Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Voor diegenen die zich geroepen voelen wink » www.figuratie.be

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Stijn Coninx maakt film over Bende van Nijvel, met eerste filmrol voor Zita Wauters

Vandaag zijn de eerste opnames gestart van de nieuwe film van Stijn Coninx 'Niet Schieten'. De film is gebaseerd op het boek en het levensverhaal van schrijver David Van de Steen 'Niet schieten, dat is mijn vader'. Zijn ouders en zus lieten het leven in 1985 bij de laatste aanslag van de Bende van Nijvel. Jan Decleir speelt de hoofdrol, de rol van David zelf wordt gespeeld door Jonas Van Geel. Zita Wauters speelt zijn zus, de twaalfjarige dochter van Koen Wauters heeft zo haar eerste filmrol beet. De film wordt op 24 oktober 2018 in de bioscoopzalen verwacht.

http://static3.hln.be/static/photo/2017/14/13/7/20170829144559/media_xll_9970207.jpg

Meer » Nieuws

93

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Er is ook een Facebook-pagina van de film waar je het nieuws kan volgen. Geef de pagina gerust een 'like' » www.facebook.com

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Op de set van de nieuwe film van Stijn Coninx over de Bende van Nijvel: "Iedereen hier hoopt dat de waarheid nog aan het licht komt"

"Ik heb David beloofd er vol voor te gaan. Dit verhaal moet verteld worden." Geen grappen en grollen bij Jonas Van Geel gisteren. De acteur vertoefde in Aalst voor de opnames van 'Niet schieten' en geeft in de nieuwe film van Stijn Coninx gestalte aan David Van de Steen. Die zag in 1985 als negenjarige zijn hele familie uitgemoord door de Bende Van Nijvel bij een overval op een Delhaize. "Iedereen op deze set hoopt dat de waarheid alsnog aan het licht komt."

Meer » Nieuws

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Goed gesproken Jan Decleir! Proficiat!

96

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Er wordt niet gefilmd aan het Delhaize-warenhuis van Aalst. Het warenhuis wordt nagemaakt zodat het overeenkomt met het warenhuis uit 1985:

Voor de opnames in en rond het Delhaize-warenhuis zal de filmploeg evenwel Aalst verlaten. “We kunnen deze winkel geen drie weken inpalmen”, zegt location manager Jo Van Hende. “Bovendien moet het interieur volledig hetzelfde zijn als in 1985. De kant van de Delhaize aan de Parklaan wordt nagebouwd in Mechelen, de achterzijde aan de parking verrijst in Turnhout.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Crew 'Bende van Nijvel' filmt in BimSem: "Meerderheid had geen benul van terreur in 1985"

De school BimSem in Mechelen is woensdag en donderdag het decor voor de opnames van ‘Niet schieten’, de nieuwe film van Stijn Conincx over de Bende van Nijvel. De ingang langs de kant van de Bleekstraat werd verbouwd zodat die helemaal lijkt op de gevel van de Delhaize in Aalst waar die bende in 1985 een aanslag pleegde.

Sinds vorige vrijdag wordt de gevel in de Bleekstraat verbouwd. De leerlingen van het Berthoutinstituut-Klein Seminarie wandelen nu de school binnen langs de Delhaize voorgevel. De meesten van hen kennen het verhaal van de Bende van Nijvel niet eens. Dat zegt ook Tom Pyck die technisch verantwoordelijke is van de school. “Het is heel speciaal voor onze leerlingen. Een beetje vreemd ook, ze hadden er vele vragen over. Tijdens de lessen worden de feiten van destijds zelfs besproken. De grote meerderheid had er geen benul van dat we in 1985 in ons land al met terreur te maken hadden. Zij het dan een ander soort dan de aanslagen van IS. Iedereen vindt het alleszins super dat onze school werd uitgekozen voor de film en ze zijn allemaal onder de indruk van het decor.”

Meer » www.gva.be

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Uit deze Facebookpost van filmjournalist Ward Verrijcken:

Coninx maakt deze film uit grote verontwaardiging -- en wordt intussen ook subtiel, via mail, bedreigd omdat blijkbaar heel wat mensen niet willen dat de zaak ooit wordt opgelost.

Ah bon?! mad

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Zouden de afzenders van zulke mails niet veeleer grappenmakers met slechte smaak zijn? Je moet wel erg dom zijn om te denken dat Stijn Coninx met een speelfilm kan doen wat politiediensten (plus journalisten en fanatieke hobbyisten) al meer dan dertig jaar niet lukt: het bendemysterie oplossen.

100

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Dat er personen zijn die via email storende druk uitoefenen op zich is al verdacht 32 jaar na de feiten! Persoonlijk denk ik dat het niet de bedoeling is om te voorkomen dat het raadsel wordt opgelost, maar om druk uit te oefenen om het uit de belangstelling te houden. Iets of iemand wil dat we het Bendeverhaal vergeten alsof het nooit gebeurd is. Er is dus nog leven achter de duistere schermen! En dat doet me huiveren!