Re: Martial Lekeu

La cellule de Jumet en Floride - Tueries: l'ADN de Lekeu

A la suite du décès inopiné de l'ex-gendarme Martial Lekeu, deux magistrats et deux enquêteurs de la cellule 'Tueries du Brabant' ont quitté la semaine dernière la Belgique pour se rendre en commission rogatoire à Orlando, en Floride. Objectif: rapporter des prélèvements sanguins et de tissus qui doivent permettre d'effectuer la comparaison avec les cartes génétiques établies dans le cadre des enquêtes sur les tueries du Brabant, sur la base d'indices matériels déjà anciens, comme des cheveux, deux chapeaux, des restes de salive sur des timbres-poste ou sur des mégots de cigarette.

Martial Lekeu affirma au cours des années 80 avoir vu des plans qui correspondaient aux attaques des tueries. Son nom est cité dans plusieurs dossiers, comme celui de l'attaque de la fabrique de gilets pare-balles à Tamise en 1983. C'est d'ailleurs peu après que Lekeu décida de s'exiler en Floride.

Bron: Le Soir | René Haquin | 26 juni 1997

Re: Martial Lekeu

Martial Lekeu overleed ten gevolge van een hartstilstand op 8 juni 1997 op de openbare weg in Orlando. Naar aanleiding van zijn plotse overlijden werd door het CWB een rogatoire commissie uitgestuurd die de omstandigheden van zijn overlijden onderzocht heeft, stalen heeft genomen en documenten heeft ingekeken en in beslag genomen. Daarbij werd niets gevonden over zijn lidmaatschap van de Groep G, noch over de rijkswacht, noch over de Bende van Nijvel.

La commission rogatoire n'a rien trouvé de significatif - Tueries: dernières analyses sur Lekeu

Le décès inopiné, à Orlando (Floride), de l'ex-gendarme belge Martial Lekeu, survenu le 8 juin dernier, a donné lieu comme on sait à l'envoi à la fin de juin d'une commission rogatoire conduite par le magistrat instructeur en charge des dossiers des tueries du Brabant, Jean-Claude Lacroix.

Le nom de Martial Lekeu étant cité dans deux dossiers des tueries (les attaques meurtrières sur la fabrique de gilets pare-balles de Tamise et sur le Colruyt de Nivelles les 11 et 17 septembre 1983, pour lesquelles fut utilisée une voiture Saab 900 Turbo volée à Braine-l'Alleud le 8 juin 1983 et abandonnée à Braine-l'Alleud la nuit de l'attaque du Colruyt), les enquêteurs carolos ont d'abord voulu s'assurer que le décédé était bien Lekeu et que sa mort était bien naturelle.

Ils ont eu accès au rapport d'autopsie et aux examens toxicologiques déjà effectués en Floride. Le corps a été formellement identifié, l'autopsie pratiquée sur place a conclu à un infarctus survenu sur la voie publique. Sur des photos prises lors de sa récente incarcération à Orlando à la suite de menaces et de coups, Martial Lekeu apparaît physiquement délabré, amaigri, quasi méconnaissable.

Des caisses de documents

Divers prélèvements revenus par conteneurs spéciaux doivent cependant faire encore l'objet d'analyses en Belgique, pour exclure toute hypothèse d'intoxication ou d'empoisonnement, et pour permettre la comparaison de l'empreinte génétique du décédé à celles d'auteurs ou de complices éventuels des tueries, dont disposent les enquêteurs de Jumet.

Les prélèvements nécessaires ont pu être faits avant que le corps de Martial Lekeu soit incinéré comme il l'avait souhaité. Les résultats des analyses devraient parvenir à Jumet pour la fin de l'été. Plusieurs caisses de documents divers provenant notamment de son agence de détectives à Orlando (l'International Intelligence Service) ont pu être examinés sur place, en présence de l'adjoint au shérif du comté.

Les enquêteurs belges ont pu prendre copie de certains documents confirmant que Lekeu avait collaboré avec les douanes américaines. Mais, à première vue, rien de significatif. Rien sur son appartenance au groupe G (qui regroupait dans les années 70 les gendarmes membres du Front de la jeunesse), rien sur la gendarmerie, rien sur les tueries du Brabant. Les enquêteurs belges ont aussi rencontré l'ex-épouse (américaine) de Lekeu, qui leur a montré aussi des documents.

Bron: Le Soir | René Haquin | 12 juli 1997

63

Re: Martial Lekeu

De band tussen Degrelle en Lekeu, uit de nota's van Willy Acke:

Lambert, drukker uit Schaarbeek
Extreem-rechts
Bracht Lekeu in contact met Degrelle

Iemand enig idee wie deze 'Lambert' is?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Martial Lekeu

Ben wrote:

Door Christian Smets werden ook cursussen gegeven om te leren hoe iemand te schaduwen. Laatsgenoemde heb ik nooit ontmoet, maar jongeren die ik heb opgeleid, hebben me erover gesproken.

Merovinger wrote:

Tot september-oktober 1982 gaf ik trainingen, rond de periode dus waarin ik wapens ben gaan leveren, zoals ik gisteren heb verklaard.

Twee stukken uit een verklaring van Lekeu die voor Chooz en de diefstal in Dinant misschien niet onbelangrijk zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

65

Re: Martial Lekeu

Ben wrote:

Lambert, drukker uit Schaarbeek
Extreem-rechts
Bracht Lekeu in contact met Degrelle

Iemand enig idee wie deze 'Lambert' is?

Die drukker komt ook aan bod in het verslag van de Tweede Bendecommissie:

In het raam van mijn extreemrechtse ideeën had ik meermaals een ontmoeting met drukker (...). Hij woonde in Schaarbeek. Ik vergezelde hem naar een hotel waar een vergadering van gewezen SS'ers plaatsvond. 

Zie deze post van Merovinger voor de volledige tekst » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

66

Re: Martial Lekeu

(...) In het onderzoek naar de Bende van Nijvel blokkeren de Amerikaanse autoriteiten volgens de Belgische speurders drie dossiers. Een eerste waarin het Amerikaanse gerecht dwarsligt, betreft de overheveling van de inhoud van de computer van ex-rijkswachter Martial Lekeu. Midden de jaren 80 en net voor de tweede reeks Bende-aanslagen week de rijkswachter uit naar de Verenigde Staten.

Het gerecht vermoedde dat Lekeu meer wist over de Bende van Nijvel. Hij werd zelfs meermaals aangewezen als een van de verdachten van de bloedige overvallen. Zelf ontkende hij een lid van de Bende van Nijvel geweest te zijn. In juni 1997 overleed Martial Lekeu en meteen trok de cel-Jumet naar Orlando om materiaal in beslag te nemen voor een DNA-analyse. Daaruit bleek dat Lekeu niet een van de Bende-doders was.

De speurders verhoorden ook verschillende personen die Lekeu in Orlando gekend hebben en leerden uit officiële documenten dat Lekeu als undercoveragent was opgetreden voor de Amerikaanse douanediensten. Eén getuige vertelde de speurders dat Martial Lekeu al zijn informatie in zijn computer had opgeslagen. Het FBI werd ingeschakeld om de computer in beslag te laten nemen, wat ook gebeurde. Maar sindsdien heeft het Belgische gerecht niets meer over de computer of de informatie die in de computer was opgeslagen, vernomen.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

67

Re: Martial Lekeu

Van de parlementaire verklaringen van Martial Lekeu is me altijd het volgende bijgebleven: Lekeu suggereerde dat het de bedoeling was de terreur zo hoog op te drijven dat een volledig legioen van de rijkswacht ergens in een kazerne continu op stand-by zou staan, in full combat gear, het was dus niet enkel de bedoeling de juiste atmosfeer te creëren voor een staatsgreep maar ook om een argument te hebben om de nodige manschappen op scherp te zetten.

Re: Martial Lekeu

Nu de Rijkswacht-piste meer aandacht krijgt, is het misschien interessant om Lekeu wat aandachtiger te bekijken. Van alle rijkswachters die genoemd zijn in het Bende-dossier steekt hij er met kop en schouders bovenuit i.v.m. mogelijke betrokkenheid. Het is mij ook een raadsel waarom zijn topic maar uit 7 pagina's bestaat.

En als 'lesommetdumonde' zegt dat de sleutel voor het Bende-verhaal in Temse ligt en het in Temse rijkswachters zijn dan komt men bij Lekeu uit, en is hij een deel van de oplossing. Dat de angst voor zijn leven evenredig is met de liefde voor Israël, is en blijft een heel merkwaardig gegeven. Hij gaat van een antisemiet naar iemand die in Israël wilt gaan wonen. En dit in de periode '83-'84. Temse is tussen Halle en Nijvel en is het feit waar het eerste de riotguns in actie komen, als dit met de rijkswacht te maken heeft vanwaar komen de riotguns? En waarom worden sommige rijkswachters en extreem-rechtse figuren in die periode heel bang?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

69

Re: Martial Lekeu

Hij [de grootvader van David Van de Steen] was er rotsvast van overtuigd dat de rijkswacht betrokken was bij de Bende van Nijvel. Hij sprak tegen mij altijd over ‘doodseskaders van de Belgische staat’.

David Van de Steen: (knikt) “Dat woord had hij van Martial Lekeu, de ex-rijkswachter die in 1984, voor de tweede golf Bende-aanslagen, naar Florida vluchtte. Lekeu (overleden in 1997) heeft destijds lang met mijn grootvader gebeld. Hij zei: ‘Mijnheer Van den Abiel, waarom denkt ge dat ze op kinderen schoten? Ik zal het u zeggen. Het was een inside job van de Staatsveiligheid.’ Lekeu zei ook dat ze hem hadden gevraagd mee te doen, maar dat hij geen vrouwen en kinderen wilde vermoorden. De interne opdracht was, nog steeds volgens Lekeu, om tien mensen per supermarkt te doden.

“Mijn opa is met dat verhaal naar de rijkswacht gegaan. Wat later kreeg hij telefoon: ‘Blijf voortdoen en er zal u hetzelfde overkomen als Vernaillen.’”

Lees hier het hele interview met David Van de Steen » Nieuws

(...) Antwoorden die zijn grootvader dertig jaar geleden al telefonisch kreeg, niet zo gek lang nadat David Van De Steen tijdens de aanslag op de Delhaize van Aalst zijn zus Rebecca, vader Gilbert en moeder Marie-Thérèse neergeschoten zag worden. “Ik zal eens iets onthullen”, vertelt Van De Steen. “In die periode stond mijn grootvader vaak zijn wanhoop uit te schreeuwen in de kranten. Plots kwam er thuis een telefoontje van Martial Lekeu, gewezen lid van Groep Diane en ooit zelf verdacht als Bendelid. Hij wou uitleggen waarom onze familieleden vermoord waren. Lekeu gaf, toen al, de antwoorden op wat ons land al dertig jaar bezighoudt. Hij zei dat hij ook benaderd was om mee te doen. Het plan: tien vrouwen en kinderen neerschieten in warenhuizen om paniek te zaaien”, klinkt het.

“Daarvoor, zei Martial, was een doodseskader samengesteld, besteld door hogerhand, bestaande uit rijkswachters en criminelen om het vuile werk op te knappen. Martial zei in dat gesprek dat hij eerst bereid was geweest om mee te doen, maar dat hij vrouwen en kinderen neerschieten meer dan een brug te ver vond.” De grootvader meldde dat opmerkelijke telefoongesprek meteen aan het gerecht, maar werd weggelachen. Nooit au sérieux genomen. Lekeu zelf is al jaren dood.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

70

Re: Martial Lekeu

  1. Kijk, grootva Van de Steen kreeg veel telefoontjes, écht wel van de Bende van Nijvel. Eerst was het dat hij moest stoppen met zijn onderzoek en dan met vergaande dreigementen. Volgende vraag: wanneer kreeg hij dat telefoontje van Lekeu? Ná de zwaarste dreigementen? Kan zijn dat ze hem een zoethoudertje wilden geven bij monde van Lekeu.

  2. Heeft David hiervan melding gemaakt in zijn boek "Niet schieten..."?