181

Aan de hand van het boek van Ponsaers en Dupont - De Bende: een documentaire - heb ik geprobeerd een visuele reconstructie te maken:

http://i68.servimg.com/u/f68/11/22/12/24/maubeu12.jpg

1. Volgens het boek proberen de daders eerst langs de achterkant (Square La Fayette) binnen te raken. Dit lukt echter niet.

2. Op het moment dat het anonieme telefoontje binnenkomt bij de politie, staat de Santana - de wagen van de gangsters - op de Place des Nations. De daders gaan de winkel binnen door een raam in te slaan.

3. Na het anonieme telefoontje vertrekken drie agenten naar de winkel. Twee gaan via de Place La Fayette.

4. Een derde agent gaat naar de Place des Nations via de Avenue Albert 1er. De drie agenten zijn te voet.

5. De derde agent komt op het plein en ziet de Santana staan. Er staan één gewapende gangster op wacht. Na een vuurgevecht vluchten de gangsters richting België.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Share

182

Nog een foto van Place des Nations, uit het jaar '59, om een beter beeld te hebben van het plein en de verkeersstroom. De winkel Piot staat niet op deze foto maar situeert zich rechts van de foto ongeveer waar de zwarte wagen is:

http://marybleue.m.a.pic.centerblog.net/59-Maubeuge-Place-des-Nations.jpg

Deze foto heeft het zicht vanop Place des Nations richting winkel. Beide foto's geven een iets beter beeld van hoe de situatie toen was, alsook de zichtbaarheid vanuit de huis naar de winkel toe. Piot lag voor aanrijdend verkeer echt wel in het zicht van de wagens. Zo'n risico voor een beetje wijn en champagne?

http://bendevannijvel.com/wp-content/uploads/2014/05/Maubeuge.jpg

Voor een goede oriëntatie kan het betonnen witte verkeersbord genomen worden op de onderste foto, het bord kan men terug vinden op de bovenste foto rechts onder op het plein. Zo kan de positie van de fotograaf bepaald worden voor de onderste foto. Wat een behoorlijk goed beeld geeft van de situatie. Het verkeersbord is een verbodsbord waardoor het vanzelfsprekend is dat je Piot passeert om van zuid naar noord te rijden, men rijd er zelfs recht op en verlicht de winkel met de koplampen.

Waar ik me ook vragen over stel is het tijdsgebruik, als men op zo'n plaats inbreekt dan wil je toch zo vlug mogelijk weg. Ze waren waarschijnlijk met 3, er is maar de koffer en wat plaats op de achterbank om spullen te plaatsen. Hoeveel minuten hebben ze daarvoor nodig? En hoelang heeft het geduurd voor de telefoon was en de agenten ter plaatse waren. Het lijkt er een beetje op dat de gangsters opzettelijk traag waren.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Share

183

Als ik de site van de federale lees, spreken we van twee daders. Ik ga er nog steeds van uit dat ze gestoord zijn tijdens de inbraak. En uiterst geweldadig zich er uit geschoten hebben. De vraag die we ons moeten stellen: wat maakt de locatie zo belangrijk om zulke risico's te lopen

Share

184

De tekst van de federale is minimaal, 2 dieven en 1 chauffeur is ook een mogelijkheid, want de schutter bevond zich op de achterbank. 3 is logischer. Zijn ze betrapt of hebben ze zichzelf laten betrappen? Maar zoals je schrijft de locatie is volgens mij ook niet zomaar.

Share

185

Als je daar op die plaats inbreekt en een glazen deur inslaat, zo in het zicht van het hele plein en op wandelafstand van het politiekantoor, met een telefooncel op een paar meter (om eventueel zelf te bellen), ook vlak in het zicht van voorbij komend verkeer van de hoofdstraat. Met iemand op de uitkijk, gemaskerd en zwaarbewapend, hadden ze volgens mij de bedoeling van een confrontatie aan te gaan met de ordediensten, wat ook gebeurt is.

Share

186

Wat als de diefstal in Maubeuge in relatie staat met de aanslag van 9 augustus '82 in de Rue des Rosiers in Parijs. Wat dan misschien ook in relatie is met de aanslag op 18 september '82 in Brussel en de schietpartij diezelfde avond in ergens in Waals Brabant. 

Voor die aanslag in Parijs komen die voortvluchtige Hoffmann-leden in beeld. De uitvoerders in Parijs waren volgens getuigen jonge, blanke daders. Ook komen PLO-fracties in beeld. Nu is het zo dat de Hoffmann-groep na de aanslag in Munchen met ongeveer 20 man naar Libanon gevlucht is en actief deel namen aan de oorlog daar. Tevens komt FANE en Franse rechts-extremisten sterk in beeld. Meer info » larouchepub.com

Share

187

Ben wrote:
the end wrote:

Er zijn voor de misdaden van 82 en 83 verschillende actoren die wijzen in buitenlandse richting, alsook de vlucht van verschillende SAC-leden naar België in die periode. De SAC-leden waren op de vlucht omdat ze aan hun lot overgelaten werden in Frankrijk, vele van die mannen voelden zich verraden door de Franse overheid, misschien is het wel in die richting dat we kunnen kijken.

Dit kan een interessante denkpiste zijn. Het is opvallend dat de enige buitenlandse misdaad van de Bende van Nijvel toevallig gebeurde in Frankrijk in de maand dat SAC ontbonden werd (dit gebeurde op 3 augustus 1982 door president Mitterand). Al zou ik niet weten wat het doel van de nachtelijke inbraak was, behalve misschien dat de agenten en niet de winkel het doelwit waren.

De FANE-leden die in contact stonden met Baugniet i.v.m. wapenhandel met extreem-rechts uit Frankrijk waren SAC-leden. Via FANE komt men vlug bij EPE, VMO en andere extremisten zoals de voortvluchtige Hoffmann-leden.

Share

188

Klein detail dat misschien wel interessant kan zijn voor dit feit:

Foreign terrorists transit Belgium with ease. The border with France alone has 600 crossing points, only 40 of which are checked by police.

Bron: CIA Terrorism Review | 2 December 1985

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Share