11

Re: Leopold Van Esbroeck

Van Esbroeck leefde op grote voet. Hij vergokte dagelijks omgerekend 100 tot 200 euro op de paardenrennen in het PMU-kantoor aan de beurs, terwijl hij voor meer dan 5000 euro in het krijt stond en geen inkomen had. Hij werd als eerste opgepakt [na de overval in Lokeren]. Hij trilde als een espenblad en onderzoeksrechter Leo Tas, die hem verhoorde, wist niet waar hij het had. Popolino werd gearresteerd wegens de inbraak in Lokeren en hij vertelde onmiddellijk zijn alibi voor Aalst.

Via Van Esbroeck zijn de speurders beland bij de diefstal van kasbons van een wisselagent in Brussel en van de pastoor van Wieze, ter waarde van meer dan een miljoen euro. Een deel daarvan werd door Jean Bultot en door Popolino verpatst. (...) Van Esbroeck deed zijn bek open. Tien keer iets zeggen, één keer raak.

Een Delta-lid vertelde: "Hij maakte onze kop zot met zijn inlichtingen. Als je hem volgde, loste je alle onopgehelderde misdaden in België op. De hele problematiek was: hoe filter je er die tien procent waarheid uit?"

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Leopold Van Esbroeck

Is het bekend welke specifieke waardepapieren ('kasbons') er waren gestolen:

  • bij de wisselagent in Brussel?

  • bij de pastoor in Wieze?

Bedankt.

Re: Leopold Van Esbroeck

Wie vaak in Brussel rondwandelt komt Van Esbroeck tegen. De laatste keer dat ik hem zag was dat in een café vlakbij het Noordstation. Hij zat daar rustig en alleen wat te drinken en bibberde een beetje. Parkinson? Lang geleden heb ik een kort gesprek met hem gehad (de plaats en de omstandigheden doen er hier niet toe). De man was een gangster, absoluut, maar ik kan niet geloven dat hij bloed aan de handen heeft. Daarvoor was hij te zacht. Of misschien ben ik te naïef, kan ook natuurlijk...

14

Re: Leopold Van Esbroeck

Leopold Van Esbroeck (Popolino) was informant van privé-detective André Rogge. Rogge op zijn beurt was informant van GP'er André Van Doren!

Bron: Het riool van België | André Rogge

15

Re: Leopold Van Esbroeck

In zijn boek beweert Popolino dat Bultot en Bouhouche hem de H&K's van het SIE propeerden te verkopen:

Bultot heeft me wel ooit wapens aangeboden. Bij hem thuis is hij ooit komen aanzetten met een pak mitraillettes. Ze zaten in een groene houten kist die in zijn kelder stond. Er lagen nog andere wapens in, maar vooral de mitraillettes wilde hij verkopen. Hij zei dat het zeer speciale wapens waren en vroeg er 40.000 frank per stuk voor, geloof ik.

'Jean, dat is een belachelijke prijs. Als ik er zelf ook wat aan wil verdienen, moet ik 60.000 frank vragen. Ze lachen mij vierkant uit als ik daarmee kom aanzetten.' Normaal vond je toen in het milieu al een mitraillette voor 25.000 à 30.000 frank. Maar hij bleef aandringen: 'Deze mitraillettes zijn heel zeldzaam, onvindbaar zelfs.'

Toen begreep ik dat het om de Heckler & Kochs ging die eind 1980 waren gestolen uit de kazerne van de Groep Diane van de rijkswacht in Brussel. Een diefstal waarvan ex-rijkswachter Madani Bouhouche nog altijd wordt verdacht. Bouhouche was een vriend van Bultot. Maar ik geloof niet dat ik hem ooit heb ontmoet. Ik ben in elk geval nooit officieel aan hem voorgesteld. Ik weet het. Aan de onderzoekers van Dendermonde die bezig waren met de Bende van Baasrode en de aanslag van de Bende van Nijvel op de Delhaize in Aalst heb ik verklaard dat Madani Bouhouche bij die op niets uitgelopen transactie met de HeekIer & Kochs betrokken was.

Hoe is dat gekomen? Er was inderdaad nog iemand anders in de kelder van het huis toen Bultot me de mitraillettes liet zien. In Dendermonde heeft men mij een aantal foto's van Bouhouche laten zien. De Bouhouche op een van die foto's heb
ik herkend als de man in de kelder. Bultot had me gezegd het een vriend van hem was, maar niet dat het Bouhouche was. Die man in de kelder zweeg de hele tijd. Meer dan 'goededag' en 'tot ziens' kwam er niet uit.

16

Re: Leopold Van Esbroeck

bertlagaisse wrote:

Popolino legt toch een interessante link tussen De Staerke, Salesse en Nitelet (en de bende van Farcy en dikke Marcel).

Ik vergeet noch de link met Bultot en de bende van Baasrode/De Staerke. Popolino heeft toch ook meerdere zaakjes van hem met Bultot beschreven in zijn boek.

