Re: Beloning

http://nsm08.casimages.com/img/2015/08/18//15081804094914738713517496.jpg
Bron: Bron: Het Nieuwsblad | 11 oktober 1983

10 miljoen fr. voor inlichtingen

De directie van Delhaize heeft meegedeeld dat de premie van 10 miljoen fr., die destijds werd uitgeloofd door de grote Belgische warenhuisketens, aan iedereen die informatie kon bezorgen die zou leiden tot de aanhouding van de moordenaars van de zaakvoerder van de Delhaize-vestiging te Beersel, Freddy Vermaele, in oktober 1983 "nog altijd geldig is". Dit bedrag zal ook worden uitgeloofd voor elke informatie die kan leiden tot de aanhouding van de daders van de bloedige overvallen van vrijdagavond (*).

De directie van Delhaize voegt er wel aan toe dat de betrokken inlichtingen moeten overgemaakt worden aan de diensten die met het onderzoek zijn belast en niet aan Delhaize.

Bron: Het Laatste Nieuws | 30 september 1985

(*) De overvallen op de Delhaize in Eigenbrakel en Overijse.

Premie van 250.000 euro van Delhaize nog altijd beschikbaar voor tip over Bende Van Nijvel

De beloning van 250.000 euro voor informatie die leidt tot de aanhouding van de daders in de zaak van de Bende van Nijvel, is nog altijd beschikbaar. Dat zegt woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize. “Het is het gerecht dat moet bepalen of er een gouden tip of een doorbraak is in dit dossier.”

Meer » Nieuws

Re: Beloning

http://i23.servimg.com/u/f23/09/03/15/13/img11811.jpg

Bron: Le Soir | 30 september 1985

13

Re: Beloning

Het gevaar van een beloning:

Naast fantasten doken er in het onderzoek ook geregeld helderzienden, pendelaars en paragnosten op, zowel in België als uit het buitenland. Hun adviezen, gebaseerd op de paranormale gaven die ze bezaten waren echter vaak tegenstrijdig, oncontroleerbaar of helemaal fout. En dus konden ook de paragnosten met hun paranormale gaven, toegeschreven aan bovenaardse krachten, geen doorbraak forceren in het onderzoek naar de Bende van Nijvel.

Een vraag blijft ook of het van Delhaize wel zo een goed idee was om een premie van 250.000 € uit te loven aan degene die de nuttige tip kon leveren om een doorbraak in het onderzoek naar de bende te forceren. Hoort iemand die op mensen jaagt, die door justitie gezocht worden, immers niet meer thuis ergens in het Wilde Westen?

Wanneer veel geld op het spel staat moet men immers 'gouden tips' met een korrel zout gaan nemen. Personen die zich afvragen of zij hiermee geen recht hebben op de premie van Delhaize of een deel ervan, doen denken aan goudzoekers die hopen dat er tussen de vele rotzooi die ze bovenhalen ook iets steekt dat blinkt.

Idem dito met verhalen uit de tweede hand van mensen die zich plots iets gaan herinneren of degene die uit wraak personen als mogelijke daders naar voor schuiven. Dikwijls leek dit meer op de macabere dans op het graf van de slachtoffers dan op een serene verklaring.

De toenmalige veiligheidschef van Delhaize zei daarover het volgende: "Met dat bedrag van 250.000€ sloegen mensen door. Het bracht ook een niet aflatende stroom van aangiftes op gang. Ik heb urenlang zitten luisteren naar helderzienden en wichelroedelopers. Ik snapte dikwijls niet waar ze het over hadden, maar ik kon niet anders dan luisteren."

En, wat te zeggen van speurders die de premie van Delhaize zagen als een soort loterij. Ze zochten informanten op met de vraag of ze een 1m90 grote gangster kenden. Wanneer dit het geval bleek te zijn vroegen ze een verklaring te ondertekenen met de naam van degene die volgens de 'reus' was. Het bleef een gratis gok maar wanneer het toch klopte, was het 125.000€ voor elk.

Bron: Littekens - Het spoor Aalst | Henri Van Nieuwenborgh

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beloning

Het beste is dat ze de 10 miljoen van de Delhaize gewoon onder de slachtoffers verdelen. Dan gebeurt er eindelijk iets met dat geld.

15

Re: Beloning

Dat is dan +- 3700 euro/persoon ...

Re: Beloning

Wij hebben al verschillende waardevolle inlichtingen verschaft ... maar zijn wel altijd vergeten achter ons geld te vragen. En trouwens, hoe zou je te weten komen of je inlichtingen waardevol zijn? Voor zover wij zelf konden nagaan werden de aangeleverde getuigen niet eens gehoord. Hoeveel duizenden tips hebben ze ondertussen binnen gekregen? Die bleken dus allemaal waardeloos want geen oplossing. Sorry, maar dat maak je mij niet wijs. Nie me moie he.

Het beste dat Delhaize er kon met doen was volgens mij dit sponseren » Nieuws

Dat ging uit van de fam. Palstermans ... maar zal nu onmogelijk zijn zeker? (Ze hebben geen dossier meer!) Vos zal wel gelijk hebben zeker, met dit dossier kan je geen eer halen. En ook geen beloning, dat staat vast.

Re: Beloning

Mincky wrote:

Waarom geeft de Belgische overheid geen beloning van 1 of 2 of meer miljoen euro, voor de tip die leidt tot de aanhouding van de daders. Klinkt als een hoop geld maar is goedkoper dan reconstructies en allerlei niets oplossende onderzoeken (dossier van 3? miljoen pagina's). En voor zo'n bedrag moeten er toch wel mensen bereid zijn te praten.

Asjemenou wrote:

Beste Fenix, jouw gedachtengang bracht mij op de hier in Nederland door Peter R. de Vroes opgezette crowdfundingsactie, in de zaak betreffende de sinds 1993 vermiste Tanja Groen (https://www.1limburg.nl/ouders-van-verm … we-plannen). Die zou ook worden opgezet door of namens de slachtoffers/nabestaanden in de zaak van de Bende van Nijvel.

De Belgische overheid kan natuurlijk ook komen met een beloning van € 1.000.000,- voor de tip die leidt naar een of meer daders in wat men noemt de zaak van de Bende van Nijvel.

In het kader van baat het niet, dan schaadt het niet, zou het  uitloven van een beloning van € 1.000.000,-, nog wel eens de goedkoopste oplossing voor de ontrafeling van het Bende-mysterie kunnen zijn.

edd wrote:
Asjemenou wrote:

Beste Fenix, jouw gedachtengang bracht mij op de hier in Nederland door Peter R. de Vroes opgezette crowdfundingsactie, in de zaak betreffende de sinds1993 vermiste Tanja Groen (https://www.1limburg.nl/ouders-van-verm … we-plannen). Die zou ook worden opgezet door of namens de slachtoffers/nabestaanden in de zaak van de Bende van Nijvel.

De Belgische overheid kan natuurlijk ook komen met een beloning van € 1.000.000,- voor de tip die leidt naar een of meer daders in wat men noemt de zaak van de Bende van Nijvel.

In het kader van baat het niet, dan schaadt het niet, zou het  uitloven van een beloning van € 1.000.000,-, nog wel eens de goedkoopste oplossing voor de ontrafeling van het Bende-mysterie kunnen zijn.

Ik heb de crowdfundingsactie van Peter R. de Vries ook gezien, dit is een goed idee om toch te proberen om nog iets te bereiken.
Waarom doen we zo iets ook niet voor de ontrafeling van het bende mysterie?
Kunnen we dit niet opzetten vanuit het forum?

Asjemenou wrote:

fenix: inderdaad een zeer goed idee, zo goed zelfs dat het al bestaat. De fam. Palstermans heeft dit opgezet dacht ik, zij hadden hiermee een onafhankelijk onderzoek in gedachten.

Gevonden
“Wij willen niet meer afhankelijk zijn van falende justitie”
Nabestaanden Bende van Nijvel starten crowdfunding voor eigen onderzoek (.” Kostenplaatje: 250.000 euro.)

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171101_03164092

Niets belet ons hier aan mee te werken !!!!!!!!!!!!

(...)

En ja Edd, fenix betekent inderdaad herrezen. De fenix staat symbool voor onsterfelijkheid en opstanding. ( in mijn geval mss zonder n voor de g ) Ieder diertje zijn pleziertje zeker. ?"

Ik zou hier wel een bijdrage aan willen leveren. Voormelde gedachtengang en actie van de familie Palsterman zal hoe dan ook impliciet zijn geïncorporeerd in de crowdfundingsactie.

18

Re: Beloning

Alsjemenou wrote "Ik zou hier wel een bijdrage aan willen leveren"

Wie onder ons is er bereid om een bijdrage te leveren, van welke aard dan ook ? Wie is er bereid hierover te brainstormen? Wie is er bereid actie te ondernemen ipv hier mekaar de duvel aan te doen met woorden? Wie, dat vraag ik mij af.
Waar zitten de creatieve geesten? De doeners ? Spraakwatervallen hebben we hier al genoeg ( dixit Imazibraine) . Ik ben er zeker van dat het forum gaat ontploffen na deze vraag. (ahum, ahum) Geef mij ongelijk. !!!
In my dreams a shout went up from the crowd.................................

19

Re: Beloning

Ik vrees dat als van de actieve leden, iedereen een substantieel bedrag zou overmaken, dit bij lange na nooit voldoende zal zijn.
De Belgische overheid  zou zich moeten schamen, en de Delhaize ook!
De hoogte van de beloning van de Delhaize, is al voldoende voor dat onderzoek.

Re: Beloning

Als je al + 100 miljoen (“oude Belgische Franken”) hebt om enkele mensen te belonen na hun gepleegde overval… (maar allicht zelfs nog heel veel meer)


…dan stelt 1 miljoen (“oude Belgische Franken”) inderdaad niet zoveel voor.
(Bron: De Namen Uit De Doofpot, Stef Janssens 1998)



Misschien is Delhaize lens te rade geweest bij die andere veel grotere multinational om te polsen hoe ze dit konden laten stoppen.

En dat heeft duidelijk gewerkt.

“…maak jullie geen zorgen. Er zal niets meer gebeuren.”
(bron:Bendecommissie II, bijlage IV P. 276.)