631

Re: Nijvel: 17 September

Trojan wrote:

Vanuit de denkpiste "Katanga & Mossad" kunnen we in de koffer van die Mercedes nog een keer iets anders hineininterpretieren ... Uranium?

Interessant om een keer de lijst te zoeken van gekende Mossad-ingrepen op West-Europese bodem. Vijandige landen beletten om aan materiaal te raken om een kernbom of vuile bom te produceren, behoort zeker tot de kerntaken van de Mossad en wat dat betreft worden de grote middelen ingeschakeld.

De Katanga-Mossad link is interessant, zeker in relatie met de grond die ze aankopen:

Kort voor de fatale nacht in september '83 contacteerden Fourez en Dewit notaris Paul D. in Mechelen. Zij wilden een domein aankopen in Wallonië, voor een totale waarde van niet minder dan 100 miljoen fr. In stuk 19 (farde III) van het onderzoeksdossier is er sprake van geruchten waaruit zou blijken dat dat terrein bestemd was voor de stockage van nucleair afval.

Alsook met de firma die ze opstarten:

Il ne faut pas oublier que les frères Van de Voorde ont créé la société SOVEC avec Jacques Fourez ... une des victimes dus tueurs du brabant. La mort de Jacques Fourez au Colruyt de Nivelles peut-elle s'expliquer par le fait qu'il en savait trop sur la prolifération nucléaire ? Cela devait en tout cas concerner la DIA autant que le service secret saoudien.

Ik achtte de kans al heel klein dat ze toevallige slachtoffers waren, maar met hun plannen die ze in '83 hadden, wordt die kans nog veel kleiner volgens mij.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Nijvel: 17 September

Maar ik begrijp absoluut niet hoe jullie, Trojan en the end, dit allemaal linken aan de toevallige moord op het koppel Fourez-Dewit ! Radioactief materiaal, Iran-Contra, Soudan, Florennes, enz...?!  Denken jullie nu echt dat moest dat koppel uitgeschakeld moeten worden - waarvoor er al helemaal géén aanwijzingen voor zijn - er zo'n ingewikkelde operatie zou bedacht geweest zijn door de opdrachtgever of de uitvoerders van die uitschakeling? Persoonlijk denk ik dat men dat koppel dan gewoon bij hen thuis zou afgeknald hebben wanneer ze naar hun werk vertrokken en het wapen en alle andere sporen onmiddellijk zou uitgewist hebben. Dát is de methode van huurmoordenaars.

Voor mij zijn - en de feiten wijzen dat ook uit - het koppel Fourez-Dewit gewoon jammer genoeg aanwezig geweest op de slechte plaats en op het slechte moment omdat ze gestopt zijn aan de Colruyt om te tanken en werden ze door de inbrekers neergeschoten omdat ze de daders aan het werk gezien hebben en alarm konden geslagen hebben. Niets meer en niets minder. Idem voor de agenten Morue en Lacroix.

Met alle respect hoor, maar stop toch alstublieft met die absurde theorieën. Dat help de zaak en de nabestaanden voor geen meter vooruit. Ik denk dat deze post van Ben duidelijk genoeg is

633

Re: Nijvel: 17 September

Mero, ik heb respect voor verschillende meningen. Maar leg mij eens uit hoe ver men staat in het onderzoek na bijna 34 jaar met de niet-absurde theorieën, en hoeveel baat de nabestaanden aan die niet-absurde theorieën hebben?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

634

Re: Nijvel: 17 September

Absoluut akkoord met Mero. Het zal allemaal net iets eenvoudiger zijn dan het lijkt. En om tot de waarheid te komen, moeten de daders gevonden worden, nadien de tussenpersonen en opdrachtgevers.

Re: Nijvel: 17 September

the end wrote:

Mero ik heb respect voor verschillende meningen. Maar leg mij eens uit hoe ver men staat in het onderzoek na bijna 34 jaar met de niet absurde theorieën, en hoeveel baat de nabestaanden aan die niet absurde theorieën hebben?

Wel het is misschien allemaal begonnen doordat feiten onrechtmatig aan elkaar gelinkt werden die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben. Zie bijvoorbeeld de gegevens over de feiten in Temse. Vermoedelijk is daar het onderzoek al misgelopen. Zoals Aubanel schrijft kan alles wel eens veel eenvoudiger zijn dan het lijkt.

636

Re: Nijvel: 17 September

Merovinger wrote:

Persoonlijk denk ik dat men dat koppel dan gewoon bij hen thuis zou afgeknald hebben wanneer ze naar hun werk vertrokken en het wapen en alle andere sporen onmiddellijk zou uitgewist hebben. Dát is de methode van huurmoordenaars.

Heel juist, hier is enkel het verschil dat ze op weg naar huis vermoord zijn. Het moordwapen is ook nooit gevonden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

637

Re: Nijvel: 17 September

Ook Cocu heeft het gezegd in zijn bekentenissen: als het echtpaar niet toevallig was voorbijgekomen was er niets gebeurd. Toeval bestaat nu eenmaal. Het koppel bevond zich op de verkeerde plaats en het verkeerde moment. Niets meer en niets minder.

638

Re: Nijvel: 17 September

the end wrote:

Over Nijvel en het onderzoek van Deprêtre:

De leden (van de commissie) vragen zich af of een reconstructie, 2 tot 3 jaar na de feiten nog van enig kan zijn. De getuige (Lacroix) antwoord dat sommige onderzoekers de beschuldigden (Borains) hebben ondervraagd zonder zelf te weten wat er zich juist heeft afgespeeld.

En zo is het 30 jaar later nog. Meten is weten!

Over hoe het onderzoek gevoerd is. Heeft er iemand een heldere uitleg waarom de ondervragers niet weten wat er zich heeft afgespeeld die nacht en waarom er geen reconstructie heeft plaatsgevonden?

En ook als het een betrapping van dieven zou zijn, waarom is er niet op de voorruit van de combi geschoten? Als je de rijkswachters wil afschrikken bij betrapping dan mik je toch op de rijkswachters (voorruit)?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Nijvel: 17 September

Dus met andere woorden, in alle simpelheid. Een doorgesnoven bende die jaren huisgehouden heeft? Prima vul de namen maar in.

Re: Nijvel: 17 September

Uit Het Laatste Nieuws van 20 september 1983:

Nog geen spoor van daders – Gangsterauto van Nijvel dezelfde als die van Temse

De auto die door de moordende inbrekers te Nijvel werd gebruikt, blijkt wel degelijk dezelfde te zijn als die gebruikt te Temse een week eerder. Zoals bekend hadden de onderzoekers tijdens het weekeinde reeds het sterke vermoeden dat de gangsters, die het bloedbad te Nijvel aanrichtten en de inbrekers die op 10 september te Temse de huisbewaarder van het textielbedrijf doodschoten en zijn echtgenote levensgevaarlijk verwondden, dezelfden zijn. Aan de hand van details, zoals onder meer de lichtmetalen velgen van de Saab 900 Turbo, kwam men tot dit besluit.

Meer » Forum