161

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

Het probleem met de Golf uit '85 is dat er tot op heden niet geweten is waar en wanneer hij gestolen is. Zelfs als er onderdelen of een volledige wagen gevonden wordt, dan nog zal men in het duister tasten of het de overvalwagen van Aalst zou zijn. Ik volg wel de denkpiste dat er meerdere wagens gebruikt kunnen zijn maar dit bewijzen of linken met gevonden onderdelen of wagens is zo goed als onmogelijk.

En dat Schlicker van het onderzoek zou gehaald zijn omdat men de Golf op spoor was of Vandeuren een tip van de sluier over de Golf '85 zou kunnen geven, denk ik ook niet. Maar wat er wel is, de daders zelf leggen een link naar Dinant en Waver, door de Faul te gebruiken en de 9mm(2) kogel achter te laten in de brandhaard.

Misschien jou denkpiste volgend zou het kunnen zijn als beide onderzoekcellen doorgezocht hadden en op een vergadering info gedeeld hadden, er wel meer uit de bus ging gekomen zijn. Het onderzoek naar de overval op Dekaise is in Nijvel gebleven los van het deel dat naar Charleroi verhuist is. In Dendermonde zocht men meer op Aalst en Temse. In Nijvel was er ook nog het onderzoek naar WNP (dood Latinus) en Mendez, en dat terwijl WNP meer in beeld komt voor Genval tot en met Nijvel en Mendez voor Aalst.

Wat is het resultaat na meer dan 32 jaar onderzoek? Op het niveau van het parket-generaal en hoger hadden ze blijkbaar een plannetje.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

De Golf GTI was in die tijd de meest gewilde en meest gestolen wagen. In gans het land werden er onderdelen terug gevonden. België was in tussen '70/'89 draaispil in de wapenhandel, veel gefinancierd met drugs. Om het zwarte geld wit te wassen werden bouwprojecten opgezet. Is er ooit wel eens onderzoek gedaan of supermarktketens betrokken waren in onteigeningprocedures?

163

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

Het wordt nog interessanter:

Une piste? Dans le début des années 80, dans une carrière de Lessines, j'ai eu l'occasion de rencontrer plusieurs personnes proche de l'extrème droite et membres des forces de l'ordre dans la buvette de l'EPSM. Il fallait montrer patte blanche pour y rentrer et j'ai été très impressionné par la personne qui m'a accueilli, un homme de 1m90 au moins et toujours armé d'un pistolet genre 9 mm, amateur de tir sportif. La police a même fait des fouilles avec hélicoptère dans cette carrière dans le cadre des tueries du BW. Etonnant! En son temps j'ai pris contact avec la cellule enquète, deux ou trois contacts puis plus rien! A suivre.

Écrit par : rc | 02/06/2010

En nog dit - SHAPE:

Bonjour, Mme Finné, ont c'est rencontré il y a longtemps à la cafétaria de l'autoroute Mons-Bruxelles pour discuter, vous portiez un vêtement jaune(si je souvient bien) mon nom doit rester masqué dans les mails car j'étais à l'époque (undercover) pour la Sûreté , SDRA et la DIA du Shape de 1982 à 1986, contactez-moi, c'est très intéressant.

Écrit par: lauwin | 08/02/2012

164

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

Vraagje, welke wagens van de Bende van Nijvel zijn met zekerheid terug gevonden en welke niet?

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

Er kan altijd een verdachte persoon bij die duikclub zitten, maar het grootste deel zijn toch hobby'isten waar je niets achter moet zoeken hoor. Tijdens de wandelingen in de carrières is dat terrein waar hun duikclub is gelegen ook altijd opengesteld. Er zitten ook heel wat Vlamingen bij die club.

Ik vraag me gewoon af waarom ze niet op die ene plaats willen gaan zoeken die toen is aangegeven (tenzij slechte wil). Vinden ze iets kunnen ze verder, en anders is het toch weer iets dat van het lijstje verdachte plaatsen kan geschrapt worden. De ligging kan wel interessant zijn, omdat in de buurgemeenten enkele (on)rechtstreekse pionnen van Farcy met drugs- en wapensmokkel actief waren.

166

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

club_le-happy-few, als je u theorie koppelt aan mijn locaties vind ik het heel raar dat ze nog niet gaan duiken zijn in de steengroeve van Lessines. Grens Overboelare-Rebecq-Chièvres-Kester plus de tip uit het milieu. Ze spenderen liever geld voor te duiken in Ittre.

167

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

Wat de Golf GTI betreft van Aalst:

In België werden er midden jaren '80 meer dan 10.000 auto's per jaar gestolen. Er waren toen nog veel strengere grenscontroles en de helft van Europa was nog communistisch. Gestolen wagens dienden toen nog vooral voor eigen land. Die 10.000'en auto's staken ze niet allemaal in een auto-pers of dumpten ze niet allemaal in een kanaal of waterplas. wink "Traceerbaarheid of herkomst van onderdelen" had men in de jaren '80 nog nooit van gehoord. Misschien eens eentje om over na te denken. wink

Voor de cijferliefhebbers onder ons, de autodiefstalcijfers hadden met meer dan 40.000 (!) diefstallen per jaar een "hoogtepunt" in het jaar 2000. Er werden toen meer aangiftes van autodiefstal gedaan dan fietsdiefstal. Die cijfers zijn (gelukkig) stevig gedaald tot iets minder dan 9.000 in 2016. De cijfers gaan effectief over autodiefstallen en niet over diefstal uit een auto, dat is een veelvoud van die cijfers. wink

Non semper ea sunt quae videntur

168

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

Heel veel VW Golfjes werden omgekat in de jaren 80. Nieuw chassisnummer en papieren van een ongevalwagen. De ongevalwagen ging gewoon naar schroot /pers, wat overbleef was een blokje oud ijzer. Er was geen enkele controle bij schroothandelaren er werden geen documenten gevraagd. In de jaren 80 waren er heel wat malafide autohandelaren ...

169

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

Heel juist Tru Dat. Omkatten van auto's was in de jaren '80 echt simpel. Hoe vaak hoorde je niet bij een "goedkope" tweedehandsauto "Hij is zo voordelig van prijs omdat het van een accident was. We hebben van 2 auto's 1 gemaakt. De ene had vooraan een accident en de andere achteraan". De mensen geloofden dat echt dat men dat zo deed. In realiteit was het een gestolen wagen die omgekat was met de gegevens van een total-loss wagen.

In de jaren '80 waren er bijna even veel malafide garagisten dan niet-malafide. Iedereen kent wel een (ex)garagist uit zijn streek in de jaren '80-'90 die in het gevang heeft gezeten voor handel in gestolen auto's en/of onderdelen zeker? Het aantal garagisten die ik ken die ooit in het gevang hebben gezeten of in opspraak zijn gekomen, die kan ik niet tellen op mijn beide handen. Vaak kregen die een handelsverbod waardoor ze op hun vrouw of kinderen hun naam verder deden. Meestal ging het om "merk-onafhankelijke-garages" maar in sommige gevallen ook over merk-concessiehouders die hun concessie zelfs niet kwijt speelden indien ze de schuld op een "partner in crime" konden afschuiven. Deze nam voor genoeg €€€ de schuld graag op zich.

Non semper ea sunt quae videntur

170

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

Bepaalde garagisten kochten in de jaren 80 gestolen bijna nieuwe wagens aan voor 1.250€. Ze lieten zelfs auto's stelen op bestelling, zo van: tegen volgende week een groene Audi 80 en type diesel, benzine, enz. Ik kan hier helaas geen namen vernoemen maar ik ken er wel enkele die dat deden. Die noemden ze de automaffia. De boefjes kregen op voorhand betaald. Leverden ze niet dan kregen ze een knokploeg op hun dak. Gingen ze praten dan waren de verwondingen erger enz ...

De autowereld in de jaren 80 was een rotte boel. Je dacht een eerlijke auto te kopen maar je kwam bedrogen uit, ook als handelaar. Kwam het uit dat het een gestolen wagen was dan werd die in beslag genomen en was je je geld kwijt. Je kon de Rijkswacht bellen om te zien of een auto gestolen was maar het chassisnummer was van een ongevalwagen en dus niet gestolen. Het is een rot gevaarlijk wereldje.