Re: Herdenking Aalst

In Aalst is de aanslag van de Bende Van Nijvel op de Delhaize aan de Parklaan herdacht. Op 9 november 1985 maakte de Bende daar acht dodelijke slachtoffers. De herdenking vond plaats op de begraafplaats van Aalst. Meer » www.tvoost.be

12

Re: Herdenking Aalst

Koen Geens: "Mysterie Bende van Nijvel kan opgelost worden"

Aalsters burgemeester Christoph D'Haese en minister van Justitie Koen Geens geloven dat de zaak rond de Bende van Nijvel opgehelderd zal worden. D'Haese hoopt op meer aanwijzingen dankzij geraffineerde onderzoeksmethodes. Hij denkt ook dat mensen binnenkort toch nog zullen praten na jaren van zwijgen. Dat heeft hij vanochtend gezegd op de jaarlijkse herdenking. Het is vandaag exact 31 jaar geleden dat de Bende van Nijvel een gruwelijke overval pleegde op de Delhaize in Aalst. Daarbij stierven 8 mensen.

Bekijk het videoverslag hier » www.nieuwsblad.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Herdenking Aalst

De toespraak die Koen Geens, minister van Justitie, vandaag op de herdenkingsplechtigheid heeft gehouden:

Geachte burgemeester, vertegenwoordigers en vooral beste overlevenden en families van degenen die we verloren op die noodlottige dag(en) in (Nijvel, Eigenbrakel, Overijse en) Aalst,

Het is een eer om bij jullie te zijn op deze dag. Een dag die voor jullie in het bijzonder nog steeds moeilijk om dragen is en die gewrochten zit in het collectieve geheugen van ons land. 

31 jaar mag dan lang geleden lijken, voor de families die die dag een stuk van hun hart verloren, kan ik me inbeelden dat dit soms lijkt als de dag van gisteren.

Misschien is het de herinnering aan een laatste kus gegeven aan een echtgenoot, of de laatste afscheid van een moeder of vader, een zus of een broer. Het zich afvragen hoe hun leven zich zou hebben ontvouwd, hoe hun dromen vorm zou hebben gekregen. Ik ben er me van bewust dat geen woorden of daden ooit echt de pijn van hun afwezigheid kunnen uitwissen.

Een pijn die nog dermate verhevigd wordt door de wetenschap dat tot op vandaag niemand berecht is voor de vreselijke misdaden die zovele gezinnen in rouw heeft gedompeld. Gerechtigheid is niet geschied.

U weet dat ik vorig jaar de verjaringstermijn voor zware misdrijven heb verlengd van dertig naar veertig jaar. 
Ik besef dat sommige families liever hadden gezien dat het onderzoek zou worden afgesloten en ik heb alle begrip voor hun verzuchtingen tot rust. Als maatschappij kunnen we echter niet toelaten dat dergelijke zware misdaden onbestraft blijven.

In de Kamer werkt men ondertussen aan een wettelijke regeling van spijtoptanten. Spijtoptanten zijn personen uit het criminele milieu die bepaalde zware misdrijven aangeven of meewerken aan het onderzoek, in ruil voor een verval van strafvordering, strafvermindering of –uitsluiting of betere strafuitvoerings-modaliteiten. 

De zowat laatste strohalm van de speurders is dat iemand naar voren zou komen en licht op de zaak zou werpen. Een regeling voor spijtoptanten kan daar aan meehelpen. Ik besef dat dit alles flinterdun is en hoedt me om over enige hoop te spreken, maar we mogen de mogelijkheid op enige doorbraak niet teniet doen. Weet dat het vanuit een oprechte betrachting voor gerechtigheid en menselijkheid is dat ik ook deze wettelijke regeling zal steunen.

Niets brengt jullie geliefden terug, niets wist de schaamte uit van 31 jaar straffeloosheid. Rouwen gaat nooit over. De pijn en het verdriet gaan nooit weg, rouwen stopt nooit. Wel kan je het een plaats trachten te geven. 

We herinneren ons vandaag de 28 levens die zo wreed werden weggerukt. We herinneren, eren en komen samen in stilte of gebed om nooit te vergeten zij die immer in ons hart gesloten zijn.

Ik dank u.

Re: Herdenking Aalst

Ben wrote:

Bekijk het videoverslag hier » www.nieuwsblad.be

Op het monument is er een foto. Wie is dat? Dank u.

15

Re: Herdenking Aalst

Herdenking Aalst 9/11/17

Hallo allemaal, reeds enkele jaren richt ik een klein herdenkingsmoment op de parking van Aalst in, ook dit jaar willen we even stilstaan voor de gebeurtenissen, nu 32 jaar geleden. Samenkomst om 19.00 uur. In de hoop jullie talrijk te mogen ontmoeten.

Raf

16

Re: Herdenking Aalst

Gezien de zeer talrijke ontwikkelingen van de laatste dagen en weken, toch even een herinnering. Wij komen nu reeds in de voormiddag samen aan het monument op de begraafplaats, en in de avond aan de Delhaize.

In de hoop jullie talrijk te mogen begroeten.

Re: Herdenking Aalst

Niet vergeten, morgen is de herdenking.

Kumbaya, it never hurts to help !

18

Re: Herdenking Aalst

Ik sta alvast klaar op parking Delhaize.

19

Re: Herdenking Aalst

Dank aan iedereen die aanwezig was. Wat heben we geleerd?

Dat we op dit forum kort bij de waarheid zitten. Dat bepaalde topadvocaten minder van het dossier kennen als wij allemaal van Chinees. En we zeer zeker nog niet aan de laatste leugen toe zijn.

Tot volgend jaar.

20

Re: Herdenking Aalst

De twee procereurs-generaal - De Valkeneer en de la Serna - over de herdenking in Aalst:

Niet alleen zij [de slachtoffers en nabestaanden] zijn boos. Bij de herdenking in Aalst op 9 november trok burgemeester Christoph D'Haese fel van leer tegen jullie: 'U bent jarenlang uiterst onprofessioneel omgegaan met het onderzoek,' zei hij, en vroeg een engagement 'dat verder reikt dan de waan van de dag.' Lees: u komt enkel in actie als er media-aandacht is.

Ignacio de la Serna: "Ik vond dat een beetje triest. Vooraf, onder vier ogen, zei hij dat hij blij was dat we er waren. Maar bij de herdenking zelf schoot hij ons met een kalasjnikov in de rug en noemde hij ons onprofessioneel. Op basis waarvan vertelt die man dat? Hij heeft het dossier zelfs nooit gezien!"

U was beledigd.

De Valkeneer: "Ik was toch licht geshockeerd, ja."

de la Serna: "Ik ken geen enkel ander dossier in België waar twee procureurs-generaal zoveel tijd en energie in investeren. Ik kan u zeggen dat ik er 's nachts wakker van lig. En dat iemand die nooit met ons is komen praten, nooit gezien heeft hoe laat en hoeveel wij werken, dan het kerkhof uitkiest om te zeggen dat we onprofessioneel zijn: dat vind ik niet correct. Hij mag denken wat hij wil, maar zulke dingen moet hij als politicus in het parlement zeggen. Op een herdenking getuigt het van weinig respect voor de slachtoffers."

Hij houdt elk jaar zo'n speech op de herdenking, alleen waren jullie er voor het eerst bij.

de la Serna: "Omdat het de eerste keer was dat we uitgenodigd waren! Anders waren we al eerder gegaan. We zijn ook niet gevraagd door de burgemeester maar door de korpschef van Aalst."

De Valkeneer: "We hebben onmiddellijk 'ja' gezegd."

Bron: Humo | 21 november 2017

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube