Ik zie ook gelijkenissen tussen Kapllan en robotfoto's 10 en 14.

Murat Kapllan, bijnaam De Ontsnappingskoning, wordt op 25 mei 1962 in Italië geboren en is een Belgisch crimineel van Albanese afkomst. Zijn bijnaam heeft hij te danken aan het feit dat hij al vijfmaal uit een gevangenis is ontsnapt.

Kapllan komt samen met zijn ouders, die VN-vluchtelingen zijn, naar België. Reeds op zeer jonge leeftijd komt hij in aanraking met het gerecht. In 1980 belandt hij voor het eerst in de gevangenis, na een vechtpartij waarbij een dode en een zwaargewonde vallen. In de jaren 80 is hij chauffeur van de bende-Haemers, die bestaat uit Philippe Lacroix, Basri Bajrami, Marc Van Dam en Patrick Haemers. Deze bende is onder andere verantwoordelijk voor de ontvoering van Paul Vanden Boeynants.

Op 5 mei 1993 ontsnapt Kapllan uit de gevangenis van Sint-Gillis. Hij gijzelt, samen met vrienden Lacroix en Bajrami, de gevangenisdirecteur Harry Van Oers, die ze meenemen in hun vluchtwagen, een BMW. Wanneer ze de gevangenispoort uitrijden, hebben ze een personeelslid op de voorruit van de wagen gelegd. De toegesnelde politie, Rijkswacht en media staan perplex en hulpeloos toe te kijken. Enkele dagen later wordt Kapllan heel toevallig in Brussel tijdens een verkeerscontrole gepakt. In 2003 wordt Kapllan vervroegd vrijgelaten nadat hij 15 jaar van zijn officiële straf van in totaal 19 jaar in de cel heeft uitgezeten.

In 2004 wordt Kapllan betrapt op een cd-diefstal in Drogenbos, maar hij komt een dag later alweer vrij. In april 2005 wordt Kapllan door de politie op heterdaad betrapt bij een inbraak in Londerzeel en hierbij krijgt hij een kogel door de kaak en hals. Hij overleeft het schot en belandt weer achter de tralies. De topgangster dient een klacht in tegen de politieman die hem neerschoot, maar die klacht wordt niet ontvankelijk verklaard.

Op 16 juli 2006 keer Kapllan niet terug uit penitentiair verlof. Eén dag later komt de politie hem op het spoor en achtervolgt hem op de autosnelweg E411 in de buurt van Waver, waar de crimineel zich verschanst in een doe-het-zelf-zaak op een bedrijvenpark. Wanneer de zaak 's avonds met grote inzet wordt bestormd, blijkt Kapllan te zijn verdwenen. Hoogstwaarschijnlijk was hij reeds lang tevoren gevlucht via de bosjes achter de winkel.

Op 28 juli 2006 omstreeks 19 uur wordt Kapllan in Dilbeek opgepakt. Tevergeefs probeert hij met een gestolen motorfiets van het merk Honda te ontvluchten. Eerder die dag is zijn vriendin, Virginie Barré, al opgepakt en zijn er ook verschillende huiszoekingen verricht. Op 18 april 2007 wordt hij veroordeeld door de rechtbank van Nijvel tot een gevangenisstraf van één jaar voor de feiten die hij pleegde tijdens zijn vlucht in 2006. Kapllan krijgt inzake de feiten gepleegd te Londerzeel in 2005 nog eens 33 maanden effectief.

In 2007 geeft hij in een open brief aan zijn leven te willen beteren.

Op 2 juli 2008 wordt hij vrijgelaten uit de gevangenis van Nijvel. Gedurende zeven en een half jaar moet hij zich verantwoorden aan de autoriteiten.

Bron: Panorama.nl | 14 maart 2017

Trojan wrote:

Volgens zoon Van Cutsem, close met zijn vader en vaste klant van De Pomp.

Was Kapllan klant van De Pomp? Kende hij Vandeuren dan? Is het toeval dat hij de wagen van Van Camp steelt als waarschuwing en Van Camp 6 maanden later vermoord word? Kapllan, Lammers en Darville zijn 3 figuren die over de jaren heen een niet te onderschatten rol spelen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

44

De vriendin heet Barré. De vader dus ook.

Hierbij citaat uit "De Bende" van Ponsaers en Dupont (blz 200):

"Onder het cliënteel van de "Jonathan" waren ook veel misdadigers, die de beste relaties onderhielden met Bultot. Zo vonden nu en dan vertrouwelijke vergaderingen plaats met Bultot, De Rijcke, Raymond Lippens, René B.(arré), en Jos S.V. René Barré was de baas van een taximaatschappij in het Brusselse met een eigen knokploeg."

Interessant is nu dat voor deze taximaatschappij STI (Societé des Taxis Indépendants) 2 slachtoffers van de bende van Nijvel reden ; nl. Angelou en Vanden Eynde.

pimper wrote:

"René Barré was de baas van een taximaatschappij in het Brusselse met een eigen knokploeg."

Interessant is nu dat voor deze taximaatschappij STI ( societé des taxis indépendants) 2 slachtoffers van de bende van nijvel reden ; nl. Angelou en Vanden Eynde.

Ben je zeker dat dit hetzelfde taxibedrijf was?

René Taxi ne roulera plus - Pionnier des taxis bruxellois et créateur des radio-taxis, René Barré s'est éteint à 76 ans

Une légende du milieu des taxis s'en est allée doucement, sur la pointe des pieds, des suites d'une longue maladie.

René Barré est ce que l'on peut appeler une institution. Après la Deuxième Guerre Mondiale, il s'est jeté à corps perdu dans le métier du taxi. Il ne l'a jamais vraiment plus quitté jusqu'à sa maladie. `Mon père a commencé par travailler dans le quartier du Luxembourg, raconte Daniel Barré. Ensuite il a créé le concept des Taxis René, une cinquantaine de petites voitures à prix réduits, peintes en bordeaux et beige. C'étaient des Coccinelles, des Quatre-Chevaux ou des Dauphines.´

Les Taxis René étaient célèbres à Bruxelles pour leurs chauffeurs connaissant les moindres recoins de la ville sur le bout des ongles. René Barré, lui, était aussi un personnage incontournable du milieu de la nuit, très connu et présent dans les cabarets, les grands restaurants comme les petits cafés.

Le 1er janvier 1961, 500 taxis orange flambant neufs sortent des garages et sillonnent les rues de la capitale. René Barré est devenu directeur général de cette compagnie et a englobé ses Taxis René dans la société. Il y restera 3 ou 4 ans avant de reprendre en main la compagnie des Taxis Verts.

`En arrivant chez les Taxis Verts, René a créé une nouvelle façon de travailler en lançant les radio-taxis, tous indépendants et travaillant en coopérative (la Cotax). René, c'était un vrai connaisseur du métier, un homme de terrain, pas un financier´ , explique Robert Decembry, directeur technique chez les Taxis Bleus. `Je l'ai connu comme un concurrent redoutable, un requin dans le métier, exigeant de lui-même et de ses employés et prompt sur les bonnes affaires.´ 

`Je l'ai plutôt connu dans les dernières années, lorsqu'il avait cédé ses affaires et occupait encore un poste chez nous , explique Michel Pêtre, administrateur délégué de TRB qui a fusionné Taxis Verts et Orange. Mais à Bruxelles René Barré a tout créé, il est à la base des premières centrales téléphoniques. Il a véritablement voué toute sa vie au métier de taximan. C'est le père des taxis bruxellois qui s'en est allé.´

Bron: La Dernière Heure | 20 juni 2002

Décès - Les anciens se souviennent de Barré - Le fondateur des Verts "René Taxi" a décroché son spoutnik

Taxi. Deux syllabes qu'on comprend d'un bout à l'autre de la planète. Qui se déclinent en noir et blanc ou en couleurs. Verts, jaunes, bleus, oranges ou même les "chocolat", qui désignent aujourd'hui les pirates qui squattent l'agglo. René Barré, qu'on appelait dans tout Bruxelles "René Taxi", est mort mardi, à l'âge de 76 ans. 

Dans l'après-Guerre, il créa les taxis blancs. Une flotte crème et bordeaux de quelques dizaines de Dauphine, de VW Coccinelle et de 4 CV Renault, basée autour du Quartier Léopold. Avec quelques limousines de grand tourisme dans lesquelles il proposait des tours d'Europe.

Du bureau du commissaire en chef de Bruxelles André De Grijse, à celui du major Majerus qui commandait le district de gendarmerie, en passant par Chez Pol au Gaity, ou par les QG du grand Robert ou du gros Michel, tous, dans les années soixante, l'appelaient "René Taxi".

En 1961, il vendit son écurie aux Orange, que contrôlait le groupe de Jean-Marie Josy. La flotte passa en 1964 à la BAT (Beherman Auto Transport) dont René Barré fut successivement directeur général et administrateur délégué avant de créer en 1965 les Taxis Verts qu'il ancra à la chaussée d'Alsemberg.

Revendue il y a une dizaine d'années, la flotte des Verts appartient aujourd'hui, avec les Orange et les ATR, à TRB (Taxi radio bruxellois). Les anciens se souviennent de ce joyeux vivant fidèle à son JB ou à la baie des Anges, sa terre de vacances.

Bron: Le Soir (René Haquin) | 20 juni 2002

47

Herstel voor mij: Barré was inderdaad de baas van Taxi Verts en niet van STI. Maar dat neemt niet weg dat zowel in "De Bende" (Dupont/Ponsaers) als bij Bouten deze firma wordt vermeld als "werkgever (?) van beide heren met uiteraard de nadruk op de te leggen verbanden. Voor de onduidelijkheid tussen STI en Taxi Verts zie ook hier » Forum