451

Re: Aalst: Vlucht

Leaks, je veronderstelling kan inderdaad kloppen!

Re: Aalst: Vlucht

Zeker! Ik had er zelf niet aan gedacht, maar dat is een zeer goede gedachte. Alleen moeten we nu alle dader-omschrijvingen weer opnieuw bekijken, nu met in het achterhoofd dat een 'atletisch' type misschien alleen maar atletisch was door zijn kogelvrije vest.

Re: Aalst: Vlucht

Is het bekend waar er precies roadbloks zijn opgezet na de raid in Aalst?

Re: Aalst: Vlucht

Uit Guy Bouten eerste boek:

"Een van de weinigen bij wie ik echt het gevoel had dat hij openhartig sprak, was Patrick Baudry, een Corsicaanse wapenhandelaar, eind de jaren zeventig werkgever van Robert Darville (rechterhand van gangster Patrick Haemers, DDC) en ooit zakenpartner van Paul Vanden Boeyants. 'Over de Bende weet ik alleen iets concreets over Aalst', zei hij. 'Het commando was samengesteld uit ex-militairen en rijkswachters, leden van een extreem rechtse organisatie die deel uitmaakten van een stay behind-netwerk. Vlak na de raid zijn ze ondergedoken in Marseille"

Aalst - Kester - Kleine Brogel - Marseille?

Re: Aalst: Vlucht

Ik las hier een en ander over Kester! Nu ik ben een geboren en getogen Gooikenaar en de deelgemeenten Kester Leerbeek en Oetingen - ook de streek hier genoemd het Pajottenland - ken ik als mijn broekzak. Ook Gaasbeek en Lennik en Pepingen... de hele streek!

En ik durf stellen dat Kester geen schuilhol is geweest of kan zijn omwille van het feit dat er elke dag en nacht beweging is van militairen in het SHAPE verband en dat er ook al was die grotendeels niet zichtbaar met patrouillerende militairen een bewaking was hoor! Dit is geen kinderspelletje hoor die SHAPE-instelling! Zij behoort tot de high-tech satteliet/communicatieposten in Europa en is echt niet zomaar binnen te dringen! Militairen van een aantal landen zijn er werkzaam (ik kende er een persoonlijk van, zijn dochter is ook mijn leeftijd en de man kwam af en toe bij ons (ik woonde toen nog bij de ouders) thuis).

Dat mensen die geloven in een complot met allerlei diensten dit anders zien, kan ik begrijpen maar ik geloof echt en stellig niet dat het mogelijk is daar met een bende te schuilen en auto's voor te bereiden! Dit is/was echt een top-locatie op militair gebied hoor en nu nog is het een belangrijke satelliet-communicatie post!

Dat je als bende de weg moet kennen in die streek als je vlucht vanuit Aalst is wel een feit en las ik in meerdere posts. En ook toen in de jaren tachtig de Kredietbank pal in het centrum van Gooik (dorpsstraat) werd overvallen en een van de bendeleden (ik heb het niet over de Bende van Nijvel specifiek) met een groot geweer midden op de straat het verkeer regelde (weinig verkeer toen) en de apotheker die het dorp op draaide autoritair zwaaiend aanmaande rechtsomkeer te maken en de bende nadien weg stoof (ik weet niet meer met welke type van auto) langs de grot en kerkhof van Gooik - een smalle kleine weg tussen de velden en weilanden en zo naar de steenweg aan de Belle-triene zonder te stoppen (zo zei getuigen daar) de steenweg op reed - maakt het voor mij duidelijk dat de wegen dus gekend zijn en de bende onverschrokken (de man aan de bank stond op straat het verkeer te regelen bij wijze van spreken) is geweest!

Dat wegje langs de grot en het kerkhof moet je echt wel weten dat dit na anderhalve km uitmondt op de steenweg (iemand die niet van de streek is of de streek heeft verkend weet dit gewoonweg niet)!

Dit als een aanvulling hier hoor en met mijn stellige mening van geen schuilholmogelijkheid te Kester!

Wat ik wel denk is inderdaad dat er net over de taalgrens - die vlakbij Gooik is of via Halle (ook vlakbij) en de bosrijke omgeving daar met in dat bos heel veel grote villa's, het is daar altijd een rijke omgeving geweest voor allerlei rijkeluizen (dat bos) - wel een safehouse kan zijn geweest!

Maar Gooik/Kester, ik denk het niet en dat de buurt angstig is is niet echt correct alhoewel de SHAPE voor wat verhalen kon zorgen bij mensen en ja dat er niet veel geweten is over wat er precies bij die SHAPE gebeurde! En dit is geheel normaal want het is een communicatiecentrum dat omwille van begrijpelijke redenen zijn werkzaamheden niet aan de grote klok hing! Normaal toch? Dus hier niet teveel de fantasie op loslaten maar de werkelijkheid willen zien!

