31

Re: Leon Finné

Uit een artikel van De Tijd uit 1996:

Leon Finné was filiaalhouder van de bank Copines aan de Louizalaan in Brussel. Hij was een bizar, liep steeds gewapend rond, had een mistig Zaïrees verleden en wordt vermeld in duistere geldtransacties via Luxemburg. Volgens sommige bronnen nam Finné deel aan de balletten. Een andere bron ontkent dat, maar weet wel dat Finné beschikking had over bezwarend materiaal over de balletten.

Finné werd op 27 september 1985 doodgeschoten tijdens een bloederige Bende-aanval op de Delhaize in Overijse. Daarbij vielen in totaal vijf doden. Sommige elementen wijzen erop dat Finné het doelwit was van de overval. De overval en de slachtpartij die daarbij plaatsvond, zouden niets anders zijn dan een camouflage voor de moord op Finné.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

32

Re: Leon Finné

Iets om in het achterhoofd te houden?

Re: Leon Finné

Is toch al lang geweten. Ook de zogezegde rijkswachters die net na zijn dood waakhonden afschieten en huis doorzoeken. Hij had zijn dood zowat aangekondigd enkele weken voordien aan uitbater van krantenwinkel vlakbij Delhaize. 'Er gingen vreemde dingen gebeuren in België'.

Re: Leon Finné

Bankier van de onderwereld (vastgoed/wapens/drugs/witwassen). Lees het Enstra-verhaal in Nederland en zie het parallel. Vastgoed (Brussel), drug/wapens en geldtransporten richting Luxemburg. Strijd om de bordelen enz.

Re: Leon Finné

Dat is het volgens mij ook ...

De terreur kwam zowel links (Beijer) als rechts (Bouhouche) goed uit, want het bracht veel geld op. De amateuristische bendes werden opgekuist (Borains, De Staerke) en de serieuzere bendes mochten met Belgisch belastingsgeld 'gecontroleerd' verder doen.

Onder het mom van de Strategie van de Spanning konden Bouhouche en Beijer uiteindelijk ook het chanteren van supermarkt ongestoord uitvoeren. De drugs- en wapenhandel voor DEA regelen via de elite-bendes, zich wreken voor vernedering bij rijkswacht, de gangsters geven een sein aan Delhaize-baas dat het prostitutiekwartier tot Noord-Fransen behoort, men probeert zoveel mogelijk volk die teveel weet naar parkings te lokken + wat persoonlijke afrekeningen waar kan. Het eist wat organisatie maar uiteindelijk is het mogelijk. Zeker als je een detectivebureau hebt dat alles observeert.

En degene die de gevoelige informatie van het bureau verstapt een jeugdvriend is van één van onze twee vrienden Bouhouche & Beijer. Die hem dan ook nog vals alibi gaf voor Aalst. Dat hij de koning van Franse criminaliteit huisveste op zijn terrein waar ook al die jaren garage is, waar helikopters toekwamen, wagens in colonnes van 4-5 vertrokken... na al die jaren waarschijnlijk nooit ondervraagd en nog steeds vermoedelijk aan het sjoemelen, want werken zou hij nauwelijks gedaan hebben in zijn leven. Ik vernoem geen naam, maar je moet toch blind zijn om niet te zien over wie ik het heb.

Men zoekt altijd achter 1 bende en 1 motief. Maar destabilisatie kwam zowel links en rechts goed uit (iedereen tevreden - bij normale terreuraanslag wordt die opgeëist door één of andere beweging), dan blijft nog de vraag wat men exact wilde destabiliseren: het land, de orderdiensten?

36

Re: Leon Finné

Een mogelijkheid die ik nog nergens heb gelezen, maar die bij mij spontaan opkwam, toen ik ergens las dat er in het kantoor van Finné drie rijkswachtuniformen hingen: Finné als heler van de 50 kg goud die gestolen werd bij de overval op Zwarts.

vleermuisje1971 wrote:

Bankier van de onderwereld (vastgoed/wapens/drugs/witwassen). Lees het Enstra-verhaal in Nederland en zie het parallel. Vastgoed (Brussel), drug/wapens en geldtransporten richting Luxemburg. Strijd om de bordelen enz.

Mijn speelse aanpak werkt je op de zenuwen. smile Niettemin dikke merci voor het Enstra-verhaal.

37

Re: Leon Finné

Wat me wel verwondert aan het gedrag van Mr. Finné is dat hij er blijkbaar bewust van was dat hij gevaar liep. Hij was meestal gewapend en beweerde dat er iets te gebeuren stond. Desondanks hield hij er vaste gewoontes op na. De krantenwinkel die hij bezocht (en waar hij vertelde dat er iets te gebeuren stond) moet een vaste stek geweest zijn aangezien de vertrouwelijke info die hij gaf aan de uitbater. Deze winkel was gelegen op een binnenparking naast het Delhaize-gebouw en deze parking was een ware rattenval met maar één in- en uitrit! Een man die op zijn hoede is zou zoiets nooit doen. Als hij daar vermoord is (als) kon hij geen kant op!

38

Re: Leon Finné

Robert Beijer schreef aan Patricia Finné het volgende

On surnommait votre papa "Le Cow-Boy". Cela provient tout simplement du fait qu'il était considéré comme un audacieux qui n'avait peur de rien. Je ne l'ai pas beaucoup fréquenté mais quand je l'ai connu, j'étais alors à la section drogue de la BSR de Bruxelles. Sous toute réserve et si ma mémoire ne me trompe pas, il nous avait été présenté par le gendarme Emile Golenvaux qui œuvrait en uniforme.

Dans notre section, votre père est intervenu en participant à des opérations "flash" que lui permettait sa position de directeur de banque. Il nous apportait des sommes importantes d'argent que l'on pouvait présenter à des vendeurs de drogue en nous faisant passer pour des acheteurs potentiels. Je sais qu'il s'était tellement piqué au jeu, qu'il voulait participer directement aux opérations.

Bron: Forum Tueries, dialogue avec Robert Beijer

39

Re: Leon Finné

Vandaag in een krantenartikel confirmatie van wat Beijer hierboven vertelt:

Toenmalige BOB’er: “Ze gingen undercoverdeals opzetten. Drugs kopen, en uiteindelijk verkopen. Simpel was dat niet. Je had een deal over een levering cocaïne. De tegenpartij wou geld zien. Dan moet je met een aktetasje vol geld komen. Dat was een probleem. De rijkswacht had daar geen budget voor. Dus belden wij Léon Finné, van de Banque Copine op de Louizalaan. Die kwam dan in zijn witte Cadillac met vlaggetjes op zijn motorkap. Speciale figuur. Altijd gewapend. Finné kwam aanzetten met zijn cash, ‘toongeld’ zoals wij dat noemen. Als het goed ging, kreeg hij achteraf zijn aktetasje terug. Zo niet hadden wij een probleem.”

Grote problemen, op de duur. Er gaan miljoenen verloren. Pogingen van commandant François om de put te vullen met andere deals maken de put enkel groter.

Re: Leon Finné

En zo kom je weer bij Farcy en zijn tweede thuis in Rebecq... en toch wil niemand het zien. Van Beijer zelf zou ik niet te veel aannemen, dat is een psychopaat-manipulator.

Het enige wat we weten is dat die Farcy en zijn schoonzus gebruik maakten van dat huis van Beijer's vriend. Hij kwam er ongeveer aan op moment dat de huiseigenaar zijn garage opstartte en is vertrokken op het einde van ARI en drugs for weapons-tijdperk. Toeval, ik denk het niet. Nadien ging hij in ander smokkelparadijs gaan wonen. Dat hij werkte in opdracht van Goffinon en François.

Een plaats gekend voor drugs- en wapentrafiek. Ondertussen richt hij voor zijn zoon (vliegtuigpiloot) een import-export bedrijfje op in Menen. Deze reist de ganse wereld af, maar zijn vaste domicilie is net over de Franse grens in de geboortestad van zijn vader.

Wakker worden!