Re: Getuigenis David Van de Steen

Ben al een tijdje niet aan het volgen, maar zal proberen in te lopen. Erembodegem is door bepaalde personen goed gekend door de trainingen die ze daar in de schietstand gingen doen.

Re: Getuigenis David Van de Steen

kenza wrote:

DeadLetterBox, als u eens in de buurt bent, raad ik je aan deze plek eens te bezoeken. Ze is heel kort bij de Delhaize van Aalst, heel kort bij het Osbroekpark, heel kort bij de autosnelweg, heel kort bij de gewestwegen Aalst-Ninove, Aalst-Geraardsbergen en de steenweg Aalst-Ninove. Nu is de streek die ik beschrijf onherkenbaar veranderd in vergelijking met 1985, nu loopt het dood. In 1985 kon je weg via de tunnel onder de spoorweg die via een veldweg naar Welle liep en langs achter de firma Wellstraler kwam je uit op de steenweg Aalst-Ninove. In 1985 stond er er zeker geen enkel huis en nu trouwens nog niet, dus ideaal om zoals u zelfs schrijft bij professionele bendes om eerst vooraf op groen ligt te wachten dat de operatie kan doorgaan.

Het is inderdaad onmogelijk hiernaar te gissen zoals Raf zegt. De omstandigheden destijds van de locatie zijn doorslaggevend. Was het verlaten omgeving of werd het vaker gebruikt als parking? Was het een ongewoon zicht om daar enkele wagens met mensen te zien rondhangen? Kon men er de wagens volledig aan het zicht onttrekken of zou een passerend voertuig de wagens zien staan hebben? Was er straatverlichting? Was er regelmatig vandalisme, sluikstort?

Een paar wagens in een rustig baantje, dat zou voor mij onmiddellijk verdacht zijn. Ik zou eerder gebruik maken van een plek waar het heel normaal is om voertuigen geparkeerd te zien staan met mensen er omheen. Als ik dat zou moeten doen, dan zou ik opteren voor een parking bij een tankstation bijvoorbeeld. Daar zie je altijd mensen naast hun wagen staan of in de wagen zitten. De sleutel tot een geslaagde actie (zowel voor criminelen als voor anderen) is om niet te worden herinnerd na de feiten.

Je moet een grijze muis zijn waar niemand aandacht aan geeft of een tweede blik gunt. Een heterdaad betrapping doet zich vaak voor doordat daders hun intenties verraden door hun gedrag dat de feiten voorafgaat. (lichaamshouding, verdachte handelingen, nerveus gedrag, vertoon van wapens of andere hulpmiddelen, ...) Een misdrijf wordt ook vaak achteraf nog opgelost door het gedrag dat getuigen vaststelden voor het misdrijf.

Servo per Amikeco

Re: Getuigenis David Van de Steen

Het hangt ook af van wat er door de bende nog moest worden gedaan in de laatste fase voor de overval. Moesten er nog wapens uitgedeeld worden? Of moest men enkel maar hun bivakmuts op het hoofd zetten? Sommige activiteiten vereisen natuurlijk net wel een verlaten omgeving.

Servo per Amikeco

44

Re: Getuigenis David Van de Steen

Over het industrieterrein en AARC (informatie van David):

Even ter verduidelijking: AARC is opgericht in 1976 aan de Zeebergbrug te Aalst (Google Maps). Verhuisd in 1981 naar de Gustaaf de Papestraat tot 1989 en vanaf dan tot 2007 in de Watermolenstraat te Erembodegem (Google Maps).

Over het Industrieterrein heb ik ook al menig verhaal gehoord. Maar ik vind dit maar volksverhalen met weinig inhoud. Ze zijn daar langsgereden in 1985 maar dat is dan ook alles wat men er kan van zeggen. Er liep wel jaarlijks een rally door het industriegebied, zo verder naar de oude molen en via veldbaantjes naar Welle!

De info over de rally is interessant, zeker als je weet dat er een aantal verdachten in dit "milieu" zaten » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

45

Re: Getuigenis David Van de Steen

Ben, dat AARC pas in 1989 naar de Watermolenstraat is verhuisd, wist ik al. Maar nu met de info die je geeft, wordt mijn vermoeden groter dat ze effectief daar voor de overval in Aalst hebben gewacht op groen licht. Ik heb altijd al gedacht dat de chauffeur uit het rallywereldje kwam, o.a. voor de keuze van een VW Golf in 1985. In 1985 kon je van uit de Watermolenstraat via een veldweg - die nu niet meer bestaat - rechtstreeks naar de Osbroek rijden zonder dat je ook maar 1 huis tegen kwam, dus vandaar uit reed de Mercedes naar de Osbroek en de Golf GTI sloeg links af naar de Delhaize van Aalst.

