Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

In de Bleekstraat in Mechelen, niet zo ver van de Zandpoortvest, hebben arbeiders de voorbije week een Delhaize uit de jaren '80 nagebouwd. Die moet dienen als decor bij opnames voor een film over de Bende van Nijvel, die ruim 30 jaar geleden verschillende mensen doodschoot bij overvallen op supermarkten.

Reportage » YouTube

102

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

LEO wrote:

Dat er personen zijn die via email storende druk uitoefenen op zich is al verdacht 32 jaar na de feiten! Persoonlijk denk ik dat het niet de bedoeling is om te voorkomen dat het raadsel wordt opgelost, maar om druk uit te oefenen om het uit de belangstelling te houden. Iets of iemand wil dat we het Bendeverhaal vergeten alsof het nooit gebeurd is. Er is dus nog leven achter de duistere schermen! En dat doet me huiveren!

Hoe wordt Coninx concreet bedreigd? Zou er echt nog een organisatie schuil gaan achter deze bedreigingen of eerder flauwe grappenmakers?

Los van het feit wie de daders zijn, vraag ik mij af wat de gevolgen zouden zijn mochten er nu morgen onthullingen zijn waarbij de daders bekend gemaakt worden. Hoe zou de publieke opinie hier anno 2017 nog op reageren?

103

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Ik geloof niet in het verhaal van flauwe grappenmakers. Of er nog een organisatie achter zit, mogelijks. Maar dat is niet per sé nodig, iedereen die er van ver of van dicht iets mee te maken had waardoor het in zijn belang is dat de waarheid aan het licht komt, kan bedreigingen uiten.

Door deze film wordt alles weer opgerakeld, en bestaat de kans dat er toch nog nieuwe getuigenissen opduiken. En elk puzzelstukje telt, dus is het voor betrokken zaak om zoveel mogelijk puzzelstukjes onvindbaar te maken.

De docu-serie op 4, over Patrick Haemers, is iets wat bij mij ook weer een trigger is geweest, waardoor ik na lange tijd ook weer op deze site kom lezen. Om te zien of ik hier iets nieuws vind, eventueel zelfs iets wat bij nog een lichtje doet branden ... En over Patrick Haemers gesproken, volgende aflevering gaat het over zijn zelfmoord. Iets waarvan ik altijd gedacht heb, die wist te veel en werd een handje geholpen. Dat helpen hoeft zelfs nog niet eens echt fysiek te zijn: door hem te kraken konden ze hem mss ook aanzetten tot ...

En hoe de publieke opinie zou reageren, dat zou natuurlijk sterk afhangen van eventueel aan het licht gekomen feiten, en wie hierbij betrokken was. Als daar hooggeplaatsten bij zitten (wat bijna niet anders kan), zou de publieke opinie nog wel eens raar uit de hoek kunnen komen, denk maar aan de volgende verkiezingen bv. ...

104

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Nu denk ik niet dat in de film zaken met naam en toenaam zullen vermeld worden. De hardliners onder ons zijn met de Bende van Nijvel reeds een generatie bezig! De jongere generatie onder ons zal de film meer bekijken als een curiositeit uit de jaren '80, zoals de ouderen onder ons reageerden op de moord op Lahaut. Met andere woorden: een ver van mijn bed show! Er werden subtiele bedreigingen geuit, subtiele...? Maar het feit dat ze werden geuit is bewijs dat er nog iets te vinden is, iets waar iemand bang voor is. Dat er 30 jaar werd gemanipuleerd weten we ondertussen en men manipuleert nog steeds, van vader op zoon blijkbaar! Er is iets, en het zit hoog!

105

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

In de film waarschijnlijk niet, maar in het boek misschien wel. Het wordt tijd dat enkele bendeleden bij naam worden genoemd: de drie, vier namen waar men zich in Jumet nu - eindelijk - op is gaan toespitsen.

106

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Ik kan die 'subtiele bedreigingen via email' niet echt serieus nemen omdat er geen enkele logica achter schuil gaat. Alsof enig zichzelf respecterende crimineel ook maar enig resultaat zou verwachten van zulke bedreigingen, de aankondiging van de film is al uitgebreid in de media aan bod gekomen. De enige manier waarop je kan verwachten om een directe invloed op de film te kunnen uitoefenen is door Coninx (of zijn familie) fysieks iets aan te doen. En het feit dat mensen als Walter Baeyens en Guy Bouten rustig kunnen schrijven wat ze schrijven zegt alles imo. Zelfs Ben als beheerder van dit forum is een veel grotere bedreiging voor de Bende van Nijvel dan een film.

107

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Vandaar ook mijn kritische houding t.o.v. deze bewering. Subtiel bedreigen, ik weet niet of zo iets bestaat? Kan evengoed een van de nabestaanden zijn die geen zin heeft in heel dat mediacircus.

Beweerde Bouten ook niet dat hij bedreigd werd? En Vos? Na bouten zijn boeken te lezen zag ik enkel mist, eigenlijk bij de meeste boeken over de Bende van Nijvel of wat ermee te maken heeft. Alles is fout gelopen na afpakken van Troch en Acke en sindsdien is er niks, maar dan ook niks meer gebeurd dat ons enige stap dichter gebracht heeft tot de ontrafeling.

Misschien dat er na de film nog iemand spijt krijgt en gaat praten, maar ik reken er niet op. Met de verjaring op te trekken tot 40 jaar zal bijna iedereen dood zijn die er destijds iets met te maken had als ze hem niet nog eens optrekken tot 50 om zeker te zijn. Af en toe zal er wel nog eens een fantast opduiken die dan anoniem gaat getuigen over wapens die ergens liggen zodat de Cel Waals Brabant zich beetje kan bezig houden.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Natuurlijk zijn er subtiele bedreigingen, omdat de kans bestaat dat direct betrokkenen nog in leven zijn. Waarschijnlijk nu vaders of opa's die in de anonimiteit een bestaan hebben opgebouwd. Denk aan imago schade voor rechtsorde, politieke partijen of supermarkten. Allemaal zaken om de beerput dicht te houden. Sites zoals deze, boeken hebben nu eenmaal een andere impact als een film. Het verjaringtermijn verlengen mag er nooit toe leiden dat het verhaal doodbloed. Al was het alleen maar voor waarheidsvinding.

109

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Dat slaat naar mijn bescheiden mening nergens op ... Wat zou iemand in godsnaam denken te kunnen bereiken met het uiten van subtiele bedreigingen? Dat de film er niet komt? Invloed hebben op de feiten die de film brengt?

Stel dat Coninx morgen zegt: "sorry mensen, door bedreigingen cancel ik de film". Wat voor impact zou dat hebben denk je? Ergens denk ik dat dit misschien het beste zou zijn wat het bende-dossier kan overkomen. De aandacht op de zaak zou exponentieel toenemen. Er zouden serieus wat middelen vrijgemaakt worden om de oorsprong van die dreigementen te achterhalen, en dus in wezen ons dichter bij de mensen die schuil gaan achter de bende brengen.

Je moet volkomen gek zijn om nu plots alles te riskeren om bedreigingen te gaan uiten terwijl je al 32 jaar je straf weet te ontlopen.

110

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Slachtoffer Bende van Nijvel woont 32 jaar na datum ‘begrafenis’ van ouders en zusje bij

De begrafenis van de ouders en het zusje van David Van de Steen, slachtoffers van de bende van Nijvel, werd vrijdag in de gietende regen nagespeeld op het kerkhof van Aalst. Daar werden opnames gemaakt voor de film van Stijn Coninx.

“Het is alsof ze het hierboven zo besloten hebben”, zegt David Van de Steen (41) terwijl hij de gutsende regen aanschouwt. Hij is trouwe aanwezige op zowat alle opnames voor de film: eerst in de Pontstraat en aan de Parklaan in Aalst, later in onder meer Erpe-Mere en vrijdag aan het stedelijk kerkhof.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube