Re: Pauze 1984

Ben wrote:
Columbo wrote:

Wellicht hadden ze hun geld er te snel en te dom doorgedraaid en wilden ze nogmaals een paar slagen slaan.

Ze hebben met hun overvallen in 1983 wel wat geld verdiend maar niet echt gigantisch veel. Geen bedragen zoals de bende Haemers bij elkaar wist te sprokkelen. Zeker niet als je moet delen over drie tot vijf personen. En gangsters weten niet echt hoe ze moeten sparen, zij doen een overval en jagen meestal na de overval het grootste deel van de buit er al door. Met het geld van de overvallen in 1983 hadden ze het nooit drie maanden kunnen volhouden als ze enkel en alleen leefden van de overvallen.

Maar beste Ben en Columbo, als de bende in de eerste jaren al niet meer genoeg geld zouden hebben gehad om te kunnen blijven door leven, denk je dan dat pak hem even beet, 7 miljoen BF (zeg ongeveer 175.000 Euro) dat dan wel is voor NA Aalst 1985?

En blijkt niet uit alles dat het geld wat men mee neemt, meer een dekmantel is voor het misschien werkelijke motief bv. practical training van Gladio-agenten. Het gaat de Bende van Nijvel niet om geld, wel om het doden.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

52

Re: Pauze 1984

De broers Sliman belandden in 1984 achter de tralies. Het is mij nog onduidelijk wanneer ze vrijkomen, maar tussen begin 1986 en 1990 belandde Thierry terug 7 maal in de gevangenis.

53

Re: Pauze 1984

In de periode Eigenbrakel-Overijse-Aalst waren ze alleszins in vrijheid.

Re: Pauze 1984

Renne wrote:

Het is en blijft toch een mysterie dat ze bijna 2 jaar verdwijnen. Zo denk ik er soms ook over:

  • Het kan te maken had hebben met bepaalde figuren die in de cel zaten.

  • Mensen die in de Bende zaten zijn om het leven gekomen.

  • Eén persoon die in de Bende zat in '82-'83, nam de leiding van de Bende in '85.

  • Hij heeft tijd genomen om in te dringen in bepaalde milieus en alles heel goed voor te bereiden. Informatie over de Delhaizes/beveiliging/rijkswacht.

Dus de Bende nam in 1985 eigenlijk een nieuwe start, ze hebben zich gericht enkel en alleen op Delhaizes. Het is toch opvallend dat ze zich in '85 alleen op Delhaizes storten. Misschien was er in 1982-83 geen structuur in de Bende, later zijn ze overgegaan tot een organisatie. Ze begonnen mensen met een hoge functie schaakmat te zetten, verschillende bendes kregen opdrachten door de Bende, uitvoeren van opdrachten (wapens, auto's, ....).

Kali wrote:

Ik denk niet dat er een pauze is geweest. We weten voorlopig niet wie de "Bende" was, dus kunnen helemaal niet bepalen of ze een tijd "gestopt" zijn. Ik denk dat we bepaalde linken gaan leggen zijn tussen bepaalde zaken, waardoor we automatisch andere zaken uitsluiten, wat niet juist is.

Ben wrote:

Het feit dat sommige in de gevangenis zaten als reden voor de pauze? Het lijkt de meest logische reden.

We zoeken het waarschijnlijk veel te ver. Er kan een andere veel simpelere verklaring zijn waarom de overvallen voor een tijd gestopt zijn.

Vanaf 5 oktober 1983 werden de ordediensten versterkt, door onder meer de groep Dyane, voor het toezicht en de controle in Waals-Brabant. Ook zette vanaf dan de rijkswacht regelmatig wegversperringen op. De Bende sloeg nog éénmaal toe in Anderlues (waarbij er dus bewust voor een kleine juwelier werd gekozen i.p.v. een warenhuis) en verdween dan in een soort winterslaap omdat de Bende het risico om gepakt te worden te groot achtte. Er waren op dat ogenblik nl. teveel controles. De Bende had dus te weinig bewegingsruimte op dat moment.

Vermits er geen overvallen op warenhuizen meer gebeurden en de bende nergens meer toesloeg, zal op den duur deze versterking teruggeplooid hebben. Wanneer precies is niet duidelijk. Ik vind hierover geen exacte info maar ik kan mij niet inbeelden dat deze versperringen elk weekend opgesteld werden en dit gedurende meer dan de 22 maanden van de pauze. Na een tijdje zal men dit afgebouwd hebben (omwille van de hoge personeelskost). De Bende zag in september 1985 dat de wegen er terug helemaal open bij lagen en het risico om gepakt te worden weer kleiner is geworden. Ze besliste dan opnieuw te beginnen.

Echter na Aalst worden vanaf 15 november 1985 opnieuw de grote middelen ingezet met zelfs scherpschutters op de daken van warenhuizen. De Bende probeert het nog eenmaal, nl. op 21 november 1985 in Kraainem, maar draait daar terug omdat er teveel ordediensten opgesteld stonden. De Bende vindt vanaf dan het risico weer te groot, ook zijn er teveel zoekacties naar de Bendeleden. De Bende doekt zichzelf dan maar voor eens en voor altijd definitief op en wordt nooit gevonden.

55

Re: Pauze 1984

Wat als? Wat als niet de uitvoerders pauzeerden maar wel de opdrachtgever? De opdrachtgever kan door omstandigheden niet in staat geweest zijn opdrachten aan te nemen. De overvallers deden hun eigen zaken verder met hun eigen wapens bijvoorbeeld.

56

Re: Pauze 1984

Ik probeer alleen maar interessante invalshoeken te bieden, zoals Tru Dat hierboven. Bijvoorbeeld: op 29 november 1983 wordt Gaetan Zampa gearresteerd, de misdaadkoning van Marseille. Dat is het einde van een tijdperk. Een paar dagen later eindigt in België de eerste golf van de Bende van Nijvel. Dus zeker niet onmogelijk dat er even een power vacuüm was wat betreft opdrachtgevers.

Maar nu we toch aan het brainstormen zijn over de pauze. Wat denk je van deze? Ze hebben eind '83 heel vet gewonnen op de paarden en hebben royaal kunnen leven tot de nazomer van '85. Of was het van die lottopot van 20.000 euro waarmee ze zes cijfers juist hadden, die chronologie moet ik opzoeken, maar het betrof zeker ook een De Staerke.

57

Re: Pauze 1984

Trojan wrote:

Of was het van die lottopot van 20.000 euro waarmee ze zes cijfers juist hadden, die chronologie moet ik opzoeken, maar het betrof zeker ook een De Staerke.

U bedoelt wellicht het Lotto-voorval waar Julien De Staerke voor klacht indiende op 3 oktober 1989 tegen zijn broer Charles De Staerke (zie eerste bericht van het topic over Charles De Staerke)?

Non semper ea sunt quae videntur

58

Re: Pauze 1984

Klopt. Over Charles, aka Sacha, De Staerke weten we weinig. We weten wel nog over deze lottopot dat de volgende personen meespeelden: Johnny L'Indien, Arthur Timmermans, een commissaris van de GP, en een zekere Edmond Henderickx.

Bron: boek Hilde Geens

59

Re: Pauze 1984

In 1983 houden Bouhouche en Beijer het voor bekeken bij de rijkswacht, en beginnen met het detectivebureau ARI. Einde eerste reeks aanslagen. Waren zij grote loopjongens (wapens, chaos, logistiek, ...)?

Of was er in de politiek even geen reden meer om bv spanning te creeëren? Was iedereen die met de roze baletten in verband kon gebracht worden (en geen te hoge positie had) uit de weggeruimd? Is in '85 de bende in het leven geroepen om de stem van het volk voor iets belangrijks te kijgen? Nood aan spanning & wapens?

60

Re: Pauze 1984

Een ander, hiermee gelinkt, vraagstuk is de reden waarom de Bende van Nijvel een reeks van feiten pleegde in '82-'83, een rustperiode inlaste van 22 maanden, om in 1985 terug actief te worden? Waarom die rustperiode? Onmogelijk om hierop een helder antwoord te verschaffen. Opvallend is dat precies in de tussenliggende periode de extreemlinkse Cellules Communistes Combattantes (CCC) actief werden in ons land. De CCC pleegde haar eerste aanslag op 2 oktober 1984 bij een vestiging van het Amerikaanse bedrijf Litton in Evere. De Bank of America in Antwerpen was op 4 december 1985 het laatste doelwit van de CCC. Op 16 december 1985 arresteerde de gerechtelijke politie in Namen de vier belangrijkste leden van de CCC.

Het is opmerkelijk dat juist de CCC-bommencampagne als het ware de veruitwendiging was van het daadwerkelijke bestaan van het "rode gevaar", wat dan weer voeding gaf aan de hogergenoemde Strategie van de Spanning. Het voert te ver om aan te nemen dat deze sequentie van feiten behoorde tot een doelbewuste strategie, hoewel er observatoren zijn die hier wel geloof aan hechten. Niets sluit evenwel uit dat de opkomst van het extreemlinkse terrorisme in ons land de reden vormde om de Bendecampagne tijdelijk op te schorten. Dit lijkt me zelfs aannemelijk.

Bron: Loden jaren | Paul Ponsaers

Interessante opmerking van Paul Ponsaers: de CCC en de Bende van Nijvel waren geen onderdeel van dezelfde strategie maar het zware geweld van de Bende van Nijvel in 1985 was een reactie op de bommencampagne van de CCC ("het rode gevaar").

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube