11

Re: Paul Matthijs

vleermuisje1971 wrote:

Geen ex-Sabena? » oud16hoven.nl

Nee, er werden er 5 door Sabena aan de Belgische Luchtmacht verkocht, waarvan er eentje minder dan een half jaar heeft gevlogen omdat deze een "minder zachte" landing heeft gemaakt en "total loss" was. Nog een ander is neergestort in Duitsland. Deze hebben niet zo lang gevlogen en waren halfverwege jaren '70 reeds terug uit dienst met de komst van de Seaking.

Deze werden pas "geschilderd" met een rode/oranje neus en in donkergroene body, na Sabena en toen ze reeds in bezit waren van de Belgische Luchtmacht.

Non semper ea sunt quae videntur

12

Re: Paul Matthijs

Ik heb ooit begin jaren '90 een speciale eenheid zien afzetten door een Puma helikopter voor wat ik geloof een training zou moeten zijn. Grijze uniformen, volle bewapening, hond. Ik veronderstel dat dit rijkswachters waren van Diane, SIE of een POSA. In die jaren liepen de speciale interventie teams die beroep konden doen op een Puma nog niet zo dik. De Puma was van een neutraal grijze kleur.

Re: Paul Matthijs

Summier kan ik er dit over terug vinden: De Puma helikopter voor tactisch transport. De Rijkswacht zou 3 toestellen kopen maar de Landmacht volgde niet.

14

Re: Paul Matthijs

De term luchtmacht is vervangen door luchtcomponent. Helikopters in dienst jaren 80:

  • Van 1961 tot 1986 5 Sikorski

  • Van 1971 tot 2010 3 Alouette

  • Van 1975 tot 2015 5 Sea king

Re: Paul Matthijs

Ter info » rikcuypers.be

16

Re: Paul Matthijs

LEO wrote:

Ik heb ooit begin jaren '90 een speciale eenheid zien afzetten door een Puma helikopter voor wat ik geloof een training zou moeten zijn. Grijze uniformen, volle bewapening, hond. Ik veronderstel dat dit rijkswachters waren van Diane, SIE of een POSA. In die jaren liepen de speciale interventie teams die beroep konden doen op een Puma nog niet zo dik. De Puma was van een neutraal grijze kleur.

Inderdaad, LEO. De groep Dyane trainde eveneens met de Puma's G01, G02 en G03. Deze stonden gestationeerd bij het licht vliegwezen in Brasschaat. De Puma's werden ook ingezet voor medische doeleinden. Bijvoorbeeld het paasweekeinde waar men stand by stond voor eventuele zware verkeersongevallen. Een team van 9 rijkswachters voor verkeersregeling en een medisch team bestaande uit een spoedarts en twee verpleegkundigen. Wetteren was hun standby plaats.

Voor de Puma's werd de Alouette II of Alouette III ingezet voor verkeerstoezicht op de autosnelwegen. Meestal een piloot met de Cdt van de PVE (Provinciale Verkeerseenheid) later AWP (Autosnelwegpolitie).

Trouwens, tijdens een oefening vanwege de groep Dyane met de Puma, is een lid van het speciaal interventie escadron om het leven gekomen op het domein van Brasschaat zelf. De Puma werd voor verschillende doeleinden ingezet. Onder andere voor brandbestrijding.

Destijds is er nog een Puma neergestort. Ik meen toen de G04. Ik moet nog ergens foto's hebben van de grijze Mercedessen die deel uitmaakten van de Groep Dyane/SIE. Ik spreek nu wel over een periode toen de gevangenisdirecteur van Leuven centraal werd gegijzeld en waar de Groep Dyane eveneens is tussen gekomen.

FreCR wrote:

Deze werden pas "geschilderd" met een rode/oranje neus en in donkergroene body, na Sabena en toen ze reeds in bezit waren van de Belgische Luchtmacht.

Inderdaad. Destijds gebeurde nog een ongeval met een Sea King in Schotland.

17

Re: Paul Matthijs

Bossi wrote:

Destijds is er nog een Puma neergestort. Ik meen toen de G04. Ik moet nog ergens foto's hebben van de grijze Mercedessen die deel uitmaakten van de Groep Dyane/SIE. Ik spreek nu wel over een periode toen de gevangenisdirecteur van Leuven centraal werd gegijzeld en waar de Groep Dyane eveneens is tussen gekomen.

Effe off topic: Ja, Leuven Centraal herinner ik me. De ring werd afgesloten en de gijzelnemer werd met één afstandschot gedood. De enige dode op het actief van Dyane, geloof ik.

18

Re: Paul Matthijs

LEO wrote:

Effe off topic: Ja, Leuven Centraal herinner ik me. De ring werd afgesloten en de gijzelnemer werd met één afstandschot gedood. De enige dode op het actief van Dyane, geloof ik.

De persoon dat de trekker overhaalde is ook een persoonlijke vriend mij, Leo. Er was ook geen andere mogelijkheid. Ondanks onderhandelingen bleef de betrokken gevangenisdirecteur in levensgevaar onder bedreiging van een pistool tegen het hoofd. Kort daarop heeft er een gijzeling plaatsgevonden van een bankdirecteur in zijn privéwoning. Drie daders zijn gevlucht maar kort daarop gevat aan een appartementsgebouw waarin ze de vlucht hadden genomen. Ik meen mij te herinneren dat één van die daders ter plaatse suïcide pleegde.

19

Re: Paul Matthijs

Bossi wrote:

De persoon dat de trekker overhaalde is ook een persoonlijke vriend mij, Leo. Er was ook geen andere mogelijkheid. Ondanks onderhandelingen bleef de betrokken gevangenisdirecteur in levensgevaar onder bedreiging van een pistool tegen het hoofd. Kort daarop heeft er een gijzeling plaatsgevonden van een bankdirecteur in zijn privéwoning. Drie daders zijn gevlucht maar kort daarop gevat aan een appartementsgebouw waarin ze de vlucht hadden genomen. Ik meen mij te herinneren dat één van die daders ter plaatse suïcide pleegde.

Dit hoort eigenlijk thuis in een persoonlijke blog en heeft in de verste verte niets met de Bende van Nijvel te maken.