31

Re: Gokschulden

Wat de bingokoning betreft: ik kreeg onlangs nog een laat ooggetuigenverslag van een feestje in een café in Affligem, eind jaren 60. Reden van het feestje  'Het' was veilig de grens over geraakt, het: een lading cocaïne. Mijn bron dacht vanuit Italië, of vanuit Oostenrijk. Aangezien er wel vaker wordt gedacht dat de daders in Aalst 'cocaïne op de tanden' hadden, misschien geen onbelangrijke informatie. Het begin van het fortuin van deze 'koning', die destijds de politie van Aalst kon bevelen om bepaalde mensen dagelijks een boete aan te smeren, ligt dus mogelijk in drughandel.

Er is nog een tweede weg om bij de bingokoning uit te komen in de context Bende van Nijvel. Misschien ver gezocht, maar toch, Verdeyen wordt algemeen aanvaard als een zeer bevoorrechte getuige. En maakte ooit een cryptische verwijzing naar een overlap tussen ESR en gedopeerde wielrenners. Dat zou kunnen slaan op wielerploeg Safir. In Aalst actief tussen 1976 en 1985. En wel degelijk een hobby van Chipper.

Re: Gokschulden

En met ESR bedoelde Verdeyen de BE militaire recce-eenheid in Duitsland?

33

Re: Gokschulden

Trojan wrote:

In verband met deze piste zou ik graag F. en de man van 1m90 kunnen identificeren, waarvan sprake in een artikel in La Dernière Heure van 18 juni 2003. F. zou zijn genoemd door een politieman op z'n sterfbed i.v.m. de feiten aan de Colruyt van Nijvel. Aan het woord is Marco, zoon van de vermoorde Vanden Eynde. Ook even in herinnering brengen dat deze Marco een maand na de moord vertrok naar Zuid Afrika.

Pris d'une impulsion soudaine, nous demandons à Marco s'il connaissait un truand du nom de F. Grand silence. Puis: "Pourquoi? J'ai beaucoup joué aux cartes avec F. Poker menteur. Je l'appelais Van. On se voyait au Copacabana, au St-Trop et dans un bistrot rue Van Praet. On jouait aussi à la passe, du côté de la gare du Nord. Des parties à 5 ou 10.000 F sur la table. On jouait aussi au rami comme mon père qui adorait ce jeu mais je ne crois pas qu'ils se soient croisés."

"Je n'ai plus jamais revu Van depuis la mort de mon père. Les dernières fois que je l'ai croisé, c'était au Fouquet's, au Moulin Rouge et au Série Noiredont le patron donnait encore ses ordres aux filles à la cravache. On est du même âge, Van et moi. A l'époque, il était moustachu, châtain. Il avait un associé, un grand de 1 m 90 qui faisait de la plongée. J'ai toujours pensé que Van était un dingue, un taré, un cinglé."

Volgens mij zou deze 'Van' wel eens gearresteerd kunnen zijn in "Le Messager" in Ohain op 3 december 1983. U kent toch zijn bijnaam?

34

Re: Gokschulden

Denk ik ook: Francis (F.) "Van" Binst (verhoord in Le Messager samen met Jade Mathilde, Dubois Alain en Louvaert Marie-Ange op 3/12).

Re: Gokschulden

Voor "F." denk ik eerder aan Maurice Florizoone, die na het vertrek van Marc Vanden Eynde in diens woning is ingetrokken.

36

Re: Gokschulden

De aanwijzing luidt: "F." + "ik  noemde hem "Van" + "ik vond hem een gek een geschifte een mafkees". Dus toch maar Francis Van Binst die op zijn eigen plekje op de site "Pierrot le Fou" als bijnaam heeft.

Maar wie van de twee het ook is, ze kenden elkaar in elk geval. smile

37

Re: Gokschulden

En als het dus Van Binst was, dan is de vraag: "wie is zijn vriend van 1,90m die "plongeur" was...?" Let op: plongeur kan zowel "afwasser" als "duiker" betekenen.

38

Re: Gokschulden

Aangezien Marco Vanden Eynde werkte of hielp in de Van Dijck waar zijn vader José al eens een kaartje kwam leggen zou hij Van Binst mogelijk ook daar hebben kunnen kennen. En nu wil het toeval dat Ludwig/Luciano Bender (1,90 m) ook in de Van Dijck rondhing.

Nog vergeten: De inmiddels overleden politieman die dus verwees naar Van Binst had zijn informatie van een informante en die had het over de betrokkenheid van Van Binst bij "un incident précis survenu la nuit de la tuerie du Colruyt de Nivelles".

Re: Gokschulden

pimper wrote:

De inmiddels overleden politieman die dus verwees naar Van Binst had zijn informatie van een informante en die had het over de betrokkenheid van Van Binst bij "un incident précis survenu la nuit de la tuerie du Colruyt de Nivelles".

Ik vermoed dat het incident verwijst naar de ontsnapping diezelfde nacht van 38 gevangenen uit de gevangenis van Doornik » Forum

Re: Gokschulden

Dat zou heel erg straf zijn en misschien wel heel belangrijk! Ook die van 1m90 in het gokmilieu, als het dan nog een duiker zou zijn, is het nog interessanter!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.