Re: Boek: Beetgenomen

De vorige uitgave van haar boek had zeker een meerwaarde maar die herdruk ruikt toch wat naar commerce/winstbejag ten gevolge van de recente hype. Dat geeft mij toch wat een wrang gevoel. Jammer.

Re: Boek: Beetgenomen

Ongetwijfeld bedoeld als een boek voor onder de kerstboom. Commercieel? Van dit soort boeken word je in België niet rijk. Veel nieuws kan er niet in staan, vergeleken met de eerste druk, maar het is goed dat er wat Bende-literatuur is voor mensen die de zaak nog niet zo lang volgen. Eerdere boeken zijn al jaren uitverkocht en tweedehands alleen tegen woekerprijzen verkrijgbaar.

Als ik twee boeken zou moeten aanraden voor wie de Bende wil volgen, dan is het Beetgenomen (omdat het alle belangrijke sporen kritisch behandelt) en De Bende van Ponsaers/Dupont (wat een indringend beeld geeft van de eerste jaren - helaas al jaren onvindbaar).

73

Re: Boek: Beetgenomen

CleverTrevor wrote:

Als ik twee boeken zou moeten aanraden voor wie de Bende wil volgen, dan is het Beetgenomen (omdat het alle belangrijke sporen kritisch behandelt) en De Bende van Ponsaers/Dupont (wat een indringend beeld geeft van de eerste jaren - helaas al jaren onvindbaar).

Volledig akkoord met de twee suggesties. Ik zou eerst 'De Bende' lezen en dan 'Beetgenomen'. Het boek 'De Bende' is trouwens sinds kort gratis te downloaden via de site van EPO » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Beetgenomen

Bedankt voor tip over Beetgenomen, waar ik naar op zoek was (na al eerste 50 pagina's te hebben kunnen lezen door gratis download). In tegenstelling tot eerder bericht op dit forum is boek Beetgenomen nu ook als e-book verkrijgbaar. Zojuist gedownload. En inderdaad zijn boeken van Ponsaers/Dupont en Geens aanraders.

Re: Boek: Beetgenomen

Deze week in Knack:

Onderzoeksjournaliste: 'Ik vraag me echt af of dé Bende van Nijvel wel bestaat'

In 2013 schreef ze Beetgenomen, een standaardwerk over het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Nu een nieuwe versie van dat boek in de winkel ligt, verrijkt met de jongste ontwikkelingen in het dossier, is onderzoeksjournaliste Hilde Geens kritisch voor de speurders. 'Niemand kan het Bende-dossier nog vatten. Ook de procureurs-generaal niet.'

Sinds enkele weken is de Bende van Nijvel terug van nooit weggeweest. Er duiken nieuwe 'gouden tips' op, de zogenoemde Reus zou eindelijk ontmaskerd zijn, de onderzoekscel in Charleroi krijgt er personeel bij. Nog even geduld en het grootste naoorlogse misdaaddossier van België (17 raids, 28 doden, 40 gewonden) is opgelost, zo lijkt het wel.

Niets is minder waar, zegt Hilde Geens, die zich jarenlang verdiepte in de vraag waarom het onderzoek naar de Bende zo grondig fout is gelopen.

Hilde Geens: "En het blijft fout lopen. De recente gebeurtenissen vormen niet de grote doorbraak waarop iedereen zat te wachten. Met de 'gouden tip' over de Reus zijn ze volgens mij zelfs verder van een oplossing verwijderd dan ooit."

Lees hier het hele interview » Nieuws

Hilde Geens, Beetgenomen: zestien manieren om de Bende van Nijvel nooit te vinden, Horizon, 432 blz., 22,50 euro.

Hilde Geens:

  • 1945 geboren in Rijmenam

  • 1969 masterdiploma vertaler-tolk aan de hogeschool Marie Haps in Brussel

  • Sinds 1970 onderzoeksjournaliste voor o.a. Knack, De Zwijger, Humo en MaoMagazine

Re: Boek: Beetgenomen

De nieuwe versie van Beetgenomen in huis. Voor de duidelijkheid: het boek bestaat uit de eerste druk plus het toch wel uitstekende artikel van Hilde Geens dat laatst in Humo stond, waarin ze de mythes over de bende op een rijtje zet. Een en ander verder licht bewerkt. Wie boek en artikel al heeft, kan de heruitgave links laten liggen (ik heb al in uw plaats betaald sad). Alle anderen weten wat ze voor Kerstmis op hun lijstje moeten zetten.

77

Re: Boek: Beetgenomen

Heb je het boek nog niet? Wij geven drie exemplaren weg. Hoe maak je kans? Stuur voor vrijdag 8 december een mail naar info@bendevannijvel.com met als onderwerp 'Beetgenomen'. Vrijdag kiezen wij dan drie winnaars.

Met dank aan Uitgeverij Horizon.

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/24862222_1494330953947623_865281315489552477_n.jpg?oh=c39fd4ed018ed0bdabaf6d0f487442c0&oe=5ACD54F5

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

78

Re: Boek: Beetgenomen

Ben als Sinterklaas.

Re: Boek: Beetgenomen

Hahaha. Te laat, wordt de kerstman. wink

Re: Boek: Beetgenomen

Ik ben dan wel erg nieuwsgierig naar de loting. wink Anders dit boek maar eens gaan zoeken in de boekhandel.