431

Re: Aalst: Vlucht

Welkom Renne, we kunnen je visie goed gebruiken!

432

Re: Aalst: Vlucht

the end wrote:

Dirty Harry heeft een punt. Men mag niet vergeten dat er een rijkswachtofficier (kan op de naam niet meer komen) ter plaatse was in Aalst na de feiten die zei "het zijn toch niet de onze zeker". Gevolg, het weekend van Aalst is de hele SIE doorgelicht. Wat een verwarring en verdachtmaking zal dit intern weeral teweeg gebracht hebben in het korps.

Ik probeer al eventjes contact te zoeken met iemand van wie haar man in die tijd een SIE lid was. Die persoon beweerde meer te weten maar durfde over 7 jaar niks zeggen uit angst voor haar ex-man. Ze zei alleen dat het in Aalst om doelgerichte moorden ging.

Noemde die rijkswachtcommandant Patrick de Sutter? Verder valt mij ook op dat vele "verdachten" een hand boven het hoofd gehouden wordt. Of vermoord worden... Van mij mogen ze alles verjaren, ik kan de nabestaanden begrijpen als men graag nog de termijn uitbreidt tot 40 jaar, maar ik denk dat het niks zal opleveren.

433

Re: Aalst: Vlucht

De nu 82-jarige Jan Anthoons – toen nog gedeputeerde voor de provincie Brabant – reed die avond met zijn vrouw, zijn zoon Herman en zijn vriendin naar zijn bal in Kester. Iets na 20 uur reed hij ter hoogte van de Ninoofsesteenweg in Leerbeek, toen hij plots met hoge snelheid werd ingehaald door een zwarte Golf GTI. “Ik zag dadelijk dat het een Golf was, want wij hadden ons er ook juist zo eentje aangeschaft. Ik kon niet begrijpen dat iemand op zo’n gevaarlijke weg – met twee erg scherpe bochten – zo hard kon rijden”, vertelt Jan.

Even later schrok de gedeputeerde nog harder, want seconden nadat de zwarte GTI hem voorbijzoefde, vlamde er een rode BMW hem voorbij, eveneens met een hallucinante snelheid. “Ik herkende de bestuurder; het was de zoon van iemand uit de gemeenteraad van Gooik. Het was inderdaad die jongeman – die vandaag nog steeds zijn naam niet volledig in de krant wil – die de GTI achtervolgde.

“Ik was op weg naar mijn vriendin, had nog maar pas een BMW gekocht en deed daar dingen mee die ik vandaag nooit meer zou doen. Enkele kilometers voor Leerbeek reed ik achter een tractor. Die wou ik net inhalen toen die donkere Golf GTI me voorbijstak. Met een vlugge reflex kon ik voorkomen dat hij me in de gracht reed. Maar ja, je bent jong en wat doe je dan? Je duwt natuurlijk op het gaspedaal.”

Lees het hele artikel hier » Nieuws

De BMW van de jonge achtervolger, waarmee hij de Golf GTI wilde inhalen:

http://hlnregiophotoprovider0.hln-cdn.be/photo/de-bmw-van-de-jonge-achtervolger-waarmee-hij-de-golf-gti-wilde-inhalen-nbsp-nbsp-marc-colpaert/p1/img-NWI0ZWU2YjcvYXQvODE0MjM5NC8zMjB4OTk5OS9GVA/8142394.jpeg?v=ptp5v16

Jan Anthoons (rechts) met zijn zoon Herman op de plaats waar ze 30 jaar geleden de vluchtauto van de Bende van Nijvel hen voorbij zagen steken:

http://hlnregiophotoprovider0.hln-cdn.be/photo/jan-anthoons-rechts-met-zijn-zoon-herman-op-de-plaats-waar-ze-30-jaar-geleden-de-vluchtauto-van-de/p1/img-MDc2NjIwZGQvYXQvODE0MjM5Ni8zMjB4OTk5OS9GVA/8142396.jpeg?v=ptp5v16

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Vlucht

In de topic over de Phoenix-scoutsclub van Michel Libert wordt melding gemaakt van een kamp dat georganiseerd werd in het bos van Chenois in Quenast. Hieronder herneem ik de beschrijving van René Haquin:

Op deze vochtige en koude avond nemen we de autosnelweg naar Parijs, die we verlaten via de afrit Wauthier-Braine, richting Tubize. Daar worden we opgewacht door een derde wagen, die van Paul Latinus. Zo rijden we traag achter elkaar naar Quenast. Wij rijden de gemeente door tot aan de rand van het bos van Chenoy [de juiste schrijfwijze is Chenois], eigendom van een Brussel gemeentemandataris. We worden verwacht. In een volledige duisternis dringen we achter elkaar het bos in totdat we een minuscuul lichtpuntje bereiken: het vlammetje van een kaars in een vreemd gebouw, een oude vervallen kapel.

Als ik eens bekijk waar dit 'bois du Chenois' gelegen is, valt het mij op dat het bos pal op de vluchtroute ligt van de Bende van Nijvel na de overval van Aalst, tussen Leerbeek en het bos van La Houssière » zie googlemaps

Heeft de Bende daar even in de boskapel halt gehouden tussen 20u en 00u vooraleer door te trekken naar het bos van La Houssière? In de tijdslijn van de vlucht na Aalst ontbreekt nl. vier uur. Is dit de zoveelste toevalligheid tussen WNP en de Bende?

435

Re: Aalst: Vlucht

Dat gat van vier uur blijft één van de grotere mysteries uit deze zaak. Het feit dat het Bois de Chenois op de weg tussen Aalst en het bos van Houssière ligt, is een interessant gegeven. Het feit dat leden van WNP dat bos kenden, is weer een toevalligheid dat WNP aan de Bende zou kunnen linken.

Maar dan vraag ik me af - en dat geldt voor veel theorieën over de vlucht na Aalst - waarom ze hun schuilplaats (in dit geval het Bois de Chenois) hebben verlaten. Waarom moesten ze verder trekken naar het Bois de la Houssière? Waarom konden ze niet blijven in bv. het Bois de Chenois? Hoe langer ze wachten, hoe groter het gevaar om ontdekt te worden. Daarom wil je de vlucht zo kort mogelijk houden.

Werd hun vlucht richting het Bois de la Houssière geblokkeerd, bv. door een politieblokkade, waardoor ze snel een nieuwe schuilplaats moesten zoeken? Zijn ze dan naar het Bois de Chenois gereden, wat voor de Bende mogelijk bekend terrein was?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

436

Re: Aalst: Vlucht

Le soir de la tuerie d'Alost, qui était Gudule?

Un ancien gendarme a témoigné avoir reçu l'ordre de ne pas surveiller un carrefour stratégique à Hal.

Au central radio de la gendarmerie le 9 novembre 1985, après la tuerie du Delhaize d'Alost, qui utilisa l'indicatif Gudule pour ordonner à des gendarmes de Hal de ne pas appliquer les plan d'alerte? En quittant le Delhaize d'Alost où ils avaient tué 8 personnes, les tueurs avaient filé plein sud vers le Hainaut pour rejoindre à Braine-le-Comte le bois de la Houssière.

Sur Mappy, le chemin le plus rapide - 56 minutes - passe par Hal. Par l'enquête, on savait depuis le hold-up d'Overijse que les tueurs utilisaient les bois de la Houssière. Les tueurs n'ont pourtant rencontré aucun obstacle. La route était libre. Pourquoi?

On a peut-être un début de réponse, 30 ans après. Un ancien gendarme de Hal a confié aux enquêteurs du Dossier Brabant Wallon qu'il avait reçu l'ordre après la tuerie d'Alost de ne pas se rendre à l'endroit prèvu par les plans. Preuve supplémentaire d'une intervention de l'intérieur de la gendarmerie.

A l'époque, tout holp-up violent déclenchat un état d'alerte où chacun, policier ou gendarme, savait à l'avance où il devait foncer pour barrer la route aux suspects.

Après la tuerie d'Alost, des ordres ont été donnés par radio aux patrouilles sur le terrain à Hal dont l'effet a libéré un possible itinéraire de fuite des tueurs du Brabant. Habituellement, la gendarmerie utilisait l'indicatif Radio Dara indiquant que l'ordre provenait du district.

Selon le gendarme qui a témoigné, l'ordre qui lui fut donné de ne pas surveiller un certain carrefour ne provenait pas de Dara, mais de l'échelon de commandement supérieur au district, l'échelon groupe dont l'indicatif radio était Gudule.

Qui était Gudule?

Il y quelque temps, un automobiliste qui traversait ces fameux Bois de la Houssière nous a fait la même réflexion: il n'y avait pas de patrouille de gendarmerie à l'entrée ni dans le Bois où les tueurs avaient pu pénétrer et se cacher en toute tranquillité.

L'automobiliste était certain d'avoir vu des gendarmers mais ils étaient du mauvais côté. Voilà ce qui tarabuste l'enquête en 2016 et fait plus que jamais penser que les dés étaient pipés.

Nous ne donnons que deux exemples. En réalité, ils fourmillent. Ils engluent l'enquête. Ils empêchent de faire la part des choses entre les négligences, les incompétences, les oublis et les erreurs, et ce qui pourrait relever du pur sabotage. Et c'est ce qui empêche depuis 30 ans de faire la vérité. (...)

Bron: La Dernière Heure | Gilbert Dupont | 19 Juli 2016

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Vlucht

Ben wrote:

Le soir de la tuerie d'Alost, qui était Gudule?

Un ancien gendarme a témoigné avoir reçu l'ordre de ne pas surveiller un carrefour stratégique à Hal.

Au central radio de la gendarmerie le 9 novembre 1985, après la tuerie du Delhaize d'Alost, qui utilisa l'indicatif Gudule pour ordonner à des gendarmes de Hal de ne pas appliquer les plan d'alerte? En quittant le Delhaize d'Alost où ils avaient tué 8 personnes, les tueurs avaient filé plein sud vers le Hainaut pour rejoindre à Braine-le-Comte le bois de la Houssière.

Sur Mappy, le chemin le plus rapide - 56 minutes - passe par Hal.

De kortste weg door Halle? Dat is dan via de E40, de ring rond Brussel en de N203a. Dupont negeert hier compleet de getuigenissen van de mensen die de Golf op grote snelheid hebben zien rijden naar Erembodegem en Leerbeek. Bovendien was er in Halle net diezelfde avond een bomalarm aan de gang. Dat kan de reden zijn waarom de rijkswachter een andere opdracht gekregen heeft.

Ben wrote:

Il y quelque temps, un automobiliste qui traversait ces fameux Bois de la Houssière nous a fait la même réflexion: il n'y avait pas de patrouille de gendarmerie à l'entrée ni dans le Bois où les tueurs avaient pu pénétrer et se cacher en toute tranquillité. L'automobiliste était certain d'avoir vu des gendarmers mais ils étaient du mauvais côté.

Dupont verwijst hierbij naar de getuigenis van Philippe Clerbois (zie zijn eigen artikel » Nieuws) maar verdraait toch wel de info. Er was wel degelijk een controle naar de toegang van het Bois de la Houssière doch enkel in het zuiden (nabij het restaurant Torinne in de richting van Nijvel via de avenue du Marousset) en niet in het noorden (kant Hennuyères). De auto van Clerbois werd echter niet gecontroleerd en mocht doorrijden naar de Drève du Long Jour. Clerbois heeft echter tegen mij verteld dat andere auto's die naar Nijvel reden wel degelijk aan de kant gebracht werden.

Re: Aalst: Vlucht

Steeds driester

De terreuraktie in Aalst illustreert vooral dat de zogenaamde Bende van Nijvel ook steeds offensiever optreedt. Het was ditmaal de eerste keer dat zij toesloegen in een bebouwde kom en op amper enkele honderden meter van een politiecommissariaat (1). Meer nog, zoals blijkt uit onderstaande afgedrukte plattegrond van de omgeving van het warenhuis, begaven de daders zich dit keer met hun Golf GTI zonder aarzelen op een parking met alle kenmerken van een muizenval (2).

Bij vorige aanvallen op warenhuizen, zoals in Overijse en Eigenbrakel, beschikte de Bende steeds over meer dan één uitvalsweg om op de vlucht te slaan. De parking van Aalst heeft maar één uitgang. Toch bleef de Bende na de overval nog minutenlang op de parking in en rond de auto staan (3). Wegvluchtende klanten konden in die tijdsspanne de politie verwittigen die ditmaal voor de eerste keer tijdig de kans kreeg om de Bende op te wachten aan de uitgang van de parking. Dat de rijkswacht zich niet bij de politie voegde is daarbij een raadsel te meer.

Maar de Bende aarzelde in elk geval niet om enkele minuten later in zuiver offensieve commandostijl en vurend vanuit de achteruitrijdende Golf uit de muizenval te breken en de parking te verlaten. Dankzij de snelheid waarmee dit gewaagde manoeuvre werd uitgevoerd, dankzij het ononderbroken vuren ook en ondanks haar defensieve uitgangspositie hield de Bende daarbij voor de ganse duur van deze operatie-aftocht het offensief in handen. De bij de uitgang aanwezige ordediensten, die hier voor één keer eigenlijk niet konden verrast worden, kwamen er echter niet toe om op hun beurt het vuur te openen op de bende (4).

Ze hadden nochtans de tijd en de middelen ter beschikking om minstens één van de drie aanpalende straten met hun combi’s te blokkeren en zich zodoende meteen te verzekeren van een relatief gunstige schuttersperiode. In de praktijk liet men de Bende bij haar uitval vanop de parking echter de keuze over de drie straten om te ontkomen. Een achtervolging van de snelle Golf was zodoende ook al op voorhand gehypothekeerd.

Auto’s

Dat de Bende bovendien over een solide logistieke achterban beschikt, blijkt tenslotte uit het nagenoeg gelijktijdig opduiken, zoals bij vorige gelegenheden, van verschillende voertuigen van het type dat bij de aanslag werd gebruikt. Dit afleidingsmanoeuvre maakt de verwarring bij de speurdiensten ook dit keer weer groter. En dat de logistieke steun groter is dan wordt vermoed zou ook kunnen blijken uit het opduiken, net zoals na de aanslag in Overijse, van een Mercedes wagen met een buitenlandse nummerplaat in de buurt van de Golf GTI in Strombeek-Bever.

Het is immers evident dat de daders, na afloop van hun aktie, met hun Golf GTI geen lange afstanden meer kunnen afleggen zonder het risico te lopen dat ze gesignaleerd of onderschept worden. En ondanks de snelle mobilisatie van alle Brusselse rijkswachteenheden, waartoe zaterdagavond nog vóór 21u werd beslist, zijn de ‘terroristen van Waals-Brabant’ toch eens te meer in rook opgegaan.

Bron: Vooruit (De Morgen) | Walter De Bock | 12 november 1985

(1) Dit klopt niet want de Bende sloeg reeds toe in het centrum van Maubeuge en Waver nabij een politiecommissariaat of rijkswachtgebouw.

(2) Ook dit klopt niet helemaal aangezien de Bende in Temse ook in een muizenval zat op het fabrieksterrein van Wittock-Van Landeghem. Bovendien waren er in Aalst vluchtwegen (weliswaar te voet) langs het Osbroekpark.

(3) Zouden ze deze tijd niet gebruikt hebben om hun wapens weer helemaal aan te vullen met munitie?

(4) Ook dit klopt niet helemaal gezien de moedige interventie van Eddy Nevens. Zie ook » Forum

Re: Aalst: Vlucht

Wat betreft het gebruik van walkie-talkies:

  • De politiediensten afluisteren met walkie-talkies was zeker mogelijk in de jaren tachtig, zij hadden hoog geplaatste antennes waardoor afluisteren goed werkte, de techniek zoals tegenwoordig met code-sleutels was toen nog niet in gebruik. Echter de communicatie tussen de combi's ten velde was een soep. Om in heuvelachtig gebied goed te communiceren tussen 2 wagens heb je een hoge antenne nodig, men spreekt van zichtcommunicatie, wat inhoud dat als de antennes elkaar niet zien ze ook geen gegarandeerde verbinding kunnen maken (FM-modulatie in dit geval).

  • Dit was ook zo voor de daders: indien deze in het bezit waren van walkietalkies of transceivers in de wagen, konden ze politionele berichten ontvangen maar zeker niet treffend spreken, gezien hun positie tussen gebouwen, bossen enz. Ik vermoed dus dat het ook quasi niet mogelijk was om goed te communiceren tussen de golf en de mercedes. tenzij ze dicht bij elkaar rijden. (max 5 kilometer in heuvelachtig gebied) Dit allemaal zeker mee nemen in de redeneringen! Dus luisteren: ja! Maar zelf zenden: moeilijk.

  • Wat wel mogelijk was is bv. een antenne op de mast te Kester, waarmee ze mogelijks toch konden communiceren met de Golf en/of de Mercedes, berichten konden doorzenden naar de wagens (maar niet verstandig).

  • Verder heb ik nergens iets gelezen over antennes op de Golf of de Mercedes.

  • Ook is zenden dom, aangezien iedere scanner eigenaar ook kon meeluisteren.

  • Hoe hoog is het dak van de sporthal? Is deze zichtbaar vanuit de piratenstoel op de Kester mast?

440

Re: Aalst: Vlucht

Daar komt Kester weer om de hoek kijken.