111

Re: Nr. 19: Reus

Klopt allemaal, maar er is er slechts één die bekend heeft dat hij de reus was.

112

Re: Nr. 19: Reus

Aubanel wrote:

Klopt allemaal, maar er is er slechts één die bekend heeft dat hij de reus was.

Wie?

Non semper ea sunt quae videntur

113

Re: Nr. 19: Reus

Ik ben zijn naam vergeten. Enfin, hij heeft bekend dat hij betrokken was bij de bende. Ik blijf het dunnetjes vinden dat men dat in vraag blijft stellen. Bonkoffsky heeft op het einde van zijn leven bekend dat hij bij de bende was. Punt. Eerst zit men te zeuren en te smeken om daders die op hun sterfbed alsnog zouden bekennen, en wanneer zoiets dan eindelijk gebeurt, dan wil men weer alle kanten op. Onbegrijpelijk.

Re: Nr. 19: Reus

Omdat er in het verleden nog wel meer zijn die lidmaatschap van de Bende hebben bekend. Tinck om maar iemand te noemen. Vergeet niet dat hij ook gelijkenissen met een robotfoto vertoonde, ook een raar loopje had volgens sommigen, ook aan extreem-rechts gelinkt kon worden, ook een verdacht profiel had, ook een geografische link met de Bende had en, niet onbelangrijk, ook bekend heeft. Journalisten gingen toen ook gretig mee in de piste Tinck. Dat spoor is inmiddels volledig doodgebloed en hoogstwaarschijnlijk gaat met dit spoor precies hetzelfde gebeuren.

Men heeft inderdaad altijd luidop gedroomd van een sterfbedbekentenis, maar dan wel één met een beetje inhoud, niet gewoon de droge "Ik was bij de Bende"-uitspraak die Bonkoffsky voor zijn dood heeft gedaan, gevolgd door een eeuwige stilte. Men hoopte dat iemand de speurders naar wapens, een Golf, een garagebox, etc. zou leiden. Dát is waar men altijd op hoopte. IJdele hoop uiteraard, maar soit. Daar heeft Bonkoffsky dus niet voor gezorgd.

Je zegt dat men weer alle kanten uit wil, maar welke kant moet men dan op? Die van de Rijkswacht? En wat dan? Twee willekeurige rijkswachters waar men geen enkel materieel bewijs tegen heeft oppakken als de Oude en de Killer? Bonkoffsky is zo vriendelijk geweest om niks bruikbaars achter te laten of zijn broer/de speurders naar andere leden te leiden. Welke kant moet je uit met een bekentenis die niet geverifieerd kan worden?

Ik vind het heel moeilijk om Bonkoffsky in te schatten. Ik ken de man niet persoonlijk en de weinige informatie die over hem bekend is, is zo moeilijk in te schatten. De ene zegt dat het een rare is, de andere een wapenfreak, de andere een extreem-rechtse, anderen ontkennen dan weer al die zaken. Nogmaals welke kant moet je daar mee uit als je objectief bent?

115

Re: Nr. 19: Reus

Klopt, met dat zinnetje van Bonkoffsky schiet je niet veel op. De enige die een opening kan maken is zijn broer tegen wie hij dat verteld heeft (was ook niet echt op zijn sterfbed las ik in de pers). Is quasi onmogelijk dat die na die uitspraak geen enkele verdere vraag heeft gesteld.

116

Re: Nr. 19: Reus

Soms moet men gewoon iets durven aannemen, ten einde tot een gebeurlijke oplossing te komen. Het probleem hier, is dat men niet weet wie de correspondenten zijn. Allemaal mensen van goede wil, zo neem ik aan. Maar soms moet men ook kunnen en durven uitgaan van premissen, aannames, Ik dit geval, geloof me aub, is Chris Bonkoffsky een zekerheid. Wie daar nu nog aan twijfelt, dat mag, in heb beste geval. In het ander geval denk ik het ergste: tegenwerking, dwaalspoor. Onwil.

Re: Nr. 19: Reus

Mijn gevoel is ook nog altijd dat Bonkoffsky er iets mee te maken heeft. Zijn profiel (Diane, rijkswacht Aalst), verlofdagen rond Eigenbrakel/Overijse en bekentenis zijn drie heel interessante elementen. In tegenstelling tot Tinck heeft hij geen opschepperige bekentenis gedaan aan café-vrienden of zeilbootmaatjes, maar wel een korte, droge bekentenis aan een broer, niet ver voor zijn dood. Bekend wilde hij er dus niet mee worden, zichzelf interessant maken bij zijn broer lijkt me ook eerder onwaarschijnlijk. Ik kan geen zinnige reden verzinnen waarom iemand zoals Bonkoffsky op zo'n moment zo'n bekentenis zou doen aan zijn broer, tenzij er een kern van waarheid inzit.

Mijn verstand daarentegen moet toegeven dat hoe interessant die elementen ook zijn, ze weinig waarde hebben in een onderzoek. Ze kunnen moeilijk onderzocht worden, leiden niet naar materieel bewijs, andere daders, etc. Werkte Bonkoffsky samen met andere rijkswachters? Een combinatie rijkswachters-criminelen? Kwamen de instructies van de rijkswacht? Bijna onmogelijk om te bewijzen, zeker 30 jaar na datum. Dus hoe hard je ook in dit spoor gelooft, veel andere dominosteentjes zullen er niet snel vallen omdat Bonkoffsky iets bekend heeft. Dus hoe hard we er hier ook in geloven, ik denk dat we er ons vroeg of laat bij gaan moeten neerleggen dat dit spoor net zoals dat van Tinck gaat doodbloeden en niet snel tot een grote oplossing gaat leiden.

Zolang er niet nog iemand aan het praten gaat, gaan de puzzelstukken nooit met zekerheid in elkaar geklikt kunnen worden.

118

Re: Nr. 19: Reus

Aubanel wrote:

Ik ben zijn naam vergeten. Enfin, hij heeft bekend dat hij  betrokken was bij de bende. Ik blijf het dunnetjes vinden dat men dat in vraag blijft stellen. Bonkoffsky heeft op het einde van zijn leven bekend dat hij bij de bende was. Punt. Eerst zit men te zeuren en te smeken om daders die op hun sterfbed alsnog zouden bekennen, en wanneer zoiets dan eindelijk gebeurt, dan wil men weer alle kanten op. Onbegrijpelijk.

Men kan enkel maar hopen dat er zoveel mogelijk mensen die er iets mee te maken hadden of iets er over weten het opbiechten/bekennen/uitleggen/enz.

Er zijn echter in het verleden nog mensen geweest die verklaarden deel te hebben uitgemaakt van de bende, waarbij het achteraf onjuist bleek te zijn of die er achteraf op terug kwamen. Vele dingen rond de bende, de reus en Bonkoffsky lijken effectief in zijn richting te wijzen, maar "Ja, we hebben hem. Dit was de reus, case closed (wat dit betreft)" mogen we misschien niet al te snel doen. De kans dat hij de reus toch niet was, is niet volledig onbestaand. Maar beter "een spoor" dan "geen spoor" naar de daders/opdrachtgevers/motieven/ware toedracht.

patrick111 wrote:

Bonkoffsky is zo vriendelijk geweest om niks bruikbaars achter te laten of zijn broer/de speurders naar andere leden te leiden.

Denken "we" nu op deze moment (indien Bonkoffsky effectief lid was).

zeno wrote:

Is quasi onmogelijk dat die na die uitspraak geen enkele verdere vraag heeft gesteld.

Lijkt iedereen enorm bizar. Maar het kan natuurlijk wel. Er zijn wel dingen rond Bonkoffsky en de mensen die verklaringen rond hem afgelegd hebben die onjuist zijn of niet correct zijn (daarom niet onmiddellijk van z'n broer).

Aubanel wrote:

Soms moet men gewoon iets durven aannemen

Ja, ik weet het, de Verenigde Staten hebben een andere vorm van rechtspraak en manier van bewijslast/kracht dan ons, maar dat tussen de 5 en 15% onschuldig zit te wachten op z'n doodstraf, is geen onrealistisch getal. Hedendaags hebben we technieken zoals bijvoorbeeld DNA wat soms (maar ook nog altijd niet zeker natuurlijk) meer uitsluitsel kan brengen. Vroeger was het vaak voldoende om weinig financiële middelen te hebben en geen alibi te hebben en "t was een neger" te zijn om in de dodencel te belanden in de VS.

Volgens een artikel uit Nederland ligt het percentage daar op 11-17% bij levenslange gevangenisstraffen (bron » www.metronieuws.nl). Dit lijkt me in het Belgisch & Nederlands rechtssysteem (voor levenslange straffen) hoger dan het effectief is, maar als het nog maar in die buurt zou komen, dan is't enorm veel. Meeste mensen in de VS denken "de dader is gevat, nu kunnen we terug rustig rondwandelen". Wie men als dader ziet, maakt niet uit (schuldig of onschuldig), als er maar een gevonden wordt.

patrick111 wrote:

Ik kan geen zinnige reden verzinnen waarom iemand zoals Bonkoffsky op zo'n moment zo'n bekentenis zou doen aan zijn broer, tenzij er een kern van waarheid inzit.

Waarom Bonkoffsy zijn verklaring deed weten we niet (indien hij deze verklaring deed). Er kunnen veel verklaringen voor zijn (of hij nu de waarhijd sprak of niet). Geef mij een (absurd) hoog bedrag en binnen de 24u heb ik iemand gevonden (de eerste de beste landloper/dakloze/bedelaar die ik tegen kom) die een geschreven verklaring aflegt dat hij "de killer" was. Een absurd hoog bedrag (welke ik als absurd hoog zie) heeft Bonkoffsky wellicht nooit ontvangen om eender wat te doen of zeggen, dat was dus wellicht zijn reden niet.

Met dit alles zeg ik zeker niet dat Bonkoffsky de reus niet was, maar dat er met alles rekening gehouden moet worden. Maar inderdaad, als we met alles rekening moeten houden gaan we wellicht de zaak van de Bende van Nijvel nooit oplossen (en al zeker niet als iedereen zwijgt). Alhoewel alles mogelijk is dus. smile

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Nr. 19: Reus

Dit is weeral goed gezegd FreCr. En ik zeg erbij dat indien het waar is dat Bonkoffsky dus effectief wat zei aangaande de Bende van Nijvel tegen zijn broer er allicht echt wel meer gezegd is dan dat ene zinnetje "ik was er bij".

Overigens was het dus niet op het sterfbed maar een tijd ervoor en zal ook de broer toch, althans zo is dat gangbaar, enige vragen hebben gesteld! Zelfs al zou de broer zo erg geschokt en uit zijn lood geslagen zijn geweest dan nog kan ik mij niet inbeelden dat naderhand toch wel enige vragen werden gesteld aangaande de bekentenis! Al zou de broer zo emotioneel geworden zijn erdoor dan nog... die vraag die zowat iedereen zich stelt bij een aangrijpende gebeurtenis/bekentenis/mededeling/..."Waarom?"... Die zal ook wel bij de broer opgekomen zijn!

Vandaar, het is allemaal nogal weird wat er aan de gang is! De tijd die verstreken is vanaf het overlijden, de vaagheid over wat er nu precies werd "bekend"(?), nu nog eens zoveel later de "nieuwe herinneringen". Ja, best bizar durf ik stellen.

Re: Nr. 19: Reus

De getuige achter de beruchte robotfoto 19 van de de reus » YouTube