71

Re: Mijnheer X

Zou die "nébuleuse" geen groep zijn die in het hele chantage-circus rond de wapen- en drughandel (en andere maffieuze dossier met bijhorende roze frivoliteiten) het staatsbelang in gevaar brengt? (Omdat bijvoorbeeld Albert of mensen van de Generale in het vizier genomen worden? Of partijen en ministers waartegen bezwarende elementen voor handen zijn). Of een op hol geslagen groep van extreem-rechtse signatuur die mee aan de basis lag van de eerste Bende-feiten maar nadien haar eigen weg ging (met dezelfde wapens, bvb, om zo verbanden te leggen en druk uit te oefenen)?

Re: Mijnheer X

De protagonisten van de bijzondere nota. Alleen mijnheer X ontbreekt nog. hmm

Nicolas de Kerchove d'Ousselghem:

http://nsm08.casimages.com/img/2014/04/28/14042810092514738712186997.jpg

Albert Raes:

http://nsm08.casimages.com/img/2014/04/28/14042810010014738712186943.jpg

Jean Gol (links) en Victor Bricout (rechts):

http://nsm08.casimages.com/img/2014/04/28/14042810005914738712186942.jpg

Luc Closset (links) en Antoine Dusquesne (rechts):

http://nsm08.casimages.com/img/2014/04/28/14042810005814738712186941.jpg

François-Xavier De Donnéa:

http://nsm08.casimages.com/img/2014/04/28/14042810092514738712186998.jpg

Restaurant Maison du Cygne (Grote Markt - Brussel):

http://nsm08.casimages.com/img/2014/04/28/14042810221414738712187149.jpg

Re: Mijnheer X

Ben wrote:

Volgens mij gaat deze nota over iemand die waarschijnlijk nooit in de pers is geweest en die we niet kennen. In punt twee staat er bijvoorbeeld dat de SDRA - de militaire veiligheidsdienst - en de Fransen zeer hulpvaardig zijn geweest. Zou de militaire veiligheidsdienst of de Fransen interesse hebben in iemand als Nihoul of Dumont? Ik denk het persoonlijk niet.

Ben wrote:

Wat wel zeer interessant is, is de eerste zin van punt twee: "Het dossier over de belanghebbende is zeer omvangrijk." Bestaat dit dossier nog? Zo ja, waar is het dan op dit moment? Is het dossier vernietigd? En als het vernietigd is, moet iemand dat toch zijn opgevallen, zeker omdat het zo omvangrijk is.

Wat ik hier nog aan wil toevoegen is het feit dat de Fransen ook een dossier over deze persoon/groepering hebben. Dit zou kunnen betekenen dat ook andere Europese diensten in die tijd een dossier hadden over deze persoon. Het staat ook niet vast dat het hier om een Belg gaat.

Merovinger wrote:

In punt 2 wordt gezegd dat de Fransen zeer coöperatief waren. Er moet dus op één of andere manier een link zijn tussen de mysterieuze persoon of de vooropgestelde operatie enerzijds en Frankrijk anderzijds. Had persoon X de Franse nationaliteit? Of voerde hij opdrachten uit voor of in Frankrijk?

In deze optiek is volgend fragment van het gesprek tussen Jozef Kausse en Guy Bouten misschien een interessant punt:

“Ik had beter mijn mond gehouden. Een maand na mijn rapportering over WNP ben ik in ongenade gevallen, samen met mijn hele ploeg. De sfeer op kantoor sloeg om en werd plots vijandig. Raes riep me verscheidene keren naar zijn grote bureau op de zesde verdieping, waar hij als een koning zetelde onder de portretten van zijn voorgangers. Men noemde hem niet voor niets ‘le roi Albert’. Hij wou weten wat onderzoeksrechter Francine Lyna ons vroeg want zij was belast met het onderzoek naar WNP en de dubbele moord in de Pastorale. Hij eiste een verslag van onze antwoorden op al haar vragen en waarschuwde iedereen voor de gevolgen als we Smets zouden zwartmaken.”

“Raes bezwoer ons dat Smets geen nazi was of een supporter van extreem rechts. Hij zei me letterlijk dat ‘Smets in zijn ogen geen koorknaap was, maar dat we hem ook niet moesten neersabelen. Je kon langs twee kanten infiltreren. Wij bij hen, maar WNP ook bij ons. Dit is toch ook uw mening of vergis ik me?’ Ik hoor nog de dubbelzinnige repliek van mijn collega Massart. ‘Monsieur Raes, het is mogelijk een scanner van het hoofd te maken, maar niet van iemands gedachten.’ De ijzige stem van Raes nam toonhoogte en eindigde bars en wees ons prompt de deur. ‘Vous pouvez disposer!’”

“Ik kreeg de indruk dat hij pas toen het gevaar van WNP besefte. Hij die tot dan toe aan procureur Deprêtre de indruk gaf dat dit stelletje sabelslijpers idioten waren die zichzelf met nazi-emblemen amuseerden, moest nu tot zijn scha en schande erkennen de zaak helemaal verkeerd te hebben ingeschat.”

Op zijn [Albert Raes] bureau lag een rapport van de Franse contraspionage DGSE die de aandacht vestigde op de contacten tussen sommige WNP-leden en buitenlandse militairen. Het was toch een publiek geheim dat generaal Close, kolonel Militis en zijn vriend majoor Bougerol zeer close waren met NAVO-generaal Haig, op dat moment een vertrouweling van Bill Casey van de CIA. En vergeet niet dat Close intussen senator was geworden en Militis kamerlid, beiden met een PRL-etiket, de partij van minister Gol.”

74

Re: Mijnheer X

Simpel toch. X = Le Canard. En dim in post #73 zit juist.

Kijk, er zit humor in die nota, maar het vergt een speelse geest als de mijne om het te zien. De weggever is: zonder twijfel masochist. Hoe kan de schrijver dat weten zonder X aan het werk te hebben gezien? De schrijver heeft, ik durf het woord haast niet uitspreken, een ... cassette gezien.

75

Re: Mijnheer X

Wat met die nébuleuse wordt bedoeld, zou de verklaring wel een keer heel simpel kunnen zijn:

The Russian-Israeli mafia has a proper name, assigned by Belgian police: Nebula....

76

Re: Mijnheer X

De interpretatie van dim is juist: X is Delperdange. Lees aandachtig het topic Delperdange en je zal misschien begrijpen op basis waarvan ik dat denk, tip: masochisme.

77

Re: Mijnheer X

Michel Verdeyen? Minder ver gezocht dan wielerteam Safir in elk geval. smile

78

Re: Mijnheer X

Recent heeft Michel Leurquin - beheerder van het Franstalig forum over de Bende van Nijvel - de nota geplaatst in zijn Facebook-groep » facebook.com

Als reactie schrijf Michel dat het hier zeker niet over Daniel Féret gaat. Waarop Douglas De Coninck antwoordt: Daniel Féret. De altijd goed ingelichte Eve De schrijft dan weer dat het profiel van de onbekende persoon overeenkomt met dat van baron de Bonvoisin.

Kort samengevat: tot op vandaag blijft de identiteit van deze persoon een mysterie en blijven de mensen die het weten in alle talen zwijgen. Voor mij persoonlijk blijft de theorie van Bougerol de meest aannemelijke en de theorie van Féret de minst aannemelijke.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

79

Re: Mijnheer X

Essentieel om dit dossier te snappen: de Nébuleuse is alles wat enigszins luistert naar Simone Menin anno 1986. De regering Martens-Gol heeft daar een heuse oorlog mee gevoerd, die vermoedelijk geëindigd is in een soort bestand. De Bende van Nijvel is volledig gesitueerd in deze oorlog.

De Belgische onderwereld volgde met Bende van Nijvel een dubbele agenda: klikkers en potentieel gevaarlijke getuigen worden opgeruimd, tegelijk wordt de publieke opinie geschokt en de regering voor het blok geplaatst: eindeloze stroom geweld op zaterdagavond of inbinden.

Het hoofdstuk wordt min of meer afgesloten met het megaproces van 1989. Waar vrij milde straffen vallen. En waar nadien de familie Haemers een soort vrijgeleide krijgt als part of the deal. Voor Patrick loopt het mis als een paar ijverige agenten hem terughalen. Je begrijpt dat dit uiterst gevoelig ligt tot op vandaag.

Martens die met Simone Menin een deal maakt in Poupehan. Ik was er graag bij geweest. Simone Menin die als ze wil al de vuile was van Vanden Boeynants en z'n PS en PVV vrienden kan publiek maken. En beschikt over een uiterst performant moordcommando. Martens die dreigt met een herbronde performantere en gezuiverde rijkswacht die nu beschikt over dezelfde wapens en snelle Golf GTI's. En Gol die dreigt met onverschrokken infiltranten, type Mr.X.?

Na moeilijke onderhandelingen: deal. Vrij lichte straffen, en stopzetting Bende van Nijvel-onderzoek, aan de ene kant. Stopzetting van de Delhaize overvallen aan de andere kant. Niemand die graag de simpele waarheid ziet: dat in België al generaties lang de macht een evenwicht is van politiek en onderwereld.

Guy Bouten heeft onlangs de zaak min of meer opengebroken, door de moordenaar van Van Camp te noemen. Deprêtre heeft jaren geleden al het gerecht op een zeer valabel spoor gezet. Maar tot op vandaag verkiest de politieke elite om de waarheid verborgen te houden. In de plaats dist men de burgers van dit land liever wat anders op: Terreurdreiging vier.

Re: Mijnheer X

Trojan, mooie uiteenzetten, maar wat wil je zeggen met dreiging niveau 4? Heb je daar ook een theorie over misschien?

Servo per Amikeco