Ook dat graf van Staf De Clercq, dat zorgt bij enkele mensen in Vlaanderen allicht toen en nu nog steeds voor wat nostalgie maar is verder totaal niet meer in de belangstelling. De tijd dat de VMO daar kwam is al heel lang geleden en buiten wat gezwolen geblaat/gepraat gebeurde er niks (het ontgraven door een handvol militanten en de heisa eventjes daarrond niet te na gesproken maar dit was een actie van enkelingen hoor) en daar heeft nooit verder enige activiteit geweest rond dat graf. De meeste mensen moeten er echt naar op zoek gaan om het te vinden!

En dus eigenlijk kunnen we enkel stellen dat de bende - of verschillende bendes die in de regio actief zijn geweest/zijn - de streek wel goed kenden ... de vluchtweg doorheen Pamel en zo verder Gooik en verder nog via kleine wegen toch wel vraagt de nodige kennis!

Maar een schuilhof daar in Kester! No way!!

456

Re: Aalst: Vlucht

Luk paard, wanneer u een diefstal begaat, dagen en dagen van tevoren, hebt u voldoende tijd om de beste route te vinden. Zolang de diefstal niet is gepleegd, kun je uren en uren doorkruisen door de kleine straatjes en steegjes die je niet kende en zo de beste en veiligste weg vinden.

Re: Aalst: Vlucht

Dat klopt godver en zo kan ik ook gelezen worden! Namelijk dat de streek dus gekend is in die zin van goed verkend en dus na verloop van tijd tot in uithoekjes gekend inderdaad! Zo schreef ik en nee dit sluit niet uit dat er betrokken kunnen wonen in die regio! Maar klopt wat je zegt!

Het vergt en vraagt dan wel enorm veel tijd en energie want die uitkantjes liggen niet voor de hand en er bestond geen GPS en routeplanner etc. Dus kaart en kompas of rond-cruisen op goed gevoel... maar zeker kan dit! En allicht hebben gangsters hiervoor wel de nodige tijd en energie over!

Dus ja, dat kan zeker!

Maar wat ik net schreef, laat ik dus enkel slaan op de wegjes i.v.m. de vlucht... want wat Kester als schuilhol betreft sluit ik dit uit! Dit is echt onmogelijk om in die SHAPE-buurt een schuilhol te hebben (ik haalde de redenen aan).

458

Re: Aalst: Vlucht

Aalst moet zeer grondig voorbereid geweest zijn. Niemand gaat zonder verkenning en voorafgaande training deze valkuil binnen. Dat de daders huurlingen waren en mekaar nauwelijks kenden is onmogelijk. Niemand stapt in een auto om dit soort overval te plegen zonder de capaciteiten te kennen van de mededaders (collega's), zonder samen met hun meerdere scenario's geoefend te hebben, zonder vluchtroutes voorzien te hebben, zonder back-up, zonder doel.

459

Re: Aalst: Vlucht

Als de Rijkswacht door middel van hun kolonels en generaals betrokken en medeplichtig zouden zijn, als Belgische politici toendertijd betrokken partij waren, waarom zou SHAPE niet mee betrokken zijn. Ik hou alleszins de woorden Kester en Chièvres in mijn achterhoofd. En het spoorloos verdwijnen van een militair geschoold moordcommando!

460

Re: Aalst: Vlucht

De Basis wrote:

Aalst moet zeer grondig voorbereid geweest zijn. Niemand gaat zonder verkenning en voorafgaande training deze valkuil binnen. Dat de daders huurlingen waren en mekaar nauwelijks kenden is onmogelijk. Niemand stapt in een auto om dit soort overval te plegen zonder de capaciteiten te kennen van de mededaders (collega's), zonder samen met hun meerdere scenario's geoefend te hebben, zonder vluchtroutes voorzien te hebben, zonder back-up, zonder doel.

Dat is natuurlijk onzin. Militairen en rijkswachters kregen een briefing en deden daarna gewoon hun job ook al waren ze er nooit geweest en kenden ze de omgeving noch de plaats.

LEO wrote:

Als de Rijkswacht door middel van hun kolonels en generaals betrokken en medeplichtig zouden zijn, als Belgische politici toendertijd betrokken partij waren, waarom zou SHAPE niet mee betrokken zijn. Ik hou alleszins de woorden Kester en Chièvres in mijn achterhoofd. En het spoorloos verdwijnen van een militair geschoold moordcommando!

Leo, ik geloof niet in die piste. Dat zou uitgekomen zijn, je hebt altijd een overste die zou praten omdat hij het er niet mee eens zou zijn. Tenzij het de opperbevelhebber was die de opdrachten gaf.