1

Topic: Cel Waals Brabant

In januari 1987 werd het Bende-dossier van Nijvel naar Charleroi overgebracht. Dit gebeurde na een vonnis van het Hof van Cassatie. In 1990 gebeurde hetzelfde met de dossiers van Delta-Cel. Deze werden na een vonnis van het Hof van Beroep van Gent overdragen aan de onderzoekscel in Charleroi. Vanaf dat moment was de Cel Waals Brabant als enige verantwoordelijk voor het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Tot op heden zijn zij - net zoals hun voorgangers - er niet in geslaagd om het dossier op te lossen.

Meer info over de Cel Waals Brabant vind je op de website » Onderzoek

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Cel Waals Brabant

De Cel Waals Brabant telt op dit moment nog maar 4 speurders, een historisch dieptepunt. De speurderscel telt ook geen enkele Nederlandstalige speurder. Procureur De Valkeneer verklaart dat er de komende weken een evaluatie zal gebeuren van het onderzoek en de onderzoeksmiddelen, dit zal in samenspraak zijn met de federale politie. 

Sinds 1 juli heeft de speurderscel ook geen chef meer. Gilles Quinet, die sinds 2010 de cel leidde, is met pensioen. En zijn opvolger, Jean-Luc Monseur, is ook sinds 30 juni 2016 op pensioen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Cel Waals Brabant

Ik vraag me af hoe het qua motivatie moet gesteld zijn bij de overgebleven speurders? Dit moeten mensen zijn met stalen zenuwen! Werken aan de grootste criminele zaak uit de Belgische misdaad geschiedenis, tegengewerkt worden door God en klein pierke en nabestaanden die op je rekenen voor opheldering. Een schande voor dit land en zij die het zover hebben laten komen!

Mijn mening hoor!

4

Re: Cel Waals Brabant

(...) De getuigen [Ruth en Lachlan] moesten wel toegeven dat het grote verloop in de cel-Jumet en het geleidelijk afslanken van de effectieven de onderzoeken geen goed hebben gedaan. Hetzelfde geldt voor de tactische keuzes: het verzaken aan een nationale eenheidscel, waarin Dendermonde en Charleroi hand in hand hadden kunnen werken, was een gemiste kans, aldus de getuigen.

Volgens Lachlan en Ruth kon men er evenmin omheen dat de overheid van in den beginne onvoldoende heeft geïnvesteerd in het Bende-onderzoek. Voor het onderzoek naar de CCC-terroristen werd prompt 500 miljoen frank vrijgemaakt en werd omzeggens iedere politieman ingeschakeld.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Cel Waals Brabant

Toen waren ze nog met drie. Op dit moment werken er nog drie speurders in de Cel Waals Brabant.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Cel Waals Brabant

Nog eentje uit de oude doos (april 2000):

‘Dit onderzoek is een mislukking. We moeten zo eerlijk zijn om dat toe te geven. Eind juni maken we een evaluatie. Dan beslissen we of deze inmiddels toch al meer dan vijftien jaar oude zaak nog langer de inzet van zoveel politiemensen kan verantwoorden.’ De Bergense advocaat-generaal Claude Michaux zegt het nog net niet met zoveel woorden, maar het moment waarop de Belgische justitie in haar strijd tegen de Bende van Nijvel tot de capitulatie overgaat, is nakend.

Sinds maandag verplaatsen de speurders van de Cel Waals-Brabant (CWB) zich per bus. Zaterdagochtend moesten enkelen onder hen met lede ogen toezien hoe een konvooi van Avis voor de rijkswachtkazerne van Jumet hun 21 dienstauto’s kwam opladen. In Brussel had iemand beslist dat het contract niet meer hoefde te worden verlengd. “Het begin van het einde, zullen we maar zeggen”, monkelt een speurder. “Je voelde het al langer aankomen. Als ik drie jaar geleden tijdens een dineetje vertelde waar ik mee bezig was, reageerden de disgenoten vol ontzag. Nu krijg ik reacties als: ‘De Bende van van wat?’ De mensen liggen er niet meer van wakker.” (...)

(...) Een jaar geleden werd het aantal speurders bij de CWB verminderd tot zestig, vervolgens tot vijftig. Op 16 februari van dit jaar werd tijdens een coördinatievergadering met de onderzoeksrechters Lacroix en Raynal nog maar eens de balans opgemaakt. Michaux stelde een rapport op waarin hij de CWB nog tijd gaf tot het einde van het gerechtelijke jaar, eind juni. “Tegen die tijd moeten we klaar zijn met het gros van de nog uit te voeren verificaties. Staan we dan nog steeds nergens, dan pleit ik voor een substantiële vermindering van het aantal speurders. Je kunt niet aan de gang blijven.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Cel Waals Brabant

Volgens forumlid Chronos op het Franstalige forum zou de zaak binnenkort opgelost worden. Hij heef blijkbaar iets in het dossier gelezen dat de speurders over het hoofd hebben gezien. Misschien hetzelfde feit als Merovinger? Benieuwd...

8

Re: Cel Waals Brabant

Django68 wrote:

Hij heeft blijkbaar iets in het dossier gelezen dat de speurders over het hoofd hebben gezien. Misschien hetzelfde feit als Merovinger? Benieuwd...

Inderdaad, interessant om te volgen. Zijn uitleg klinkt in ieder geval bekend wink :

Dans toute la masse d’informations et les centaines de témoignages que constitue le dossier des tueurs du Brabant, il semble qu’il existe bel et bien un élément, un infime détail, qui permet de remonter la piste de ces assassins. Un élément que les enquêteurs n’ont jamais réussi à exploiter parce qu’ils n’ont jamais su, contrairement à moi, ce qu’ils devaient précisément chercher.

Bron » tueriesdubrabant.winnerbb.com

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9

Re: Cel Waals Brabant

Mm, we zullen zien, maar ik steek niet weg dat ik zo mijn twijfels heb over die Chronos.

Re: Cel Waals Brabant

Dit vraag om een nadere uitleg dim.