CleverTrevor wrote:
FreCR wrote:

Er zijn mensen die voor een schamele buit van 100€ zelfs kinderen hebben vermoord in België. Er zijn mensen die honderden andere mensen eigenhandig hebben vermoord met als eigenlijke reden "omdat ik daar zin in heb" en uit sadisme. Er zijn ongetwijfeld genoeg (hoe onrealistisch dit voor meeste menselijke breinen te vatten is) mensen te vinden die voor de buit van Aalst met een vleugje sadisme en "omdat ik daar zin in heb", met de nodige voorbereidingen en misleidingen tot die feiten in staat zijn. Daarmee beweer ik overigens niet dat dit de reden is, wel dat er zotten genoeg rondlopen.

En zo weinig maakt de bende ook niet buit. 150.000 euro was veel geld in die tijd (en voor de meeste mensen is dat nog zo) en dat is exclusief de waarde van de gestolen wagens. Trouwens, de bende kan veel meer hebben buitgemaakt. We koppelen de bendefeiten aan de bende omdat er een schot werd gelost, maar er zijn ook hold-ups en andere feiten gepleegd in de jaren 80 die nooit zijn opgelost maar niet aan de bende werden toegeschreven omdat er niet bij werd geschoten.

Het is bepaald niet ondenkbaar dat de mensen die de bende vormden in totaal een veelvoud van de misdaden hebben gepleegd die we toeschrijven aan de bende, en dan kan de totale buit weleens heel groot zijn. We kunnen een hold-up van de bende als een geïsoleerd feit zijn en dan denken dat er wel veel doden waren vergeleken met de buit, maar de endeleden hadden ook een leven tussen de gekende hold-ups door waarin ze van alles konden mispeuteren. Dat beroemde verhaal over die lage buit is dus nogal relatief.

Ik ga het kort houden door te zeggen dat ik in deze gedachtengang behoorlijk kan meegaan!

122

In taverne Andersen op de Raymond Blyckaertsplein aan de Troonlaan spraken de speurders Patrick van Brussel en Rudy de Jonghe af met Haemers i.v.m. ondervraging. Deze Taverne bestaat nu niet meer. Ook Michel Nihoul bezocht destijds deze taverne en heeft op de Troonlaan een adres gehad maar woonde er niet.

Het zijn niet de slechtste vruchten waaraan de wespen knagen.