Re: Eigenbrakel: 17 September

Dus ze schieten enkel op de politiewagen met zwaailichten die ze net daarvoor hadden gepasseerd. De nepwagen hadden ze niet verwacht of niet tijdig herkend, mogelijk omdat de weg slecht verlicht was? Ikzelf heb al meermaals 's nachts op verlichte wegen te laat een wodca-pmlitiecontrole herkend ...

Re: Eigenbrakel: 17 September

Volgens mij is het bij de schietpartij aan Diable Amoureux grondig misgegaan. Waarom denk ik dat? De kogelinslag in de Mercedes lijkt me van een zwaar kaliber afkomstig te zijn. Die zal er waarschijnlijk bij het kruisvuur terecht gekomen zijn door de schutter van de riot gun. Dat verklaart ook het bloed aan de Saab. Ik vermoed dat één van de daders (chauffeur Mercedes) hierbij ook gewond geraakt is bij deze risicovolle schietpartij. Dus ze laten Mercedes achter. In paniek rijden ze met de gewonde mededader weg in een zwaar geladen Saab waarbij ze de motor kort daarop kapot rijden.

13

Re: Eigenbrakel: 17 September

De nep Rijkswachtwagen was een Toyota Corolla. Dit type wagen was in geen geval in gebruik door de ordediensten. Bovendien was de streep oranje, en niet blauw of rood, al is kleurverschil 's nachts natuurlijk moeilijker waar te nemen.

Re: Eigenbrakel: 17 September

Ben wrote:

In het overzicht van de Bende-feiten in het verslag van het assisenproces tegen de Borains wordt de schietpartij in Eigenbrakel ook beschreven:

Vers 1 heure 40, ces deux voitures sont repérées par un service de la police de Braine-L’Alleud circulant à bord d’une VW Golf munie d’un feu bleu. Ce service composé du brigadier principal Bernier, de l’inspecteur Ruys comme chauffeur et de l’agent Lemal vient d’être avisé par radio de la présence d’un véhicule Mercedes impliqué dans un fait non précisé, qui circule sur la chaussée de Nivelles à Brain-L’Alleud.

A l’abord du carrefour entre cette chaussée et l’avenue Alphonse Allard qui le véhicule de police vient d’emprunter pour se rendre au carrefour di "Cosmos" afin de participer à un barrage routier convenu avec un service de la police de Waterloo, les policiers remarquent le passage du véhicule Mercedes suivi à peu de distance de la Saab. Aussitôt, ils se lancent à la poursuite des deux véhicules suspects. Arrivés à proximité du lieu-dit "Diable Amoureux", les policiers voient les deux véhicules poursuivis s’immobiliser de part et d’autre de la chaussée, le véhicule de type Mercedes s’immobilisant sur la partie gauche par rapport au sens de la circulation, tandis que la Saab s’arrête un peu en deçà du premier véhicule sur la partie droite.

Als je deze gegevens eens op een kaart zet dan zie je pas hoe kort die achtervolging eigenlijk slechts heeft geduurd en hoe snel de bestuurder van de Mercedes, die voorop reed, beslist heeft om t.h.v. de Diable des Amoureux te stoppen (er was immers een zichtbare wegversperring voor hem op het kruispunt Cosmos), dat de bestuurder van de Saab hetzelfde heeft gedaan, allebei zijn uitgestapt en de politiewagen kruiselings onder vuur hebben genomen.

http://nsm08.casimages.com/img/2016/11/08//16110801321614738714616990.jpg

Eigenlijk zaten de bendeleden toen duidelijk volledig als ratten in een val. Vóór hen stond de wegversperring en achter hen werden ze achternagezeten door de achtervolgende politiewagen. En toch zijn ze er in geslaagd om slechts op een paar seconden tijd uit die val te geraken. Jammer eigenlijk dat de val toen niet is gesloten geweest want dan zouden misschien die latere feiten (eind 1983 + 1985) nooit gebeurd zijn.

15

Re: Eigenbrakel: 17 September

Merovinger wrote:

Jammer eigenlijk dat de val toen niet is gesloten geweest want dan zouden misschien die latere feiten (eind 1983 + 1985) nooit gebeurd zijn.

Misschien, tenminste als je er van uit gaat dat er geen opdrachtgevers waren en er maar één enkele Bende was.

Re: Eigenbrakel: 17 September

dolorean wrote:

Volgens mij is het bij de schietpartij aan Diable Amoureux grondig misgegaan. Waarom denk ik dat? De kogelinslag in de Mercedes lijkt me van een zwaar kaliber afkomstig te zijn. Die zal er waarschijnlijk bij het kruisvuur terecht gekomen zijn door de schutter van de riot gun. Dat verklaart ook het bloed aan de Saab. Ik vermoed dat één van de daders (chauffeur Mercedes) hierbij ook gewond geraakt is bij deze risicovolle schietpartij. Dus ze laten Mercedes achter. In paniek rijden ze met de gewonde mededader weg in een zwaar geladen Saab waarbij ze de motor kort daarop kapot rijden.

Het bloed in de Saab kan ook afkomstig zijn van het feit dat één of meerdere daders bloedsporen op hun kleren hadden van Fourez-Dewit (opgelopen tijdens het moorden of het verslepen van de lichamen?).

Een andere mogelijkheid is dat één van de inzittenden van de Saab al gewond geraakt was bij de schietpartijen aan de Colruyt. Want tijdens de achtervolging door de politiewagen reageert er niemand vanuit de Saab. Niemand van de inzittenden in de Saab neemt het initiatief om te vuren naar die politiewagen. Omdat de passagier gewond was en daardoor niet kon vuren? En omdat de bestuurder moeilijk zijn stuur kon lossen om achteruit te vuren? Uit het relaas van de feiten blijkt nl. dat het de bestuurder van de voorop rijdende Mercedes is die beslist om aan de kant te gaan en als eerste de politiewagen onder vuur neemt. Daarna pas schiet iemand vanuit de Saab (de chauffeur die ondertussen ook gestopt is?).

Het gegeven dat de daders pal op een wegversperring van de ordediensten aanrijden en na het kruisvuur rechtsomkeer maken toont volgens mij aan dat de daders de politie en rijkswacht helemaal niet (konden) afluisterden. Anders zouden ze dat kruispunt wel ontweken hebben.

Re: Eigenbrakel: 17 September

Terechte opmerkingen, doch het is afhankelijk vanuit welk perspectief men het bekijkt. Het niet vuren vanuit de Saab naar de politiewagen kan ook duiden op koelbloedigheid. Ze kiezen er juist voor om hun vuurkracht te maximaliseren en hun moment en plaats te kiezen. Het valt mij op als ik de beelden van de kogelinslagen van rijkswachtcombi en die van de politiewagen vergelijk en bestudeer dat ze juist heel doordacht en bewust vuren.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Eigenbrakel: 17 September

Na veel puzzelen ben ik zeer overtuigd dat de bestuurder van de Mercedes een Fransman is of toch lang voor de Fransen gewerkt heeft, waarschijnlijk als huurling of instructeur. En dat hij banden of verbleven heeft in Zuid-Amerika. Hij is volgens mij ook een onzichtbare factor in de aanslagen op Franse doelen. En één van de daders in Anderlues - een van de prutsers - is mogelijks uit Zuid-Amerika en heeft Anderlues gedaan om die Fransman uit de wind te zetten. En via deze figuur zijn er linken zijn naar internationale drughandel en Ciolini, Bender en andere uit die hoek. Alsook zijn zijn mogelijks opdrachtgevers wel in Mirano-sferen te vinden en vrienden in de Dolo.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Eigenbrakel: 17 September

Zwits. firma Alvo Magma Basel
zorgt voor witwassen geld vd SAC
+ geld vr bouch. Ghijssels
Euromeat (VD Haegen, VDB)
rol Bellimo vr Fourez idem

Bron: Nota's Willy Acke

De bestuurder van de Mercedes is waarschijnlijk met SAC en hun drughandel betrokken. Ik kan me niet voorstellen dat Fourez met hun te maken heeft maar wel dat hij iets met zwart geld van VDB en of zijn vrienden te maken heeft. Zwart geld witwassen door leningen aan te gaan en te investeren. Van Camp, die kort erna in Ohain vermoord is, had ook iets met leningen met een spoor tot Oostende.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Eigenbrakel: 17 September

Een uittreksel uit een stratenboekje uit de jaren '80 met aanduiding van de locatie van de Diable des Amoureux.
http://nsm07.casimages.com/img/2017/08/29//17082905411914738715246205.jpg