Topic: Film: Le Bal Masque

Ben op zoek naar de film 'Le Bal Masque' van Julien Vrebos. Weet iemand waar ik de DVD via internet kan kopen? Tweedehands is ook goed.

2 (edited by club_le-happy-few 08-02-2009 21:08)

Re: Film: Le Bal Masque

Ik heb een opname van op VT4 ergens op dvd liggen. Ik vind de film nogal teleurstellend.

Re: Film: Le Bal Masque

Club, hoe is de kwaliteit van de opname? Met reclame veronderstel ik?

Re: Film: Le Bal Masque

Film is geen vette hoor kevlar.

Re: Film: Le Bal Masque

Wat bedoel je met 'geen vette'? Op politioneel vlak? De film biedt geen oplossingen aan? Of op artistiek vlak geene vette? Zijn toch 2 verschillende zaken, niet?

6 (edited by patrickhaemers 12-02-2009 20:24)

Re: Film: Le Bal Masque

Geen van beide volgens mijn bescheiden mening kevlar. Je moet het zo zien: Julie Vrebosch is een fervent notoir anti-extreem-rechts persoon, dus probeer dan maar op objectieve manier de feiten te verfilmen.

7 (edited by club_le-happy-few 12-02-2009 23:48)

Re: Film: Le Bal Masque

Julien Vrebos is gewoon ne vrouwenzot. Ieder excuus om wat bloot te filmen is dus goed. big_smile Reclame is er uitgeknipt. Beeldkwaliteit is nog geen hd of full hd, opgenomen van kabel met dvd recorder. Zo'n kleine twee jaar terug ongeveer opgenomen.

Maar vermoed dat de film zelf ook low budget is opgenomen en de kwaliteit van de master dus ook niet om naar huis te schrijven is. Men zal dus zeker nog geen hoogstaande technieken gebruikt hebben (jaren 90 + low budget, vermoed dus dat er niet zoveel kwaliteitsverlies op zit).

De feiten in de film komen soms overeen met feiten zoals wij het kennen, maar soms neemt hij ook een loopje met bepaalde details of is die allesbehalve objectief. Maar als je z'n toenmalige madam "Pascale Bal" in al haar glorie wil bewonderen is het een aanrader. Alhoewel je nu ook weer niet extreem veel te zien krijgt. wink

De film is in ieder geval afgemaakt door de pers. Maar hier in Vlaanderen wordt je sowieso afgemaakt, als je laat horen dat je geïnteresseerd bent in het Bendedossier.

Re: Film: Le Bal Masque

Aha, de Bende van Nijvel heeft hij niet ontbloot, wel Pascale Bal? Laat maar komen hé. Nochtans ook wel gelezen dat je als toeschouwer een aantal maskers worden voorgehouden, wat dan wel strookt met de realiteit. Ook tijdens het voortdurende Bendeonderzoek verschuilen zich velen (gangsterleden, betrokkenen, getuigen, onderzoekers, bijstaanders, ...) achter maskers, letterlijk en figuurlijk dan nog

9

Re: Film: Le Bal Masque

Je moet zeker niet naar de film kijken met de gedachte dat Julien Vrebos het mysterie van de Bende gaat oplossen. Hij geeft enkel zijn eigen mening over het dossier, de feiten en het motief. Hij schetst een wereld van chantage, sex en geweld. Het is een genre waar je moet van houden, maar ik vond het zeker een aangename film om naar te kijken.

"Van een film moet men geen oplossing verwachten in een zaak die al jarenlang de opinie beroert en waarin fouten werden gemaakt. Het is Vrebos' goed recht een standpunt in de nemen en dat op een cinematografisch verantwoorde manier uit te werken. In dat laatste ligt zijn originaliteit. Le bal masqué heeft een doorwrochte stijl, uniek in de Vlaamse film. Aan de beeldvulling werd een minutieuze zorg besteed, zodat de beeldcomposities wondermooi zijn. Close-ups en bredere kaders wisselen elkaar voortdurend af. Heimelijk hoopt Vrebos daarmee de toeschouwers bijna letterlijk met de neus op de feiten te duwen."

Bron » Kunstonline.info

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10

Re: Film: Le Bal Masque

Wordt de DVD nog ergens officieel te koop aangeboden? Sorry dat ik de vraag nog een keer stel maar ben een film verzamelaar en deze ontbreekt nog in mijn collectie van 2000 stuks. Heb online al gezocht maar tevergeefs. Toen Le Bal Masque in de Belgische zalen uitkwam, was ik al naar de VS verhuisd, dus ik heb er weinig zicht op waar je die film nog kan vinden.