Re: Guy Van Vinck

Ben wrote:

Michel Libert en Guy Van Vinck waren niet de allerbeste vrienden:

Un jour également alors que je me trouvais chez la mère de Latinus j’ai eu une altercation avec Libert. Et [onleesbaar woord] présent à ce moment Libert, Latinus, Karl [Karl Delombaerde], un espagnol prénommé Vicenté et un couple de Néerlandophone qui possédait une voiture Mercedes blanche (*).

Ce soir là nous avions tous assez bien bu et comme je le faisais souvent j’ai de nouveau dit à Paul que ces copains étaient une bande de lavette. Libert a voulu me bousculer suite à cette insulte et je lui ai donné un coup de poing. La situation est alors redevenue calme. Il est évident que Libert m’en a voulu de l’avoir frappé devant tout le monde et qu’il n’avait pas su réagir physiquement alors qu’il se faisait passez pour un dur. (...)

Bron: Verhoor Guy Van Vinck | BOB Waver | 16 april 1985

Heel interessant Ben! Ik had vragen hoe Guy van Vinck bij WNP paste, maar nu pas wordt het wat duidelijker. De relatie Guy Van Vinck en Latinus zal toch wel anders zijn dan zijn lijfwacht. Guy Van Vinck en Latinus waren buren maar Van Vinck is 7 jaar ouder. Als Van Vinck para geweest is zal dat rond zijn 18 jaar geweest zijn, vanaf het jaar '61, de kans is dan heel groot dat hij een lange tijd in Zaïre geweest zal zijn. Latinus was dan 11 jaar, hij moet dus waarschijnlijk sterk onder de indruk geweest zijn van para Vinck zijn verhalen.

Misschien dat Guy Van Vinck veel belangrijker is dan we vermoeden. Ik vraag me af wanneer dit was dat hij Latinus en zijn bende doetjes noemde? Was dit al na de dubbele moord in Anderlecht en de diefstallen van het materiaal in Evere? Als dit zo is, is dat niet onbelangrijk.

Guy Van Vinck word ook genoemd in de diefstal van de Peugeot, en kan te maken hebben met de 2 aanslagen op Franse doelen. Zijn woonplaats maakt dat hij de weg in de buurt heel goed kende. Enkele fragmenten uit andere topics uit posts van Ben.

SESEC staat voor "Service de Securité" (veiligheidsdienst). De verantwoordelijke voor deze dienst in Brussel was Marcel Barbier. Daarna werd Barbier verantwoordelijk voor SESEC Schelde. Dit was - volgens Libert - iedere keer als test maar de "resultaten van de testen waren nooit overtuigend". Daarna werd Guy Van Vinck door Libert aangesteld als verantwoordelijke.

En:

In het boek L'enquête criminelle sur les "tueurs du Brabant wordt een band aangehaald tussen deze diefstal en WNP:

Le nom de D., dont la voiture Peugeot 504 du ministère de la Culture avait été volée et utilisée par les tueurs avant d'être abandonnée à 200 mètres du restaurant "Aux 3 Canards" (...), apparaît dans les circonstances suivantes: un fonctionnaire du ministère de la Culture également, H.D., identifié à partir des documents de Latinus, a déclaré avoir connu à la fois Latinus et D., Latinus ayant sollicité une intervention de sa part et D. ayant travaillé au même ministère de la Culture que ce fonctionnaire; ce même témoin aurait également connu le chauffagiste V., qui s'est suicidé et qui été présenté comme se situant dans la mouvance WNP.

De V. in dit verhaal is hoogstwaarschijnlijk Guy Van Vinck.

En:

Na de aanslag werd een brief gestuurd waarin stond dat de aanslagen werden gepleegd om "Klaus Barbie te wreken". De volgende nacht belde een anonieme persoon naar het programma 'La carte musicale' van Radio Contact. Een man vroeg de onmiddellijke vrijlating van Barbie, anders zou er een nieuwe aanval volgen.

Volgens de onderzoekers konden deze aanslagen enkel uitgevoerd worden met de hulp van lokale medeplichtigen. In november 1983 hebben verantwoordelijken van het Front de la Jeunesse verklaard dat de aanslag werd uitgevoerd door een militant van Westland New Post. Het ging om een gewezen lid van het Front de la Jeunesse die op dat moment in Ottignies woonde.

Want Dauphin verklaart:

Dauphin, Jean-Paul, employé, célibataire, né à Bruxelles le 1-10-54 et domicilié à Ottignies, Avenue des Villas n° 32, qui déclare:

"Je désire m’exprimer en langue française. En dehors de ma déclaration antérieure, j’apporte les explications suivante concernant le fichier et l’ordinateur du WNP. A mon arrivé au WNP, j’ai dû, comme tous les autres, suivre les cours déjà décrits, ensuite passer un examen. Par la suite, on nous donnait une responsabilité et normalement il fallait rentrer quatre personne comme membre, ce que je n’ai pas fait comme beaucoup d’autres. J’ai entre-autre été responsable du GAP (genre de protection rapprochée de Latinus) avec le nommé Van Vinck. Je dois dire que je voyais très peu Van Vinck sauf aux grandes occasions.

En dan is nog de vraag wat zijn link is met Lekeu? Het kan bijna niet dat Lekeu en Van Vinck elkaar niet kenden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Guy Van Vinck

Over de dood van Latinus zijn al vele namen genoemd, maar Guy Van Vinck mag van mij bovenaan de lijst staan.

SESEC staat voor "Service de Securité" (veiligheidsdienst). De verantwoordelijke voor deze dienst in Brussel was Marcel Barbier. Daarna werd Barbier verantwoordelijk voor SESEC Schelde. Dit was - volgens Libert - iedere keer als test maar de "resultaten van de testen waren nooit overtuigend". Daarna werd Guy Van Vinck door Libert aangesteld als verantwoordelijke.

Die afdeling mocht binnen in de huizen van WNP-leden en kon sancties uitvoeren. Kort voor zijn dood had Latinus personen gemeld dat hij van iets ernstigs op de hoogte was. Had hij er ook over verteld aan Guy Van Vinck? Ook de methode het wurgen met touw, dat is een techniek waar bij para's op geoefend word.

Wat ik trouwens niet versta, is dat bijna niemand zijn naam noemt en dat terwijl Guy Van Vinck een jeugdvriend van Latinus was. Ook Lekeu, die ook para was geweest en buur van Latinus, moet toch wel Van Vinck gekend hebben of over hem gehoord hebben?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Guy Van Vinck

Uit de nota's van Wille Acke, een samenvatting van een verhoor van Michel Libert (24 april 1989):

Situeert Lekeu in WNP - GAP - rond Van Vinck
= formeel/wist echter niet dat Lekeu rijkswachter was. Heeft Latinus over Lekeu horen praten.

Ook:

Libert en Van Vinck hadden in '83 plannen om detectivebureau en ambulancedienst op te richten.

Het gegeven dat Lekeu en Van Vinck elkaar kenden, is heel belangrijk. Ik ging er al van uit maar om dit via de nota's van Willy Acke bevestigd te zien, maakt dit spoor nog interessanter om verder te onderzoeken. Het feit dat Libert Lekeu niet zo goed kende en Van Vinck weinig respect had voor Libert maakt bepaalde verhoudingen duidelijk. Libert was blijkbaar niet goed op de hoogte van het milieu waarin Latinus vertoefde.

Lekeu had ook een ambulancedienst zoals Van Vinck er één van plan was te starten, de supermarkt van Genval ligt vlak naast een plaats die voor ambulanciers belangrijk is. De ziekenwagen die misschien bij de aanslagen op Franse doelen is gebruikt, is vlak naast de supermarkt van Genval gestolen. Van Vinck en Latinus komen voor in het dossier van de diefstal van de Peugeot die gebruikt is bij de overval en Genval, en een rol kan gespeeld hebben bij de aanslagen op Franse doelen.

Tevens is de stap van Lekeu naar extreem-rechtse huurlingen die in Bolivia aanwezig waren en ingehuurd zijn door Barbie ook niet groot. Van de Barbie-huurlingen lopen trouwens sporen naar het VMO-milieu en Ciolini was in Bolivia aanwezig.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Guy Van Vinck

De kans is heel groot de Guy Van Vinck Guillaume Vogeleer zal gekend hebben en/of dat ze samen in Afrika gevochten hebben. Vogeleer was ook goed thuis in Chili, Latinus ook. Vermoedelijk heeft Vogeleer een eitje te pellen met Goffinon, hij is samen met Vienne opgepakt. Lekeu moet zeker Vogeleer kennen of over gehoord hebben.

Michel Verdeyen wijst naar een bepaald milieu. Ik acht de kans groot dat bovenstaand milieu ook weet wie de Belgische huurling(en) is die naar Bolivia gegaan is om de troepen van Barbie op te leiden en de staatsgreep aldaar voor te bereiden. En die een grote moet zijn in drughandel want hij zat aan de bron. Die dan ook weer in contact staat met Ciolini en al die anderen die er toen waren en naar Europa gevlucht zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Guy Van Vinck

De bange Libert laat niets los over Guy Van Vinck, opvallend!

Naar ik kan uitmaken moet Guy Van Vinck heel groot geweest zijn! Met zijn para verleden (vrienden bij de Diane?), zijn vriendschap met Lekeu en Latinus, Libert een klap verkopen en hem uitmaken voor zwakkeling of zo. Ik acht Guy Van Vinck veel belangrijker dan vele denken, misschien één van de reuzen?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Guy Van Vinck

Guy Van Vinck heeft op 15 april '84 België verlaten, vlak voor Latinus vermoord is en een paar maand voor Lekeu hals over kop Belgie verlaat. Dit is het zoveelste element dat er rond Latinus en Lekeu aardig wat aan de hand is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Guy Van Vinck

Michel Libert over het incident met Guy Van Vinck tijdens een etentje ten huize van de moeder van Paul Latinus. Libert herinnert zich niet meer wie het Vlaamse koppel was met de witte Mercedes, wel dat deze Vlamingen al een zekere leeftijd hadden.

Lors d'une audition, un certain Guy Van Vynck a déclaré ce qui suit:

"Un jour également alors que je me trouvais chez la mère de Latinus, j'ai eu une altercation avec Libert. Etaient présents à ce moment Libert, Latinus , Karl, un espagnol prénommé Vicenté et un couple de néerlandophones qui possédait une voiture Mercedes blanche."

Réponse de Michel Libert:

Oui, ce souvenir est resté profondément gravé dans ma mémoire.

Guy Van Vinck n'a eu de cesse, tout au long du dîner organisé par la Maman de Paul Latinus, de me faire des allusions et des "développements" particulièrement fumeux au sujet dse valeurs hiérarchiques, de la fidélité à la structure de laquelle on dépend, du devoir de rendre spontanément des comptes, et d'autres matières encore. En d'autres mots, il avait reçu, sans doute aucun, instructions de Paul Latinus et de Karl de Lombaerde pour, selon la locution d'usage commun, me "mettre la pression", notamment en plaçant habilement entre parenthèses le fait que je pourrais physiquement "faire les frais" de mon "cavalier seul". Je l'ai vertement remis à sa place en précisant que ses rang et fonction ne lui permettait en rien de remettre en question la qualité de ma personne. Vicente est alors intervenu car la virulence des propos échangés commencaient à l'inquiéter.

Guy van Vinck aborda, en fin de repas et comme il fallait s'y attendre, le fait qu'il savait que je ne travaillais pas seulement pour le WNP et qu'il s'inquiétait que j'avais à rendre des comptes à d'autres supérieurs (je ne sais toujours pas si il était au courant du pourquoi et du comment de ma présence tout au long de l'installation d'abord du M80, ensuite du WNP, à moins que chose fut faite entretemps par Paul Latinus). Je lui ai réparti que je devais allégeance à ma Maison-mère, qu'il n'y a aucune raison légitime pour que je révèle quoi que ce soit sur mes contacts, que mes devoirs vis-à-vis du WNP étaient secondaires mais menés avec une déontologie irréprochable, que je respectais à la lettre les protocoles et continuerais ainsi jusqu'au terme de mes engagements et qu'il pouvait aller se faire cuire des crêpes pour le reste.

Subitement furieux, il est monté d'un cran encore en abordant alors le thème de la "vulnérabilité" de ma Maman, laquelle était présente à table aux côtés de la Maman de Paul Latinus. Mon sang n'a alors fait qu'un tour et je lui ai prié d'aller planter des tubercules. Il s'est alors levé de table et a spontanément tenté de me brutaliser. Je l'ai contré et l'ai engagé fermement à ne pas tenter de réitérer le même geste une seconde fois en lui précisant que ni lui, ni d'autres de quelque service que ce soit ne me font peur.

Vicente, totalement désarmé par la situation et décontenancé, est à nouveau intervenu, cette fois avec le recours de sa compagne Blanca. Ni Paul L, ni sa Maman, ni Karl DL, ni les autres invités n'ont oser (sciemment ... ou pas) intervenir.

Je ne me souviens plus, actuellement, des identités des deux néérlandophones mais je peux confirmer qu'ils étaient d'un certain âge.

Correction des présences:

Maman de Paul L.
Ma Maman
Paul L.
Karl DL
Guy van Vinck
Vicente
Blanca
VL1
VL2
et moi.

18

Re: Guy Van Vinck

the end wrote:

Ook:

Libert en Van Vinck hadden in '83 plannen om detectivebureau en ambulancedienst op te richten.

Ambulancedienst = manier om door PRL te worden beloond voor bewezen diensten?

Re: Guy Van Vinck

Nee, meer in de richting van Delombaerde, zie ook alles rond de periode van Genval en ervoor.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Guy Van Vinck

the end wrote:

Guy Van Vinck heeft op 15 april '84 België verlaten, vlak voor Latinus vermoord is en een paar maand voor Lekeu hals over kop Belgie verlaat. Dit is het zoveelste element dat er rond Latinus en Lekeu aardig wat aan de hand is.

In 1983 is Van Vinck ondergedoken bij Jandrain, dit voor enkele weken. Het verhaal gaat dat Latinus hem is komen opzoeken om te luisteren wat Van Vinck te vertellen had. Vanaf dat moment is Latinus zijn paranoia komen opduiken. Wat is daar verteld? Het is rond deze periode dat Latinus zich volledig tegen Smets omkeert en bijna letterlijk de Staatveiligheid de oorlog verklaard.

Kortom, Latinus & Van Vinck hebben hun dood op een 'in vraag te stellen' manier gevonden, en Jandrain is nooit verhoord (waarschijnlijk onder invloed van zijn 'peter' en entourage).

Latinus heeft volgens mij gehoord wat er zich echt aan het afspelen was achter de schermen. Rond deze periode heeft hij volgens mij een dossier beginnen op te stellen rond wapenhandel, frauduleuze zaken, immo, Pinon, ... met als verzamelnaam 'de Roze Baletten'.
Het is niets voor niets dat Smets de dag na zijn dood al aanwezig was ten huize Latinus.