291

Re: Beersel: 23 December

noorderling wrote:

Ook zijn levensstijl, levensloop sluiten uit dat hij enig belangrijk persoon is geweest in welk netwerk dan ook. ... Daardoor een oude dag genietend in de marge.

Vergeet niet dat een aantal belangrijke Italiaanse maffiosi ook een leven in 'de marge' leefden, zonder enig uiterlijk vertoon. Hiermee wil ik VDE uiteraard niet met een Don vergelijken, maar wil gewoon aantonen dat het ene niet noodzakelijk het andere uitsluit.

292

Re: Beersel: 23 December

Ben wrote:

Dus stel ik mij de vraag: waarom behoudt een gewezen verzetsstrijder contact met België's meest bekende collaborateur?

Vanden Eynde was tijdens de oorlog lid van de Nationale Koninklijke Beweging. Deze verzetsbeweging werd opgericht door ontevreden leden van Rex. Je kon dus akkoord gaan met de ideologie van het Rexisme (behalve de collaboratiepolitiek) en lid zijn van het verzet:

Die beweging ontstond in 1940 uit een Rexistische jeugdbeweging in Aarschot, maar waarbij de leden Lucien Meyer en Theo Simon de collaboratiepolitiek van REX en het VNV bekritiseerden. Zij kwamen in contact met de Leuvense hoogleraar Eugène Mertens de Wilmars die de leiding op zich nam van de nieuwe organisatie. Professor Mertens was zelf ook een gewezen Rexist en een fervente aanhanger van koning Leopold.

Bron: De netwerking van een neo-aristocratische elite | Klaartje Schrijvers

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 23 December

Staat het voor 100% vast dat het eet- en drinkgelag heeft plaatsgevonden na de moord? Waren hier concrete aanwijzingen voor?

294

Re: Beersel: 23 December

In aanvulling op noordeling zijn vraag, is er een autopsie rapport bekent, met name de maag inhoud is interessant.

Re: Beersel: 23 December

Die volg ik even niet. Hoezo is de maaginhoud van Vanden Eynde interessant?

296

Re: Beersel: 23 December

1 ding staat vast, Vanden Eynde wist iets. Hij is de eerste in een reeks verdachte doden.

Ze kwamen volgens mij voor hem. Wat en waarom is niet duidelijk, maar hij moet iemand geweest zijn die van veel op de hoogte kon zijn. Hij was de persoon de bemiddelde bij geschillen tussen taxichauffeurs in Brussel, alleen al daarvan zal hij wel veel geweten hebben. Maar ook in het verzet gezeten, bevriend met Degrelle, voor een gekende bank gewekt. Daarna word Angelou vermoord die zo aan drughandel te linken is (Belcar) waar zijn volledige dossier trouwens ook nog eens van verdwenen is.

Wat mij ook opvalt is het aspect van het legioen: de zoon van Vanden Eynde heeft 7 maanden bij het legioen gezeten en daarna gedeserteerd. In het legioen kunnen ze daar niet mee lachen. Maar ook de zondebokken in het verhaal De Staerke en Cocu worden eraan gelinkt als zijnde een poging tot. Zou een van de daders een legioen verleden kunnen hebben? Ook de mogelijke link met Frankrijk en de bijl in Beersel, de gevechtservaring dat sommige van de daders blijken te hebben.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

297

Re: Beersel: 23 December

noordeling wrote:

Die volg ik even niet. Hoezo is de maaginhoud van Vanden Eynde interessant

Noordeling, de maaginhoud is belangrijk om vast te stellen of er is meegedaan aan het drink en eetgelag. Zoja dan waren de daders bekenden.

298

Re: Beersel: 23 December

Ik heb nog even de post herlezen over het artikel in La Dernière Heure door Gilbert Dupont (» Forum). Volgens dat artikel bracht een wetsdokter de feiten in Beersel in verband met een aantal andere niet opgehelderde misdrijven waar het gerecht wel een verdachte voor had. In hetzelfde artikel ging het gerecht ervan uit dat het toch gewone inbrekers waren die Vanden Eynde vermoord hadden. Waarschijnlijk dezelfde inbrekers die al twee keer eerder hadden ingebroken.

Wat mij betreft lijkt me dit de meest voor de hand liggende piste. Een piste die ook nauw aansluit bij de bevindingen van de profilers. Nicolas L. past ook in dit plaatje.

299

Re: Beersel: 23 December

Op de website van de Nederlandse politie staat een artikel over de moord op Rudolphine de Ranitz. Deze moord vertoont een aantal interessante gelijkenissen met de moord op José Vanden Eynde. Ik wil hiermee absoluut niet beweren dat het dezelfde daders zijn, enkel - met andere voorbeelden - aantonen dat inbraken soms totaal fout kunnen aflopen.

De gelijkenissen:

  • De dader(s) breken in totaal 5 keer in bij deze vrouw. (Beersel: In Beersel werd drie keer ingebroken.)

  • Er wordt zeer zwaar geweld gebruikt. (Beersel: José Vanden Eynde wordt zwaar mishandeld en op gruwelijke wijze om het leven gebracht.)

  • Er wordt geweld gebruikt (folteringen) om bepaalde informatie te verkrijgen. (Beersel: Het zware geweld doet vermoeden dat José Vanden Eynde werd gefolterd, al dan niet om informatie te krijgen.)

  • Het slachtoffer werd verrast in haar slaap. (Beersel: José Vanden Eynde lag boven te slapen toen de daders binnen kwamen.)

Het hele artikel kan je hier lezen » www.politie.nl/gezocht-en-vermist/

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

300

Re: Beersel: 23 December

Uit de nota's van Willy Acke:

Van Den Eynde: [onleesbaar] buurtonderzoek. [Onleesbare naam] woonde er = lief Charles De Staerke.
Valies van de vader weg?
Van Den Eynde aanwezig op trouw dochter Degrelle

(...)

Cliënten Auberge du Chevalier: weggegaan rond 23u. Zagen schaduw in de hof.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube