Re: Verhaal van Insider

Any news on this topic?

342

Re: Verhaal van Insider

Wat is er hier eigenlijk onderzocht? Leeft hij nu nog of niet?

343

Re: Verhaal van Insider

Insider wrote:

Ik vertelde hem dus maar, hoe ik daar zo op kwam. In het begin van de jaren ’80, trok ik regelmatig met Dany op, in opdracht van Armfelt, als voorbereiding op de actie in Suriname gepland, waarover later meer.

Geachte Insider, ten eerste bedankt voor je bijdragen. Bovenstaande quote van je is volgens mij een cruciaal gegeven in het dossier. Ik ben nogal benieuwd naar de andere personen uit die omgeving.

Een verhelderend iets zou het tijdstip van de contacten met Bouhouche en anderzijds met Armfelt zijn. Het tijdsfragment dat je aanhaalt begin jaren 80 is cruciaal, en de wereld waarover je schrijft is heel klein. Op het niveau van de acties die je aanhaalt en de connecties tussen personen ontbreken er nog een paar schakels, in de zin dat Armfelt als keuze voor acties wel een betere kon doen dan Bouhouche. Dus ook waarom Bouhouche? Die wereld kennende kan ik goed verstaan dat hij ver in de bergen gevlucht is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

344

Re: Verhaal van Insider

We zullen zien wat we daar mee kunnen doen. Hopelijk meer dan met de hypothese dat Bouhouche nog in leven kan zijn. Niemand was hier verder nog in geïnteresseerd. Toch denk ik dat, mocht hij nog leven zijn, hiermee een doorbraak geforceerd kan worden.

345

Re: Verhaal van Insider

the end wrote:

Een verhelderend iets zou het tijdstip van de contacten met Bouhouche en anderzijds met Armfelt zijn. Het tijdsfragment dat je aanhaalt begin jaren 80 is cruciaal, en de wereld waarover je schrijft is heel klein. Op het niveau van de acties die je aanhaalt en de connecties tussen personen ontbreken er nog een paar schakels, in de zin dat Armfelt als keuze voor acties wel een betere kon doen dan Bouhouche. Dus ook waarom Bouhouche? Die wereld kennende kan ik goed verstaan dat hij ver in de bergen gevlucht is.

Jouw post, kruiste die van mij. Waarom de keuze voor Bouhouche? Bouhouche werd eind jaren '70 gerekruteerd in Amerika en uitgenodigd om naar Amerika te komen. Ze zullen wel wat in hem hebben gezien. Wat het vluchten van Bouhouche naar de bergen betreft. Was het een vlucht? Of moest hij juist zijn vlucht voorbereiden?

Lees mijn hypothese rond de 'dood' van Bouhouche nog eens en de rol van commissaris Eddy Vos daarin. Als dit geen onderzoek waard is? Er waren veel vragen, heb je de antwoorden dan heb je een belangrijk spoor of je kan een piste uitsluiten. Wat de schakels betreft: weer een spoor? Weer een piste? Moeten we niet eerst de vragen in bestaande pistes proberen op te lossen?

346

Re: Verhaal van Insider

Insider wrote:

Toch denk ik dat, mocht hij nog leven zijn, hiermee een doorbraak geforceerd kan worden.

Dit maakt de kans dat hij nog in leven zou zijn juist heel veel kleiner. Zeker nadat hij in het proces Zwarts letterlijk Buslik aan de galg gepraat heeft. Er is een link tussen Bouhouche en Ghislain Hinderijckx (tipgever Waver?). En de stap tussen Armfelt en Buslik is kleiner dan die tussen Bouhouche. Het is toch duidelijk dat een buitenlandse dienst niet veraf is. En dat er een link is met de overval in Waver plus het Belcar-hoofdstuk.

Insider wrote:

Moeten we niet eerst de vragen in bestaande pistes proberen op te lossen?

Heel zeker, daarom juist mijn vraag naar de datums. Het tijdgebruik van Bouhouche begin jaren '80 is belangrijk.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

347

Re: Verhaal van Insider

Maak niet de fout om Buslik en Bouhouche op één lijn te stellen. Buslik was een 'pion' die geofferd kon worden, Bouhouche was de gesprekspartner voor Armfelt. Vergeet niet dat de partijen in cellen verdeelt waren, waarin een bepaalde persoon of functie overheerste. Door meerdere gesprekspartners zou die verdeling met duidelijke afgegrensde taken geen zin hebben gehad.

Blijf bij de hoofdzaken en laat je niet op dwaalsporen zetten met bijzaken en met andere deelnemers zoals in Waver en Belcar. Je bent dan binnen de kortste keren het overzicht kwijt. Maak daar een deel-hypothese van, dan kun je dat later weer bij- of tussenvoegen.

348

Re: Verhaal van Insider

Insider wrote:

Maak niet de fout om Buslik en Bouhouche op één lijn te stellen. Buslik was een 'pion' die geofferd kon worden, Bouhouche was de gesprekspartner voor Armfelt.

Ik zal nog eens herhalen; het was een kleine wereld waarover je schrijft. Het is me duidelijk waarom Bouhouche 20 jaar hotel gekregen heeft en daarna hoog de bergen ingevlucht is en Buslik een villa met boot in Florida had. Wie de pion en pineut is, mag je zelf uitmaken.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

349

Re: Verhaal van Insider

Niet alles is wat het lijkt. Zoals ik al zei, waarom zat Bouhouche in de bergen? Om te vluchten? Lijkt me niet, daarvoor was hij te vaak weg. En hoe kwam Buslik aan het geld voor die boot en villa? Van de zaak Zwarts? Waarschijnlijk, maar hoeveel van dat geld had hij en wat waren de verdere afspraken. Was er op dat moment nog contact tussen Buslik en Bouhouche of andere contacten uit die tijd? Waren er andere afspraken gemaakt? Met wie allemaal? Is daar wat van terug te vinden? ook nu weer, niet alles als vaststaand aannemen. Dit waren ook allemaal vragen waar het onderzoeksteam mee zat. Zeker in het buitenland en met betrokkenheid van buitenlandse diensten is het moeilijk zoeken maar niet onmogelijk tenslotte hield hij ook zijn contacten met oude vrienden.

350

Re: Verhaal van Insider

Insider, heb je nog contact met andere mensen die samen met jou in de "dienst" gezeten hebben en die niet vernoemd werden op dit forum? Hoe ver staat het met de uitgave van je boek? Misschien kunnen we je daar in helpen.