11

Re: Waterloo: 22 Februari

noorderling wrote:

Volgens het Overzichtsschema is de Peugeot 504 die gebruikt is voor de overval in Genval ook betrokken bij deze diefstal.

De Waterloo op het schema is niet deze Waterloo. Daarmee duiden ze enkel de vindplaats van de Peugeot 504 aan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Waterloo: 22 Februari

Dank u Ben voor deze verbetering. En eigenlijk jammer, want nu valt nog steeds niet uit te sluiten dat het toch allemaal toeval is. Want bij Audi zaten de sleutels in het contact en wellicht bij de andere auto's zoals de quattro niet.

Ben wrote:

Ik kan eigenlijk maar twee redenen bedenken:

  • Men probeerde de eigenaar onder druk te zetten, maar ik zou niet goed weten waarom.

  • Of men probeerde sporen uit te wissen. Wat gezien de herstelling het meest logische is.

Maar hoe wisten de daders dat de wagen in die garage stond?

Sporen uitwissen lijkt uitgesloten. De auto was kennelijk inmiddels vrijgegeven en wachtte enkel nog op een expertise van de verzekering en herstel van de schade.

Eigenaar onder druk zetten lijkt ook uitgesloten want dan zoek je zo iemand persoonlijk op.

Blijven er wat mij betreft 2 scenario's over:

  1. puur toeval doordat dit de makkelijkst te stelen auto was door een willekeurige bende

  2. psychologische oorlogvoering, bravoure, overmoed, en de bende mogelijk getipt door een mol bij de opsporingsdiensten waar de auto te vinden was, of wellicht er achter gekomen door zelf op onderzoek te gaan, of dat 1 van de Bendeleden in die wereld van auto's ingeburgerd was

Re: Waterloo: 22 Februari

Met andere woorden en met alle respect, ik denk dus dat het plaatsen van dit topic onder 'feiten' uit 1983 voorbarig en speculatief is. Het ontbreekt namelijk aan een harde link.

14

Re: Waterloo: 22 Februari

noorderling wrote:

Met andere woorden en met alle respect, ik denk dus dat het plaatsen van dit topic onder 'feiten' uit 1983 voorbarig en speculatief is. Het ontbreekt namelijk aan een harde link.

» killersbrabant.be

Soms heb je geen hard bewijsmateriaal nodig maar kan je aan de hand van deductie - of een teveel aan toeval - ook wel concluderen wie er achter een bepaald feit zit.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Waterloo: 22 Februari

Ok prima, maar als dit het hele verhaal is, dat zie ik het onlosmakelijke verband met de Bende niet. Het zou er mee te maken kunnen hebben, maar dit kan net zo goed door een volkomen willekeurige bende zijn gedaan. In het donker kiezen ze voor de makkelijkst te stelen auto. Pas later zien ze de kogelgaten, proberen deze nog te camoufleren. Maar als ze in de krant lezen dat de wagen te linken is een de Bende, wordt ie gedumpt.

Misschien dat er nog gegevens zijn die door de CWB worden achtergehouden, maar op basis van wat er is openbaar gemaakt over de diefstal in Waterloo, zou ik geen harde conclusies trekken. Het zou al anders zijn als kon worden aangetoond dat daders bewust gekozen hadden voor een auto met kogelgaten. Aangetoond dat deze kogelgaten voor elke inbreker zichtbaar waren. Als er sprake was van betere auto's die net zo makkelijk te stelen waren, waarvan de sleutels ook in het contact zaten. In dat geval wordt de kans aanzienlijk groter dat de Bende er achter zat. Maar dit alles heb ik nergens gelezen, vandaar mijn kritische kanttekening.

16

Re: Waterloo: 22 Februari

noorderling wrote:

Eigenaar onder druk zetten lijkt ook uitgesloten want dan zoek je zo iemand persoonlijk op.

Het verhaal van deze Audi doet me ook een beetje denken aan hetgeen Albert Vanden Abiel tweemaal heeft meegemaakt met zijn nummerplaat. Op het Franstalig forum ziet er ook iemand een verband met wat Pierre Romeyer na de overval in Waver heeft meegemaakt (bedreigingen). We kunnen dus niet uitsluiten dat Jacques Culot iets heeft gezien, of iemand heeft herkend, waardoor hij een bedreiging vormde voor de daders en ze hem een signaal wilden sturen.

noorderling wrote:

Ok prima, maar als dit het hele verhaal is, dat zie ik het onlosmakelijke verband met de Bende niet.

Voor zover ik weet, klopt het dat er geen onlosmakelijk verband is. Maar het feit wordt al genoemd in een nota uit 1984 - het staat er tussen de andere Bende van Nijvel-feiten - en staat sinds enkele jaren ook op de website van de onderzoekers. Het staat echter niet op het overzichtsschema van de onderzoekers.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Waterloo: 22 Februari

Akkoord dat valt niet uit te sluiten. Als het stelen inderdaad een manier van het onder druk zetten van Culot, dan zou dat wel een heel indirecte paranoide actie zijn geweest. De dader of leider van de Bende van Nijvel zou dan een over the top control freak zijn. Ik bedoel maar er zijn zoveel meer voorde hand liggende manieren om iemand angst aan te jagen of onder druk te zetten. Waarom een onduidelijke boodschap verzenden middels plamuur?

18

Re: Waterloo: 22 Februari

noorderling wrote:

Waarom een onduidelijke boodschap verzenden middels plamuur?

Als het een boodschap was, is het niet meer dan logisch dat jij het als "onduidelijk" beschrijft. Jij bent niet de ontvanger van de boodschap dus jij kunt ook nooit de boodschap ontcijferen/begrijpen. Dat is net het hele punt van zo'n soort van communicatie: enkel degene aan wie de boodschap gericht is, zal het begrijpen.

Hieronder nog wat info van Wolf (Franstalige forum) over deze garage:

Pour information, plusieurs véhicules ayant soit été volés à leur propriétaires, ont été vendu et allaient à l'entretien au garage VW situé au carrefour formé par le Bd de la Cense et la chaussée de Waterloo (*). C'est dans ce même garage que serra entreposé une voiture pris pour cible par les auteurs. Auteurs qui viendront de nuit dans cette établissement pour tenté de récupérer le véhicule.

Parmis les membres du personnel de ce garage, il y avait à l'époque une personne proche ouy ex-complice de dénommé Van Oirbeek dit le petit Robert". Cette personne habitait à Leerbeek. Leerbeek qui est si mes souvenirs sont encore excacte sur l'ancienne route d'Alost et de Braine-le-comte. Pour moi, c'est par ces anciennes routes que les auteurs de '83 et '85 se déplacaient.

D'après mes informations, les véhicules ont tous été planqué dans une usine ou entrepôt désaffecté situé soit le long du Canal de Ronquière et appartenant à l'époque à la sucrerie de Tirlemont

(*) Als je het in Google Maps wil opzoeken: het is eigenlijk Chemin de la Cense en Chaussée de Bruxelles.

Ik wil hier ook nog de aandacht vestigen op het feit dat de VW Passat die gebruikt zou worden voor de ontsnapping van Bouhouche, gelinkt kan worden aan deze garage. In een document van het parket van Nijvel van 30 januari 1988 staat dat:

La voiture Passat était mise à l'entretien chez d'Ieteren Waterloo. Madame Bouhouche affirme que c'est Weykamp qui l'a volée; Weykamp affirme que c'est Maurice Lammers qui l'a volée. Une des ces deux personnes avait-elle une complicité chez d'Ieteren Waterloo afin d'obtenir l'original de la clé?

Ter info: de VW Passat werd teruggevonden in een garagebox die gehuurd werd door Bouhouche en Beijer » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Waterloo: 22 Februari

Ben wrote:

Op dinsdag 22 februari 1983 wordt in Waterloo - aan de Brusselsesteenweg nummer 285 - omstreeks 4u00 een witte Audi 100 met nummerplaat DKC 329 in de garage VAG gestolen.

De witte Audi 100 staat sinds 14 februari 1983 in de garage VAG gevestigd op het bovenvermelde adres, in afwachting van een expertise en een voorlopige herstelling. Het voertuig werd beschadigd door meerdere kogelinslagen tijdens een gewapende overval op de Delhaize van Genval op 11 februari 1983. De sleutels van de wagen bevinden zich op het contact.

Onbekenden betreden de garage, nadat ze een ruit hebben verbrijzeld aan de achterkant van het gebouw. Ze verplaatsen er een Audi Quatro die de doorgang verhinderde om te vertrekken met de beschadigde Audi 100. Het alarmsysteem van de garage treedt in werking om 04u00.

De ontvreemde wagen Audi 100 wordt teruggevonden op donderdag 3 maart 1983 omstreeks 11 uur in Elsene in de Lesbroussartstraat tegenover het gebouw nummer 52.

Het valt me nu pas op dat die witte Audi in de ochtend van 3 maart 1983 teruggevonden werd door de politie. Diezelfde dag nog pleegt de Bende rond 19u30 de overval op de Colruyt in Halle. De zoveelste eigenaardigheid dus in dit dossier.

En er is nog een tweede zaak dat mij nu maar net opvalt: die witte Audi 100 staat sinds 14 februari 1983 in de VAG garage in Waterloo. Dat is dus dezelfde dag van de carjacking in Plancenoit van de VW Golf van mevrouw Van Lidth. Als het klopt dat Mevrouw Van Lidth een paar weken voordien in diezelfde garage haar VW Golf gekocht heeft, dan zijn er dus twee bizarre toevalligheden tussen de witte Audi van Culot en de VW Golf van Van Lidth: de link met de garage en de link met de datum. Wie heeft er eigenlijk de Audi binnengebracht in de garage op 14 februari 1983? Jacques Culot zelf of iemand anders? En wie is er allemaal over de vloer gekomen in die garage op 14 februari 1983?

Re: Waterloo: 22 Februari

De krant La Dernière Heure beweert vandaag de dader gevonden te hebben van de diefstal van de witte Audi 100. De diefstal zou opgelost zijn en niets met de Bende van Nijvel te maken hebben. Het volledige artikel bevindt zich echter achter een betaalmuur » www.dhnet.be