De bende hun tactiek was: ze kwamen uit het niets, zaaien dood en vernieling en verdwijnen terug in het niets en dat kan enkel door vanop een plaats te vertrekken heel kortbij waar niemand je ziet. Het industrieterrein in Erembodegem aan de Watermolenstraat lag er op een koude zaterdagavond in november in 1985 meer dan waarschijnlijk heel verlaten bij. Dat ze ergens op een parking in de buurt stonden kan bijna niet, want dan had iemand hun zeker gezien of dat ze gewoon wat toertjes rondreden en dan in eens roekeloos toeslaan kan ook bijna niet. Daarvoor waren ze te goed georganiseerd.

Re: Getuigenis David Van de Steen

Als je niet opvalt kan het perfect zijn dat niemand je opmerkt en dus zal het ook nooit uitkomen. Het lijkt mij erg aannemelijk maar het blijft gissen tenzij er een duidelijke getuigenis is.

Servo per Amikeco

Re: Getuigenis David Van de Steen

Ten andere ben ik het met je eens, Kenza, dat de WNP betrokken partij is.

We mogen het verhaal van Victor Ostrovsky niet vergeten. Wat hij schreef, ondertussen ook al meer dan 20 jaar geleden, was volgens mij niet meer en niet minder dan het antwoord waar iedereen al zolang achter zoekt.

Servo per Amikeco

48

Re: Getuigenis David Van de Steen

Ben: Is het mogelijk om te weten te komen met wie de grootvader van David contact had de jaren na de overval in Aalst?

"Toen ik zestien was kwam het ware verhaal boven! Meerder malen had hij contact met ... over het waarom van de overval. Grote verschuivingen binnen de structuur Delhaize, corrupte directeurs, aanval en chantageplan uitgewerkt in de tijdgeest van toen, grote geld transactie via buitenland"

En wie komt in aanmerking om te worden omschreven als corrupte directeur binnen Delhaize? Of kaderleden, bestuurders? En kunnen deze mensen binnen Delhaize in verband worden gebracht met de Caisse Privé van Cruysmans?

Re: Getuigenis David Van de Steen

Bij zijn laatste arrestatie vertelde Ciolini opmerkelijke dingen, die perfect passen in het kader van grote transacties met aandelen. Ook nog Delhaize zat via Assubel in een harde concurrentiestrijd met Van Wijck en zijn clan.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Getuigenis David Van de Steen

Voor het eerst na het drama winkelde David bij Delhaize

Vorige week is David, het jongetje dat in het Delhaize-drama zwaargewond werd en zijn ouders onder de moordende kogels zag sterven, voor het eerst samen met zijn tante naar het grootwarenhuis geweest.

Zijn pleegouders, Van den Abiel, zijn vol lof over de directie van Delhaize. Zowel financieel als moreel hebben zij de jongen en de familie gesteund. Het waren gemeende woorden van de familie Van den Abiel met wie wij zaterdagmiddag een gesprek hadden. Het verlies van Davids ouders kan door niets worden gecompenseerd. Ook zijn maandenlang lijden en de droefheid in de ganse familie kan door niemand of niets worden vergoed.

Sedert 1 september gaat David opnieuw naar school, nadat hij eerst zes maanden had verbleven in het ziekenhuis waar hij de beste zorgen heeft gekregen. Hij herinnert zich nog zeer goed het bezoek van de Koningin. Haar foto prijkt op zijn slaapkamer en is voor hem een relikwie. Nu nog schrijft hij haar geregeld en ook de Koningin informeel hoe het met hem gaat.

David is lichamelijk hersteld zegt de familie, hoewel er nog één operatie dient uitgevoerd. De antibiotica-capsules die tijdens één van zeven operaties in zijn bil werden geplaatst dienen nog verwijderd. Dit is niet zo een dringende ingreep zodat David zijn lessen op school verder kan volgen.

Alle lof is er ook voor de school die David heeft geholpen zowel in het ziekenhuis als tijdens de maanden van herstel in het nieuwe gezin. De maand vakantie tijdens deze zomer heeft David heel wat goeds gedaan. Hij is opnieuw de jongen van weleer geworden, won aan gewicht en werd weer levenslustig.

Behalve de talrijke littekens en het verkorte been is hij weer de jongen van weleer. De dagelijkse massages, en het medisch toestel van Dr. Rombouts maakten het mogelijk dat reeds 1 cm werd bijgewonnen. Toch is het been nog 3 cm korter. Maar David stoeit opnieuw met zijn klasgenoten en dat is heel belangrijk. Tijdens het weekeinde verblijft David bij zijn grootouders, die nog steeds het drama niet te boven gekomen zijn. Ook daar wordt hij met de beste zorgen omringd.

Bron: Het Laatste Nieuws | 10 november 1986