1

Topic: Lucien Dislaire

Lucien Dislaire was een gewezen huurling en was mogelijk als buschauffeur bij Operatie Oesling betrokken. In 1982 werkte hij nog in de Zaïrese provincie Shaba in opdracht van CIA-agent Larry Devlin. Ten tijde van operatie Oesling 84 is Dislaire uitbater van een hotel in Houffalize. Later dat jaar wordt hij vanwege een overval opgesloten in de gevangenis van Saint-Hubert, maar hij ontsnapt en neemt de wijk naar Parijs, waar hij zijn verhaal doet aan de inmiddels overleden journalist René Haquin van Le Soir.

Dislaire legt uit dat hij een van de burgers was die was aangezocht om logistieke steun te verlenen aan operatie Oesling 84. Zo gezegd, zo gedaan. Hij huurde een vrachtwagen en bracht een commando - "een stuk of tien Amerikanen, twintig Belgische para's en vijf à zes onbekenden" - op 10 mei 1984 naar Grand Halleux, vlak bij Vielsalm. Daar zouden de 'Russen' over de Salm klimmen en een kamp opzetten op minder dan een kilometer van de kazerne Ratz, hun doelwit. Later op de dag, aldus Dislaire, kwam een no go. Operatie afgeblazen, wellicht door het gebluf van Marlair.

De getuigenis van Dislaire:

Op 12 september 1985 haalt een onbekende, Lucien Dislaire, de voorpagina van Le Soir. Dislaire, een gewezen paracommando, vocht in de jaren zestig als huurling in de Zaïrese diamantprovincie Kasai. Terug in België wordt hij het prototype van twaalf ambachten, dertien ongelukken. Hij is achtereenvolgens caféhouder, houthakker, filiaalhouder van een bank en exploitant van een hotel in Houfalize. Wegens zij aandeel aan twee roofovervallen veroordeelt de rechtbank van Neufchâteau Dislaire begin 1985 tot vier jaar cel.

Eind juli 1985 krijgt hij van de gevangenisdirectie van Saint-Hubert voor het eerst penitentiair verlof. Dislaire poetst de plaat, licht in de gauwte nog een een bank op en duikt met een slordige elf miljoen onder in de omgeving van Parijs. In Parijs doet hij begin 1986 een journalist van Le Soir, René Haquin, de geheime NAVO-oefening 'Oesling 84' uit de doeken. Haquin valt van de ene verbazing in de andere. Dislaire zegt er zeker van te zijn dat Belgische paracommando's op aanstichting van instructeurs van de Amerikaanse Special Forces tijdens de anti-terreuroefening 'Oesling 84' de overval in Vielsalm pleegden.

Als Haquin het verhaal hoort, wrijft hij zijn ogen uit, want een avonturier als Dislaire is van zijn eerste leugen niet gebarsten. Haquin trekt echter het verhaal zorgvuldig na en het blijkt in de verste verte niet uit Fabeltjeskrant te komen. Hoe zit 'Oesling 84' in elkaar? Deze NAVO-oefening speelt zich af tussen 24 april en 18 mei en wordt geleid vanuit een hoofdkwartier in Groot-Brittannië, dat in verbinding staat met twee lokale commandoposten in Vielsalm en het Luxemburgse Diekirch. Volgens het scenario moeten verzet- of terreurgroepen sabotage- en guerrilla-acties ondernemen tegen vijandelijke militaire doelwitten, met name rijkswachtposten en kazernes in de provincie Luxemburg.

Meer informatie over de overval op de kazerne van de Ardeense Jagers vind je hier » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Lucien Dislaire

Brief van Lucien Dislaire van 21 april 2010 aan het parket-generaal van het Groot Hertogdom Luxemburg:

"Bommeleeër". Connexions avec manoeuvres "Oesling" 1984

Presse - 15 04 2010
"En ce qui concerne le premier dossier, les faits concernent la série d’attentats qui a touché le pays en 1984 et 1986. Plus de 24 ans plus tard, les instances judiciaires s’apprêtent à rendre un premier jugement dans cette épineuse affaire. Cette mission reviendra à la chambre du conseil du tribunal d’arrondissement de Luxembourg. Le parquet a en effet remis son réquisitoire le 24 mars."

J’ai établi depuis deux ans un important dossier sur l’attaque de la caserne de Vielsalm au cours de la manoeuvre "Oesling" en mai 1984. J’avais été le seul inculpé dans cette affaire et arrêté à Remich en septembre 1985 et détenu deux mois à Schrassik. J’ai été fortement aidé par madame le Procureur de Marche-en-Famenne [in België] qui m’a donné accès aux dossiers de référence.

Pour avoir été acteur dans ces manoeuvres, j’ai étudié la connexion des commandos Belges, Luxembourgeois et Spécial Forces US et l’éventualité d’une relation avec les attentats dont le premier se situe 15 jours après ces manoeuvres.

La manoeuvre "Oesling" n’a rien à voir avec l’attaque de Vielsalm et par extension avec l’affaire du Bommeleeër.

Je vois envoie quelques éléments du dossier constitué.

Plusieurs journalistes Luxembourgeois, très agressifs quand à la responsabilité de l’Etat Luxembourgeois (et avec qui je suis en contact) sont très contrarié du fait que je démoli leurs argumentations.

A titre informatif je vous signale que l’Etat Luxembourgeois a été condamné le 5 mars 1996 pour m’avoir extradé illégalement (voir annexe).

Je reste néanmoins à votre disposition pour tant soit peu éclairer cette affaire. 

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Lucien Dislaire

Was samen met Lekeu aanwezig bij de voorbereiding van de kampen op Corsica van kol. Militis. Copains dus ...

Heeft meegewerkt aan de film "Tu turas, point" van Jean Claude Marlair. Raar toch dat hij "als burger", op dat moment hoteleigenaar, de Amerikaanse Special Forces met zijn kamion moest vervoeren tijden de operatie Oesling.

De passage uit zijn brief van 2010 hierboven vermeld heeft hij later tegen gesproken. Kwestie van deze post te updaten dus.

4

Re: Lucien Dislaire

fenix wrote:

Raar toch dat hij "als burger", op dat moment hoteleigenaar, de Amerikaanse Special Forces met zijn kamion moest vervoeren tijden de operatie Oesling.

Als je Dislaire wilt geloven natuurlijk. Ik betwijfel echter of hij wel zo'n betrouwbare bron is. Vergeet niet dat hij onder andere betrokken was bij een overval op een geldtransport in 1982.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Lucien Dislaire

Zijn verhalen zijn zeer zorgvuldig nagegaan door zowel Marlair als Haquin.

"Eind juli 1985 krijgt hij van de gevangenisdirectie van Saint-Hubert voor het eerst penitentiair verlof. Dislaire poetst de plaat, licht in de gauwte nog een een bank op en duikt met een slordige elf miljoen onder in de omgeving van Parijs. In Parijs doet hij begin 1986 een journalist van Le Soir, René Haquin, de geheime NAVO-oefening 'Oesling 84' uit de doeken. Haquin valt van de ene verbazing in de andere. Dislaire zegt er zeker van te zijn dat Belgische paracommando's op aanstichting van instructeurs van de Amerikaanse Special Forces tijdens de anti-terreuroefening 'Oesling 84' de overval in Vielsalm pleegden.

Als Haquin het verhaal hoort, wrijft hij zijn ogen uit, want een avonturier als Dislaire is van zijn eerste leugen niet gebarsten. Haquin trekt echter het verhaal zorgvuldig na en het blijkt in de verste verte niet uit Fabeltjeskrant te komen."

Nog verder nagedacht hoe Dislaire aan een authentiek diplomatiek paspoort kwam Ben? Of over het feit dat hij niet wou antwoorden of hij een Gladio-lid was terwijl hij anders zeer open alle vragen beantwoordde.

Neen, hij is niet van zijn eerste leugen gebarsten maar heb jij de moeite gedaan eens alle feiten op een rijtje te zetten? Als je dan niet wil zien wat je moet zien ben je ziende blind.

Ik schat de betrouwbaarheid en de kennis van zaken van Marlair (én Haquin) hoger in dan die van jou of van mij. Kan je daar dan minstens akkoord mee gaan? Je mag en je moet kritisch zijn maar ik krijg de indruk dat je mij probeert af te schilderen als een kip zonder kop die alles gelooft of aanneemt wat ze leest.

6

Re: Lucien Dislaire

Ik volg je fenix, ondanks alle tegendruk als met de vinger naar de overzeese betrokkenheid wijst. De puzzelstukken liggen héél gevoelig voor onze voormalige bewindvoerders.

Re: Lucien Dislaire

fenix wrote:

een kip zonder kop die alles geloofd of aanneemt wat ze leest

Fenix, uw postings vind ik steeds superinteressant. Ik kijk er naar uit! Volhouden!

8

Re: Lucien Dislaire

Ik was niet op zoek naar lovende woorden (maar toch bedankt). Back to topic.

"In de Griekse mythologie is Hydra een negenkoppige, giftige waterslang. Voor Jean-Claude Marlair, in de jaren ’80 compagniecommandant bij de Ardense Jagers in Vielsalm, heeft de Belgische Hydra 5 koppen.

De cover van zijn boek “De Hydra met vijf koppen” is intrigerend: wat hebben Leopold II (Congo) met Dutroux en de Bende van Nijvel te maken? Volgens Marlair is alles met alles verbonden in ons land. Het is een stelling die we overigens al eens hoorden uit de mond van een speurder.

Marlair weet waarover hij spreekt. Hij was de commandant toen er een wapenroof was in de kazerne van Vielsalm op 13 mei 1984. Officieel het eerste wapenfeit van de extreem linkse terreurgroep CCC. Marlair een paar jaar geleden in De Morgen: “Onzin, absolute onzin. Manipulatie. De wapenroof was het werk van Amerikaanse special forces en Belgische inlichtingendiensten, in het bezit van een license to kill.”

Marlair gaf bovendien ook namen en een reeks details die mits een onderzoek eenvoudig na te trekken zijn: “Alles werd op het hoofdkwartier van de Amerikaanse special forces te Londen gecentraliseerd. Een twaalftal leden werkte te Vielsalm en anderen werkten in Diekirch.”

“Op het terrein werden gemengde Belgisch-Amerikaanse pelotons gevormd, één in het zuiden en het andere in het noorden van de provincie Luxemburg. Ieder peloton bestond uit een twintigtal Belgische commando’s en een tiental Amerikanen. Het noordelijk peloton stond onder het bevel van een luitenant van Flawinne, gecoacht door een paramilitaire verbindingsofficier en bemoederd door een partizaan die in zijn streek opereerde, LUCIEN DISLAIRE. Zij organiseerden schermutselingen en zetten valstrikken op, met de Ardense jagers achter zich.”

Een daad van de Bende van Nijvel die in 1984 nochtans niet actief was? En is er dan toch een verband tussen die CCC en de Bende en loopt dat verband via de Staatsveiligheid (VSSE) en de Amerikanen?

Marlair hekelt en betreurt in zijn boek de afwijkingen van het Belgische democratische functioneren, aan de hand van vijf concrete voorbeelden: de algemene geschiedenis van het land, de kolonisatie van Congo, de moordenaars van de Bende, de genocide in Rwanda en de affaire-Dutroux. De Bende van Nijvel was overigens al in 1985 ontmaskerd. Bedoeling was niet om het raadsel op te lossen, maar het geheim zo lang als mogelijk te bewaren."

» pnws.be

Zoals ik zei was ik niet op zoek naar lof maar ergerde ik mij eventjes aan het feit dat sommige mensen de geschiedenis van de dingen gewoon negeren. Je kan immers geen oordeel vellen over iemand of over feiten als je zijn (de) volledige geschiedenis niet kent.

Zelfs den Haemers (of zijn opdrachtgevers) kenden hun geschiedenis. Dit voorbeeld hoort eigenlijk niet thuis in dit topic, zal het later op de juiste plaats posten.

Re: Lucien Dislaire

Wat een verhaal!

10

Re: Lucien Dislaire

fenix wrote:

Ik schat de betrouwbaarheid en de kennis van zaken van Marlair (én Haquin) hoger in dan die van jou of van mij.

Over zo’n stelling doe ik geen uitspraken. Ik heb al genoeg meegemaakt om zomaar blindelings te geloven wat journalisten schrijven. (Verdomme, nu doe ik toch een uitspraak. smile)

fenix wrote:

Neen, hij is niet van zijn eerste leugen gebarsten maar heb jij de moeite gedaan eens alle feiten op een rijtje te zetten?

Alles op een rijtje zetten? Nee, nog nooit gedaan …

fenix wrote:

Je mag en je moet kritisch zijn maar ik krijg de indruk dat je mij probeert af te schilderen als een kip zonder kop die alles gelooft of aanneemt wat ze leest.

Jij plaatst info en ik heb mijn twijfels bij de geloofwaardigheid van die info, los van wat Haquin of Marlair ook mogen denken of schrijven. Dat heeft niets met jouw te maken. Je moet met reacties en kritiek kunnen omgaan als je iets plaatst. Zeker als je een theorie maakt op basis van een uiterst dubieuze bron (in dit geval een oplichter en veroordeeld crimineel).

Ik acht de kans dus vele malen groter dat Dislaire een verhaaltje heeft verzonnen om geld te verdienen dan dat hij effectief betrokken was bij de Oesling-oefeningen.

fenix wrote:

Zoals ik zei was ik niet op zoek naar lof maar ergerde ik mij eventjes aan het feit dat sommige mensen de geschiedenis van de dingen gewoon negeren.

Dus ik heb twijfels bij de getuigenis van Dislaire en daarom negeer ik zogezegd de geschiedenis? Ik zal je misschien verbazen maar het is niet omdat er op hetzelfde moment en in dezelfde streek oefeningen van de NAVO bezig waren, dat de daders van de overval ook in die kringen gezocht moeten worden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube