Re: Halle: 3 Maart

Merovinger wrote:

Volgens Michel Leurquin gebeurde de overval op de Colruyt in Halle van 3 maart 1983 op de tweede dag van het proces tegen de VMO in Gent (zie tueriesdubrabant.winnerbb.com). 

Heeft er iemand meer info over dat proces? Klopt dit gegeven? Zo ja, dan kan dit interessant zijn en zou het kunnen passen binnen deze hypothese.

Die informatie is correct. Het tweede proces tegen het VMO, als privémilitie, begon op 2 maart 1983 voor het Hof van Beroep in Gent (zie deze foto's » Forum).

Er is nog een mogelijke link tussen extreem-rechts en de eerste overvallen van de Bende van Nijvel. Zowel in Ukkel als in Halle had één van de daders een knuppel bij. In Halle werd met deze knuppel bijzonder hard uitgehaald naar Jules Knockaert. Zo'n knuppel is niet meteen een gebruikelijk wapen van criminelen uit het misdaadmilieu. Daarentegen waren knuppels en wapenstokken waren eind '70,begin '80 hét handelsmerk van extreme militanten (zowel links als rechts) en werden door deze militanten veelvuldig gebruikt bij betogingen die dan ook meestal uitmondden in zware knokpartijen.

http://i58.tinypic.com/3h74l.jpg

62

Re: Halle: 3 Maart

Op 3 maart 1983, omstreeks 19u30, vallen drie individuen, het gezicht verborgen onder een bivakmuts, met wapens van zwaar kaliber het Colruyt-warenhuis binnen. Zij vuren bij wijze van afschrikking een aantal schoten af in de richting van de rekken. De zaakvoerder wordt gedwongen de brandkast te openen en wordt daarna ter plaatse neergeschoten. De daders vuren in hun vlucht verscheidene schoten af in de richting van de aldaar gestationeerde voertuigen.

Nabij de brug over de autosnelweg A8 worden nog enkele schoten afgevuurd in de richting van twee getuigen, zij worden echter niet geraakt.

Bron: Voorstel tot oprichting Eerste Bendecommissie

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

63

Re: Halle: 3 Maart

Merovinger wrote:

http://i58.tinypic.com/3h74l.jpg

Van een reus gesproken ... (2de van rechts).

64

Re: Halle: 3 Maart

Le 3 mars 1983 vers 19 heures 45’, un hold up est commis au Colruyt de Halle. Deux auteurs s’emparent d’une somme d’environ 700.000 F et tuent le gérant d’un projectile dans la tête. Les témoins rapportent l’usage d’une voiture VW Golf noire ou anthracite, plaque A.N. ? 66. Le nommé Michel Cocu a admis avoir conduit cette voiture et donc d’avoir participé à ce hold up comme chauffeur. L’expert en balistique établit une corrélation avec l’arme de Cocu et je m’expliquerai sur ce point ci-après.

Les témoins rapportent également en ce qui concerne les faits 6 et 7 qu’un des auteurs a utilisé une matraque. L’instruction du hold up de Halle est menée par mon honoré collègue, le Juge d’Instruction Mahieu de Bruxelles (son dossier n° 176/83 - notices du Parquet de Bruxelles).

Bron: Nota van onderzoeksrechter Guy Wezel aan Procureur Deprêtre | 20 februari 1984

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Halle: 3 Maart

Ik weet niet meer exact van waar dit komt en wie dit beweerde (Wezel?) of wat er van waar is. Maar als het wel waar is, kan er een verband zijn met extreem rechts of nazi's?

A la lecture des différents procès-verbaux je suis maintenant en mesure d'affirmer que l'exécution de monsieur Verstappen est le motif du crime. Cet homme qui en dirait long sur des affaires de moeurs devait être réduit au silence.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

66

Re: Halle: 3 Maart

the end wrote:

Ik weet niet meer exact van waar dit komt en wie dit beweerde (Wezel?) of wat er van waar is.

Het antwoord staat op de vorige pagina. Het komt uit de memoires van Philippe De Staerke.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Halle: 3 Maart

Het valt me nu pas op dat de gestolen witte Audi van Jacques Culot in de ochtend van 3 maart 1983 teruggevonden werd door de politie. Dat is dus dezelfde dag waarop de Bende rond 19u30 de overval op de Colruyt in Halle pleegt. De zoveelste eigenaardigheid dus in dit dossier.

68

Re: Halle: 3 Maart

Interessant, vooral omdat de wagen al op 22 februari gestolen werd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Halle: 3 Maart

Merovinger wrote:

Het valt me nu pas op dat de gestolen witte Audi van Jacques Culot in de ochtend van 3 maart 1983 teruggevonden werd door de politie. Dat is dus dezelfde dag waarop de Bende rond 19u30 de overval op de Colruyt in Halle pleegt. De zoveelste eigenaardigheid dus in dit dossier.

Ook de locatie waar die gevonden is roept vragen op. Het is vlakbij dat Angelou zijn laatste klanten heeft gepikt. Er is die nacht ook ingebroken in wagens van de Staatsveiligheid en dossiers van extreem-rechts zouden gestolen zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

70

Re: Halle: 3 Maart

“Hoop dat de waarheid aan het licht komt”

(...) Knockaert draagt die gewelddadige overval van 3 maart 1983 in Halle nog altijd met zich mee.

Drie mannen overvielen het filiaal, waarvan één persoon 1,85 meter groot zou zijn. “Ik was in die periode verkoopdirecteur voor de regio Brussel”, zegt Knockaert. “Ik was net naar de opening van een filiaal in Anderlecht geweest. Ik zat nog niet neer toen een grote man het kantoor binnenstormde. Ik kreeg klappen op mijn hoofd en hand met een soort biljartstok. Een andere bediende was onder het bureau gekropen.”

“Walter Verstappen moest mee naar een ander kantoor om de kluis te openen, onder bedreiging van een vuurwapen.” Een reistas werd gevuld met geld, waarna de dader de man door de nek schoot. Hij overleed later in het ziekenhuis. “Zelf lag ik een week in het ziekenhuis, met vijftien hechtingen, een hersenschudding en een gebroken hand, maar voor hetzelfde geld kon ik het niet meer navertellen”.

“Geen slachtofferhulp”

Het is een open wonde die vers in het geheugen blijft. “Slachtofferhulp bestond nog niet. Daardoor heb ik ook mijn ontslag gegeven en heb ik geprobeerd een nieuw leven te beginnen aan de zee, met vallen en opstaan. Zaken die ik vroeger belangrijk vond, waren van geen tel meer. Pas in ’97 heb ik er voor het eerst echt met iemand over gesproken. Ik ben het onderzoek wel blijven volgen en ging naar de jaarlijkse bijenkomsten, maar voor mij was dat verloren tijd en geld. Zo lang er geen antwoorden zijn, kan ik die bladzijde niet omdraaien. Ik ben niet de man die ik vroeger was, en een tweede keer carrière maken is mij ook niet gelukt.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube