Topic: Reactie bevolking in 1983

Ter inleiding neem ik toevallig enkel maar quotes van noorderling over. Daar moet zeker niets achter gezocht worden. Het zijn nl. de quotes die ik het makkelijkste kon terugvinden over het onderwerp van deze topic omdat ik mij herinner dat noorderling dat eens geschreven had. Er zijn natuurlijk nog heel wat andere forumleden die iets in diezelfde aard geschreven hebben doch ik weet niet meer wie en kon deze in het bos van forumberichten niet onmiddellijk terugvinden.

noorderling wrote:

De tweede reeks, lijkt inderdaad op het zaaien van angst, echter op een zeer kleine schaal, dat past niet goed in een groot complot, ik vind dat ver gezocht. Sluit het ook niet uit. Of was het dan toch een vorm van afpersing of andersoortig middelgrote criminele daad? Een middelgroot complot? Of komen er nou eindelijk harde bewijzen voor een megacomplot van een uit de hand gelopen actie van een geheime dienst?

Persoonlijk denk ik nog steeds dat de eerste reeks '82, '83 een soort natuurlijk verloop kende, voor zover je dat zo kan noemen bij dergelijk exceptioneel geweld. Er werd flink gemoord, maar dat zou kunnen passen binnen een bepaalde levensstijl en groepsgedrag.

Mocht de eerste reeks een volledig gestuurde operatie zijn geweest met politieke of maatschappelijke belangen, zou mij dat hoogst verbazen. Ik sluit niet uit dat er mogelijk bij de eerste reeks ook 1 of 2 afrekeningen tussen zitten, echter kunnen het ook nog steeds allemaal toevallige slachtoffers zijn.

noorderling wrote:

Ik heb geen enkele voorkeur voor een bepaalde piste, als het ooit maar duidelijk wordt. Van mij mag het een vergezocht complot zijn. Het zit echter in mijn dna om zonder overtuigende bewijzen niet zomaar iets te geloven. In de Bendezaak bijvoorbeeld heeft nog geen enkele piste mij kunnen overtuigen. Tot die tijd blijf ik dan bij dat geïsoleerde groepje die het grotendeels deed voor de kick en cash. Maar ik geef toe dat ook die piste de lading niet helemaal dekt. Met name 1985. Dat gaat crimineel-technisch nergens over. Het zijn ook die 3 overvallen uit '85 die de Bende zo beeldbepalend zijn geweest. Zonder 1985 waren er denk ik nooit bendecommissies geweest en had dit forum niet bestaan. Dan waren de acties uit '82 en '83 een heel eind in de vergetelheid geraakt, denk ik.

Het beeld over de Bende van Nijvel en de feiten die in 1982-1983 gepleegd werden, is nu inderdaad vertroebeld door de feiten van 1985. Daarom is het goed om even in de tijd terug te gaan en eens te kijken welke op welke manier de bevolking, de politiek en de ordediensten gereageerd hebben op de eerste vlaag van de Bende van Nijvel.

Hieronder is dan ook een bloemlezing te vinden van een beperkt aantal krantenartikelen (meestal Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws) die verschenen zijn vóórdat de feiten van de CCC van 1984-1985, de bendefeiten van 1985 en de zware overvallen op geldtransport- en postwagens van 1984-1990 gepleegd werden. Daaruit blijkt dat de opeenstapeling van de Bendefeiten in 1983 en de crescendo in het gebruik van geweld, toch voor heel wat beroering hebben gezorgd bij de bevolking.

Daarnaast moet ook het initiatief van Delhaize en de warenhuisdistributiegroep met de oproep tot bevolking en het loven van de premie, en de reactie van Colruyt in rekening genomen worden. Er kan dus wel degelijk besloten worden dat de Bende niet alleen maar in 1985 maar ook al in 1983 voor angst en terreur gezorgd hebben. Dat kan natuurlijk puur toeval zijn en nooit de intentie van Bende geweest zijn. Ik blijf dus zeker open voor alle motieven en voor alle daders maar onderstaande reacties maken ook deel uit van de feiten. Eenzelfde bloemlezing zal ik nog publiceren in een andere topic aangaande de reactie van de ordediensten en de politiek in 1983 want dat was ook niet mals.

Waals-Brabant beeft na nieuwe moord in Ohain – Exploitant van eethuis krijgt kogel door het hoofd

Nauwelijks twee weken na het bloedbad van Nijvel wordt Waals-Brabant weer opgeschrikt door een nachtelijke moord. In koelen bloede en alweer zonder in het oog springende motief werd gisterenochtend in Ohain een restauranthouder door het hoofd geschoten. Een verband met de schietpartij op de Colruytparking wordt niet meteen gelegd, maar de opschudding omwille van de aanhoudende reeks onopgehelderde moorden is er niet geringer om.

Bron: Het Nieuwsblad | 3 oktober 1983

Iedereen bang van ijskoude moordenaars - Psychose

(…) Inmiddels heerst na de overvallen te Nijvel en Ohain een vorm van psychose voor de niets ontziende gangsters in Waals-Brabant. Hoewel politie, rijkswacht en gerecht de kaders hebben uitgebreid en met meer manschappen op zoek gaan naar de ‘gekke doders’, is de bevolking ongerust. Die onrust heeft er zich vertaald in een rush naar de wapenwinkels. Velen hebben er zich een long rifle of een ander wapen aangeschaft om in geval van nood verweer te hebben.

Bron: Het Nieuwsblad | 5 oktober 1983

Brabanders bang voor moordbende

Krisisbijeenkomst gisteren bij de prokureur des Konings te Brussel. Onderwerp: de moordoverval van vorige vrijdag in de Delhaize te Beersel, en zijn eventueel verband met voorgaande roofmoorden die dit jaar en vooral de jongste weken in Brabant, een ware angstpsychose hebben doen ontstaan. Gaat het om dezelfde gangsters – een mogelijkheid waarmee ernstig rekening wordt gehouden – dan hebben die sedert vrijdagavond een tiende mensenleven op hun geweten, om van de talrijke gewonden nog niet te spreken.

Bron: Het Nieuwsblad | 10 oktober 1983

Paniek na tiende slag van gevreesde bende – Alle wapenhandels van Nijvel zijn uitverkocht

Te Nijvel en omstreken zijn alle wapenhandels zo goed als leeggekocht. Clubs en verenigingen, waar men kan leren schieten met vuurwapens, zien hun ledenaantal sinds een paar weken verdubbelen. De bevolking van Waals-Brabant wapent zich zienderogen tegen de bende, die sinds begin september paniek zaait in het hele land maar vooral in deze rijke, maar juridisch gezien slecht beschermde regio.

De procureur des Konings te Brussel, de heer Francis Poelman, riep ook daarom maandagochtend de pers bij zich en vroeg de reporters met aandrang om de bevolking te willen kalmeren. "Men is, vooral in de streek van Nijvel, radeloos geworden. Iedereen koopt er vuurwapens. Gewone, ongevaarlijke inbrekers lopen het gevaar dat zij bij het minste onhandig neergekogeld zullen worden. Vraag asjeblieft aan uw lezers dat zij hun koelbloedigheid bewaren. Wij zijn hier nog niet in Chicago", aldus de procureur.

Nochtans, men is alles behalve gerust in de zaak op het parket te Brussel. Er zijn coördinaten gevormd bij rijkswacht en politie en, omdat de bende vooral ’s vrijdags toeslaat, heeft men voor volgende vrijdag alle beschikbare manschappen opgetrommeld. Waar die zullen opgesteld worden, wou het parket uiteraard niet kwijt. Maar het is een feit dat volgende vrijdag alle supermarkten in Brabant extra in het oog gehouden zullen worden.

Bron: Het Laatste Nieuws | 11 oktober 1983

Wapenverkoop gaat angstwekkend omhoog – Veel interesse voor moordwapen van overvallers

Prokureur des konings Poelman van het parket te Brussel vroeg gisteren niet alleen om medewerking van de bevolking, maar maande diezelfde bevolking ook aan tot kalmte. Volgens de prokureur gaat de verkoop van wapens aan partikulieren immers de jongste weken en zeker de jongste dagen angstwekkend naar omhoog. "Als deze mensen paniekerig gaan reageren bij welke situatie ook, kunnen de gevolgen dramatisch zijn", waarschuwde de prokureur.

Een snelle navraag bij enkele wapenhandelaars bevestigde de vrees van de prokureur. Volgens die wapenhandelaars hadden veel kopers interesse voor de riot shotgun, het moordwapen van de overvallers (o.m. gebruikt te Temse, Nijvel en nu ook te Beersel) dat nog altijd vrij en zonder enige vergunning in dit land te koop is.

De paniekreaktie van veel mensen, vooral van de inwoners van de 'getroffen' gemeente, is duidelijk voelbaar. In Beersel bijvoorbeeld bleven zaterdagnamiddag – zeker tegen de avond – de meeste warenhuizen leeg. Gespreksthema van de dag was de overval van vrijdag en bij de inwoners van Beersel gingen hier en daar stemmen op zichzelf te beschermen tegen mogelijke aanranders.

Ook in het Nijvelse en in Ohain was na de overvallen de angstreaktie van de mensen hevig. De wapenhandelaars van de streek kregen plots een golf van kopers over de vloer. Meestal vroegen de mensen om een long rifle (vrije verkoop) of een jachtgeweer. Mensen met een vergunning vroegen liever een handwapen. Nog anderen toonden duidelijk veel interesse voorde riot shotgun, een jachtwapen en dus vrij zonder enige vergunning in de handel verkrijgbaar, maar ook het moordwapen van de overvallers.

Een wapenhandelaar uit het Brusselse: "De mensen wilden in ieder geval eens een riot shotgun in handen houden. In de kranten werd er trouwens net iets te veel over geschreven. Ik probeer hen dan diets te maken dat een riot shotgun een veel te gevaarlijk iets is om een appartementje te beschermen. Met één schot op korte afstand kan iemand doormidden worden geschoten. Een verdedigingswapen is het dus zeker niet. Het wapen is veel te krachtig."

"Als mijn overredingskracht niet lukt, vraag ik de identiteit van de koper. Maar als deze weigert zich kenbaar te maken kan ik er niets aan verhelpen. Het wapen en dus ook de munitie wordt hier beschouwd als jachtwapen en is dus vrij te koop. Het is trouwens niet duur. Een riot shotgun vind je al tegen 15.000 frank en de prijzen gaan tot hooguit 30.000 frank. Als munitie wordt gewone jachtmunitie kaliber 12 gebruikt. Maar in dat kaliber kan je zowel fijne korrel, zware hagel als één grote kogel vinden. En dan wordt het gevaarlijk."

Oorlog

De riot shotgun werd in feite 'uitgevonden' tijdens de eerste wereldoorlog. Toen de Amerikaanse soldaten hier in Europa werden ingezet, bemerkten ze dra dat hun 'Springfields' niet bruikbaar waren in een lijf aan lijf gevecht. Daarom opteerden ze voor zware jachtgeweren waarvan de loop werd afgesneden om de hagel nog breder te verspreiden en de trefzekerheid op korte afstand te verbeteren. De riot shotgun was geboren en werd nadien gebruikt bij het bewaken van krijgsgevangenkampen en voor het ‘intomen’ van rellen. Een paar jaar geleden kwam het op de Belgische markt en werd het hier verkocht als jachtwapen.

Ook politie en rijkswacht namen het wapen op in hun arsenaal. Als eerste in ons land werd bijvoorbeeld de Brusselse politie met dit verschrikkelijke wapen uitgerust. Inspecteur Van Houtvinck van het opleidingscentrum van de Brusselse politie: "De riot shotgun heeft nog weinig uitstaans met een jachtgeweer. Niet alleen wordt het wapen geladen met pompaktie, maar ook is de loop – in tegenstelling met het gewone jachtgeweer met gedraaide loop – glad om de vuurkracht te verhogen. Met een kaliber 12 kogel (een kogel met een diameter van zowat 18 mm) kan vanop korte afstand een gat in een motorblok worden gevuurd. Daarom wordt het wapen gebruikt om bijvoorbeeld bij groot banditisme een vluchtwagen tot stoppen te dwingen. Als verdedigingswapen is het allerminst bruikbaar. Daarvoor is de vuurkracht te groot en zijn de gevolgen te verschrikkelijk."

Gevraagd over de munitie 'Cellier-Belot' van Tsjechische oorsprong en blijkbaar exclusief gebruikt door de overvallers, antwoordde een Brusselse wapenhandelaar dat dergelijke munitie – weliswaar niet altijd gemakkelijk – in heel het land te vinden is. Vooral in de provincie zou dit merk wijd verspreid zijn omdat Tsjechische kogels goedkoper zijn dan Belgische.

Bron: Het Nieuwsblad | 11 oktober 1983

Directeur Makro-Machelen over golf van gangsterisme: "De klanten blijven komen" – Rijkswacht in burger waakt op de parking

"Er zijn natuurlijk extra maatregelen genomen voor de veiligheid van personeel, geld en klanten, maar die kunnen we niet verklappen. Gangsters kunnen ook lezen," Dat zei algemeen direkteur Tobback van de zelfbedieningsgroothandel Makro te Machelen-Vilvoorde. "De golf van gangsterisme, de brutale overvallen maken indruk op het personeel, maar tot nog toe bleef onze zaak gespaard van overvallen. De gangsters hebben het beslist moeilijk bij ons. Op het koopgedrag van de klanten en de kooppieken hebben de recente schietpartijen weinig invloed gehad."

Op de goed verlichte parking is het 's avonds nog steeds even druk als vroeger. De klanten laden hun koopwaar uit de karretjes in de autokoffers. "Bang voor overvallers die schieten? Luister eens, als het jouw beurt is dan ben je er toch aan, welke veiligheidsmaatregelen ze ook treffen. Maar daarom loop ik nog niet te trillen op mijn benen. Ja, misschien van het gewicht van de koopwaar. Kijk, ik heb weer veel te veel gekocht." Jan en Mie trekken het zich voorlopig niet erg aan, zolang ze maar aan een koperskaart geraken om in de Makro binnen te mogen. De zelfbedieningsgroothandel is 'naar de letter' een bevoorradingscentrum voor de kleinhandel.

Direkteur Tobback: "De veiligheidsmaatregelen zijn verscherpt. Onder meer wat diskrete bewaking van parking en in- en uitgangen betreft. Aan kassiersters en ander personeel vragen we dat ze niet zelfstandig zouden optreden bij confrontatie met gangsters. Wordt er geld gevraagd dan moeten ze geld geven. Ze moeten zich inschikkelijk tonen. Dit spaart mensenlevens. We hebben ook het voordeel dat niemand zomaar aan geld kan geraken. De kluis staat op tijdsklokken. In een etmaal kan de kluis maar één keer worden geopend. Iemand van het bedrijf kent de code en iemand anders heeft de sleutel. Overvallers staan tenminste daar voor schut."

Na poolshoogte genomen te hebben bij de bedrijfsleiding van de non-foodafdeling en na de argwaan weggewerkt te hebben door legitimatie vernamen we dat één van de verscherpte maatregelen het patrouilleren is van de rijkswacht in burger op de grote parking van de zaak. Onlangs probeerden drie gangsters op diezelfde parking onder bedreiging van een mes een bestuurder zijn wagen te beroven (zie deze topic). De rijkswacht zag echter geen verband tussen dit voorval en de brutale overvallen op de andere warenhuizen in Brabant.

De centralisering van kassa’s in bepaalde warenhuizen zou een element van onveiligheid zijn. In de Makro te Machelen zijn er tal van gescheiden kassa’s met gescheiden 'checkouts'. De telefoonverbinding – zowel binnen- als buitenlijnen – is zeer uitgebreid. Vanop bijna elk punt in de zaak kan alarm geslagen worden. Tenslotte is er geen gecentraliseerde ingang die tevens ook een uitgang is zoals in de meeste warenhuizen. Dit maakt het nachtelijke inbrekers bij het onklaar maken van het alarmsysteem bijzonder lastig.

Is het omdat de kopers zich veilig voelen dat de avondpiek tussen 18u en 20u ongewijzigd druk blijft of is het omdat de klanten een zeker fatalisme ten opzichte van gevaar en geweld in de huidige maatschappij aan de dag leggen dat dergelijke zelfbedieningsmastodonten nog steeds meer verkopen?

Bron: Het Nieuwsblad | 12 oktober 1983

Re: Reactie bevolking in 1983

Een paar knipsels uit Nederlandse kranten. Het laatste artikel is wel een 'specialleke'. lol

Actie winkels tegen roversbende - Halve ton beloning voor inlichtingen overvallen België

De gezamenlijke supermarkten en grote warenhuizen in België hebben de strijd aangebonden met een roversbende die al wekenlang Waals-Brabant teistert en daarbij reeds tien doden heeft veroorzaakt. De directies van deze grootwinkelbedrijven hebben samen een bedrag van tien miljoen Belgische frank (ongeveer ƒ550.000) uitgeloofd voor inlichtingen die tot de arrestatie van de bende kunnen leiden. In pagina grote advertenties werd dit vanochtend in de ochtendbladen bekend gemaakt.

Directe aanleiding is de overval afgelopen vrijdag op de Delhaize-supermarkt in de Brusselse voorstad Beersel, waarbij de winkelmanager F. Vermaelen in koelen bloede werd doodgeschoten. De politie gaat ervan uit dat deze en voorgaande overvallen op warenhuizen en restaurants in Waals-Brabant het werk zijn van een en dezelfde groep misdadigers. De officier van justitie in Brussel, Poelmans, deed gisteren niet alleen op het publiek maar zelfs op 'het milieu', de Belgische onderwereld, een beroep om mee te werken aan de arrestatie van de bende.

Bron: Leeuwarder Courant | 11 oktober 1983

Na huiveringwekkende reeks misdaden in Brabant - Belgen gemobiliseerd in strijd tegen moordenaars

Het openbaar ministerie in Brussel heeft ten einde raad een beroep gedaan op het Belgische misdadigersmilieu om een bende uiterst bloeddorstige rovers ontmaskerd te krijgen. Mr. L. Derynck van het openbaar in Brussel wil dat niets onbeproefd blijft om de roversbende zo snel mogelijk achter slot en grendel te krijgen. „Iedereen heeft de plicht om alles te doen wat hij kan, om bij te dragen aan een snelle uitschakeling van de bende", is zijn oproep.

Vijftien miljoen Belgische franke, bijna 900.000 gulden - liggen als beloning al gereed voor de juiste tip naar de aanhouding van het vermoedelijk uit Frankrijk stammende niets en niemand ontziende 5 of 6 man tellende rovers- en moordenaarssyndicaat. Tien miljoen franken zijn uitgeloofd door supermarkten en grootwarenhuizen in België en vijf miljoen door justitie.

Nauwelijks een jaar tijd zijn tien mensen bij roofovervallen door de bende gedood en een groot aantal anderen ernstig gewond.

(...)Intussen is in het gebied rondom de Belgische hoofdstad een rush op wapenwinkels en verkooppunten van electronische alarmapparatuur ontstaan. Er is een grote toeloop naar clubs en verenigingen waar men met wapens kan leren omgaan. Hier en daar hebben groepen burgers en ondernemers het initiatief genomen voor het oprichten van een burgerwacht.

Procureur des konings F. Poelman heeft tot kalmte gemaand. „Men is vooral in de streek van Nijvel radeloos. Mensen lopen bij het minste vergrijp nu het risico neergeschoten te worden. Wij zijn hier niet in Chicago", bezwoer hij maandag.

Bron: Limburgsch Dagblad | 12 oktober 1983

"Hier heerst de wet van de duivel" - België siddert voor Bende van Nijvel

Op zoek naar geld, champagne en, snoepgoed vermoordde één bende in het Belgische Brabant al acht onschuldige burgers en twee rijkswachters. Zij moesten dood, omdat ze tijdens de brutale rooftochten al dan niet per ongeluk in de buurt waren.

'Uit angst zelf het slachtoffer van dergelijk nietsontziend geweld te kunnen worden, kopen veel inwoners in deze streek nu levensgevaarlijke vuurwapens, die zoals bekend vrijelijk mogen worden verhandeld in België.

(…)Als alle inwoners van Belgisch Brabant heeft de 59-jarige horeca-ondernemer weken, zo niet maanden achtereen met familieleden en kennissen over de terreur {gepraat, die zijn prachtige streek al een jaar in haar greep houdt. En net als ieder ander die zich over de gazet buigt en naar de BRT kijkt, heeft Van Camp over de bron van dat geweld alleen maar kunnen gissen. De reeks moorden en overvallen die zowel in opzet als resultaat overeenkomen, worden toegeschreven aan wat inmiddels de Bende van Nijvel wordt genoemd.

Uit hoeveel misdadigers de groep bestaat, waar ze vandaan komen of waar ze zich verschuilen; niemand kan het zeggen. Wat slechts vaststaat, is dat de slachtoffers allemaal even onnodig en beestachtig uit de weg zijn geruimd. In Waver werd de politieman Claude Haulotte (33) neergemaaid, toen hij de daders van een 'hold-up' in een winkel in Waver trachtte klem te rijden. In het restaurant Auberge du Chevalier verloor huisbewaarder José Vandeneynde (70) het leven voor een paar flessen' champagne.

In Nijvel stierven achtereenvolgens een vriendenpaar dat benzine tankte bij het pompstation van de winkelketen Colruyt, en een rijkswachter door kogels van de bende. De aanleiding tot de wilde schietpartij was niet meer dan een mislukte inbraak, waarvan de (achtergelaten) buit bestond uit een dertigtal kilo koffie, een paar repen chocolade, sigaretten, huishoudolie en zon tien flessen sterke drank. In een volle supermarkt in Beersel blies een kogel een deel van het hoofd weg van de 44-jarige directeur Freddy Vermaelen, die voor de kassa's van zijn uitbating neerzakte.

Er gingen meer aanslagen, doden en gewonden aan vooraf, er zouden er nog volgen. "Meneer," zegt een dame in het winkelcentrum van Waterloo, "Ge zult het met de bange gezinnen in dit gebied toch eens moeten zijn: hier heerst de wet van de duivel. Onschuldige mensen geraken hoe langer hoe meer in de miserie. Ze durven geen boodschappen meer te doen, ze houden hun kinderen van de straat. Wanneer kunt ge van de Rijkswacht verwachten, dat ze in ieder geval een spoor treffen?"

(…)De Belgisch Brabanders wachten de oplossing van de steeds klemmender wordende vraag niet af. Naarmate de paniek onder de burgers is gegroeid, is ook de staat van paraatheid toegenomen. In de tientallen wapenhandels in de provincie bloeit de nering als nimmer tevoren en het best in de smaak liggen de riot-gun en de long-rifle; hetzelfde verwoestende schiettuig dat de bende gebruikt. "Tsja, er zitten goeie en slechte kanten aan de zelfdefensie," verzucht een kastelein te Halle, "maar uiteindelijk kunt ge deze bewapening toch niet tegenhouden. Het gaat tenslotte om uw eigen veiligheid".

Tussen de ontelbare pistolen en geweerlopen die de verwende liefhebber in de etalages onbeweeglijk op zich gericht ziet, is de riot-gun, nog nieuw, maar daarom niet minder populair. Het is een politiewapen, geladen met loodhagel en uitermate doeltreffend op korte afstanden. Binnen een straal van 30 meter vaagt de munitie alles waarmee het in aanraking komt met gemak in gruzels. Voor zeventienduizend Frank mag de huisvader uit Ittre of Braine-l'Alleud het in een papiertje verpakt van de toonbank nemen om er voortaan wat zekerheid aan te kunnen ontlenen.

"Zou het helpen," vragen we de waard te Halle. "Allez,wat moette nou," antwoordt die mistroostig. "De bewakingsdiensten surveilleren slechts op vrijdagen bij de supermarkten. Doordeweeks mogen ze de kopers dus gewoon afknallen!".

Angst voor de moordenaars of niet, menig Belg had al een vuurwapen in de paraplubak staan nog, voordat hier goed en wel sprake was van de slachters uit Nijvel. Nalezing, van dikke bundels verslagen van de zittingen van de Vlaamse assisenhoven is de indruk gewettigd, dat het halve koninkrijk de vinger eerder, aan de trekker zet dan aan het oor van de theekop. Met de long-rifIe zijn in de loop der jaren honderden familievetes, burenruzies en zwaarmoedig liefdesverdriet beslecht.

Volgens cijfers van het ministerie van Justitie beschikt één op de vier gezinnen bij de zuiderburen over zo’n ding, en die gegevens dateren dan nog van 1979. "Als je de wapenhandel aanpakt," zegt kamerlid Luc van den Bossche, "krijg je een zware pressiegroep tegen je. De handelaren gaan iedereen bestoken, daarbij schermend met de werkgelegenheid. En de fabrikanten ook natuurlijk. Als je daar aankomt, ja, dan volgt de grote aanval.".

In Brabant verpoost de bevolking zich niet met wat hoofdbrekerij over de toekomst van de riot-gun en de long-rifle. De oprichters van, een plaatselijk beveiligingskomitee achten zich in de steek, gelaten door minister Gol van Justitie, die de orde en rust in hun belaagde contreien niet meer zou kunnen waarborgen. Uit handschoenenlaatjes en kabinetskasten - zijn zodoende particuliere revolvers en geweren gehaald om buitenshuis vertoevende buurtgenoten de geruststellende gedachte aan te reiken, dat de woning niet zal worden leeggeroofd.

Van hun kant eisen de rijkswachters plots ook voor een gedegener bewapening en versterking van de mankracht, vooral in het schone Brabantse. Daar is de criminaliteit in de jaren zeventig ineens toegenomen, toen gaandeweg meer Brusselaars van de stadswijken naar het platteland verhuisden en met al hun bezittingen aantrekkingskracht begonnen uit te oefenen op het lokale boevenspul. "De bende van Nijvel moet wel van hier komen," stelt een gemigreerde stedeling misnoegd.

"Ze weten precies welke uitvalswegen ze op hun vluchtroute ten emen hebben, waardoor ze vrij rap op de snelbaan zitten. Ze ontlopen blokkades op die manier. Keer op keer grijpen de autoriteiten bij een achtervolging of in een technisch onderzoek mis, er zijn nagenoeg geen sporen. Allez, dat is toch eerder boerenslimheid van die bendeleden dan vakkennis. Hopelijk dat ze ze ééns te pakken krijgen. En het enige waaraan het dit land dan nog ontbreekt is de doodstraf. Uiteraard méén ik dat/ De vergelding kan immers niet lichter zijn. Ik zal voorop staan om dat te bepleiten."

Bron: Het Vrije Volk | 27 oktober 1983

Roger Van Lier doet een moord voor zijn tankstation - Belgische benzineverkoper schrikt niet terug voor een vuurgevecht om zijn zaak te verdedigen

Dat mensen hun bedrijf met hand en tand verdedigen is geen nieuws. Maar als iemand er toe over gaat zijn bedreigers op een kogelregen te trakteren is het dat wel. Roger van Lier doet dat. Hij heeft een tankstation in België en werd al drieënvijftig maal lastig gevallen. Laatst kostte het een overvaller zijn leven.

Wie benzine gaat tanken aan het Seca-station van Roger van Lier te Londerzeel, aan de weg tussen Brussel en Antwerpen, zal het misschien niet eens opvallen hoe de uitbater als een heuse CIA-agent het doen en laten van zijn klant vanachter de donkere brilleglazen haarfijn volgt en hoe zijn rechterhand zich nogal eens op gordelhoogte vasthaakt.

Op zijn hoofd staat een indrukwekkende pet met de woorden "Browning Club". Aan een spijker aan de muur van de shop hangt een paar handboeien en aan een andere wand prijken diploma's van "The Chapman Academy", "The Practical Pistol Shooting Institute of Belgium" en "The Police Practical Pistol Shooting Institute". Roger van Lier (43), een vent als een massief eiken kleerkast, runt al ruim tien zijn tankstation. In al die jaren kreeg hij liefst drieënvijftig keer oneerbare lieden op bezoek, die probeerden gratis te tanken, de selfservice automaten trachtten open te breken, of onder bedreiging zijn dagontvangsten opeisten.

Verscheidene malen werd hij het slachtoffer van afrekeningen waarbij geschoten werd als in een denderende western. "Ongetwijfeld heb ik hierboven de beste engelbewaarder die ik me kan indenken," zegt Van Lier. "Want nog niet éénmaal werd ik met al die rotzooi gekwetst. Slechts één keer moest ik de kassa overhandigen zonder dat ik me kon verweren: ik zat net op het toilet en had geen andere keus..." Roger van Lier vertrekt geen spiertje als hij over zijn jaar jarenlange, huiveringwekkende ervaringen in het tankstation praat. "Ik merkte allang dat de ontmoetingen met dit soort rapalje hoe langer hoe brutaler, en uiteindelijk zelfs doodgevaarlijk aan het worden waren," aldus Van Lier.

"Onbegrijpelijk dat de wetten in een democratisch land de allergrootste misdadigers uiteindelijk nog beschermen. Nu heel België met de daver op het lijf zit voor een ongrijpbare moordenaarsbende, de Bende van Nijvel, zullen de ogen van de verantwoordelijken aan de top misschien toch een beetje opengegaan, en wordt er van hogerhand wat aan gedaan!" "De economische crisis doet de ratten uit de riolen komen," aldus Van Lier. "Daarom ook heb ik al enkele maanden vierentwintig uur per dag een wapen binnen handbereik. Kijk eens, ik werk als zelfstandig uitbater, en verdien goed geld zonder rijk te zijn. Ik moet zorgen voor vrouw en kinderen. Je begrijpt best dat ik mij mijn boterham door niets of niemand laat afnemen. Als er op mij wordt geschoten, dan schiet ik terug. Dan is het de andere of mijzelf, zonder pardon."

Roger van Lier bezit alleszins de praktische kennis om zich te verdedigen. Hij volgde een speciale opleidingscursus in Amerika, de "Chapman Academy", die ook door de CIA-agenten moet worden doorlopen, en hij bezit een heleboel diploma's van allerlei schietscholen in Europa, waarop hij als expert staat gekwalificeerd. Bovendien is hij in zijn vrije uren schietinstructeur en close-combat specialist in een trainingscentrum voor politiemannen en veiligheidsagenten te Brussel. Maar daarover wil hij niet verder uitweiden.

"Misschien kunt u nog vermelden dat ik jarenlang voor een Engelse firma in verschillende Afrikaanse landen securityadviser was, en als kikvorsman allerlei klusjes over de gehele wereld heb geklaard," voegt hij eraan toe. "Steeds had ik het gespuis met de blote hand aangepakt," aldus Van Lier. "Maar de laatste maanden werden de overvallers hoe langer hoe brutaler. Ze deinzen echt voor niets meer terug. Nadat ik al ontelbare malen vlijmscherpe dolken voor mijn strot zag zwaaien en ik vijfmaal van vlakbij werd beschoten, heb ik enkele maanden geleden besloten een revolver onafgebroken aan de gordel te houden."

Eén gangster moest een overval zelfs met de dood bekopen

"Misschien was het een gelukkig voorgevoel, ik weet het niet, maar enkele dagen later al stopten hier net voor sluitingstijd vier mannen van een zuidelijk type. Een ervan bleef aan het stuur, één in de wagen, twee stapten uit. Ze lieten me naderbij komen, trokken plots een revolver, en eisten geld. Onmiddellijk wierp ik mij op de grond. Een van hen vuurde en de kogels suisden vlak naast mijn hoofd. Vliegensvlug trok ik mijn pistool en raakte het tweetal dat was uitgestapt in het been. Hun twee makkers stoven er vol gas van onder."

"Amper vier dagen later kwam er — althans naar mijn oordeel — een vergeldingsactie voor deze mislukte holdup," gaat Van Lier verder. "Een auto draaide op de oprit, en als ik er pakweg tien meter van verwijderd was verscheen er plots uit voor- en achterzijraam een pistool. Weer eens floten de kogels mij om de oren. Weer eens kon ik mij plat op de grond werpen en de salvo's beantwoorden. Eén der inzittenden, zo bleek later toen de auto door de politie tot staan werd gebracht, had ik regelrecht in het hoofd getroffen..."

"Misschien zullen sommige lui mij betitelen als bloedgier, racist, moordenaar, psychopaat, noem maar op," gaat Van Lier verder. "Niets is minder waar. Ik ben de kalmte in hoogsteigen persoon, drink nooit, ga nooit uit, en wandel een straatje om als er herrie aan de gang is waar ik niets mee te maken heb. Wil men mij en mijn gezin broodroven, of heeft men het op mijn leven gemunt, dan reageer ik keihard. Hij of ik. Daarbij handel ik steeds uit wettige zelfverdediging. Nog nooit werd ik veroordeeld. Maar iedere keer al heb ik zelf mijn boontjes moeten doppen!"

Van Lier voelt er nog niets voor om naar een andere, minder gevaarlijke job uit te kijken. "Mijn station is drukbeklant," zo zegt hij. "Ik ben mijn eigen baas. Intimidatie heeft mij steeds koud gelaten. Wie rotzooi komt zoeken, moet echter wel met de waard rekenen."

Bron: De Telegraaf | 10 december 1983

Re: Reactie bevolking in 1983

Dat zijn potverdomme prachtige reacties. Perfect om u weer in die tijd te verplaatsen. Merovinger, dank voor het werk. Dit kan iedereen helpen zijn hypothesen aan te scherpen.

4

Re: Reactie bevolking in 1983

Zeer interessant overzicht, waarvoor dank. Ik maak me wel een bedenking: de streek waar de Bende actief was, is één van de rijkste streken van België. Dit heeft waarschijnlijk een grotere media-aandacht tot gevolg. Dit soort feiten zou misschien minder media-aandacht krijgen als het in een armere streek - bv. de Borinage - zou gebeuren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Reactie bevolking in 1983

Ben wrote:

Ik maak me wel een bedenking: de streek waar de Bende actief was, is één van de rijkste streken van België. Dit heeft waarschijnlijk een grotere media-aandacht tot gevolg. Dit soort feiten zou misschien minder media-aandacht krijgen als het in een armere streek - bv. de Borinage - zou gebeuren.

Aangezien we het motief van de Bendeovervallen niet weten, kunnen we alleen maar gissen. Maar wat je aanhaalt is daarbij zeker interessant. Indien het de Bende te doen was om zoveel mogelijk terreur te zaaien dan is het niet onlogisch dat ze dat in een rijke streek als Waals-Brabant doen. Zoals je zelf zegt hebben die overvallen en moorden in het rustige en rijke Waals-Brabant er immers vermoedelijk voor gezorgd dat dit meer media-aandacht kreeg dan wanneer ze elders in het land zouden gepleegd zijn. Maar evengoed kan de Bende verkozen hebben om de warenhuizen van Waals-Brabant te overvallen omdat ze in de veronderstelling was dat daar de kassa's meer gevuld zouden zijn dan in de Borinage bijvoorbeeld.

6

Re: Reactie bevolking in 1983

Roversbende teistert omgeving Brussel

Een zwarte rouwstrik sierde zaterdag het portret van manager Vermaelen in de Delhaize-supermarkt van Beersel, een voorstadje van Brussel. Het was in de zaterdagse drukte de enig zichtbare herinnering aan de bloedige roofoverval die de avond tevoren had plaatsgevonden. Drie gangsters, uitgerust met zware geweren en carnavalsmaskers gingen er met een geschatte buit van ruim een miljoen franc (55.000 gulden) vandoor en lieten een dode, de manager, en twee zwaar gewonden achter.

Vermaelen was het tiende dodelijke slachtoffer van een reeks roofovervallen die de laatste weken Waals Brabant, een streek rond Brussel, teistert. De politie gaat ervan uit dat de overvallen het werk zijn van een en dezelfde bende: Frans sprekende mannen uitgerust met opvallend zware wapens die bij de minste aanleiding schieten.

Supermarkten en restaurants vormen hun doelwit en wie pecht heeft toevallig in de buurt te zijn, loopt grote kans zonder meer overhoop te worden geschoten. Zelfs voor Belgische begrippen, waar de kranten dagelijks gevuld kunnen worden met berichten over gewapende roofovervallen en anderssoortige moordpartijen, is de gewelddadigheid van de Waalse roofbende opvallend.

Wat te denken van de nachtelijke inbraak drie weken geleden in het Colruyt-warenhuis te Nijvel, waar een toevallig passerend echtpaar in koelen bloede werd vermoord en ook een gealarmeerde rijkswachter het leven liet voor een buit van wat balen koffie en andere levensmiddelen.

Of van de restauranthouder in Ohain die vorig weekeinde zomaar werd doorgeschoten toen hij probeerde zijn kassa voor de overvallers te verbergen. Of van manager Vermaelen van Delhaize die toevallig de kamer van zijn bedrijf binnen kwam kopen waar de overvallers overigens in alle kalmte de brandkast aan het leeghalen waren? 

In het doorgaans zo rustige, landelijke Brabant is grote onrust ontstaan onder de bevolking. De politie ter plaatste is in feite onvoldoende bemand om werkelijk preventief te kunnen optreden. Minister van binnenlandse zaken Nothomb heeft daarom vorige week extra maatregelen aangekondigd. De patrouilles 's nachts en tijdens het weekeinde worden uitgebreid, de aanwezige rijkswachtbrigade versterkt en een speciale opsporingsbrigade gaat in de streek aan de slag om een spoor van de daders te vinden. 

Tot nu toe is dat voor zover bekend nog niet gelukt. Geregeld verschijnen op de Belgische tv-schermen oproepen van de politie om inlichtingen, maar tevergeefs. De overval vrijdag in Beersel lijkt wel een brutale reactie op de extra inzet van de politie-diensten.

De politie en rijkswacht zelf beginnen zich langzamerhand ook zeer onveilig te voelen bij de recente golf van geweld waar ook rijkswachters vaak het slachtoffer van worden. Belangenverenigingen van de politie dringen bij de regering aan op een zwaardere bewapening en een ruimere interpretatie van het recht op "wettige zelfbescherming", waardoor belaagde rijkswachters eerder mogen terugschieten. Op 16 oktober zal in Brussel voor een betere uitrusting van de rijkswacht zelfs betoogd gaan worden.

De bevolking in Waals Brabant is echter niet van plan rustig af te wachten totdat de politie de zaak onder controle krijgt. Wapenhandelaars in de streek doen sinds het optreden van de bende gouden zaken. Zogenaamde long-rifles en riot guns zijn gewilde artikelen voor doorgaans vreedzame huisvaders. In het Waalse dorpje Ittre hebben de bewoners een collectief alarmsysteem geïnstalleerd en in Lillois is, zo hebben de inwoners aan minister van Justitie Gol gemeld, een systeem van gemeenschappelijke zelfverdediging opgezet.

De gerechtelijke autoriteiten zien die ontwikkelingen met lede ogen aan. De procureur des Konings in Nijvel, Depretre, waarschuwt: "Binnenkort schiet een handelaar, die denkt dat hij overvallen wordt op een voorbijganger. Van de tragiek zou men dan wel eens in het absurde terecht kunnen komen."

Bron: Leidsch Dagblad | 10 oktober 1983

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube