Re: Patrick Haemers

Kan David, Patrick en Achille niet verwisseld hebben? Achille had ook zo'n grijns en als vader en zoon is het vrij normaal dat ze min of meer op elkaar lijken: grijns, gezichtstrekken, ... dezelfde + mits wat vermomming zou het toch mogelijk zijn.

Ik herinner me dat Kuros zijn beschrijving van de kleine oude toch wel enorm veel op Léon De Staerke leek? Ogen alsof ze dood zijn en klein gestalte, leidersfiguur (was altijd de leider, ook in tijdperk na Bende De Staerke is hij nog leider gebleven van Bendes met 'jongere leden': hij prepareerde de wagens, wapens, deed de observaties, volgde overval op vanop afstand), dweept met extreemrechts, altijd hardhandig en agressief ondanks zijn gestalte, ...

202

Re: Patrick Haemers

Allemaal zo bizar. Dat ze dan dus in elk geval een zak (enkel materiaal wordt betwist) meenemen om (ik vermoed?) de buit in te steken, is toch enkel maar vreemder.

In allerijl geregeld lijkt me geen gek idee, vooral omdat er bv. nog iemand met een geweer in de hand een autoweg overstak als ik het goed begrepen heb? Zou dit facet uit zijn dossier in zijn proces tegen Haemers behandeld worden? Haemers zou voor aanvang van dat nooit gestartte protest (te weinig juryleden - weet iemand of zoiets vaker voorkomt en wat de oorzaak geweest kan zijn? Angst? - kunnen er dreigementen geweest zijn? Kan dit sabotage van het protest geweest zijn van bovenuit?) te kennen hebben gegeven met een groot ei te zitten wat hij dringend kwijt wou. Zo ver kwam het dus nooit.

Andere bedenking: Weet er iemand waarom Basri, Lacroix en Kapllan vertrokken, zonder Haemers mee te nemen? Dit waren toch vrienden?

Re: Patrick Haemers

kleur wrote:

David van de Steen meent jaren later een foto van Haemers herkend te hebben als zijnde de reus... advh zijn ogen en een pukkel op zijn gezicht. Het parket wuifde dit weg met het idee dat hij toen in de gevangenis zat, maar dat bleek niet te kloppen.
Zie artikel » Nieuws

"Dat is de reus uit de Delhaize die op mij schoot", stamel ik. Onmogelijk, zeggen de speurders. "Een van hen beweerde dat het Haemers niet kón zijn, omdat die op dat ogenblik in de gevangenis zat. Pas veel later kwam ik erachter dat dat niet het geval was. Haemers had op 4 november 1985, vijf dagen voor de overval in Aalst, nog een postwagen in Verviers overvallen."

Niet het parket maar de speurders beweren dat Haemers tijdens de overval in de gevangenis zat. Mocht ik van onderzoeksrechter Martine Michel zijn dan zou ik deze speurders eens op het matje roepen met als toemaatje een confrontatie met David. Ik denk dat er niet veel meer zal (weg)gelachen worden.

De grote Manitou ziet alles

Re: Patrick Haemers

Onlangs hoorde ik Brussel in één van de laatste echte "Belgische cafés" uitgebaat door echte Brusseleirs praten over Haemers. Ze kenden hem van zien (familie café-uitbaters), en voor zover ik het kon horen leek hij niet de gentlemen te zijn die de pers van hem gemaakt heeft. Ik was meer een "toevallige voorbijganger" en was daar met iemand, zodat ik het gesprek maar moeilijk kon volgen. 

De naam van het café wil ik hier niet publiek posten, maar kan wel bv. privé doorgeven aan Ben als hij dat wil. Maar ik zou het daar niet vlakaf gaan vragen, het zou terloops tussen twee dingen in 'toevallig' moeten ter sprake komen.

Het café is gelegen in de straat waar Apostolos woont of gewoond heeft.

205

Re: Patrick Haemers

Arsène Pint over Patrick Haemers:

"Patrick Haemers, heeft zelfs een jaar militaire school gedaan. Die heeft dus zeker een militaire basisopleiding gehad. Haemers is ooit kandidaat-officier geweest."

Dit doet men ook denken aan het stuk uit het boek van Guy Bouten uit 2011, namelijk:

Patrick Haemers was veel meer bij die politieke stroming betrokken dan hij altijd heeft laten uitschijnen. Volgens zijn omgeving interesseerde politiek hem niet. Patrick werd echter niet opgevoed door zijn vader Achiel, een rijke textielhandelaar maar door Robert Jacobs, een lid van extreemrechts die nauwe contacten onderhield met het blanke en racistische Zuid-Afrikaanse apartheidsregime en met Baron Benoît de Bonvoisin. (...)

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Patrick Haemers

Patrick Haemers, bijnaam Le Grand Blond, wordt op 2 november 1952 in Schaerbeek geboren als zoon van Liliane en Achille Haemers. Zijn vader is een West-Vlaamse textielbaron die in de loop der jaren aardig wat geld heeft verdiend. In de jaren zeventig raakt Patrick vertrouwd met het Brusselse nachtleven. Eric Haemers, de broer van Patrick, is de eigenaar van een kroeg, De Gypy's. Naast Patrick zijn er ook heel wat andere malafide figuren vaste klant in de kroeg.

Patrick raakt in en rond de Gypy's en in de rest van Sint-Lambrechts-Woluwe bevriend met jonge boeven zoals Thierry Smars en Philippe Lacroix, een autodief. In die periode staan de broers Patric en Eric Haemers, Jürgen Zeyen en Axel Zeyen en Jacques Fostroy bekend als De Gouden Jekkers. Ze worden omschreven als rijkeluiszonen die te veel vrije tijd hebben. In 1972 richt vader Achille nachtclub The First op. In 1973 wordt Patrick Haemers de uitbater van dit etablissement. De nachtclub verdwijnt na een hevige brand. Door de verzekering wordt niet uitgekeerd omdat de brand aangestoken zou zijn geweest.

Ondertussen geniet Patrick Haemers zelf ook van het uitgaansleven. Hij bezoekt vaak de nachtclub Sleepy Lagoon, waar gangster Philippe De Staerke financiële belangen in heeft. Via dit nachtleven, en in het bijzonder de nachtclub Sleepy Lagoon, komt Haemers in contact met het Brusselse misdaadmilieu. Hij leert er onder meer Ramadan Dodack kennen en Denise Tyack, een prostituee uit het Israëlische pooiermilieu. In 1979 opent Achille Haemers vlak naast de voormalige The First de privé-club Elysée 19. Deze is een thuishaven voor verscheidene politici, rijkswachters en criminelen. Later verandert de club haar naam in The Happy Few.

Drugs, uitgaan & mooie wagens blijken duur

In 1983 wordt Patrick Haemers opnieuw de uitbater van een nachtclub van zijn vader, maar ditmaal in samenwerking met zijn vriendin Denise Tyack. Ondertussen blijft Haemers ook genieten van de vele vrije tijd die hij heeft. Hij krijgt maandelijks zo'n 1000 euro van zijn vader en broer Eric Haemers geeft hem maandelijks ook een bepaald bedrag.

Toch kan hij met dit geld amper zijn dure levensstijl van drugs, uitgaan, mooie wagens en zware motoren financieren. Met bekenden uit het criminele milieu richt hij de Bende Haemers op, die verder bestaat uit Philippe Lacroix, Marc Van Dam, Denise Tyack, Basri Bajrami en Kapllan Murat. Wegens zijn gewelddadige overvallen op verscheidene geldtransporten wordt hij beschouwd als een Belgische topgangster. In 1989 wordt hij zelfs internationaal bekend, nadat blijkt dat hij oud-premier Paul Vanden Boeynants heeft ontvoerd.

Fysiek valt Haemers op vanwege zijn grote lichaamslengte, opvallend blauwe ogen, en blonde haren. Hieraan dankt hij dan ook zijn bijnaam. Haemers is in 1978 al eens veroordeeld voor groepsverkrachting. In 1987 komt hij vrij na een veroordeling wegens een overval in Deerlijk. In 1988 krijgt hij een geldboete van 500.000 Belgische frank wegens een zaak met valse facturen. Maar in 1993 staat het proces van zijn leven op het programma en dit gaat op 19 april 1993 van start. De internationale pers is aanwezig en Haemers geniet van de aandacht. Hij is enorm teleurgesteld wanneer blijkt dat het proces wordt uitgesteld. Er zijn niet genoeg juryleden aanwezig en Haemers is het wachten duidelijk beu. Zowel fysiek als mentaal lijdt de dan 40-jarige gangster onder het gevangenisleven. Op 19 april maakt hij de rechter dan ook duidelijk dat het proces niet te lang moet worden uitgesteld.

Hij hangt zich met het radiosnoer op aan de radiator

Via een emotionele brief vraagt hij zijn vader hem te helpen te ontsnappen. Zijn vader krijgt de opdracht om een wapen te kopen. Via een omgekochte bewaker zal Haemers dan het wapen ontvangen. Tenslotte zijn er ook nog vrienden die het geld voor de omgekochte bewakers betalen. Haemers wordt echter naar een andere gevangenis overgeplaatst en het plan gaat niet door.

Dit is een klap voor Haemers, die ziet hoe op 5 mei 1993 Philippe Lacroix, Kapllan Murat en Basri Bajrami wél op spectaculaire wijze uit de gevangenis ontsnappen. In de gevangenis heeft Haemers duidelijk last van afkickverschijnselen en hij vraagt om drugsvervangende medicijnen, maar die krijgt hij niet. Op 14 mei 1993 pleegt Haemers in zijn gevangeniscel zelfmoord. Met het snoer van een radio maakt hij een strop en hangt zich op op aan de radiator, 130 cm hoog. Hij laat een afscheidsbrief achter.

Bron: Panorama.nl | 14 maart 2017

Re: Patrick Haemers

http://cdn.prezly.com/f5/d219a0872b11e7aa27df7725022a79/paspoort-Haemers.jpg

Re: Patrick Haemers

Peter Callebaut, Vlaams advocaat die de slachtoffers bijstaat, had en heeft zelf het meeste vertrouwen in de onderzoeksrichting waarin de band tussen de Bende van Nijvel en de zogenaamde bende van Haemers centraal staat. Sinds de leider van die laatste bende is gearresteerd zijn er geen nieuwe activiteiten van 'Nijvel' meer gesignaleerd, en zo zijn er meer aanwijzingen voor een nauwe band.

In het radiointerview lijkt Callebaut toch wel wat De Staerke en Haemers door elkaar te halen. Haemers werd nl. niet door onderzoeksrechter Troch opgepakt, wel Philippe De Staerke. Ook het verhaal van die valies wijst op de valies van De Staerke en niet van Haemers.

Meer » www.nporadio1.nl

Re: Patrick Haemers

Zijn er ook zaken die kunnen aantonen dat Haemers niet heeft deelgenomen aan de overval in Aalst? Ik weet dat David Van De Steen hem herkende aan zijn blauwe ogen maar is dat het enige bewijs dat hij deelnam aan de overval?

Re: Patrick Haemers

Jij hebt altijd gezegd dat je in de reus Patrick Haemers herkende.

David Van de Steen: “Klopt. Dat is een van de gezichten die ik er altijd uit gehaald heb. En dat roept veel weerstand op. Mensen zeggen dat dat niet kan, dat het niet mogelijk is. Intussen treden meer mensen die er toen bij waren me bij.”

Bron: De Morgen | 30 december 2017