Re: Film: Tueurs

Ex-crimineel maakt gangsterfilm: "Ik geloof in tweede kansen" - ‘Tueurs’ van ex-crimineel François Troukens gaat in wereldpremière op Filmfestival van Venetië

Hij was een van de meest beruchte gangsters van ons land. Nu begint hij aan een tweede leven als filmregisseur. François Troukens doet het verhaal van zijn debuut Tueurs, een misdaadfilm over de Bende van Nijvel, die gisteren in wereldpremière ging op het Filmfestival van Venetië.

Vrijdag stelt Michaël Roskam op de Mostra Le Fidèle voor, maar gisteren was het al de beurt aan Tueurs – óók een Belgisch gangsterdrama dat zijn inspiratie haalt uit een van de donkerste bladzijden van onze nationale geschiedenis: de Bende van Nijvel. Tueurs toont hoe die meer dan dertig jaar na datum terugkeert, en daarbij in aanvaring komt met de bende van Frank Valken (rol van Olivier Gourmet). Het bijzonderste aan de film: de regisseur is zelf ervaringsdeskundige. François Troukens verdiende in de jaren 90 rijkelijk zijn brood met het overvallen van geldtransporten. Het avontuur eindigde – na acht jaar op de vlucht – in de gevangenis. Troukens zou er tien jaar doorbrengen.

“Eigenlijk was ik niet voorbestemd om crimineel te worden”, zegt Troukens, inmiddels een vrije man, ons op een zonovergoten terras in Venetië. “Ik kom uit een artistieke familie, en was als kind al met schrijven bezig. Ik wilde fotograaf of documentaireregisseur worden.” Totdat een gewelddadig incident zijn leven van de rails duwde.

Op 27 september 1985 slaat de Bende van Nijvel toe in de Delhaize van Eigenbrakel. Enkele tientallen meters verderop, op de boerderij van de familie Troukens, hoort de 12-jarige François schoten weerklinken. Samen met zijn broer snelt hij naar de parking van supermarkt. Op het asfalt liggen bebloede lichamen, drie mensen laten het leven. “Dat beeld is me altijd blijven achtervolgen. Het is een trauma, maar ik voelde ook een vreemd soort opwinding. Ik was ook altijd al gefascineerd door misdaadfilms uit de jaren 70, met charismatische rollen van Alain Delon en Lino Ventura. Ik moet daar eerlijk in zijn: ik had zin om gangster te worden.” Troukens ging aan de slag als bodyguard, maakte foute vrienden en kwam met beide voeten in de onderwereld terecht.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

12

Re: Film: Tueurs

Exclusif: voici la bande-annonce officielle de "Tueurs", le premier long métrage de François Troukens et Jean-François Hensgens

Un ex-braqueur reçu à la Mostra de Venise, l’histoire n’est pas banale. C’est pourtant celle de François Troukens dont le premier long métrage, “Tueurs”, co-réalisé avec Jean-François Hensgens, avait été sélectionné officiellement mais hors compétition pour participer au plus glamour des festivals de cinéma. Une première projection mondiale qui a valu à l’ex-hors-la-loi bien des éloges dans la presse internationale.

Le film raconte l’histoire d’un braqueur qui veut terminer sa carrière sur un dernier casse de haut vol pour ensuite se faire oublier en partant au bout du monde avec sa famille. Il réussit son coup mais son dernier fait d’arme l’entraîne dans une affaire méchamment plus dangereuse où se mêlent l’assassinat d’une juge et les tueurs du Brabant. On a là tous les ingrédients requis pour un thriller haletant.

De beaux noms figurent au casting de ce premier long métrage tels que Olivier Gourmet, Bouli Lanners, Lubna Azabal, Kevin Janssens et Natacha Régnier. François Troukens avait par le passé réalisé le court-métrage « Caids », qui avait déjà mis en lumière tout son talent.

En exclusivité, nous vous présentons la bande-annonce de “Tueurs” dont la première en Belgique aura lieu le 17 octobre à l’occasion du Festival de Gand. La sortie en salle est programmée le 6 décembre.

Bron: La Libre | 6 oktober 2017

Bekijk hier de trailer » www.lalibre.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

13

Re: Film: Tueurs

Tueurs

Belgische gangsters zijn in de mode: na Le fidèle is er nu ook Tueurs, een Waalse misdaadfilm die zijn inspiratie haalt uit een van de donkerste bladzijden van onze nationale geschiedenis: de Bende van Nijvel. Tueurs toont hoe die meer dan 30 jaar na datum terugkeert, en daarbij in aanvaring komt met de bende van Frank Valken (rol van Olivier Gourmet) en zijn poulain Vik (Kevin Janssens). Het bijzonderste aan de film: een van de twee regisseurs is zelf ervaringsdeskundige.

François Troukens verdiende in de jaren 90 rijkelijk zijn brood met het overvallen van geldtransporten. Na tien jaar gevangenis is hij nu opnieuw een vrij man, en ook buiten de criminaliteit boert hij goed: Tueurs beleefde zijn wereldpremière op het Filmfestival van Venetië, en mag absoluut gezien worden. Troukens en coregisseur Jean-François Hensgens zijn misschien geen rastalenten van het kaliber van Michaël R. Roskam, maar ze leveren wel een verrassende, entertainende actiethriller af. Het bewijs dat ze ook bezuiden de taalgrens oerdegelijke commerciële cinema à la De Premier kunnen maken. Op 17, 18 en 19/10. Koop hier tickets » www.filmfestival.be

Bron: De Morgen | 10 oktober 2017

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

14

Re: Film: Tueurs

Dit jaar werden we er nog eens aan herinnerd: in Wallonië weten ze hoe ze een filmpje in elkaar moeten steken. Eerst was er ‘Grave’, het fijngevoelige én bloeddorstige regiedebuut van Julia Ducournau, en nu nog eens ‘Tueurs’: alweer een eerste worp, dit keer van cameraman Jean-François Hensgens en zijn partner in crime, ex-topcrimineel François Troukens. Het gaat hier om een beenharde politiethriller die uitgaat van een intrigerende premisse: wat als de gevreesde, intussen mythische Bende van Nijvel (in het Frans, veel mooier: Les tueurs fous du Brabant) opeens opnieuw de kop zou opsteken?

Maar de beruchte bandieten zijn niet de protagonisten van ‘Tueurs’, wél een nietsvermoedende bende criminelen bestaande uit onder meer oude rot Frank Valken (Olivier Gourmet) en de jonge Vik (een in volle ‘pas maar op of ik duw mijn blaffer in uw gezicht’-modus verkerende Kevin Janssens). Zij worden erin geluisd door wat al snel de échte Bende van Nijvel blijkt te zijn. Aan agente Tesla (Lubna Azabal) om het kluwen van boevenstreken, leugens en samenzweringstheorieën te ontrafelen.

In de tweede helft vervalt ‘Tueurs’ min of meer in het stramien van de klassieke politiefilm – maskers vallen af, er volgen schietpartijen en ijskoude liquidaties – maar vandaag hebben we geen zin om te zeuren. Want tot aan het middelpunt, zéker in het eerste, bijna woordenloze halfuur, ontpopt ‘Tueurs’ zich tot een prachtig gefotografeerde, op een nachtelijke dum-dum-dum-soundtrack voorbij glijdende Waalse variant op ‘Heat’ van Michael Mann, waarin met veel gevoel voor stijl en suspense het doen en laten van Valken en de zijnen – allemaal geharde professionals – in beeld wordt gezet. Fraai!

Bron: Humo | Oktober 2017

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Film: Tueurs

Op 7 december 2017 organiseert de krant La Libre Belgique een projectie van de film van François Troukens, gevolgd door een debat over de Bende van Nijvel in het bijzijn van onder meer de twee procureurs-generaal. Hebben die PG's niets anders te doen dan nu naar elk 'Bende'-evenement te gaan?

https://i62.servimg.com/u/f62/19/81/51/84/2017-110.jpg

16

Re: Film: Tueurs

Merovinger wrote:

Hebben die PG's niets anders te doen dan nu naar elk 'Bende'-evenement te gaan?

Nu ook niet overdrijven he mero, 't is om 8u 's avonds ... en er zijn 2 journalisten aanwezig. Lijkt me dat een publiek debat en openheid net positief zijn.

17

Re: Film: Tueurs

Openheid? Dat is een grap ... toch?

18

Re: Film: Tueurs

Het feit dat ze gaan debatteren in publiek in aanwezigheid van 2 journalisten is toch een teken openheid, in elke mogelijke betekenis van het woord openheid.

Re: Film: Tueurs

En de Vlaamse distributeurs hadden geen interesse in deze film, maar prefereerden enkele Vlaamse komedies die op voorhand al geflopt waren. Dus vermoedelijk zullen we ook geen blue-ray kunnen kopen of van netflix streamen.

Van Le Fidèle zou er - voorlopig - nog wel een blue-ray verschijnen in het voorjaar van 2018. Als Kapllan en Virginie tenminste de film niet uit de handel laten halen. smile

20

Re: Film: Tueurs

Ballet van een gewapende overval

De Bende van Nijvel herrijst uit zijn as in een spannende misdaadthriller die diepte vindt achter de actie.

Politieagenten, rechters, politici en bandieten vormen één staatsgevaarlijke pot nat in dit spannende debuut van François Troukens, in een vorig leven zelf bandiet. Dat die doofpot verontrustend Belgisch smaakt, is niet alleen omdat de film een terugkeer van de Bende van Nijvel suggereert. Troukens houdt het nagelbijtend dicht bij ons.

Lees hier de hele recensie » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube