Re: Aalst: 9 November

Van René De Witte:

Je montais le Parklaan en voiture et j’ai dû donner un coup de frein. Un homme traversait la route en courant, en toute panique. C’était la première personne qui fuyait le Delhaize par l’entrée principale. A hauteur de cette entrée il y avait une Renault R4 avec un gendarme derrière le volant et un gendarme en dehors, armé (je pense) d'une mitraillette, genre UZI. La R4 a roulé en marche arrière vers le Rond Point où commence la chaussée de Ninove et où se trouve le parking de la deuxième entrée du Delhaize. Au coin le gendarme a braqué son arme vers l’ entrée arrière du Delhaize, à une centaine de mètres de là.

En continuant mon chemin j’ai vu un combi de police traversant le Rond Point. Le combi s’est arrêté à hauteur du garage Opel. Quelques policiers s'y sont mis à l’abri. En traversant le Rond Point, j’ai vu un autre combi à hauteur de la deuxième entrée du Delhaize.

Van De Wiite:

De toenmalige burgemeester Raymond Uyttersprot vertelde dat ‘ten gevolge van de CCC-aanslagen heel wat gebouwen moesten bewaakt worden en rijkswacht en politie een taakverdeling hadden opgemaakt. Op 9 november was de rijkswacht belast met de controle van de Delhaizevestiging. Geen sprake dus van een aflossing van de wacht met de politie, zoals aanvankelijk verklaard. Om 19.37 u. kwam bij de politie van een omwonende de eerste oproep.'

En, verder in het artikel:' Nieuw in de officiele versie is dat de politie ter plekke was met drie en niet met twee wagens: een eerste driekoppige patrouille CCC, nog eens drie manschappen met een adjunct-commissaris en een derde wagen met twee man die zich aan de Nationale Bank bevond en langs de radio werd opgeroepen. Ook de Rijkswacht werd onverwijld verwittigd (sic).’

Verder, in het artikel: De politiewagens kwamen praktisch gelijktijdig aan op het ‘Rond Punt’. De eerste wagen naast de oprit van de parking en een tweede ter hoogte van garage Central. Dat wist men. Nieuw is de positie van een derde wagen aan huis nr. 201 die door de gangster frontaal onder vuur werd genomen. Door de adjunct-commissaris werd met een riot-gun teruggeschoten en een agent vuurde terug met een pistool 9 mm. Tijdens de achtervolging zou door twee agenten op de Golf GTi geschoten worden, wat moeilijk was met het tegenliggend verkeer. In totaal vuurde de politie zeven maal. Een ongelijke strijd, aldus de burgemeester, maar het is in elk geval niet zo dat de politie passief zou hebben toegezien.

Via een brief aan de BRT neemt de burgemeester ook politiecommissaris KVA op de korrel i.v.m. de wegversperringen. Lang voor de afkondiging van het alarm waren de politie en rijkswacht van Ninove door de Aalsterse politie opgeroepen en werd een versperring geplaatst aan ‘Den Doorn’.

Re: Aalst: 9 November

Vreemd, verklaring Eddy Nevens: Ik schoot nog tenminste. Mijn collega’s aan de overkant zochten dekking en ondernamen niets. En ik moest schieten met een verouderd wapen. En een achtervolging met een combi die hooguit honderd kilometer per uur.

543

Re: Aalst: 9 November

Ik heb altijd ooit meermaals gehoord en gelezen dat de opdracht om de post te verlaten van de chef van de RW Aalst kwam, kapitein Millecam.

544

Re: Aalst: 9 November

Aubanel wrote:

Ik heb altijd ooit meermaals gehoord en gelezen dat de opdracht om de post te verlaten van de chef van de RW Aalst kwam, kapitein Millecam.

Dat heeft hij zelf aan David Vanden Steen bekend, ~2 jaar geleden.

545

Re: Aalst: 9 November

LEO wrote:

Ergens op het forum staat een verklaring van een vrouwelijk huispersoneel in verband met feestjes in een Waalse villa. Soms landden er Rijkswacht Puma's (helikopters) met een oranje RW neus. Colonnes van 3/4 auto's kwamen dan op bezoek. Het huispersoneel kreeg dan vrijaf! Ik kan het om de liefde God's niet meer terugvinden! Iemand?

Staat ook ergens tussen mijn berichten. Buurtbewoners merkten daar destijds een huiszoeking op. Ook het Bos van Houssiere kwam ter sprake gelet op de afstand met Rebecq.

zenga wrote:
Aubanel wrote:

Ik heb altijd ooit meermaals gehoord en gelezen dat de opdracht om de post te verlaten van de chef van de RW Aalst kwam, kapitein Millecam.

Dat heeft hij zelf aan David Vanden Steen bekend, ~2 jaar geleden.

Ik dacht dat men op zoek was naar welke Rijkswachtofficier de opdracht had gegeven?

546

Re: Aalst: 9 November

Bossi wrote:

Ik dacht dat men op zoek was naar welke Rijkswachtofficier de opdracht had gegeven?

Ik heb ergens gelezen dat het meeste geld reeds was opgehaald en daardoor de bewaking werd opgeheven.

LEO wrote:

Ergens op het forum staat een verklaring van een vrouwelijk huispersoneel in verband met feestjes in een Waalse villa. Soms landden er Rijkswacht Puma's (helikopters) met een oranje RW neus. Colonnes van 3/4 auto's kwamen dan op bezoek. Het huispersoneel kreeg dan vrijaf! Ik kan het om de liefde God's niet meer terugvinden! Iemand?

Gaat het om de villa van Paul Matthijs?

547

Re: Aalst: 9 November

Tru Dat wrote:

Gaat het om de villa van Paul Matthijs?

Ja, inderdaad.

Re: Aalst: 9 November

Jullie halen Matthijs en Otten door elkaar. Matthijs is Everbeek. Werkte voor Farcy. Rebecq is villa van Otten. Was ook 2de woonplaats Farcy + schuilplaats De Staerke.

549

Re: Aalst: 9 November

Ik doelde wel degelijk op de woning te Rebecq-Rognon, aan de Chemin Royal nummer 13. Het is wel degelijk de verblijfplaats geweest van Farcy. Via de Chaussee Bruxelles bereikt men eenvoudig het Bois de la Houssière. Een huiszoeking zou er uitgevoerd geweest zijn in 1980 in samenwerking met de Franse Gendarmerie. Enkele jaren nadien werd de woning geschaduwd door BOB of Gerechtelijke Politie. Ook de gemeente Ecausinnes was een verblijfplaats van Farcy. Op een steenworp van Bois de la Houssière.

550

Re: Aalst: 9 November

Het landhuis waar LEO om vroeg, waar seksfeestjes doorgingen, is wel degelijk de woning van Matthijs te Everbeek. Farcy is Rebecq.