Re: Waver: 30 September

Dat ze hun auto zo vroeg parkeren, is vermoedelijk om zeker te zijn van een parkeerplaats die dicht bij de winkel is gelegen. Na een overval wil je geen 100m naar je vluchtauto spurten. Hoe vroeger op de dag, hoe meer parkeerkeuze. Dat ze vervolgens lang gewacht hebben om de wapenwinkel te overvallen, is giswerk. Misschien moesten ze lang wachten omdat de winkel pas laat openging?

Re: Waver: 30 September

patrick111 wrote:

Dat ze hun auto zo vroeg parkeren, is vermoedelijk om zeker te zijn van een parkeerplaats die dicht bij de winkel is gelegen. Na een overval wil je geen 100m naar je vluchtauto spurten. Hoe vroeger op de dag, hoe meer parkeerkeuze.

Daar kan ik inkomen.

patrick111 wrote:

Dat ze vervolgens lang gewacht hebben om de wapenwinkel te overvallen, is giswerk.

De vraag is waar ze ondertussen verbleven hebben. Zijn ze verderop een koffietje gaan drinken? Vergeet ook niet dat ze vermoedelijk de Faul bij zich hadden, wat een ongemakkelijk wapen was om mee rond te lopen. Of hebben ze die Faul snel uit de Santana genomen vlak vóór de overval om 10u30?

patrick111 wrote:

Misschien moesten ze lang wachten omdat de winkel pas laat openging?

Wel op basis van onderstaande advertentie van Dekaise in een toenmalige wapenmagazine, kunnen we er van uitgaan dat Dekaise zijn winkel in feite al om 9u30 heeft opengedaan.

http://nsm08.casimages.com/img/2015/10/09//15100912582714738713645906.jpg

De timing van de gebeurtenissen op donderdag 30 september 1982 moet dan ongeveer als volgt geweest zijn:

  • 7u30 of vroeger: parkeren van de Santana voor het huisnummer 36 (dat is twee huizen verder dan de winkel van Dekaise)

  • 9u30: opening van de winkel

  • 10u30: overval wanneer er zich nog twee klanten bevinden in de winkel

De vragen blijven dus:

  • waarom de daders tot 10u30 gewacht hebben vooraleer de winkel binnen te vallen en dit niet gedaan hebben op het moment dat Dekaise de deur van zijn winkel van het slot doet om 9u30?

  • waarom de daders niet even gewacht hebben totdat die twee klanten naar buiten zijn gegaan?

  • waarom de daders niet het voorzorg genomen hebben om maskers of bivakmutsen te dragen (wat ze in Maubeuge wel gedaan hebben)?

Ik kan moeilijk aannemen dat in een wapenwinkel het een continu binnen en buitenlopen is van klanten. Er zullen toch zeker momenten geweest zijn dat niemand in de winkel aanwezig was. En toch opteren de daders om, ongemaskerd, te opereren terwijl er volk in de winkel staat.

En blijkbaar hadden ze die dag helemaal geen maskers of bivakmutsen bij, zelfs niet in de Santana, want ook tijdens de hele achtervolging door de rijkswachters Campine en Sartillot trekken ze niets over hun hoofd.

Re: Waver: 30 September

Wederom een goede uiteenzetting, Mero (met bonuspunten voor het vinden van het openingsuur smile). Ik heb nog een paar kleine dingen opgemerkt in dit topic die je misschien kunnen helpen.

Ben wrote:

In Hoeilaart kwam het nog tot een zware schietpartij met een politiepatrouille waarbij het eendenroer nog eens in actie kwam. Een van de agenten herkende Bouhouche wiens het gezicht met fond de teint was verdonkerd.

De daders hadden geen maskers of bivakmutsen, maar droegen naar verluidt wel fond de teint en van de robotfoto's weten we dat er minstens één dader ook een hoofddeksel droeg. Ze waren dus wel degelijk vermomd.

freelance1603 wrote:

De dag van de overval bij Dekaise waren Bouhouche en Beijer niet gaan werken: de ene was ziek, de andere had een dag vrij.

Laten we er even van uitgaan dat Bouhouche degene is die ziek was. Als je je ziek meldt, is dat meestal 's ochtends op de dag zelf. Ik kan me dus inbeelden als Bouhouche één van de daders was, dat hij tussen 7u30 en 10u30 nog enkele zaakjes te regelen had, waaronder bijvoorbeeld zijn afwezigheid wegens ziekte.

Ben wrote:

Een half uur voor de overval bij Dekaise stopte een blauwe Santana met Franse nummerplaat in de Kroonlaan in Elsene ter hoogte van nummer 83, een eclectisch burgerhuis uit de 19e eeuw met een koetspoort naar het achterhuis, 83a. 

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

Kan je dit verhaal in je tijdslijn passen? Want zoals ik het begrijp werd de blauwe Santana een half uur voor de overval nog in Elsene gezien, terwijl het Bendeverslag zegt dat hij al om 7u30 in de buurt van Dekaise geparkeerd stond. Klopt de 7u30 of is het een typfout? Waren er misschien twee Santana's in omloop of is het verhaal van Elsene een dwaalspoor (dat laatste lijkt me straf gezien de duidelijke link met Bouhouche)?

Merovinger wrote:

Waarom de daders niet even gewacht hebben totdat die twee klanten naar buiten zijn gegaan?

Ik sluit niet uit dat ze juist gewacht hebben tot er klanten waren. Een winkeluitbater die goed met wapens overweg kan, heeft misschien minder de neiging om de held te gaan uithangen als de levens van twee klanten op het spel staan. Een andere reden: ze konden niet langer wachten, de overval moest dan gebeuren, met of zonder klanten in de winkel. Waarom de overval precies dan moest gebeuren, is natuurlijk weer een andere vraag.

254

Re: Waver: 30 September

Merovinger wrote:
  • waarom de daders niet het voorzorg genomen hebben om maskers of bivakmutsen te dragen (wat ze in Maubeuge wel gedaan hebben)?

Misschien wilden ze - om welke reden dan ook - niet dat onderzoekers beide feiten aan elkaar zouden linken?

Re: Waver: 30 September

Dat lijkt me niet. Immers ze kwamen met dezelfde auto.

Re: Waver: 30 September

Misschien omdat ze volk kenden in Maubeuge, en niet in Waver?

Re: Waver: 30 September

Ik sluit mij aan bij Patrick111.

De reden waarom men tot 10u30 wacht kan van allerlei zijn. Misschien hadden ze iets opgemerkt dat hen weerhield.

Servo per Amikeco

Re: Waver: 30 September

Dat ze tot 10u30 wachten, tot daar aan toe. Maar waarom binnenvallen terwijl er nog twee klanten aanwezig zijn? Ze hadden te maken met klanten van een wapenwinkel hé. Die klanten hadden dus wel een wapen in handen kunnen hebben en het de gangsters moeilijk kunnen maken hebben. Terwijl ze evengoed nog 5 minuten hadden kunnen wachten totdat die klanten buiten waren.

patrick111 wrote:


Ben wrote:

Een halfuur voor de overval bij Dekaise stopte een blauwe Santana met Franse nummerplaat in de Kroonlaan in Elsene ter hoogte van nummer 83, een eclectisch burgerhuis uit de 19e eeuw met een koetspoort naar het achterhuis, 83a. 

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

Kan je dit verhaal in je tijdslijn passen? Want zoals ik het begrijp werd de blauwe Santana een half uur voor de overval nog in Elsene gezien, terwijl het Bendeverslag zegt dat hij al om 7u30 in de buurt van Dekaise geparkeerd stond. Klopt de 7u30 of is het een typfout? Waren er misschien twee Santana's in omloop of is het verhaal van Elsene een dwaalspoor (dat laatste lijkt me straf gezien de duidelijke link met Bouhouche)?

Op de website van de speurders staat het volgende vermeld over de Santana die gestolen werd in Lembeek:

"De wagen VW Santana zal daarna op 14 augustus 1982 hoogstwaarschijnlijk worden gebruikt bij de feiten gepleegd te Maubeuge, en in een later stadium bij de uitvoering van een hold-up op de wapenhandel Dekaise, gevolgd door een schietpartij te Hoeilaart op 30 september 1982. Tussen deze feiten in werd het voertuig opgemerkt te Elsene in de omgeving van de Kroonlaan en het kerkhof."

Hieruit kunnen we jammer genoeg niet uitmaken wanneer de Santana is gezien geweest in Elsene. Volgens de speurders is dit ergens tussen 14 augustus 1982 en 30 september 1982. In het boek van Hilde Geens wordt vermeld dat dit een halfuur vóór de overval op Dekaise zou zijn. Ik kan niet nagaan of dit klopt. Ik denk niet dat er twee Santana’s in het spel zijn. De kans is heel groot dat het om hetzelfde voertuig gaat.

patrick111 wrote:


Ben wrote:

"Getuigen dachten dat een van de politiemannen tijdens de achtervolging bij de schietpartij aan het kruispunt in Hoeilaart de radiator had stukgeschoten. Als dat zo was, kon de wagen volgens de deskundigen maximaal zeven kilometer ver geraakt zijn.

De afstand tussen de schietpartij en de plaats waar de Santana werd teruggevonden is... 7 km!

Inderdaad maar als ze rechtstreeks zijn doorgereden tot de vindplaats van de Santana, nl de Korporaaldreef, dan is er nog een gat in de tijdslijn. Indien de daders na de schietpartij in Hoeilaart doorgereden zijn via de Terhulpensesteenweg (N257), dan zouden ze de 7 km afgereden hebben op circa 13-15 minuten. De schietpartij in Hoeilaart vond plaats rond 10u50. Dus iets na 11u zouden ze met de Santana aangekomen zijn aan de ingang van de Korporaalsdreef nabij de Tumulidreef.

De website van de speurders vermeldt:

"Het voertuig VW Santana wordt diezelfde dag omstreeks 22u30 teruggevonden te Ukkel aan de ingang van de Korporaalsdreef, en op 200 meter voor de Terhulpsesteenweg. Het voertuig VW Santana werd besprenkeld met benzine en staat in brand wanneer een voorbijkomende getuige het voertuig opmerkt."

Werd de auto dus pas omstreeks 22u30 in brand gestoken? Waar hebben de daders dan ondertussen verbleven?

Hypothese 1: Ze hebben de Santana in de Korporaaldreef geparkeerd rond 11u en zijn pas 's avonds teruggegaan om de Santana in brand te steken.
Waarom steken ze de auto dan niet meteen in brand? Hoe zijn ze dan ’s middags weggeraakt van de Korporaaldreef met de zak met wapens van Dekaise? Hebben ze iemand opgeroepen (maar daar staat geen telefooncel)? Hebben ze de bus of tram genomen op de Terhulpensesteenweg? Of de trein genomen in het station Bosvoorde? Of hebben ze de zak met wapens daar ergens in de buurt verstopt? Liggen de wapens van Dekaise nog ergens in het bos in de grond? Is daar eigenlijk ooit gezocht geweest met metaaldetectoren? (tip voor kenza ;) )

Hypothese 2: Ze zijn met de Santana naar een schuiloord gereden en zijn pas ’s avonds naar de Korporaaldreef gereden om er de Santana in brand te steken.
Een mogelijke schuiloord kan de plaats in Elsene zijn, in de buurt van de Kroonlaan en het kerkhof, waar ’s morgens een Santana opgemerkt werd. Of een ondergrondse parking in de Tumulidreef waar Bouhouche en Beijer een garagebox huurden.

Re: Waver: 30 September

Dekaise heeft de winkel effectief rond 9u30 open. Het was er echter drukker dan ik gedacht had en de klanten waren blijkbaar niet gehaast. Zie onderstaande:

Donderdag 30 september 1982 wordt de zaak, zoals gewoonlijk, geopend omstreeks 9u30. De heer L.S. blijkt de eerste klant te zijn geweest. Dan komt de heer B. een besteld aanvalswapen afhalen en afbetalen. Daniel Dekaise legt hem het gebruik ervan uit. Inmiddels is een andere vaste klant binnengekomen: ene in 1938 geboren C.S. Hij praat graag over wapens en heeft geen haast. Zo bediende de wapenhandelaar in zijn aanwezigheid een klant die jachtpatronen kwam kopen en na diens vertrek sprak hij met de in 1955 geboren heer G.G. die zich een handvuurwapen wou aanschaffen.

Omstreeks 10u30 kwamen, terwijl Dekaise in het bijzijn van C.S. met G.G. bezig was, drie kerels binnen. Twee van hen haalden van onder hun kleren een handvuurwapen en de derde een tweeloop te voorschijn.

Het was een overval. De wapenhandelaar en zijn twee klanten moesten plat op de vloer gaan liggen. De overvallers rukten de telefoondraad af, eisten de sleutels van de kasten en doorzochten zowat alles. De man met het geweer verbrijzelde de ruit van de toonbank waarin oorlogswapens uitgestald waren. De buit staken zij in een grote zwarte zak en in een sporttas. Zij stalen ook de brieventassen van de klanten en van de wapenhandelaar. De overvallers waren brutaal. Zij dreigden en sloegen zelfs met de kolf van hun wapen. Plots merkte één van de drie kerels dat de politie kwam opdagen. Zij deelden aan de wapenhandelaar en de twee klanten harde klappen uit en gingen daarop aan de haal met de twee zakken met de wapens en de brieventassen. Volgens de heer S. waren de drie goed gedrild en zelfverzekerd. De man met het geweer leek hem de leider te zijn. De drie slachtoffers van de mishandelingen waren er beroerd aan toe.

Bron: Verslag eerste bendecommissie

Re: Waver: 30 September

Merovinger wrote:

Op de website van de speurders staat het volgende vermeld over de Santana die gestolen werd in Lembeek:

"De wagen VW Santana zal daarna op 14 augustus 1982 hoogstwaarschijnlijk worden gebruikt bij de feiten gepleegd te Maubeuge, en in een later stadium bij de uitvoering van een hold-up op de wapenhandel Dekaise, gevolgd door een schietpartij te Hoeilaart op 30 september 1982. Tussen deze feiten in werd het voertuig opgemerkt te Elsene in de omgeving van de Kroonlaan en het kerkhof."

Hieruit kunnen we jammer genoeg niet uitmaken wanneer de Santana is gezien geweest in Elsene. Volgens de speurders is dit ergens tussen 14 augustus 1982 en 30 september 1982. In het boek van Hilde Geens wordt vermeld dat dit een halfuur vóór de overval op Dekaise zou zijn. Ik kan niet nagaan of dit klopt. Ik denk niet dat er twee Santana’s in het spel zijn. De kans is heel groot dat het om hetzelfde voertuig gaat.

Uit het onderzoek blijkt dat een Santana met Franse nummerplaten tussen 20 september 1982 en 1 oktober 1982 [?] heel vaak in de buurt van nr. 595 van de Boondaalsesteenweg te Elsene stond geparkeerd. Na die datum verdween de wagen. Een gebouw van de Boondaalsesteenweg bestaat gedeeltelijk uit gemeubelde appartementen. Het onderzoek naar de identiteit van de huurders heeft jammer genoeg geen resultaat opgeleverd.

Bron: Verslag eerste bendecommissie