Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Aanvullend op de post hierboven in het kader van personen bescherming, die ook een opdracht was van de Diane. En met in gedachten de oprichting van die dienst, de rekrutering is het misschien interessant om Moyen eens goed te bekijken, Securitas ...

Tevens in die context is het uitermate interessant om te zien wie er vanaf 82/83 instond voor de opleiding van de lijfwachten van Mobutu. En hoe die link loopt van de Falangisten tot in Colombia, toch wel heel erg straf!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

42

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Het zou bijzonder interessant zijn om te weten wie destijds niet slaagde voor de wel erg harde toelatingsproeven voor Diane, en nadien door commandant Moyson werd opgevangen. De belangrijkste proef was een gevecht, man tegen man, soms met Calmette als tegenstander. Het Diane-lid DB werd eerst tweemaal in het kruis getrapt en belandde twee keer in het ziekenhuis. Bij zijn derde gevecht slaagde hij. DB heeft een zwarte gordel karate. Maar wie slaagde er uiteindelijk niet? Wie werd terug naar een of andere rijkswachtbrigade gestuurd? Of nog: wie mocht gewoon niet beginnen aan de tests? Dat lijkt me cruciale informatie, maar het zal vanuit de toenmalige Rijkswacht moeten komen om daarop antwoorden te krijgen.

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Misschien is het tijd om eens alle "inside jobs" binnen de groep Diane tussen de jaren 80 en 85 eens op een rijtje te zetten. Om een eerste aanzetje te geven:

  1. bomaanslag Goffinon + moordaanslag Vernaillen in oktober 1981

  2. de wapendiefstal in de kazerne Etterbeek op 31/12/1981

  3. diefstal kogelvrije vesten Temse

44

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Nogal verwarrende info - M.b.t. Dyane-lid "Michel Denoncin" (+ zaak Campingmoord): is er een (familiale) link met "Jean Denoncin" (ex-gendarm, genoemd door X1) of met "Jean-Claude Denoncin" (advocaat uit dossier Dutroux)? Worden er persoonsnamen door elkaar gegooid hier?

Meurtres de Vissers Edmond (01/08/28) et Vanruykensvelde Mari (09/02/27) au camping La Hetraei. Ils exploitaient un club à partouzes Bd Général Jacques. Denoncin et Amory seraient cités. Couple d’échangiste qui participait à des partouzes. Vissers: photos de sa femme avec d’autres personnes. Actuellement: aucun suspect retenuP; ersonnes suspectées à l’époque: Antoine Jacques (18/03/53) = dernier à les avoir vu vivants. Denoncin Michel (07/06/55) = s’est rendu chez eux la nuit du meurtre. Antoine était voisin du couple - il aurait vu Vissers venir d’une voiture vers sa caravane vers 01.00 heure. Denoncin répondait à une annonce pour relations sexuelles mais le couple était trop vieux pour ses gôuts. Il serait resté de 20.00 à 00.10 hrs / Des contradictions avaient été relevées dans les deux déclarations

Denoncin Jean-Claude est intervenu à l’occasion de la liquidation de la société ASCO. Denoncin arrêté en 1992 pour faux et usage et trafic de fausse monnaie. Denoncin et son épouse seraient partouzeurs. Entourage de Denoncin = D[...] Vincent (...) un escroc. L’avocat Jean-Claude Denoncin est intervenu auprès d’un avocat de Mons lors de la liquidation de ASCO. Denoncin est proche d’un certain D[...] Vincent (...) qui pourrait être le Vincent dont parle Waeterschoot.

Neuvième audition de X1: Elle reconnaît huit personnes sur 40 photos présentées. Hubeaux Michel (19/04/39) ancien Gendarme. Denoncin Jean (24/04/36) gendarme pensionné. Bouhouche Madani (14/06/52) ancien gendarme. Amory Christian (08/03/52) ancien gendarme. C[...] François (...). Mayerus René (21/07/22-16/02/85) ancien colonel Gd. K[...] Shpetim (...). Lhost Gérard (27/01/40) ex Colonel Gd.

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Dim, bovenstaande post is heel interessant en zoals je schrijft onder de vele desinformatie zijn er belangrijke gegevens.

Ik ben 100% zeker dat er een link is tussen X1 en het dossier-Van Hees en er is zelfs een verklaring voor. Er zijn duidelijk parallellen tussen de omgeving waar X1 mee omging uitgangswereld en die van Van Hees, en ik vind het dan ook opvallend dat de Saab ooit in Gent gezien is, plus een wagen die in het dossier Van Hees voorkomt waar een familielid van X1 meldt dat die wagen ook bij X1 gezien is en dat dit de verklaring is van de link tussen de twee. Dat dit in dit topic staat is geen toeval denk.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Ben wrote:

Commissie kende identiteit van 'Reus'

In het BRTN-programma De Zevende Dag heeft VLD-senator Hugo Coveliers gezegd dat de speciale commissie die belast was met het onderzoek naar de bende van Nijvel de identiteit kent van de 'Reus van de Bende van Nijvel'. Volgens de senator kreeg de commissie twee jaar geleden een brief van twee gerechtelijke onderzoekers die zeiden dat de reus een rijkswachter was bij het Speciale Interventie Eskadron. De 'Reus van de Bende van Nijvel' was een van de daders van een reeks bloedige overvallen in de jaren 80.

Minister van Justitie De Clerck zegt dat dit geen nieuw element is, maar dat hij de informatie nog eens zal laten natrekken.

Aubanel wrote:

Ik vernam uit een zeer goede bron - wiens naam ik uiteraard niet kan noemen - dat binnen de groep Diane, nadien SIE - in de jaren 80 een 'doodseskader' (sic) actief was en dat de enkele leden (vier à vijf) er prat op gingen dat ze op een gewetenloze wijze iemand konden vermoorden. De centrale daders van de Bende van Nijvel-feiten (want er waren wel meer daders, maar dan vooral in de periferie en bij 'gewone' criminelen die af en toe de centrale daders even uit de wind moesten zetten), aldus mijn bron, moeten vooral bij dat 'doodseskader' worden gezocht.

Wat Aubanel zijn bron is weet ik niet, maar die cel bestond echt. Er zijn nog andere bronnen die dit bevestigen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

the end wrote:

Wat Aubanel zijn bron is weet ik niet, maar die cel bestond echt er zijn nog andere bronnen die dit bevestigen.

Op wat baseert u zich om dit zo stellig te schrijven? Mocht er zo een doodseskader bestaan (hebben), dan zou dit zeker aan het licht zijn gekomen en wees gerust dat de Rijkswacht-leiding hier meteen schoon schip mee zou gemaakt hebben, hoor! De doodseskaders bestaan in Zuid-Amerikaanse landen ("escuadrón de la muerte") en zijn van een ander kaliber en anders actief hoor!

48

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Velen wisten het niet en nog altijd niet! Het doodsekader bestond zeker, kan zelf naam geven van generaal die het orkestreerde, de lijn daaronder wist van niks.

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Wat zeg je schoon schip, iets in die aard?

Ben wrote:

Hij [de grootvader van David Van de Steen] was er rotsvast van overtuigd dat de rijkswacht betrokken was bij de Bende van Nijvel. Hij sprak tegen mij altijd over ‘doodseskaders van de Belgische staat’.

David Van de Steen: (knikt) “Dat woord had hij van Martial Lekeu, de ex-rijkswachter die in 1984, voor de tweede golf Bende-aanslagen, naar Florida vluchtte. Lekeu (overleden in 1997) heeft destijds lang met mijn grootvader gebeld. Hij zei: ‘Mijnheer Van den Abiel, waarom denkt ge dat ze op kinderen schoten? Ik zal het u zeggen. Het was een inside job van de Staatsveiligheid.’ Lekeu zei ook dat ze hem hadden gevraagd mee te doen, maar dat hij geen vrouwen en kinderen wilde vermoorden. De interne opdracht was, nog steeds volgens Lekeu, om tien mensen per supermarkt te doden.

“Mijn opa is met dat verhaal naar de rijkswacht gegaan. Wat later kreeg hij telefoon: ‘Blijf voortdoen en er zal u hetzelfde overkomen als Vernaillen.’”

Het is een ex-Diane-lid die heel goed op de hoogte is van het dossier die het woord doodseskader gebruikt. Er is ook geen ander woord voor als men bekijkt hoe gruwelijk het er aan toe gegaan is in Aalst. Trouwens Michel Verdeyen - ook heel goed op de hoogte - wijst in dezelfde richting en maakt de link naar Zuid-Amerika, plus de verklaring die Philippe De Staerke ooit deed, is ook iets in die richting.

HIPA wrote:

Velen wisten het niet en nog altijd niet! Het doodsekader bestond zeker, kan zelf naam geven van generaal die het orkestreerde, de lijn daaronder wist van niks.

Het is in die context dat de omgeving van Gooik (Kester) en de grotten in Lessines belangrijker zijn dan velen kunnen denken.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

50

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

HIPA wrote:

Velen wisten het niet en nog altijd niet! Het doodsekader bestond zeker, kan zelf naam geven van generaal die het orkestreerde, de lijn daaronder wist van niks.

En geloof me gerust: Iedere zichzelf respecterende regering houdt een moordcommando achter de hand, voor ingeval van ...!