Topic: Oostende: 11 Juli 1983

Oostends nachtportier amper aangeworven en al overvallen

Nachtportier Roland V. (41) van het Oostendse Thermen Palace zit er thuis nog beduusd bij, als hij ons zijn verhaal doet over de brutale overval pas enkele uren geleden. In de nacht van zondag op maandag overvielen immers drie kerels de pas aangeworven portier, ketenden hem vast aan de radiator en gingen aan de haal met 200.000 frank. Ze waren echter duidelijk uit op meer en kenden goed de weg in het Thermen-gebouw.

Het verhaal van het slachtoffer Roland V.: "Zonder een woord te spreken drongen de drie mannen om 3u30 langs twee verschillende deuren binnen. Allen gewapend met revolvers, één met een lange schroevendraaier en één met een knuppel. Onmiddellijk gooiden ze mij op de grond en sleurden me naar de koffer. Ze kenden zomaar de weg. Met een handboei werd ik aan de radiator vastgeklonken. Twee mannen doorzochten de laden, op zoek naar de sleutel van de koffer. De andere bedreigde mij. Hardhandig werd ik ook gefouilleerd en kreeg daarbij nog meppen". Roland V. toont zijn beschadigd gezicht, waarop de kerels met een revolverkolf timmerden.

"Ze zouden me doodschieten, zegden ze. Toen ze de sleutel niet ontdekten - ik had die trouwens ook niet op zak - poogden ze de koffer open te breken. Daarin staken immers allerlei ontvangsten en ook de juwelen en kostbaarheden van de klanten." Het Thermen Palace is immers flink volzet en, naar verluidt, bevatte de koffer voor ettelijke miljoenen aan waardevolle stukken die het cliënteel in bewaring geeft.

Roland V. nog: "Gelukkig voor mij kwam er juist een late klant binnen. Toen hebben de drie mannen het op een lopen gezet. Ik slaagde er dan in de telefoon, aan de andere kant van de tafel, bij mij te slepen en zo de rijkswacht en mijn baas te verwittigen. Heb je nu al ooit geweten dat ze een hotel, met toch veel beweging in en uit, beroven?"

In een lade ontdekten de kerels uiteindelijk toch een bedrag van 200.000 frank. Voor de brieventas van Roland V. hadden ze geen belangstelling. Het hoofddoel was zeker de brandkast. Het Franssprekend trio, met een Brussels accent, is dan weggevlucht in een witte Mercedes. Aan het stuur zat nog een man. Vermoedelijk is ook de auto gestolen.

Nachtportier Roland V. mocht zijn eerste twee weken bij zijn nieuwe werkgever meteen al onderbreken met een week ziekteverzuim.

Bron: Het Laatste Nieuws | 12 juli 1983

Geen idee of er een link is met de Bende van Nijvel maar er zijn wel een paar interessante elementen bij dit feit. Er werd echter niet geschoten, werden geen telefoondraden afgerukt en werden het slachtoffer en de getuige gespaard:

  • de feiten spelen zich af in Oostdende;

  • de feiten spelen zich af in juli 1983, een periode dat de bende van Nijvel eigenlijk kalm is;

  • het gebruik van een witte Mercedes

  • de daders lopen meteen naar de koffer en wisten dus waar deze stond;

  • de daders slaan met een kolf zoals bij Dekaise;

  • Franssprekende daders.