Uit popolino's boek, over de link Bultot - Johnny De Staerke - Salesse - Bende van Baasrode, en over wat Johnny meegenomen heeft van de bende van Baasrode (GTI, munitieriem, etc) net voor de feiten in Eigenbrakel/Overijse:

Ik vermoed dus dat Bultot Johnny de Staerke en Salesse ook heeft voorgesteld om die zogenaamde schijnovervallen te plegen. En mijn vermoeden steunt op een paar vreemde dingen die ik heb meegemaakt met Salesse en De Staerke. Ergens tussen 7 en 19 september 1985,een paar weken vóór de Bende-overvallen in Eigenbrakel en Overijse, ontstond er een zeer zware ruzie binnen de groep-De Staerke in het appartement van Sotirios Papadopoulos- de broer van Apostolos Papadopoulos - in de Barastraat in Anderlecht. Daar vergaderde de Bende altijd en verdeelde ze de opbrengst van de overvallen. De ruzie ging tussen Johnny, Apostolos Papadopoulos en Dominique Salesse. Ze stonden bij wijze van spreken met getrokken wapens tegenover elkaar.

Ik was er niet bij. Dominique Salesse wel. Hij heeft me nooit verteld waarover die ruzie ging, en hij heeft hetook
nooit aan de Delta-cel verteld. Niemand heeft ooit een woord willen zeggen over die ruzie: Sotirios en Aposto-
los niet, Johnny niet en Salesse ook niet. Waarom niet? Er was toch geen enkele reden om erover te zwijgen als de reden van de ruzie banaal was geweest: vrouwen, geld, weet ik veel... Maar ze zwegen om dat de reden niet banaal was. De ruzie had te maken met de Bende van Nijvel.Ik denk dat de ruzie in de eerste plaats tussen Johnny en Salesse ging,omdat Salesse toen als nog weigerde om aan de Bende-overvallen deel te nemen. Hij was bang geworden.

Salesse heeft me later wel verteld dat Johnny er na de ruzie als een razende van door is gegaan met een Golf GTI en een pak wapens - riotguns, pistolen én een munitie-riem - die Salesse als grote organisator van de Bende-De Staerke stand-by had in de box die hij huurde in de Condorlaan. Johnny kon in die box om dat hij de sleutels had.

Ik denk dus dat Salesse zich eerst heeft laten rekruteren door Bultot,maar na dien als nog geweigerd heeft deel te
nemen aan de Bende-overvallen in 1985.


Popolino zegt wel dat hij er niets mee te maken heeft, maar hij zit toch precies midden in het web Bultot - De Staerke - Bende Baasrode - Salesse - Popolino - Nitelet (- Farcy - Dikke Marcel).

17

Re: Leopold Van Esbroeck

Leopold Van Esbroeck is geen onbekende voor het gerecht. Enige tijd werkte hij als fotograveur bij een Brusselse drukker. In '76 startte hij zijn criminele carrière, toen hij op 18 augustus veroordeeld werd tot 2 jaar cel wegens valsheid in geschrifte, zware diefstal, heling en diefstal. Op 15 januari 1981 werd hij tot 15 maanden cel veroordeeld wegens valsheid, heling en oplichting. Hij werd opnieuw gevonnist op 18 januari 1982 tot 26 maanden wegens valsheid, oplichting en zware diefstallen. Sinds enige tijd was hij terug op vrije voet en actief in een bende die zich bezighield met grote sigarettendiefstallen. Van Esbroeck had naast de misdaad nog een ondeugd. Hij was ziekelijk verslaafd aan gokken. Vooral paardenwedrennen lieten hem niet los.

Op 12 maart 1985 wordt Leopold Van Esbroeck aangehouden in een bankfiliaal in Vorst, op het moment dat hij een partij kasbons tracht te verzilveren. Na controle door de bank blijkt dat hem om een deel van een pakket kasbons gaat die op 26 januari 1985 werden gestolen bij een pastoor uit Wieze.

Van Esbroeck werkte gelijktijdig ook als informant voor een lid van de gerechtelijke politie van Brussel, Frederic Godfroid.

Bron: Loden Jaren | Paul Ponsaers

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

18

Re: Leopold Van Esbroeck

Tueries du Brabant: le retour sur la piste du grand banditisme

Léopold Van Esbroeck, l’une des figures du grand banditisme belge, a été invité à livrer son ADN. La piste de la criminalité violente n’est pas écartée, même si la priorité était jusqu’à présent celle de l’extrême droite. (...)

Bron: Le Soir | 3 Januari 2020

De rest van het artikel zit achter een betaalmuur » plus.lesoir.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

19

Re: Leopold Van Esbroeck

Adn?

20

Re: Leopold Van Esbroeck

ADN: Een afkorting van acide désoxyribonucléique, naar het voorbeeld van het Engelse DNA.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube