1

Topic: Alain Lenglet

Alain Lenglet, 20 jaar oud in 1984, wonend in Oudergem, is een verdachte in het onderzoek naar de moord op Christine Van Hees. Het was Serge Clooth die tegenover de politie Lenglet heeft aangeduid als moordenaar van het meisje. Volgens Serge Clooth wou Christine Van Hees er vandoor gaan. Ze wou de politie verwittigen en daarop besloten Lenglet en Vicious dat ze op rituele wijze het zwijgen moest worden opgelegd.

Serge Clooth tegenover de politie: "Alain Lenglet heeft me verteld dat Christine Van Hees op de hoogte was van een aanval op een kazerne, in Oostende of in Vielsalm. Het was de bedoeling dat men wapens zou stelen die zou dienen voor hold-ups. Ik ben ervan overtuigd dat dat meisje om die reden geëxecuteerd is." De hoofddaders, zegt Clooth, dat waren Coco en Lenglet. 

Getuige Dominique L. beweert dat hij Van Hees en Lenglet samen het gezien. Dominique L. is een 23-jarige medewerker van Radio Activité en vaste klant in het café Les Bouffons. Daar, zegt Dominique L., zag hij Christine Van Hees in het gezelschap van Alain Lenglet en een jonge paracommando die Goossens zou heten. Ook een zekere Thierry D. maakte volgens hem vaak deel uit van dat gezelschap. Thierry D. komt echter met een heel ander verhaal. Volgens hem was dit 'een politieke moord'. Christine Van Hees was in contact gekomen met een extreem-rechtse groupuscule, weet hij te vertellen. 

In september 1984 wordt Alain Lenglet gearresteerd. Op 3 oktober 1984 worden Clooth en Lenglet met elkaar geconfronteerd. Coup de theâtre. De twee hoofdverdachten, waarvan werd vermoed dat ze elkaar naar het leven stonden, zijn het plots roerend eens. "Al wat ik tot nu toe verklaard heb, is verzonnen", zegt Serge Clooth. "De details die ik u heb gegeven komen uit mijn verbeelding of vloeien voort uit de informatie die ik van u, verbalisanten, heb gekregen." Alain Lenglet herhaalt dat hij Christine Van Hees nooit heeft gekend.

Bron: De X-dossier, wat België niet mocht weten over de zaak Dutroux | Douglas De Coninck, Annemie Bulté, Marie-Jeanne Van Heeswyck

Ik weet niet of Lenglet vanwege de mogelijke banden met de overval in Vielsalm ooit een verdachte is geweest in het Bende van Nijvel-onderzoek. Volgens het boek 'Het Rattenkwartier' verhuisde het onderzoek naar de moord op Van Hees na de verklaringen van Clooth naar de Bende-onderzoekers:

Serge Clooth legt verschillende verklaringen af waaronder een die opvalt. Ze dateert van 28 september 1984: "Alain Lenglet heeft mij verteld dat Christine Van Hees op de hoogte was van een aanval op een kazerne in Oostende of Viëlsalm. Het was de bedoeling dat men wapens zou stelen die zouden dienen voor hold-ups. Ik ben ervan overtuigd dat zij om die reden is geëxecuteerd."

Na die verklaring verhuist het dossier van de moord op Christine Van Hees naar de Bendeonderzoekers. Als we de piste volgen dat de Bende erachter zit hoeft er niet meteen een reden te zijn. De Bende moordt niet logisch.

Bron: Het Rattenkwartier | Charlie Hédo

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Alain Lenglet

Lenglet wordt ook genoemd in het dossier van de dood van Marc Duriau:

(...) Hoe de marginale jongelui in het dossier-Van Hees aan hun advocaten geraakten, is op zich ook weer een boeiend epos. In de nacht van 31 juli op 1 augustus 1986 vinden we vier oude bekenden terug op een drugsfuif in Brussel. Er wordt gesnoven en gespoten dat het een lieve lust is. Zijn aanwezig: Alain Lenglet, Sylvia Rossi, Marc Duriau (Clochard) en diens jonge advocaat Paul Blontrock.

Duriau overleeft de nacht niet. Lenglet heeft hem een iets te royale dosis heroïne toegeschoven. Lenglet zal hiervoor veroordeeld worden tot een correctionele gevangenisstraf van zes jaar. Paul Blontrock wordt een jaar na de feiten gearresteerd wegens drugshandel met de Van Hees-arrestanten. Een van de punks zal vele jaren later verklaren dat "Clochard uit de weg geruimd is omdat hij teveel wist."

En dat is ook de visie van Clooth zelf. Op 10 februari 1987 legt hij de speurders uit hoe hem ter ore is gekomen dat Clochard twee dagen voor zijn dood slaande ruzie heeft gehad met Lenglet. Alles draaide rond zijn alibi, zijnde zijn aanwezigheid in Agoragalerij, de avond van de moord. Clochard was daar ook, zegt Clooth. Hij had wroeging gekregen en wou alles gaan vertellen aan de GP Wat duidelijk tegen de zin was van Lenglet.

Bron: De X-dossier, wat België niet mocht weten over de zaak Dutroux | Douglas De Coninck, Annemie Bulté, Marie-Jeanne Van Heeswyck

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Alain Lenglet

Ben wrote:

Getuige Dominique L. beweert dat hij Van Hees en Lenglet samen het gezien. Dominique L. is een 23-jarige medewerker van Radio Activité en vaste klant in het café Les Bouffons. Daar, zegt Dominique L., zag hij Christine Van Hees in het gezelschap van Alain Lenglet en een jonge paracommando die Goossens zou heten. Ook een zekere Thierry D. maakte volgens hem vaak deel uit van dat gezelschap. Thierry D. komt echter met een heel ander verhaal. Volgens hem was dit 'een politieke moord'. Christine Van Hees was in contact gekomen met een extreem-rechtse groupuscule, weet hij te vertellen.

Een wilde gok: op de lijst van WNP-leden opgemaakt door Joseph Kausse wordt een zekere 'Paul Goosse' (˚1962) uit Doornik vermeld. In 1984 was die kerel 22 jaar oud. Iemand een idee of hij para is geweest? Op het net is een homoniem te vinden die militair is geweest in Marche-en-Famenne van 1979 tot 1984 doch die is twee jaar eerder geboren dan de man op de WNP-lijst.

4

Re: Alain Lenglet

» www.facebook.com

Dit is een militair uit 1962 (°08/01/1962). Navy, geen para denk ik. Vermoedelijk de persoon van de WNP-lijst, minder duidelijk of hij ook de naam uit het dossier Van Hees zou kunnen zijn...

Re: Alain Lenglet

Prima dim! Bedankt hiervoor. Vermoedelijk is dit de man van de WNP-lijst. Tussen zijn FB-vrienden staat ook Michel Bouché (zie link) die vroeger eveneens werkzaam was bij de Zeemacht en op de WNP-lijst staat.

De link met de 'Goossens' vermeld in het dossier van Van Hees is inderdaad niet zeker en moeilijk verder te onderzoeken. Het was maar een ingeving van mezelf door de WNP-lijst naast de uitspraak van Dominique L. te leggen. Het valt nl. wel meer voor dat in verhoren niet de correcte naam van iemand vermeld. Zo staat bijvoorbeeld in de PV's van de ondervragingen van Libert van april 1986 de naam van 'Smets' herhaaldelijk verkeerd als 'Smeets'. Ook ben ik al meermaals de naam 'Michel Barbier' tegengekomen terwijl het 'Marcel Barbier' moest zijn of 'Michel Libert'.

Re: Alain Lenglet

De geboortedatum klopt ook met de lijst.

7

Re: Alain Lenglet

Ben wrote:

Getuige Dominique L. beweert dat hij Van Hees en Lenglet samen het gezien. Dominique L. is een 23-jarige medewerker van Radio Activité en vaste klant in het café Les Bouffons. Daar, zegt Dominique L., zag hij Christine Van Hees in het gezelschap van Alain Lenglet en een jonge paracommando die Goossens zou heten.

Over deze jonge paracommando:

Op 20 december 1983, minder dan twee maanden voor haar dood, schrijft Christine Van Hees dat ze van huis wil weglopen en haar levensstijl drastisch veranderen [naar Lamarque]: "Ik smeek je, vraag me niet waar. Vraag me niet waarom, en nog minder waarom ik niet meer kan schrijven." In de brief staan ook enkele regels waaruit op te maken valt dat ze getuige is geweest van een conversatie -"en ik ben zeker van wat ik hoorde" - die ze beter niet gehoord had. In een volgende brief schrijft ze: "Ik heb een ellendige kerst beleefd en een triest nieuwjaar. Maar tussen de twee was het echt fantastisch want ik heb de Liefde van mijn leven ontmoet." In de brief verklapt ze dat het gaat om een jonge paracommando.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8

Re: Alain Lenglet

In april 1988 werden Alain Lenglet en Serge Clooth veroordeeld voor een gewapende overval. In februari 1984 beroofde Serge Clooth een gewezen vriend en ging aan de haal met 30.000 fr. en een partij cannabis.

Twee overvallers veroordeeld

De correctionele rechtbank van Brussel veroordeelde vrijdag de 23-jarige Serge Clooth. De jonge man die vroeger verdacht werd van betrokkenheid bij de moord in de kampernoeliekwekerij te Oudergem, tot twee jaar met uitstel, behalve voor het voorarrest.

De rechtbank achtte hem schuldig aan een gewapende overval, gepleegd in februari 1984 op een gewezen vriend van hem. Hij ging toen met 30.000 fr. en een partij cannabis aan de haal.

Een tweede man, die bij de overval betrokken was en die thans in Doornik wegens andere feiten zit opgesloten, nl. de 25-jarige Alain Lenglet, werd eveneens tot twee jaar voorwaardelijk veroordeeld.

De raadkamer te Brussel stelde Clooth in oktober 1987 buiten vervolging betreffende de moord op een 16-jarig meisje in de kampernoeliekwekerij aan de Krijgskundestraat te Oudergem.

Bron: Gazet van Antwerpen | 9 April 1988

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Alain Lenglet

Deze 'punk' Alain Lenglet komt heel open en ruim aan bod in de RTBF documentaire over Christine Van Hees, die gisteravond herhaald werd op tv, en ook op RTBF Auvio beschikbaar is.

» auvio.rtbf.be