Topic: Wilsele: 5 Maart 1983

Gerant van groothandel in kleding en textiel overvallen te Wilsele - Buit: dagontvangsten van 1,2 miljoen

"'s Middags las ik in de krant het verhaal van de gewapende overval op de zaakvoerder van Colruyt te Halle. ’s Avonds stond ik oog in oog met mijn belager. "Kom, kom, kom", dat was al wat hij zei. Ik zag hem plots, toen ik in mijn auto wilde stappen, in het parkinggebouw. Ik hoorde hem een fractie van een seconde eerder, toen hij een deur opende. Dan zag ik zijn revolver en de lugubere bivakmuts. Ik dacht wat mijn firma wenst en wat ik mezelf al jaren in het hoofd prent: het geld afgeven, niet de held willen uithangen."

"De grote struise kerel pakte de tas en liep weg. Ik stond aan de grond genageld. Het is gebeurd, dacht ik steeds opnieuw. En dat bij klaarlichte dag terwijl in het magazijn nog iedereen op post en de zaak nog druk beklant was. Plots besefte ik dat hij verdwenen was. Dan liep ik naar beneden, de winkel in en belde de rijkswacht". Dat vertelt de 57-jarige gerant Robert Ginkels van de groothandel in kleding en textiel Superconfex, gevestigd Kolonel Bégaultlaan 15, te Wilsele bij Leuven.

Robert Ginkels is er nog helemaal van onderste boven. Vier jaar dreef hij zo'n grote zaak te Sclessin. Daar vreesde hij elke dag een overval. Nu, te Leuven, in de oude gebouwen van het grote conservenbedrijf, voelde hij zich gerust. Om te voorkomen dat de dagontvangsten bij een overval, net voor sluitingstijd van de zaak, zouden gestolen worden, brengt Robert steeds het geld weg naar de bank. Dat gebeurde ook zaterdag. Hij had de dagontvangsten bij zich, op dat ogenblik 1,2 miljoen frank.

De overvaller, ruim 1m70 groot zowat 80 kg, moet daar in de gangen of op de trap, zijn slachtoffer hebben opgewacht. Gewoon gekleed in een lichtbruin jasje, donkere broek, zal hij als verdachte niet opgevallen zijn want in deze gang geven ook kantoren uit van andere handelszaken. Zelfs de bewakingsploeg Securitas is daar gevestigd.

Toen Robert Ginkels op drie meter van zijn auto was gekomen hoorde hij dat de deur van het parkeergebouw weer open en dicht ging. "Met drie sprongen stond de kerel voor mij. Ik zag de revolver op mij gericht. De rest ging vlug. Hij pakte de geldtas en liep naar buiten. Zo moet hij in de Dijledreef [opmerking: dat ligt aan de overkant van het kanaal] zijn gekomen."

Ginkels maakt enkele bedenkingen: "De gangsters moeten geweten hebben waar mijn auto stond. Ze moeten mij kennen en vooraf geweten hebben dat ik op dat ogenblik uitgerekend geld wegbracht. Mogelijk heeft men mij wekenlang afgeloerd. Anders begrijp ik het niet, bij klaarlichte dag (het was 17u15) en de zaak sluit pas om 18u. Op de eerste verdieping was er volk in de gemeenschappelijke gang. Alleen op zaterdag blijft de poort van de bewakingsfirma dicht."

Ruim een uur werd een georganiseerde speuractie gehouden, maar de bijzondere patrouilles van rijkswacht en politie vonden geen spoor meer van de dader.

Bron: Het Laatste Nieuws | 7 maart 1983

Hoewel het om een totaal andere modus operandi gaat dan de gekende Bendefeiten, zijn er toch een paar zaken die bij deze overval in Wilsele opvallen:

  • de overval gebeurde twee dagen na de overval van de Colruyt in Halle;

  • na de overval op de Colruyt in Halle laat de Bende van Nijvel lange tijd niets van zich horen en pleegt ze tot in september 1983 geen overvallen op warenhuizen meer;

  • de gerant heeft het vermoeden dat hij wekenlang geschaduwd of geobserveerd werd;

  • net naast deze handelszaak bevond zich sinds 1976 de Al Ishaan moskee (zie Google Maps);

  • in hetzelfde gebouw was een bewakingsploeg van Securitas gevestigd doch blijkbaar niet op zaterdag, de dag van de overval;

  • de gerant heeft het over een grote struise kerel (de beschrijving spreekt echter maar van 1m70).

