181

Re: Philippe De Staerke

In april 2002 ging Bende-verdachte Philippe De Staerke vrijuit:

Philippe de Staerke, de enige man die ooit in verdenking werd gebracht wegens betrokkenheid bij de overvallen van de Bende van Nijvel, is sinds gisteren officieel buiten verdenking gebracht. De Kamer van Inbeschuldigingsstelling (KI) van Bergen oordeelde dat er geen bewijzen tegen de Staerke bestonden. De advocaten van een aantal Bende-slachtoffers trekken nu naar Cassatie om het Bende-onderzoek terug naar Dendermonde te krijgen. (...)

"De KI nam de juiste beslissing", zegde Thierry Delobel, de advocaat van De Staerke, gisteren. "Er was geen enkel bewijs tegen hem. Zelf kan hij de overval in Aalst niet hebben gepleegd, dat toonde een analyse van zijn tijdsgebruik aan. De wapens uit die beruchte koffer hebben gediend voor de andere overvallen waarvoor hij veroordeeld werd. Bij die overvallen heeft hij overigens nooit iemand gekwetst. Zijn bekentenissen waren een wanhoopsdaad: hij wilde voor assisen komen en zich daar laten vrijspreken."

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

182

Re: Philippe De Staerke

In '82-'83 demonteerde de Bende van Nijvel in achtergelaten vluchtwagens nog radio's, sturen en asbakken. Stond de familie van De Staerke niet op rommelmarkten? In '85 staken ze hun vluchtauto's in brand. Een pure hypothese natuurlijk maar zou de samenstelling van de bende in '85 gedeeltelijk veranderd zijn? Misschien heeft De Staerke een paar van zijn vrienden ex-legionairs gecontacteerd. Ook niet altijd het kruin der beschaving. Ik dacht dat er vreemde talen gehoord werden door getuigen?

Re: Philippe De Staerke

De Staerke zelf niet slim genoeg. Bende Farcy overkoepelde de toen nog relatief kleine bendes De Staerke (bruut maar dom) en Haemers (typische m'as tu vu'kes uit Brusselse rand). Zij deden de vuile werkjes... Het is meermaals beschreven dat zeker Philippe & Leon De Staerke en Louvaert voor de Fransman werkten.

Die de juist connecties had bij ex-rijkswachters. Reden ontslag Bouhouche en Beijer was illegale afluistertap toch ... in opdracht van wie denk je? Wie had er schulden bij hem, cdt. François die zelf deals moest opzetten om de nepdeals op te zetten (overheidsbudget was op).

Vernaillen op het spoor gekomen: aanslag op Vernaillen.

  • Wapendiefstallen: ligt in zijn interessesfeer. verzamelaar + zelf maken van wapens/munitie

  • Juwelen, diamant: schoonouders hadden diamantmijn (Zwarts, moord Anderlues)

  • Maubeuge: test of om aandacht politie af te leiden, hij gebruikte grensstreek om te smokkelen in zijn beginperiode, vliegtuigjes pas achteraf? er is een verhaal waar men via het bos van Bonsecours de drugs de grens over smokkelde (kan PV niet meer terugvinden)

  • Bevrijding uit Nederlandse cel met hulp van Belgische autoriteiten

  • Delhaize afpersing ivm bordelen eigenaar in Aarschotstraat, aktetas Claude Dubois met vermelding 'Leclercq', ook verbleven te Elsene en contact De Staerke, in het milieu van antiekhelers,... Dubois ook sadistisch/folteraar wat de 'handtekening' is van de Fransman

PS: iemand enig idee of zijn schoonfamilie ook familie is van baas Delhaize. Of enkel homoniem?

184

Re: Philippe De Staerke

Ja, De Staerke zal niet de leider van dit zootje geweest zijn. Er zullen idd misschien wel een paar (ex) rijkswachters met de brains tussenzitten.

185

Re: Philippe De Staerke

Ik wist niet dat ex-rijkswachters over hersenen beschikken.

Alle gekheid op een stokje, wat (ex)-rijkswachter Bonkoffsky betreft, deze was zodanig "laag in rang" bij de rijkswacht waardoor men niet kan zeggen dat "de rijkswacht" betrokken is. De heer Bonkoffsky had geen leidinggevende functie of invloedrijke functie bij de toenmalige rijkswacht. De rijkswacht was enkel zijn werkgever. Dit sluit uiteraard niet uit dat de rijkswacht mogelijk betrokken kan zijn. Bonkoffsky kan bij sommige (ex)rijkswachtmensen misschien in de etalage gelopen hebben door bepaalde omstandigheden waardoor ze bij hem uitgekomen zijn in de samenstelling van de raid-betrokkenen.

Non semper ea sunt quae videntur

186

Re: Philippe De Staerke

club_le-happy-few wrote:

Er is een verhaal waar men via het bos van Bonsecours de drugs de grens over smokkelde (kan PV niet meer terugvinden)

Dit heb ik deze week ook via het forum gelezen. Verder herinner ik mij nog handgeschreven nota's van substituut Acke inzake inlichtingen die hij had ingewonnen.

Re: Philippe De Staerke

club_le-happy-few wrote:

Die de juist connecties had bij ex-rijkswachters. Reden ontslag Bouhouche en Beijer was illegale afluistertap toch ... in opdracht van wie denk je? Wie had er schulden bij hem, cdt. François die zelf deals moest opzetten om de nepdeals op te zetten (overheidsbudget was op).

Noch Bouhouche, noch Beijer werden bij de Rijkswacht ontslagen. Ze hebben allebei zelf vrijwillig het Rijkswachtskorps verlaten. Beijer nam pas begin 1983 (april?) ontslag om ARI te kunnen oprichten (oprichtingsdatum 21 april 1983). Bouhouche heeft zelfs nog pas later ontslag genomen. De juiste datum vind ik niet meteen terug.

Wel is het zo dat tegen Bouhouche en Beijer, na het afluisterschandaal in 1981, bepaalde tuchtmaatregelen werden genomen maar ze werden niet ontslagen. Die informatie is foutief.

188

Re: Philippe De Staerke

Leeft deze man nog? Zo ja, misschien eens op de koffie gaan.

Re: Philippe De Staerke

Ja hij leeft nog. Maar of je er op de koffie kan betwijfel ik.

190

Re: Philippe De Staerke

De Staerke is gezond en wel, en houdt zich bezig met 'kunst' en antiek, bij voorkeur op het Vossenplein in Brussel en op eBay. Of het allemaal authentiek is wat hij verkoopt, is een ander zaak... Overigens figureert daar ook zijn - al te gauw heet geblakerde ex-zwager Pinta Farkas... Op zijn to-do-lijstje sta ik liever niet...