21

Re: Luc Vankeerberghen

In de teksten hierboven kloppen de data van bepaalde feiten soms niet. Daarom hieronder een tijdslijn van Vankeerberghen tijdens de jaren '80 (aanvullingen of verbeteringen zijn welkom):

  • 1980: Luc Vankeerberghen treedt toe tot het Front de la Jeunesse.

  • 10 januari 1981: Leden van het Front de la Jeunesse vallen een Spanjaard aan die ze voor een arbeider namen. Onder hen, Luc Van Keerberghen.

  • 24 Mei 1981: Luc Van Keerbergen slaat in Mechelen de zoon van een rijkswachter in elkaar die hij voor een immigrant houdt; nadien sticht hij brand in een moskee in Mechelen. (*) Hiervoor wordt hij veroordeeld tot dertig maanden cel, waarvan tien met uitstel.

  • 11 juni 1981: Het proces tegen het Front de la Jeunesse gaat van start. Vankeerberghen wordt een actief militant van WNP.

  • 4 juli 1981: Een commando - waaronder Luc Vankeerberghen - steekt de lokalen van het weekblad Pour in brand.

  • Augustus 1983: Veroordeling tot 30 maanden gevangenis, waarvan tien met uitstel.

  • September 1984: Vankeerberghen wordt opgemerkt voor het zwembad van Schaarbeek met een t-shirt met de boodschap "White Power".

  • November 1986: De organisatie ZOON zendt doodsbedreigingen naar verschillende progressieve organisaties in Brussel. Haar voornaamste leider, Luc Van Keerberghen, wordt in deze maand voorzitter van SOS-Agressions.

  • 4 november 1986: De oprichtingsakte van SOS-Agression verschijnt in het Belgisch Staatsblad.

(*) Na die aanslag is hij gaan schuilen bij Michel Libert. Was het trouwens de gewoonte dat extreem-rechtse gangsters bij Libert gingen schuilen na een aanslag?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Luc Vankeerberghen

Merovinger wrote:

Volgens Joseph Kausse heeft Vankeerberghen in de nacht van 24 mei 1981 rond 3 uur in Mechelen deelgenomen hebben aan de overval van een voorbijganger. Daarbij zou een mes zijn gebruikt. Om 6 uur ’s morgens heeft Vankeerberghen ook deelgenomen aan de brand van een moskee in de Kerktorenstraat in Machelen waarbij een molotovcocktail werd gebruikt.

Naast Luc Vankeerberghen zouden de volgende motards deelgenomen hebben aan deze brand van de moskee in Machelen: Alain A., Guy V., Philippe H., Francis M. en Jean V.H.

Zijn dit ook de motards die enkele weken later deelgenomen hebben aan de brandstichting van Pour?

23

Re: Luc Vankeerberghen

Op 30 september 1981 wordt Luc Vankeerbergen ondervraagd door de gerechtelijke politie van Brussel vanwege zijn mogelijke betrokkenheid bij de aanslag op Pour. Tijdens dat verhoor zegt hij op een gegeven moment dit:

"Je suis bien entendu d’accord avec son acte. C’est un coup contre la "Gauche". Néanmoins, je n’approuve pas cette manière d’agir, la nuit. Je préconiserais plutôt des actions au grand jour, au vu et au sus de tous."

Het was vanwege een beschrijving van Michel Van Hove dat de onderzoekers bij Vankeerberghen terecht zijn gekomen:

Michel Van Hove, l’un des exécutants de l’attentat contre Pour: "L’un des motards parfait relativement bien le français (…). Il était de haute stature, corpulent, visage glabre, cheveux très courts, chatain clair, taille 1m75, certainement. Il était tatoué sur les deux avant-bras, dont un dragon vert crachant des flammes rouges. Il était âgé d’environ 30 ans (…). Il était vêtu d’une tenue en jeans. Bien que je risque des représailles de sa part, je désire vous livrer le nom sous lequel je le connais. Il se fait appeler "Rocky". La semaine passée, je l’ai rencontré au Cross Inn (ndlr: le café tenu à l’époque par Yves Trousson), il avait un plâtre au pied".

De tattoo's (zie het onderstreepte stuk in de tekst) kan je op deze foto zien:

https://i37.servimg.com/u/f37/11/22/12/24/luc_vk10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Luc Vankeerberghen

Op de bovenstaande foto zijn die zwarte plekken op zijn armen volgens mij geen tatoo's maar wel plukjes versgeknipt haar. Er zijn nl. nog heel wat andere foto's beschikbaar (ouder en recenter) waarop zijn twee blote armen zichtbaar zijn doch telkens zonder die bewuste tatoo's. Ik betwijfel dus of die info wel correct is.

Re: Luc Vankeerberghen

Op onderstaande foto's zijn geen tattoo's te zien. Het waren misschien plaktattoo's smile

http://nsm08.casimages.com/img/2017/01/10//17011010533314738714762700.jpg

http://nsm08.casimages.com/img/2017/01/10//17011010533214738714762698.jpg

http://nsm08.casimages.com/img/2017/01/10//17011010533214738714762699.jpg

26

Re: Luc Vankeerberghen

Merovinger wrote:

Op de bovenstaande foto zijn die zwarte plekken op zijn armen volgens mij geen tatoo's maar wel plukjes versgeknipt haar.

Ah ja, inderdaad. Stom van mij. smile Ik vraag me dan wel af waar die tattoo's vandaan komen in de beschrijving van Michel Van Hove.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Luc Vankeerberghen

Merovinger wrote:

Op onderstaande foto's zijn geen tattoo's te zien. Het waren misschien plaktattoo's smile

http://nsm08.casimages.com/img/2017/01/10//17011010533314738714762700.jpg

Op deze foto, wie is de man met Luc Vankeerberghen? Dank u.

28

Re: Luc Vankeerberghen

louisfrancois wrote:

Op deze foto, wie is de man met Luc Vankeerberghen? Dank u.

De originele foto toont een man met donkere bril en snor. Merovinger heeft er goed aan gedaan om het gezicht onherkenbaar te maken maar ik stel me ook wel de vraag die louisfrancois stelt.

Hieronder nog wat info over Vankeerberghen van het tueries-forum:

Luc Vankeerberghen ans les années 80 a pris une décision assez stupéfiante: il est rentré dans les ordres (moines?). Voulait-il disparaitre un moment et se mettre à l'abri? Voulait-il se faire pardonner d'un Etre suprême auquel il ne croyait pas? Quoi qu'il en soit, cela reste très curieux. Il n'y est pas resté très longtemps à mon avis.

Luc Vankeerberghen - alias Rocky - aurait fait partie des Devils rockers avec Flash (PR) et Terror. J'avais entendu fin des années 80 que Flash était un informateur de la police.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Luc Vankeerberghen

Michel Libert over het eventuele WNP-lidmaatschap van Luc Van Keerbergen:

Luc V. (dit rocky) fut-il membre du wnp? Si oui, qu'y faisait-il?

Luc V. fut introduit, si mes souvenirs ne me font pas défaut, au moins par deux fois au WNP. Une fois par son parrain référant, une fois encore par le biais de Paul Latinus en personne.

Je ne me rappelle plus quel fut son statut officiel mais me souvient qu'il a exécuté une mission ou un complément de mission dans le cadre d'un dossier à tiroirs.

Je crois, sans m'avancer à être persuadé, qu'il a été récupéré/ré-orienté par Paul Latinus au sein d'une autre cellule car des résultats d'opération me parvenaient alors que seuls ces dossiers pouvaient être accomplis par une équipe discrète menée par un collaborateur tel que Luc van Keerbergen (motard plus qu'expérimenté).

Re: Luc Vankeerberghen

Zit blijkbaar op Facebook, waarschijnlijk niet relevant maar op zijn profiel staat onderstaande foto:
https://i.ibb.co/drbYHsT/35628962-200175754137750-7956318339066757120-n.jpg
Die vrouw aan de rechterkant heeft interessante vrienden waaronder Jean-François Godbille.