81

Re: Xavier Sliman

De twee vermeende uitvoerders van de moord belandden in Frankrijk in de cel. Ze verschenen voor het hof van assisen van Charleville-Mézière, maar ze werden vrijgesproken. “Omdat Piro onthullingen had aangekondigd in de zaak-Dutroux, kregen wij aandacht voor de beide Franse verdachten, voornamelijk voor Thierry Sliman,” legt Jean-Pierre Adam uit.

Lezen en zoeken Luk, succes.

82

Re: Xavier Sliman

Het blijft een zeer mysterieuze zaak dat er een Belgisch opsporingsbericht bestaat, gedateerd 04/10/82, met robotfoto en bijgevoegd een foto van Xavier Sliman en dat dit allemaal in het dossier te Charleville Mezières zit. Eigenlijk wil dat zeggen dat ofwel Daniel Dekaise ofwel een getuige deze man onmiddellijk moet herkend hebben. Ofwel moet iemand van de ordediensten dat compleet uit zijn duim hebben gezogen (dwaalspoor).

Bron : Jean-Pierre Adam

Re: Xavier Sliman

luk paard wrote:

Ja! Ik had dat daarstraks ook al gemerkt. Vreemd!

Stel nu eens dat die broers kennissen (u weet hoe ik dit bedoel) waren van Dutroux? Broers hadden clubs in de sexbizness dacht ik te lezen en stel dat zij dus een link hebben met Dutroux, zie Verdin? Kortom, het is simpel lijkt mij en dan de hele operatie van doofpot en manipulatie en zo die kan verklaard worden omdat heel wat notabelen (laat mij hen cynisch zo noemen) bij die smerige activiteiten aanwezig zijn geweest etc ... Dit mag toch wel verder uitgespit me dunkt

Deze piste verdient (opnieuw) aandacht; en niet enkel omwille van het nieuws van vandaag. Een champagne diefstal in Noord-Frankrijk (Maubeuge) in het holst van de nacht? Een normaal mens gaat naar de nachtwinkel om wijn als men een nachtelijke drink heeft.

Kan die vaak geciteerde P.M. misschien Pierre Maréchal zijn; iemand die door de auteur van een auto-tijdschrift prompt werd benoemd tot Bende chauffeur?

Re: Xavier Sliman

Spectator Of Life wrote:

Kan die vaak geciteerde P.M. misschien Pierre Maréchal zijn; iemand die door de auteur van een auto-tijdschrift prompt werd benoemd tot Bende chauffeur?

Neen dit is met absolute zekerheid niet Pierre Maréchal.

De bende rond de gebroeders Sliman zijn:

  • Thierry Sliman

  • Xavier Sliman

  • Pierre M.

  • Edmond M.

  • Louis G.

Een gevaarlijke bende die tot veel geweldplegingen in staat waren. Ze hebben allemaal veroordelingen opgelopen in feiten die men zou kunnen connecteren met de modus operandi van de Bende van Nijvel.

Re: Xavier Sliman

zeno wrote:

Het blijft een zeer mysterieuze zaak dat er een Belgisch opsporingsbericht bestaat, gedateerd 04/10/82, met robotfoto en bijgevoegd een foto van Xavier Sliman en dat dit allemaal in het dossier te Charleville Mezières zit. Eigenlijk wil dat zeggen dat ofwel Daniel Dekaise ofwel een getuige deze man onmiddellijk moet herkend hebben. Ofwel moet iemand van de ordediensten dat compleet uit zijn duim hebben gezogen (dwaalspoor).

Bron : Jean-Pierre Adam

Een gokje. Puur hypothetisch uiteraard. smile Rijkswachters BSR overhandigen hun Franse collega's in Charleville Mezieres vlak na de overval Dekaise de aangehaalde info. Krijgen misschien zelfs volledig ter goeder trouw info in de plaats, je weet hoe dat gaat collega's onder elkaar, inzicht in lokaal dossier, met uiteraard een adres waar betrokkenen wonen.

Deze heren rijkswachters recupereren bij de daders de wapens die gestolen zijn bij Dekaise en laten het verder zo. De daders houden natuurlijk hun mond. Aangifte bij de Franse Gendarmerie dat er een paar Belgische gendarmen hun gestolen wapens hadden afgepakt, zullen ze ook wel niet gedaan hebben hé gezien er een moord aan verbonden is.Toevallig heeft deze bende ook de Centaure Cal 10 in Dinant gestolen en die wordt natuurlijk ook meegenomen. Een paar jaar later steken een paar van deze zaken samen in een zak en een onvindbare bende is geboren.

Ik denk al heel lang dat de wapens in de zakken in Ronquières gerecupereerd werden tijdens een niet kosjere huiszoeking. Dit zou wel eens kunnen aantonen wanneer en bij wie. En wie mee de onderzoeken deed naar de overval op Dekaise is gekend. De zoektocht hoe dat document daar op die plaats in Frankrijk komt, zou wel eens een streep door de rekening van de echte daders van de bende van Nijvel kunnen zijn als het wordt uitgezocht. Allez parket en heren onderzoeksjournalisten.

Re: Xavier Sliman

Ik denk ook dat het ongeveer zo in elkaar zit.

Re: Xavier Sliman

Robertvandeurnen wrote:

Neen dit is met absolute zekerheid niet Pierre Maréchal.

Want?

88

Re: Xavier Sliman

Bij rijkswacht en politie destijds was het vaak competitie, wie eerst zaken ontdekte om promotie te maken. Men kreeg geen inzage in dossiers, er was geen overleg, geen verstandhouding zowel tussen politie en rijkswacht als afdelingen onderling ook daardoor was corruptie mogelijk. Plaats daarbij nog politieke inmenging en het fiasco voor een onderzoek is compleet. Nog steeds trouwens binnen politie en onderzoekers.

Re: Xavier Sliman

Kees BK wrote:

Ik denk al heel lang dat de wapens in de zakken in Ronquières gerecupereerd werden tijdens een niet kosjere huiszoeking. Dit zou wel eens kunnen aantonen wanneer en bij wie. En wie mee de onderzoeken deed naar de overval op Dekaise is gekend. De zoektocht hoe dat document daar op die plaats in Frankrijk komt, zou wel eens een streep door de rekening van de echte daders van de bende van Nijvel kunnen zijn als het wordt uitgezocht. Allez parket en heren onderzoeksjournalisten.

En Kees BK, zoals ik elders daarover een tijd geleden zei:

Trobken wrote:

zoals Tobias Santens en Anne Vanrenterghem voor een artikel in het VRT-nieuws schreven:

Het parket verdenkt de twee ervan dat ze een informant hebben die aanstuurde op de zoektocht in het kanaal van Ronquières in 1986, wat het parket dichter bij de Bende kan brengen, maar A. ontkent dat formeel. Binnenkort zullen de twee speurders tijdens de verhoren met elkaar worden geconfronteerd.

De wapens van de vondst in het kanaal Charleroi-Brussel in Ronquières in 1986 zijn effectief gebruikt voor verschillende overvallen in 83 en 85, die niet noodzakelijk door dezelfde "Bende" uitgevoerd zijn, hoewel de media spreekt over dé Bende Van Nijvel.

Tevens valt het op dat elke zak delen bevat van wapens en buit die zowel betrekking hebben op de feiten die gepleegd werden in ’83 als in ’85. Het lijkt er haast op dat de moordenaars erop waren dat het gerecht de zakken zou vinden en de relatie tussen al die feiten duidelijk zou worden. De samenstelling van elke zak wijst erop dat, ook als er maar een van de zakken gevonden zou worden, de volledige puzzel werd aangeboden aan de speurders. Geen van de twee riotguns die de Bende hanteerde bij haar overvallen werd echter opgevist. Ook niet het 9 mm wapen dat in Aalst werd afgevuurd. Nog twee 7.65 mm pistolen, bij diverse gelegenheden gebruikt door de Bende, ontbreken.

Uit wetenschappelijk onderzoek bleek dat de wapens maar maximaal één week in het water konden gelegen hebben, misschien zelfs maar 48 uren!

Zekerheid:

  • De gevonden wapens zijn effectief van dé Bende van Nijvel (of van de Bendes Van Nijvel).

  • De wapens moesten gevonden vonden, ze werden kort voor het effectieve duiken in een relatief makkelijke vindplaats gedropt.

  • Daartoe had diegene die de zakken in het water gooide concrete up-to-date informatie of er zou gedoken worden en wannéér er effectief zou gedoken worden.

  • Hij/zij die de zakken gevuld heeft met het bewijsmateriaal heeft informatie die de speurders nog niet kennen.  Hij/zij wist dat er wapens van de Bende lagen (niet zomaar wapens, want hij/zij wist ook dat er zou naar gedoken worden) en stond daarom rechtstreeks of onrechtstreeks in contact met iemand van de Bendeleden.

  • Het is geen toeval dat er zaken ontbreken in de zakken.  Iemand moest genaaid worden door de vondst, iemand moest vrijuit kunnen gaan.  De zakken waren bewust gevuld, doordacht van inhoud.

Re: Xavier Sliman

Het 9mm wapen dat gebruikt werd in Aalst zal mijn inziens nooit boven komen. David VDS heeft misschien zonder het te beseffen publiekelijk gezegd waarom niet tijdens zijn laatste voordracht toen hij het over de autopsierapporten had van zijn verwanten. Maar het is niet aan mij omdat die details in de openbaarheid te gooien. Als ooit iemand toevallig met dat wapen in bezit zou "verontrust" zijn, dan had die evengoed "Bende van Nijvel" op zijn hoofd kunnen laten tatoeëren.

Ter zijde, de keuze van een gladloopwapen als first weapon zal ten dele wel bewust gekozen zijn omwille van de afwezigheid van loopidentificatie bij dit soort wapens. Er zijn nog wat ander sporen zoals extractor, slagpin en ejector maar toch van veel minder forensische waarde. Is vaak eerder determinerend voor het merk en type wapen dan voor het wapen zelf.

Daaruit alleen al kan je mss afleiden dat bijvoorbeeld de daders Colruyt Nijvel die met alles schoten wat ze bij hadden een andere groep was dan in 85 bijvoorbeeld in Aalst. In 82 niet op voorhand nagedacht over een mogelijke schietpartij , in 85 duidelijk wel. In 82 was het schieten in Nijvel het gevolg van de omstandigheden. In Aalst was het schieten het doel.