Een paar losse bedenkingen: Zou het kunnen dat de moskee en nabije omgeving door WNP- of Securitas-leden werden geobserveerd en in kaart gebracht? Werd op deze manier de handel en wandel van gerant opgemerkt? De buit van Genval, Ukkel en Halle bedroeg in totaal circa 2,5 miljoen frank. Indien de overval in Wilsele door dezelfde Bende zou gepleegd zijn, kwam daar dus nog eens 1,2 miljoen bij en heeft de Bende, begin maart 1983, reeds 3,7 miljoen frank in handen waar ze een tijdje van geprofiteerd kan hebben tot de acties in september 1983.

2

Re: Wilsele: 5 Maart 1983

Enig idee of ze dit feit ooit hebben opgelost?

Dit feit was ook 13 dagen voor de overval in Evere. Die overval heeft wel ooit de aandacht getrokken van de Bende-onderzoekers.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Wilsele: 5 Maart 1983

Nog diezelfde maand en op dezelfde plaats gebeurt dit vreemd feit:

Securitas-agent aangerand te Wilsene

Donderdagmorgen stapte omstreeks 5u een Securitas-agent op een parking aan de Kolonel Begaultlaan te Wilsele naar zijn auto. In zijn wagen trof hij een onbekende aan. Iets verderop zat een andere kerel in een auto met draaiende motor te wachten.

Toen de agent de onbekende in zijn wagen vroeg wat hij daar uitvoerde, probeerde die hem met een hamer op het hoofd te slaan. De agent kon de slag afweren, maar werd daarbij aan de hand gewond.

Daarop sloeg de onbekende op de vlucht. De agent noteerde evenwel de nummerplaat van hun auto. Aan de hand van die nummerplaat kon de politie van Leuven twee personen voorleiden.

Bron: Gazet van Antwerpen | 25 Maart 1983

Wie die twee personen waren en of zij degene waren die op 5 maart de Superconfex in Wilsele hebben overvallen, heb ik niet kunnen ontdekken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Wilsele: 5 Maart 1983

Uitbater van Superconfex te Wilsele overvallen

Zaterdagnamiddag werd de uitbater van de Superconfex, een warenhuis in kledingstukken en gelegen aan de Kolonel Begaultlaan 15 te Wilsele, door een onbekende overvallen.

De h. Robert Ginkels begaf zich om 17u30 met de dagopbrengsten, die 1,2 miljoen fr. bedroegen en in een handtas opgeborgen waren, naar de achtergelegen parking. Die parking is in hetzelfde gebouw als het warenhuis ondergebracht. Toen hij bijna aan zijn auto was, hoorde hij de deur van de traphal, die hij net gesloten had, opnieuw opengaan.

Een struise kerel, zowat 1m70 groot en 80 kg zwaar, gekleed in een lichtbeige jas, een donkere broek en een bivakmuts over het hoofd, maande de h. Ginkels onder bedreiging van een revolver hem zijn handtasje te overhandigen.

De h. Ginkels twijfelde geen ogenblik, overhandigde hem het tasje, waarop de onbekende het onmiddellijk op een een lopen zetten.

Door de verwarring van het ogenblik en het snelle verloop van de overval, had de onthutste uitbater niet kunnen zien in welke richting de man gevlucht was.

Toen de h. Ginkels wat van de emotie bekomen was, verwittigde hij de rijkswacht. Onmiddellijk werd een gecoördineerde patrouilleactie tussen de rijkswacht en de politie opgezet. Die actie leverde evenwel niets op.

Op de wijze waarop de overvaller gevlucht is, bestaan twee vermoedens. Ofwel is hij naar een hoger gelegen parking gelopen waar (een) medeplichtige(n) hem met een wagen stond(en) op te wachten, ofwel is hij de parking uitgelopen en is hij langs de Dijlelaan en de wijk Schorenhof ontkomen. Hoe dan ook, niemand heeft een auto zien of horen vertrekken.

De h. Ginkels (…) baat reeds zeven jaar het warenhuis uit. Ofschoon het warenhuis pas om 18u sluit, brengt de h. Ginkels om een overval te voorkomen de inkomsten van de dag al om 17u30 naar de bank. Daarvan was de onbekende blijkbaar op de hoogte.

Ook had de uitbater pas zaterdagmiddag het verslag over de overval in het warenhuis Colruyt te Halle in de krant gelezen. Hij had zichzelf voorgenomen, mocht hij ooit overvallen worden, het geld onmiddellijk te overhandigen. Zaterdagavond kon hij dat voornemen al waarmaken. Gezien het tijdstip waarop en de plaats waar de overval zich afspeelde, heeft niemand in het warenhuis er iets van gemerkt.

Bron: Gazet van Antwerpen | 7 Maart 1983

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube