11

Re: Boek: Des Taupes dans l'extreme-droite

Met ABBYY Screenshot Reader, geleverd bij een handscanner, kan je kleine foto's van teksten omzetten naar tekst.

12

Re: Boek: Des Taupes dans l'extreme-droite

Ik probeer al sinds enige tijd dit boek op de kop te tikken. Iemand suggesties?

13

Re: Boek: Des Taupes dans l'extreme-droite

http://i73.servimg.com/u/f73/09/03/15/13/img41910.jpg

Bron: Le Soir | 28/5/84

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Des Taupes dans l'extreme-droite

Is er een Nederlandse versie van het boek van Haquin?

Re: Boek: Des Taupes dans l'extreme-droite

speurder wrote:

Is er een Nerderlandse versie van het boek van Haquin?

Ja: René Haquin, Operatie Staatsveiligheid. De Staatsveiligheid en de WNP, EPO, Berchem, 1984.

Moeilijk te vinden.

16

Re: Boek: Des Taupes dans l'extreme-droite

In 1984 kwam het boek van René Haquin uit. In zijn inleiding schrijft hij volgende (profetische?) woorden over Westland New Post:

(...) een op militaire leest geschoeide organisatie, waarvan de organisatie als twee druppels water lijkt op die van de nazi's voor de oorlog. Een vereniging die paraat staat om terreurdaden uit te voeren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

17

Re: Boek: Des Taupes dans l'extreme-droite

Met veel interesse heb ik recent de Nederlandse versie van dit boek gelezen. Ik heb uit dit boek veel stukken overgenomen op het forum. Een paar bedenkingen:

  • Het boek vertelt vooral het verhaal van de oprichting van WNP, de rol van Latinus en de onduidelijke rol van Christian Smets (een naam die Haquin nooit voluit schrijft). Andere interessante personages zoals Libert, Nemry of Elnikoff komen amper aan bod. Het boek vertelt dus zeker niet het volledige verhaal van WNP.

  • Het boek kan ook geen volledig verhaal geven omdat het in mei 1984 is uitgekomen. Dit is aan de ene kant een pluspunt omdat het boek tijdens het WNP-schandaal werd uitgegeven. Langs de andere kant is het een groot nadeel. De WNP-processen moesten nog beginnen en er was (en is) op dat moment nog heel veel onduidelijkheid over WNP, de leden van WNP, de rol van de Staatsveiligheid en de feiten van de WNP.

  • Zoals reeds gezegd is het boek uitgebracht in 1984, dus voor de meest bloedige feiten van de Bende van Nijvel. Haquin schrijft in zijn boek regelmatig dat WNP een groepering met misdadigers was die op het punt stonden om terreurdaden te plegen. Ik heb me dan ook vaak afgevraagd hoe het boek van Haquin er uit zou hebben gezien moest het na de Bende-feiten van 1985 zijn geschreven.

Ik kan het boek aan iedereen aanraden. Het is een absolute must voor iedereen die geïnteresseerd is in het verhaal van de Bende van Nijvel.

Omdat het boek zeer moeilijk te vinden is, heb ik het vandaag ingescand. Iedereen die interesse heeft, mag mij een mailtje sturen en dan krijg je een PDF met het volledige boek (een PDF waar je in kan zoeken).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

18

Re: Boek: Des Taupes dans l'extreme-droite

(...) Zijn [René Haquin] pad kruiste regelmatig dat van Walter De Bock, gewezen onderzoeksjournalist van [font=Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]De Morgen[/size][/font]. Maar in veel schandaaldossiers uit de jaren tachtig stonden beide onderzoeksjournalisten lijnrecht tegenover elkaar. "Bij veel van de grote drama’s van toen waarvoor geen opheldering kwam en die onze maatschappij in een grote malaise stortten, waren René Haquin en ik elkaars tegenpolen. We hadden een tegengestelde visie op de politieke achtergronden van wat zich toen afspeelde." Dat kwam het duidelijkst naar voren in een boek van Haquin over de Staatsveiligheid en Westland New Post, waarin De Bock een nawoord schreef. "Dat is een echt conflict geweest tussen ons", herinnert De Bock zich.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Beide journalisten - Walter De Bock en René Haquin - zijn ondertussen overleden maar heeft iemand een idee waarover dat conflict ging?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

19

Re: Boek: Des Taupes dans l'extreme-droite

Moest Brussels gerechtsgebouw in de lucht vliegen?

René Haquin, journalist van Le Soit, heeft een merkwaardig boek over de staatsveiligheid en de rechtse organisatie Westland New Post geschreven, dat hij vrijdag - in de buurt van het gerechtsgebouw te Brussel - voorstelde. Tussendoor werd orgelmuziek gespeeld en buiten hielden politiemensen in burger een oogje in het zeil.

Het boek is uiterst gedetailleerd en men leest het als een roman. Dat de staatsveiligheid in opspraak komt lag in de lijn der verwachtingen.

In zijn werd, dat binnen enkele weken ook onder de titel “Operatie Staatsveiligheid” in het Nederlands verschijnt, heeft de auteur het ondermeer over de zo omstreden figuur Paul Laitnus, de 34-jarige stichter van Westland New Post, die vorige maand zelfmoord pleegde. Voorts wordt ook gewag gemaakt van de aanslag op rijkswachtmajoor Vernaillen, de diefstal van moderne wapens bij de groep Diane van de rijkswacht, de dubbele moord te Anderlecht en vooral over een commissaris van de Staatsveiligheid die in Westland New Post was geïnfiltreerd. (*)

In het boek is er ook sprake dat de WNP een aanslag had voorbereid op het Brussels gerechtsgebouw en dat daarvoor explosieven, die toebehoorden aan de Rode Brigades, moesten worden gestolen op een sloep die op het kanaal te Anderlecht was gemeerd.

Tevens bestond een plan om de militaire en de rijkswachters te ontwapenen die de wacht verzekerden aan het koninklijk paleis.

In het boek dat 495 fr. kost en meer dan 200 blz. beslaat zijn verschillende vertrouwelijke documenten en foto’s opgenomen.

Bron: Gazet van Antwerpen | 26 Mei 1984

(*) Christian Smets

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube