41

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

De robotfoto van de man die Mazda heeft gesloten:

https://i62.servimg.com/u/f62/11/22/12/24/robotf10.jpg

De omschrijving zoals ze bij de tekening staat:

  • Ongeveer 27 jaar;

  • 1,75 meter; (*)

  • Magere lichaamsbouw;

  • Kort blond à ros haar;

(*) Er zijn inderdaad gelijkenissen tussen de twee tekeningen maar er is wel een groot verschil in lengte.

De robotfoto naast robotfoto nummer 19:

https://i62.servimg.com/u/f62/11/22/12/24/robotf11.jpg

(...) Voor de aanslag op Vernaillen gebruikten ze een Mazda 626 die een maand eerder was gestolen in Brussel. Een winkelier langs de Louizalaan zag het gebeuren en hielp de politie aan een vrij accurate robotfoto van de autodief. Deze foto toont opvallende gelijkenissen met robotfoto 19 in het onderzoek naar de Bende van Nijvel.

Het is die foto die bij jeugdvriend Marc Van Damme eind 1998 de doorslag gaf om hem aan te geven als ‘Reus’ van de Bende.

Dezelfde haarsnit, dezelfde zware bril die Bonkoffsky volgens zijn broer al sinds zijn achttiende droeg. In 1981 was hij 27 jaar oud, precies ook de leeftijd die de getuige schatte. De haarkleur lijkt dan weer af te wijken: “Kort blond à ros haar”, zo staat onder de robotfoto. Bonkoffsky had donkerbruin haar.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

howitzer wrote:

Maar deze zaak heeft niets met de Bende van Nijvel te maken. In de panorama reportage opperde men zelfs dat Vanden Boeynants er achter zat.

Niet akkoord, vermeende daders worden in beide zaken veelvuldig genoemd.

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

“Als ik die schutter hier ooit nog zie, leg ik hem om” - Rijkswachter en gezin overleefden 36 jaar geleden kogelregen

De Bende van Nijvel domineert opnieuw de actualiteit. In het collectieve geheugen staat de groepering synoniem voor de bloedige aanslagen op warenhuizen, maar 36 jaar geleden waren leden mogelijk ook verantwoordelijk voor een brutale aanslag op toenmalig rijkswachtmajoor Herman Vernaillen (76) in Hekelgem. Hij en zijn gezin overleefden de kogelregen, maar zijn getekend voor het leven. “Als Robert Beijer, de enige nog levende schutter, ooit nog een voet op mijn grond zet, schiet ik hem neer.”

25 oktober 1981. Rijkswachtmajoor Herman Vernaillen heeft de leiding over de ordediensten tijdens een betoging tegen kernwapens in Brussel. Wanneer hij thuiskomt in de residentiële Blakmeerswijk in Hekelgem, is de nacht al gevallen. Hij kruipt in bed en valt in slaap, waarna er rond middernacht plots aangebeld wordt. Terwijl Herman opstaat om een kijkje te gaan nemen, roept zijn vrouw hem nog na dat hij moet opletten, gezien het nachtelijke uur. De majoor opent het gordijntje van een glasraam naast de voordeur en staat oog in oog met een onbekende man die hem onder vuur neemt.

Terwijl hij op de vlucht slaat, neemt ook een tweede schutter hem in het vizier. De daders proberen de deur nog open te breken, wat niet lukt. Daarop schieten ze hun wapens leeg op alle ramen van het huis. Herman wordt geraakt, maar kan zich achter een muur in veiligheid brengen. Zijn vrouw krijgt echter de volle lading wanneer ze langs een raam loopt. “Mijn jongste dochter heeft me, tussen de kogelregen door, mijn revolver gebracht”, vertelt hij. “Maar net op dat moment hoorde ik een auto vertrekken. Zelf werd ik in mijn elleboog en rug geraakt. Mijn vrouw kreeg kogels in de dikke darm, dunne darm, lever, been en arm. We hebben haar in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Vandaag is ze nog altijd voor veertig procent invalide.”

Lees hier het hele interview » Nieuws

https://images3.persgroep.net/rcs/5pFZwqp-rz1EW-oWRN8g8KMh0ns/diocontent/114242413/_crop/0/0/1580/1144/_fitwidth/763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8
Herman Vernaillen aan de voordeur en de ramen die in 1981 onder vuur werden genomen.

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Man uit één stuk. Nen echten! Thumbs up Vernaillen!

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Als je naar de wapens kijkt die tegen Vernaillen zijn gebruikt, dan zijn er toch van een heel ander type (groot kaliber, semi-automatisch militair geweer) dan degene die de Bende gebruikte (jacht- en sportwapens).

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Volgens een boek van Guy Bouten werd de auto (Mazda) van Faez Al Ajjaz gebruikt door Bouhouche en Beijer tijdens de overval op Vernaillen. Reden: een onderzoek van Vernaillen naar corruptie en drugssmokkel binnen de diensten. André Cammerman en André Dckers zouden "gecontroleerd" vervoer doorlaten op Zaventem. Kolonel Mayerus (CIA) en Lhost beschouwden Bouhouche en Beijer als hun beschermelingen, Zij waren machtiger dan Vernaillen. Leon Finné had Vernaillen toevertrouwd dat er een staatsgreep voorbereid werd met dezelfde roergangers 1973. Codenaam: Blauwe Orde. Goffinon en Buslik niet te vertrouwen. Deze zaak kan niet opgelost worden wegens "staatsgeheim". Ook een belangrijke reden waarom de zaak "Bende van Nijvel" nooit opgelost zal geraken.

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Ben wrote:

De robotfoto van de man die Mazda heeft gesloten:

https://i62.servimg.com/u/f62/11/22/12/24/robotf10.jpg

De omschrijving zoals ze bij de tekening staat:

  • Ongeveer 27 jaar;

  • 1,75 meter; (*)

  • Magere lichaamsbouw;

  • Kort blond à ros haar;

Het is toch bizar en opvallend dat deze autodief een das draagt. Dat zal dan toch niet zomaar een autodief geweest zijn uit het criminele milieu. Eerder iemand 'in functie'?

48

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

De aanslag op kolonel Vernaillen werd gepleegd door Beijer en Bouhouche. Beijer heeft dat trouwens bekend. Ze waren vergezeld door nog twee anderen: een eerste die ze 'de Kongolees' noemden (en die geschoten heeft) en nog een tweede van wie Vernaillen zelf Guy Goffinon verdacht. De robotfoto hierboven (ook het kleinere postuur van 1,75 m) doen me hoer denken aan Goffinon.

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Aubanel wrote:

De robotfoto hierboven (ook het kleinere postuur van 1,75 m) doen me hier denken aan Goffinon.

Denk ik niet want Goffinon was toen al ouder dan 27j. Dit is Goffinon.

https://nsm09.casimages.com/img/2018/03/26//18032608503514738715632466.jpg
Goffinon op de voorgrond.

http://img412.imageshack.us/img412/1425/schilderij.jpg
Goffinon de derde van rechts met hangende bril.

50

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Aubanel wrote:

De aanslag op kolonel Vernaillen werd gepleegd door Beijer en Bouhouche. Beijer heeft dat trouwens bekend

... Toen het net verjaard was.

Misschien ben ik wat te achterdochtig, maar als hij zo'n verklaring doet, dan denk ik altijd 2 dingen:

  1. is't wel waar?

  2. wat heeft hij daarbij te winnen?

Misschien zet hij door zo'n uitspraak iemand uit de wind om een of andere reden.

Forumlid club_le-happy-few heeft het in dit topic (post #38) misschien nog best omschreven als: "Bij Beijer moet je op zoek gaan naar hetgeen hij niet zegt om de waarheid te kennen."

Merovinger wrote:

Het is toch bizar en opvallend dat deze autodief een das draagt. Dat zal dan toch niet zomaar een autodief geweest zijn uit het criminele milieu. Eerder iemand 'in functie'?

Nooit opgemerkt maar zeker waar. Bijkomend: als ik mezelf in de plaats van een autodief of carjacker zou stellen, dan zou ik toch nooit voor een hemd met stropdas kiezen om een auto te gaan stelen. Met dit in het achterhoofd lijkt de kans me groot dat de diefstal niet gepland was maar dat de autodief een toevallige passant was en plots zijn kans zag om deze wagen te stelen. Of het is volledig in scène gezet, dat kan ook natuurlijk gezien het bizarre verhaal (een wagen die "in scène gezet" gestolen wordt en daarbij écht gestolen wordt die daar bovenop nog eens de wagen van Al Ajjaz blijkt te zijn).

Non semper ea sunt quae videntur