroyable mais vrai' van Jacques Martin. Althans tot een bepaald uur. Daarna werd het een spektakel onder ons, met de meisjes in zerokini. Ik zat er mee van te genieten tot de meiden zich plots op mij stortten, mij in de confituur gooiden en iedereen begon te scanderen: "Jean à poil!". Binnen de kortste keren lag ik daar naakt. Allicht is dat niet het uniform waarin een ambtenaar van het gevangeniswezen verwacht te zien. Vandaar dat de gereechtelijke politie zo gezocht heeft naar foto's van dit en andere avondjes. Maar Pépé Derijcke heeft nooit iemand gechanteerd. Wij amuseerden ons".

De Jonathan werd ook een pleisterplaats voor extreem-rechts genoemd. Bultot: "Men heeft zelfs beweerd dat het Front de la Jeunesse jacht maakte op Arabieren, die daar dan in de kelder getekend en geslagen werden. Nonsens. Met politiek hielden wij ons op die avonden niet bezig."

Bron: Het Laatste Nieuws | 19 februari 1990

Re: Jean Bultot

Het is geweten dat enkele zware jongens destijds in Belgische instellingen gezeten hebben (verbeteringsgestichten, weeshuizen). Waren er onder hen die in Wauthier-Braine gezeten hebben en daar al met Bultot in contact gekomen zijn (en desnoods nadien terug in gevangenis - Farcy, Vandeuren, anderen?)?

Hoe werden ze in die instelling behandeld? Gewelddadig, is er sprake van geestelijk of fysiek/seksueel misbruik door mensen van de instelling of derden? Heeft men met de papiersnippers in het bos willen afrekenen met Bultot en hem voor alles laten opdraaien?

117

Re: Jean Bultot

"Ik heb niets met Bende van Nijvel te maken"

Hij bezit naar eigen zeggen een "miniscuul" landgoed van 500 hectaren aan de grens met Argentinië en woont in een eenvoudig huurhuis in de Paraguayaanse hoofdstad Ascunsion. Sedert hij in januari 1986 naar dit Midden-Amerikaanse land vluchtte houdt hij zich voornamelijk bezig met de verzorging van een veestapel van 115 stuks, die een Frans bedrijf zou toebehoren. Jean Bultot (36), de in België in opspraak geraakte ex-directeur van de Sint-Gillis-gevangenis en één van de kroongetuigen in het onderzoek naar de vele aanslagen door de Bende van Nijvel, doet het rustig aan. In een exclusief interview met deze krant wijst hij alle beschuldigingen van de hand. "Ik heb niets met de Bende van Nijvel te maken", zegt hij zelf. En: "Ik weet te veel."

Op het balkon van zijn woning in Ascunsion heeft Jean Bultot, tot voor kort één van de meest gezochte Belgische staatsburgers, een plaatsje in de schaduw opgezocht. In zijn hand een glas whisky en op zijn gezicht een zelfvoldane glimlach. "Ik ben weer vrij", zegt hij glunderend.

"De afgelopen weken ben ik hier in Ascunsion vijf dagen lang door Belgische rechercheurs ondervraagd. Na afloop zeiden ze: meneer Bultot, we hebben geen enkele reden u nog langer vast te houden. Ook de Paraguayaanse politie bevestigde openlijk dat er tegen mij geen enkele aanklacht is ingediend en dat ik van niets verdacht wordt. Alle lasterpraat in België heeft totaal geen effect gehad."

Op 23 oktober van dit jaar werd Bultot in Paraguay in "administratieve hechtenis" genomen, op verzoek van de Belgische Interpol. De ex-gevangenisdirecteur zou als getuige ter beschikking moeten blijven voor onderzoek naar een aantal moordpartijen, diefstallen en aanslagen in België, waarbij de gevreesde Bende van Nijvel maar ook Bultot zelf werden genoemd. Het wat traag op gang gekomen onderzoek in België had eerder al geleid tot een aantal arrestaties waarbij de ingerekende criminelen de naam van Bultot meer dan eens noemden.

Vijftien november arriveerden uiteindelijk drie Belgische rechercheurs bij de Paraguayaanse gevangenis waar Bultot werd vastgehouden. Hij vertelt: "Aan dat verhoor kwam geen eind. Van negen ’s ochtends tot zeven uur ’s avonds hebben ze me aan de tand gevoeld. Schriftelijke verklaringen heb ik niet afgelegd, maar ik heb wel steeds mondeling zo uitvoerig mogelijk geantwoord. Vijf dagen later werd ik weer vrijgelaten. Uiteindelijk heb ik alle beschuldigingen kunnen ontzenuwen."

Zwijgen

De Belgische justitie zwijgt nog in alle talen over het resultaat van dit verhoor, dat officieel slechts bedoeld was om "essentiële informatie in te winnen". Maar informatie waarover?

Volgens Bultot werd hem met name gevraagd naar zijn rol bij een roof in 1983 van video-apparatuur, de vermeende smokkel van 200 wapens naar Paraguay en de moord in 1986 te Aalst [fout, Mendez is vermoord in Rossières] op directeur Juan Mendez van de Belgische FN-wapenfabrieken. Eén van de hoofdverdachten in de moordzaak op Mendez, Madani Bouhouche, had onlangs nog met een beschuldigende vinger naar Bultot gewezen. De ex-gevangenisdirecteur zou volgens Bouhouche de organisator zijn geweest van de moordaanslag. Al eerder had de Nijvelse [Moussa was actief in de Brusselse wijk rond het Noordstation] crimineel Alain Moussa gezegd dat Bultot de opdracht gaf voor de roof van video-apparatuur, om met de opbrengst de kas van de extreem-rechtse organisatie Front de la Jeunesse te kunnen spekken. Op grond van deze beschuldigingen werd Bultot bij verstek veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf.

Vuilspuiterij

Maar Bultot voelt zichzelf het slachtoffer van onbezonnen vuilspuiterij. "Niets is gemakkelijker dan mij als grote zondebok aan te wijzen terwijl ik uit België ben weggevlucht", zegt hij. Helemaal brandschoon is hij zelf niet, dat geeft Bultot ruiterlijk toe. "Ik zal niet ontkennen dat ik in mijn tijd als instructeur van de schietbaan bij de gevangenis een aantal vuurwapens verkocht heb. Vanzelfsprekend had ik contact met jongens uit het milieu. Vooral sedert 1982 ben ik me erg gaan interesseren in het onderzoek naar de Bende van Nijvel en ook binnen de gevangenismuren werd daar druk over gepraat". Geheimzinnig: "Dan vang je wel eens wat op."

Wat de video-diefstal betreft: daar had Bultot naar eigen zeggen slechts zeer zijdelings mee te maken. "Ik heb er geen cent aan verdiend", bezweert hij. "Op een zekere dag kwam ene Alex van Rijsel me opzoeken met de vraag of ik niemand kende die goedkoop video-apparatuur kon leveren voor de export naar Spanje. Ik heb die man toen naar Van Esbroeck verwezen, een lid van de bende De Staerke. Verder heb ik me er niet mee bemoeid en met Moussa heb ik nooit onderhandeld."

Dwaas

De beschuldigingen over zijn betrokkenheid bij de moord op FN-directeur Mendez in Aalst [fout, dit moet Rossières zijn] noemt Bultot helemaal te dwaas om over te praten. In de bossen van Houssière werd een VW Golf GTI aangetroffen die bij de aanslag zou zijn gebruikt. De deur was gepantserd met de stof Kevlar, een materiaal dat Bultot vier jaar eerder op de schietbaan op een autodeur had uitgetest. Maar volgens Bultot bood het Kevlar nauwelijks enige bescherming: "Waarom zou ik dan het spul vier jaar later gaan gebruiken bij een overval terwijl ik notabene zelf bewezen had dat het niet werkte?

Ten slotte zou Butlot pas in 1984 ontdekt hebben wie verantwoordelijk was voor de wapenroof twee jaar eerder bij de Belgische wapenhandelaar Dekaise. Dat betrof volgens de gevluchte gevangenisbaas een afrekening, omdat Dekaise zich niet aan afspraken voor de leverantie van geluidsdempers had gehouden. Bultot: "Daar zat een import-export-firma achter die onder meer zaken deed met Libanon. Dat heb ik van jongens in de gevangenis gehoord."

Boze tongen

Boze tongen die beweren dat Bultot vanwege een vergaande betrokkenheid bij de acties van de Bende van Nijvel naar Paraguay gevlucht is, hebben het mis, bezweert de ex-directeur. "Ik ben gevlucht omdat ik te veel weet over bepaalde hooggeplaatste personen, die met allerlei onfrisse zaakjes te maken hebben. In België probeerde men mij al een keer van kant te maken en toen dacht ik: wegwezen, voor het te laat is. Dat ik geen dik pak geld heb meegenomen, mag duidelijk zijn. Ik leef toch niet bepaald als een vorst?" In zijn woning in Ascunsion wacht hij intussen lijdzaam - maar zelfvoldaan - af wat de volgende stap van de Belgische justitie zal zijn. Een uitleveringsverzoek? Bultot denkt van niet. "Ik word hier van niets verdacht", zegt hij nogmaals.

Bron: Leidse Courant | 3 december 1987

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

118

Re: Jean Bultot

Omdat de piste 'wapenhandel' terug heet is:

Geza Mezösy a été le témoin du mariage de Jean Bultot en Afrique du Sud en 1997.

119

Re: Jean Bultot

Trojan wrote:

Omdat de piste 'wapenhandel' terug heet is:

Geza Mezösy a été le témoin du mariage de Jean Bultot en Afrique du Sud en 1997.

Deze info staat al in dit topic » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

120

Re: Jean Bultot

Tueries du Brabant: "Je suis la preuve vivante qu’il y a eu des manipulations"

Depuis le Mozambique, Jean Bultot, ancien directeur de prison qui fit figure de suspect dans le dossier des tueries du Brabant, dit tout
Bultot s’exprime depuis le Mozambique. Le procureur général Christian De Valkeneer fait donc état de manipulation et de tentatives d’influencer l’enquête.

À Maputo, le Belge de 63 ans dit aujourd’hui qu’il est celui qui en 1985 - et depuis - a fait face à une manipulation à deux niveaux dans le dossier des tueries.

Lors des deux vagues d’attaques, Bultot, alors âgé de 30 ans, est directeur adjoint à la prison de Saint-Gilles. Le 9 novembre 1985 à 13h30, un garde champêtre observe à Braine-le-Comte, au lieu-dit Mon Idée, un ancien foyer d’incendie. C’est lâ que sont saisis notamment des livres et des documents appartenant ou censés appartenir à Jean Bultot. Le 9 novembre 1985 a lieu vers 20 h - un peu plus de 6h plus tard - la tuerie du Delhaize d’Alost. Et c’est au même endroit où l’on a retrouvé les "indices Bultot", que les tueurs abandonneront leur Golf le 11 novembre et l’incendieront.

De rest van het artikel zit achter een betaalmuur » www.dhnet.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube