Re: Dinant: 13 Maart

the end wrote:

Meer en meer denk ik dat dit, de keuze van het wapen, geen toeval is. Het is ook opmerkelijk dat het vlak na het einde van het NDB-proces is en ook wanneer falangisten in beeld komen bij speurders i.v.m. Dekaise. En toevallig verwijst het wapen ook naar het consulaat van Libanon in Luik, en dumpen ze het wapen in '86 waardoor er een link met Dinant is die er voordien niet was. Er is ook de onduidelijkheid die speurder hebben over de boodschap in de zakken, waar ze allen over geheimzinnig doen.

Een element dat me nog niet eerder was opgevallen in verband met de Faul, Jandrain legt ook verklaringen af over WNP en Chooz, vlakbij Dinant. Hij verklaart dit in oktober '85. De aanslag erna wordt de Faul - dat een zeer onhandig wapen is - gebruikt in Aalst en dumpen ze die in de zakken in '86. Jandrain die moest infiltreren in de drugwereld, de Faul wordt gestolen vlak na het NBD-proces. Asterix die verklaart dat een ex-SIE'er betrokken is. Is er een link met de 9mm(2) en de overvallen op de rijkswacht?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Dinant: 13 Maart

'L'un est de taille moyenne, l'autre grand et très corpulent...' in de Nederlandse versie: 'Een man van middelmatige gestalte, vergezeld van een grote, lijvige en potige kerel.' (Gilbert Dupont, De bende: een documentaire) Danièle Zucker heeft het in haar rapport ook over een corpulente veertiger als leider van de bende.

'(...) Een man die groter was dan hijzelf (Joseph Cattai) - en hij was bijna 1.90m - droeg een geweer dat niet was ingepakt. (Hilde Geens, Beetgenomen)

'Een man tussen 20 en 30, zeer groot, mager en met een blond kapsel. De tweede dader ziet er ongeveer 50 jaar uit en grijnzend. Iets kleiner dan de eerste. Het is niet geweten of de daders met een voertuig reden.' (website CWB)

'Een jonge, lange magere man met blond haar, in het gezelschap van iemand die veel ouder en kleiner was, maar de tweede (getuige) zag een grote, potige kerel, samen met iemand van middelmatige gestalte.' (Guy Bouten, De Bende: Verraad, manipulatie en geheime diensten)

In Elsene is er dan weer sprake van een vijftiger met een snor en grijs haar en een veel jongere handlanger. Het duo de "oude" en de "reus" komen dus vanaf het prille begin al in beeld. In dit verband blijf ik me ook afvragen welke figuur, geboren in 1930, er achter de initialen CD schuilgaat. Deze persoon werd in eerste instantie door de eigenaar van de Austin in Elsene herkend. Gemakshalve wordt aangenomen dat het hier over Claude Dubois zou gaan maar die was een stuk jonger.

Re: Dinant: 13 Maart

Ik heb me afgevraagd of bovenstaande daderbeschrijving terug komt bij andere feiten, want dit zijn toch wel duidelijke profielen. Blond, mager en meer dan 1m90 en een oudere, dader met grijs haar van ongeveer 1m90 en 50 jaar oud.

Het kan dat de blonde van meer dan 1.90m dezelfde is van de diefstal van de Mazda die gebruikt is bij de aanslag op Vernailen. Ook bij de overval in Beersel is er sprake van een magere, grote dader en bij de overval in Overijse is ook duidelijk sprake van een magere, grote dader.

Van de oude dader vraag ik me af of dit de robotfoto nr. 9 kan zijn, één van de daders van Temse, waarbij de oudere ook één van de daders in Beersel kan zijn, die met de bijl? Bij andere feiten is er sprake van een dader met grijs krullend haar met snor.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Dinant: 13 Maart

Correctie op de post hierboven, van de dader van de diefstal van de Mazda is geen zekerheid van de grote. Wel zijn er sterke gelijkenissen tussen de robotfoto nr. 19 (reus) en de robotfoto gemaakt van de diefstal van de Mazda.

Het is ook zo dat het motief van de feiten - zijnde de aanslag op Vernailen, de diefstal in Dinant (kort na het NBD-proces), de overval in Waver en de overval in Overijse met Finné als dode - uit dezelfde hoek kan komen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Dinant: 13 Maart

Als we een ruime inschatting maken van de leeftijd van de daders toen der tijd, en dit afzetten tegen de gemiddelde leeftijdsverwachting toen der tijd. Hoeveel procent zullen er nog in leven zijn?

Re: Dinant: 13 Maart

Wel, ik denk dat de meeste de jaren '80 niet overleefd zullen hebben, zeker de hulpjes niet. Wat ook is, is dat er mogelijks 2 of zelfs 3 oudere daders van rond de 50 zijn. Als we dan terug gaan in de tijd en ervan uitgaan dat ze een legerdienst hebben gedaan, is dit ongeveer in de periode van de Korea-oorlog. Er is ook oude munitie uit de jaren 50 gebruikt door de daders!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

77

Re: Dinant: 13 Maart

In de maand maart worden anno 2018 nogal wat rallys geörganiseerd in de Ardennen, o.a. die van Dinant. Welke rallys werden in de wijde omgeving van Dinant gereden in maart 1982, op welke dagen precies ? en algemener : zou men nog kunnen vinden of er bij de Belgische rallyrijders begin jaren 80 duo's te vinden zijn die beantwoorden aan het signalement van de daders van de wapendiefstal in Dinant ( ik denk ihb aan het grote leeftijdsverschil ) ?

Re: Dinant: 13 Maart

Wat ook interessant is (in navolging van de opmerking over getuigenissen van the end), is dat er gesproken wordt over een 'magere' reus. Want ergens anders (ik weet niet meer precies in welk topic) wordt, terecht overigens, aangehaald dat indien er wisselende daders waren, het makkelijk is het publiek te misleiden door vermommingen. Zo zouden bepaalde daders bijvoorbeeld een alibi kunnen hebben omdat een mede-bendelid hun rol overnam. M.a.w. meerdere 'reuzen', 'oude' etc.

Wat lichaamsbouw betreft kan men zich wel groter voordoen om op een mededader te lijken door bvb. plateauzolen, zoals ook reeds werd geopperd, maar wanneer men het over een 'magere' dader heeft zou iedere dader die aan het profiel (de 'reus') gelinkt wordt sowieso deze lichaamsbouw moeten hebben, want men kan zich moeilijk pakweg 20 kg. lichter laten lijken d.m.v. illusies me dunkt ...

79

Re: Dinant: 13 Maart

Er waren heel wat magere reuzen: Delperdange, Toumaniantz, Papadopoulos...

80

Re: Dinant: 13 Maart

Waarom denken jullie dat ze lange overjassen droegen? Mager of dik, op die manier is het moeilijk met zekerheid te zien. Alleen aan de vorm van het gezicht misschien.