Lid Boemerang maakte reeds in 2011 de opmerking dat de ontvreemding van de wapencollectie van Mendez qua omvang (en gewicht) aanzienlijk was. Het ontvreemden van de collectie, teve, fotomateriaal, etc. roept wat vragen op: één individu om deze hoeveelheid te ontvreemden is niet logisch; de duur van deze operatie; het vervoermiddel om deze hoeveelheid te verplaatsen; niemand die iets gezien of gehoord heeft. Ik heb een sterk vermoeden dat de diefstal bij en de moord op Mendez één van de belangrijke schakels is om de ontrafeling van de Bendefeiten tot stand te brengen.

162

Wapens als een constante factor in het bende verhaal.

Mendez zijn carrière bij FN loopt en begint bijna simultaan met A. Coesens, eveneens een wapenliefhebber. Zijn technische kunsten zijn een pluspunt. Opmerkelijk is dus wel dat hij reeds voor zijn indiensttreding in 1981, reeds criminele activiteiten ontwikkelt (gestolen wapens bewerken), huurcontracten onder valse naam afsluiten,... Te opmerkelijker omdat hij begint te werken bij FN, zonder voorafgaandelijke screening, eigenlijk is het meer "de kat bij de melk zetten".

164

Er is een verklaring van de babysitter die zei dat Mendez op oudejaarsavond terwijl op tv een stuk over de Bende van Nijvel was te zien, zei: "Daar zitten vrienden van mij bij."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Na 15 mei 1985, diefstal bij Mendez, zijn er vanaf 26 juni 15 overvallen toegeschreven aan de Bende van Baasrode en de overvallers zijn zwaar bewapend.

166

Blijkbaar had Montel al vlug een uzi uit de collectie van Mendez aan iemand van Erpe-Mere verkocht, Montel sterft minder dan 3 maanden na de diefstal. zie ook: http://www.bendevannijvel.com/forum/vie … 731#p37731

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

167

Ben wrote:

In 1997 geeft José Mendez - de broer van Tonio - een eenmalig interview aan het weekblad Humo.

Als uw broer over de overval in Aalst sprak, had hij het dan over het motief? Zag hij er, zoals u, de hand in van een seriemoordenaar?
"... Nee ... Ja ... Dit is delicaat, want hij had het over een complot met Vanden Boeynants etcetera. Maar ik denk dat dat hem ingefluisterd was door Bouhouche."

Maar ... heeft uw broer beweerd dat Bouhouche ...
"Mijn broer zei: 'Vanden Boeynants zit daarachter'."

Maar waarom dan? Wat had Vanden Boeynants erbij te winnen volgens uw broer?
"Ik heb daar met hem geen dertig gesprekken over gehad, hé. Maar dat Vanden Boeynants ermee te maken zou hebben zei Tonio al voor Aalst, al na de wapendiefstal bij hem thuis."

Lees het volledige interview op de website » Interview José Mendez

Dit is in mei de diefstal nog maanden voor de aanslagen van 85 dat hij zegt dat Vanden Boeynents ermee te maken heeft, Ertryckx die iets meer dan 3 maanden eerder sterft beweert dit ook. Beiden zijn ook duikers. Na Overijse is Mendez in alle staten.

En Leon Finné was ook op de hoogte dat er iets op til was... en wist waarschijnlijk dat ze op hem jaagden omdat hij teveel wist.

169

Wat ik me opeens afvraag, was Mendez echt blut, en hoe zou dit komen, als het zo zou zijn? En de diefstal van zijn wapens zou dan rond schulden kunnen draaien, want wapens van de diefstal zijn kort erna bij gokker Montel terecht gekomen. Mendez heeft geen klacht neer gelegd blijkbaar van de diefstal. Die niet lang meer leeft erna. En Darville en co zijn ook niet ver weg.